Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Gedoe met moeder jongste kind


Panama831

Panama831

18-12-2023 om 09:03 Topicstarter

Ik bedoel dat meer als "als het voor de rest redelijk ok zou zijn, zou dat überhaupt het maximaal haalbare zijn". En dan nog is dat beter met een omgangsregeling waar ik mee uit de voeten kan. 

Maar de rest is niet ok. 

Mevrouw probeert nu een beetje te doen alsof zij degene is die het allemaal overkomt en in de rats zit. En natuurlijk ligt het allemaal aan mij. Ik doe mijn best niet meer, ik heb volgens haar een ander, ik heb nooit van haar gehouden, bla bla. 

M.b.t. ons kind, dat wordt geregeld. Advocaat is er mee bezig. Het is nu wachten tot de zaak bij de rechter komt. In tussentijd kan ik daar verder niet veel aan doen. Ze wil toch niks afspreken over ons kind.

Deze relatie is kansloos. Ik lees echt helemaal niks leuks aan deze vrouw. Natuurlijk is niemand alleen maar een klootzak, maar dit zuigt alle energie uit je leven.
En eigenlijk had je al meteen het moeten kappen omdat ze continu je kinderen afzeikte. Dat zegt heel veel over iemands karakter. Voor een relatie moet je toch zo'n 90% van iemands karakter wel leuk vinden lijkt me. 

Panama831

Panama831

18-12-2023 om 11:04 Topicstarter

MamaE schreef op 18-12-2023 om 10:40:

Deze relatie is kansloos. Ik lees echt helemaal niks leuks aan deze vrouw. Natuurlijk is niemand alleen maar een klootzak, maar dit zuigt alle energie uit je leven.
En eigenlijk had je al meteen het moeten kappen omdat ze continu je kinderen afzeikte. Dat zegt heel veel over iemands karakter. Voor een relatie moet je toch zo'n 90% van iemands karakter wel leuk vinden lijkt me.

Er zijn ook wel leuke momenten geweest, maar naarmate de tijd vorderde steeds minder en als het een tijdje leuk was, dan werd dat weer gevolgd door gedoe, geruzie, stress... 

Het was ook nooit goed. 

Waarom gaan we niet eens op vakantie met de kleine erbij, maar elk voorstel torpederen om allerlei onzinnige redenen. Als we dan eens gingen, dan was er niks goed. Het was te warm, te koud, te druk, te rustig... 

Als ik haar negeerde naar een ruzie, dan was het niet goed. Als ik gewoon normaal deed, dan deed ik alsof er niks aan de hand was. Als ik teleurgesteld of boos was, dan verziekte ik de sfeer. 

Idem dito met haar kinderen. Als ik ergens niks van zei, dan was het van waarom help je niet mee met hun opvoeding. Als ik ergens wel wat van zei (bijvoorbeeld de joyriding), dan overdreef ik of zat ik te katten. 

Als ze opeens de muren knalgeel wilde verven, was ik saai als ik dat niet wilde. Als ik ergens wel aan toegaf, dan had ik haar achteraf tegen moeten houden. 

Liep constant op eieren. Op een gegeven moment weet je dan ook niet meer hoe je te gedragen of wat te doen, met als gevolg dat ik er maar wat apathisch bij hing en vaak gewoon helemaal op was. Altijd maar piekeren wat ik het beste kon doen of zeggen, terwijl de conclusie eigenlijk was dat dat niet uitmaakt, omdat het toch nooit goed is. 

Na een paar weken zonder haar constateerde ze dat ik weer de oude ik was die ze had leren kennen. Daarna vrij snel weer ingestort. 

Ook de hele tijd geklaag op een verwijtend toontje, dat het zo zwaar is met een klein kind, dat hij zoveel aandacht vraagt, dat ze nergens aan toekomt en als je er wat op zegt dan is het van "Ja, maar jij zit niet de hele dag met een klein kind", maar gewoon de tijd netjes verdelen, dat wil ze dan ook weer niet. 

Oprecht heel fijn om te lezen, dat je deze optie hebt uitgesloten. 
Ik heb ook een tijdlang (vanwege werk) om moeten gaan met mensen met gediagnosticeerde borderline. De hoogsensitieve en ook soms creatieve kant vind ik heel aantrekkelijk. Maar dat op eieren moeten lopen, continue je woorden wegen, waardoor je eigen spontaniteit wordt uitgewist, vond ik super vermoeiend. Wat ik erg pijnlijk vond is dat als er bij iemand zelf iets niet lekker zit, iemand wordt geconfronteerd met eigen onvermogen bijvoorbeeld, dat dan iedereen in de omgeving aangeschoten wild is. gekke is dat iedereen ook voorvoelde wanneer er 'geschoten' gaat worden, en mensen soms zelfs thuis bleven, om buiten schot te blijven. 
Ik ben ook weleens beschuldigd van iets wat terug te voeren bleek naar een verdraaide beleving van deze persoon (feiten waren anders). Als de rest van de omgeving de dynamiek maar snapt en je dan steunt, maar dat is het gevaarlijke, dat mensen tegen elkaar worden opgezet. Ik loop met een grotere boog nu om deze mensen heen, wat eigenlijk ook sneu is. Ik maak soms best een praatje, maar ik ga er geen vriendschap of activiteit meer mee aan. Reden is dat ik het te lastig om eigenlijk heel onpersoonlijk en afstandelijk deze relaties aan te gaan en dat ik het te uitputtend vind, dat continue op eieren moeten lopen. 
 

Panama831

Panama831

18-12-2023 om 12:33 Topicstarter

Labyrinth schreef op 18-12-2023 om 12:17:

Oprecht heel fijn om te lezen, dat je deze optie hebt uitgesloten.
Ik heb ook een tijdlang (vanwege werk) om moeten gaan met mensen met gediagnosticeerde borderline. De hoogsensitieve en ook soms creatieve kant vind ik heel aantrekkelijk. Maar dat op eieren moeten lopen, continue je woorden wegen, waardoor je eigen spontaniteit wordt uitgewist, vond ik super vermoeiend. Wat ik erg pijnlijk vond is dat als er bij iemand zelf iets niet lekker zit, iemand wordt geconfronteerd met eigen onvermogen bijvoorbeeld, dat dan iedereen in de omgeving aangeschoten wild is. gekke is dat iedereen ook voorvoelde wanneer er 'geschoten' gaat worden, en mensen soms zelfs thuis bleven, om buiten schot te blijven.
Ik ben ook weleens beschuldigd van iets wat terug te voeren bleek naar een verdraaide beleving van deze persoon (feiten waren anders). Als de rest van de omgeving de dynamiek maar snapt en je dan steunt, maar dat is het gevaarlijke, dat mensen tegen elkaar worden opgezet. Ik loop met een grotere boog nu om deze mensen heen, wat eigenlijk ook sneu is. Ik maak soms best een praatje, maar ik ga er geen vriendschap of activiteit meer mee aan. Reden is dat ik het te lastig om eigenlijk heel onpersoonlijk en afstandelijk deze relaties aan te gaan en dat ik het te uitputtend vind, dat continue op eieren moeten lopen.

Ja, de positieve opvliegen zijn erg leuk. Dan kun je er weer even tegenaan. Maar dat is natuurlijk precies het mechanisme. Het geeft je even weer wat energie, terwijl je ongezien verder wordt afgebroken. En het is als een soort wortel die voor een paard hangt natuurlijk om maar door te blijven gaan met het idee van "Het kan blijkbaar wel". 

Mijn spontaniteit was in haar bijzijn aardig verdwenen. Voorstellen om iets te doen bijvoorbeeld. Dat werd toch altijd afgekapt, zolang gerekt dat je al niet meer hoeft te gaan of ter plekke erg negatief gedaan. 

Op een gegeven moment stel je maar niks meer voor. Probeer je maar zo neutraal mogelijk je op te stellen. 

Dingen die ik zei werden ook vaak verkeerd opgepakt inderdaad.

Voelde ook echt alsof ik geen recht had om boos te zijn, verdrietig te zijn, maar me altijd maar moest aanpassen aan haar gedrag en stemming. Voelde me soms net een clown in een circus. Dat je maar even de mensen aan het lachen moet maken als ze een kaartje hebben gekocht.

Haar omgeving had dan zoiets van "Ach, zo is ze, je moet haar kennen", maar die zien haar een uurtje en gaan dan weer vrolijk naar huis.

Maar maak uit wat ze zeggen wel op dat elke relatie van haar ellende was. Dan is het van "ze heeft ook echt geen geluk met mannen". En hun verhaal is toch altijd op essentiële punten weer net even anders dan haar versie. 

Ze heeft buiten wat familie ook maar weinig contacten. De paar contacten, buiten familie, die ze heeft zijn mensen die maar heel af en toe eens op de koffie komen en dan vaak ook snel weer weg zijn. Zeggen ook vaak op het laatste moment af of zelfs dat niet eens. Met haar ouders heeft ze ook amper contact. 

Dus wat je zegt, is wel herkenbaar. 

Panama831

Panama831

18-12-2023 om 22:39 Topicstarter

Vandaag, toen ik met mijn zoontje kwam spelen, weer een hele klaagzang dat door mijn schuld haar leven 180 graden anders is. Dingen als hij heeft zoveel aandacht nodig, is zo vervelend, kom nergens aan toe, natuurlijk allemaal mijn schuld dat ik niet in familieverband wil leven en dat ik geluk heb dat ik vrije tijd genoeg over heb. 

Waar ik nu ondertussen wel achter ben is dat er niet op reageren wel het beste is. Het is allemaal om te provoceren en toch weer in discussie terecht te komen. Wel gezegd dat hij ook gewoon bij mij kan zijn, maar daar gaat ze dan weer niet op in. 

Nog maar even fruit gehaald, zodat 'ie morgen met fruit naar de kinderopvang kan. Dat was er ook niet in huis. 

Had het er over met een bekende. Zij denkt dat ik het beste gewoon achterover kan gaan zitten en wachten tot de boel daar klapt. Dat als ik haar gewoon in haar sop gaar laat koken dat ze dan vanzelf wel merkt dat ze het allemaal niet kan handlen, helemaal als ons kind geen grote bron van inkomsten meer is. 

Panama831

Panama831

19-12-2023 om 12:08 Topicstarter

Advocaat nog maar eens gesproken. 

Ze zegt dat er bij de alimentatie uit moet worden gegaan dat ze wel kan werken en in elk geval een part-time minimumloon zou moeten kunnen verdienen. Ook speelt vooral mijn inkomen een rol bij de berekening en in veel mindere mate wat ik op de bank heb staan. 

Zij en haar advocaat hadden het steeds over de levensstandaard in het voormalige gezin, maar daarin moet niet alleen rekening worden gehouden met ons gezamenlijke kindje, maar ook met haar kinderen en deels mijn kinderen. 

Al met al komt er niet eens de helft uit van wat ik nu betaal. Plus dat zij dan alles moet betalen voor hem. Met de rekening van de kinderopvang is dat dan al bijna op. 

Als ons zoontje bij mij wordt ingeschreven komt er zelfs nog geen 10% uit van wat ik nu betaal. Dan betaal ik wel alles, wat puur financieel voor haar waarschijnlijk gunstiger is. 

Het is mij niet om het geld te doen, maar bij haar speelt het wel een belangrijke rol. 

Regel het gewoon juridisch kloppend, dat is het enige wat op lange termijn houdbaar is. Dus laat het officieel uitrekenen en hou je daaraan.

Nu doorzetten, stoppen met haar financien regelen. Het gaat er niet om dat zij een slecht mens is, maar wel dat zij niet inziet dat ze zelf hulp nodig heeft. Die emotieregulatiestoornis (of wat vroeger bordeline heette) is steeds beter te behandelen, maar dan moet iemand wel de schaamte voorbij en misschien ook eerst gaan vastlopen. 
Nu stapt zij van de ene ex naar de andere en is haar bindmiddel kinderen. Jouw kind gijzelt ze nu (waarom zou jij je kind niet mee mogen nemen???) en daarmee ook jou. Ik vind dat bijzonder kwalijk. 
Dat haar omgeving (de enkele familieleden en de exen) wegkijken is misschien begrijpelijk maar ook pijnlijk, omdat er kinderen leven, die nu die emoties over zich heen krijgen. Dat zij daar heel laconiek mee om lijken te gaan, wil niet zeggen dat het niet schadelijk voor hen is. Haar gedrag is nu genormaliseerd, misschien ook omdat er langere goede periodes zijn, maar die normalisatie is ook een probleem. Niet op de laatste plaats voor haarzelf. 
Doorgaan met pleasen, haar de hand boven het hoofd houden, is niet de weg. Ik zou op alle fronten hulp voor jezelf zoeken. Heel goed dat je gaat praten met de mensen om je heen. Mocht je echt het idee krijgen dat het voor de kinderen onveilig gaat worden, omdat ze in het nauw komt, wel op tijd aan de bel trekken. 

Panama831

Panama831

23-12-2023 om 10:11 Topicstarter

Labyrinth schreef op 19-12-2023 om 13:23:

Nu doorzetten, stoppen met haar financien regelen. Het gaat er niet om dat zij een slecht mens is, maar wel dat zij niet inziet dat ze zelf hulp nodig heeft. Die emotieregulatiestoornis (of wat vroeger bordeline heette) is steeds beter te behandelen, maar dan moet iemand wel de schaamte voorbij en misschien ook eerst gaan vastlopen.
Nu stapt zij van de ene ex naar de andere en is haar bindmiddel kinderen. Jouw kind gijzelt ze nu (waarom zou jij je kind niet mee mogen nemen???) en daarmee ook jou. Ik vind dat bijzonder kwalijk.
Dat haar omgeving (de enkele familieleden en de exen) wegkijken is misschien begrijpelijk maar ook pijnlijk, omdat er kinderen leven, die nu die emoties over zich heen krijgen. Dat zij daar heel laconiek mee om lijken te gaan, wil niet zeggen dat het niet schadelijk voor hen is. Haar gedrag is nu genormaliseerd, misschien ook omdat er langere goede periodes zijn, maar die normalisatie is ook een probleem. Niet op de laatste plaats voor haarzelf.
Doorgaan met pleasen, haar de hand boven het hoofd houden, is niet de weg. Ik zou op alle fronten hulp voor jezelf zoeken. Heel goed dat je gaat praten met de mensen om je heen. Mocht je echt het idee krijgen dat het voor de kinderen onveilig gaat worden, omdat ze in het nauw komt, wel op tijd aan de bel trekken.

Dat ziet ze (helaas) niet in. Volgens haar ligt het allemaal aan anderen. Vooral aan mij en mijn oudste twee kinderen, in mindere mate aan haar andere twee kinderen en de laatste tijd klaagt ze ook steeds meer over ons zoontje. 

Ik denk dat ons zoontje een bindmiddel is geweest en niet zo zeer een wens van haar om nog een kind op te voeden. 

De mensen om haar heen praten haar over het algemeen naar de mond. Om allerlei verschillende redenen overigens. Vriend van haar zus heeft weleens gezegd dat hij het ook allemaal niks vindt, maar het is de zus van zijn vriendin en hij heeft geen zin in ruzie. De meeste anderen knikken ja of lijken te denken dat het haar allemaal overkomt en dat ze gewoon veel pech heeft met relaties. Ze zitten ook niet 24 uur per dag bij haar natuurlijk en hun kinderen zijn er niet bij betrokken. Wat je zegt klopt: voor haar voelt het aan waarschijnlijk alsof haar gedrag genormaliseerd wordt. Dat zegt ze ook weleens, bijvoorbeeld "Ja, maar die en die kunnen wel met mijn gedrag omgaan of kennen me wel goed". 

Zij lijkt er ook oprecht van overtuigd dat zijn dat het allemaal aan anderen ligt. Ik denk niet dat dat een soort van toneelstuk is, terwijl ze stiekem wel beter weet. Het verdraaien en liegen is natuurlijk wel manipulatief gedrag. 

Ik ga er nog heen om mijn zoontje te zien. Dat is voor nu de enige mogelijkheid. Opmerkingen van haar om weer in discussies terecht te komen negeer ik zoveel mogelijk. Ik kan het nu beter van me af laten glijden. 

Moet af en toe wel "ingrijpen" als ze tekeer gaat tegen hem. Vind ook wel dat ze dingen zelf veroorzaakt. Bijvoorbeeld: hij wil niet aan tafel eten, dus loopt ze met het eten door de hele woonkamer achter hem aan en dan vliegt ze uit, omdat er eten op de bank terecht komt. Of bv. boos omdat hij niet wil eten, terwijl hij net een paar minuten wakker is. Zoontje heeft ook geen vast slaapritme, dus dan weer boos, omdat hij bv. 's middags niet wil slapen of 's avonds niet vroeg wil slapen. Wat op zich niet raar is als hij bv. van 17 uur tot 19 uur z'n middagdutje heeft gedaan. 

Ze wil nu wel hem binnenkort een keer één week bij mij laten. Dus dat is op zich positief. 

Panama831

Panama831

23-12-2023 om 10:45 Topicstarter

Verder heb ik het boek over gaslighting uit. Dat helpt veel bij het herkennen van haar gedrag. Dit ook een keer met haar besproken. Wat lijstjes afgelopen en dan geeft ze toe dat het van toepassing is, maar vervolgens met haar conclusie dat dat wel allemaal aan mij ligt. Nutteloze discussie dus. 

Ze heeft ook een hele rare oorzaak en gevolg-redenatie. "Ze moest haar ex bellen, omdat ik niet meer wilde betalen." 

Voor mezelf ook veel opgeschreven. Conclusie is voor mij wel dat het kind waarschijnlijk vooral een bindmiddel is en nu vooral een middel om controle over mij te houden en het financieel voor haar zo goed mogelijk te kunnen regelen. Voor haar heeft/had een relatie vooral veel voordelen, voor mij en mijn kinderen vooral veel nadelen. 

(Verborgen) narcisme sluit ik ook niet meer uit. Ons kind naar mij brengen ziet ze bijvoorbeeld als "toegeven" en "verliezen", waardoor ik 'm als hij naar mij komt altijd moet halen en brengen. Mijn advocaat en psycholoog geven aan dat brengen een emotionele toestemming is richting het kind, maar dat wil zij niet begrijpen bijvoorbeeld. Als het kind bij mij was, dan "verkocht" ze dat aan anderen steeds als "dat kwam mij beter uit, want ik had dit en dat te doen". 

Ook de (narcistische) cycli van een relatie herken ik achteraf we deels. Het idealiseren (met bijna letterlijk de voorbeeldzinnen) en het devalueren bijvoorbeeld. En eigenlijk ook het weer binnenhalen wel. 

Als ik niet mee ga in ruzies en discussies, dan lijk ik haar niet te voeden en lijkt ze vrij snel in te storten. Dat was zo in de periode voor haar verhuizing en ook nu maakt ze een vrij uitgebluste indruk. 

Fijn dat je wat inzicht hebt gekregen. Mocht het (verborgen) narcisme zijn, dan heb je misschien ook gelezen dat 95% van de narcisten geen ziekte-inzicht heeft en zelfs na behandeling niet verbetert. Confrontatie heeft dus geen enkele zin en je hoeft niet te hopen op beterschap. Haar loslaten is het enige wat jou kan helpen.

Narcisme bij een ouder heeft meestal ook ernstige gevolgen voor kinderen. Het zou ook al daarom fijn zijn als jij wel een grote rol kunt spelen in het leven van jullie zoon, om in elk geval wat gezonde opvoeding toe te voegen.

Panama831

Panama831

23-12-2023 om 10:58 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 23-12-2023 om 10:53:

Fijn dat je wat inzicht hebt gekregen. Mocht het (verborgen) narcisme zijn, dan heb je misschien ook gelezen dat 95% van de narcisten geen ziekte-inzicht heeft en zelfs na behandeling niet verbetert. Confrontatie heeft dus geen enkele zin en je hoeft niet te hopen op beterschap. Haar loslaten is het enige wat jou kan helpen.

Narcisme bij een ouder heeft meestal ook ernstige gevolgen voor kinderen. Het zou ook al daarom fijn zijn als jij wel een grote rol kunt spelen in het leven van jullie zoon, om in elk geval wat gezonde opvoeding toe te voegen.

Dat heb ik gelezen inderdaad. Geldt ook voor haar. Ook dat narcisten vaak anderen beschuldigen van narcisme. Zoals de waard is, is een spreekwoord dat bij uitstek opgaat bij narcisten en "zoals de waard is", is ook vaak bij haar van toepassing. Bijvoorbeeld bij haar jaloezie, beschuldigingen e.d. 

Voorwaarden voor kans op het oplossen van een probleem zijn herkennen, accepteren en meewerken aan een oplossing. Aan de eerste voorwaarde voldoet ze al niet. 

Ik denk ook niet dat ze het als problematisch ervaart, zolang haar omgeving het normaliseert en zolang ze partners vindt om voor haar karretje te spannen. Zolang dat zo is, kachelt ze vrolijk door. 

Goed bezig Panama.

Je zegt dat ze een uitgebluste indruk maakt en het moeilijk heeft met de opvoeding van het kind. Ik zou proberen dat zoveel mogelijk te valideren, haar te prijzen om haar inzet voor kind en benadrukken dat ze het ontzettend goed doet en dat ze het verdient om ontlast te worden, ook financieel. En dan voorstellen dat kind 12-2 bij jou is omdat zij recht heeft op rust en een eigen leven. Beter niet de strijd met haar aangaan maar net doen alsof ze jou daarmee voor haar karretje spant. Dat past haar waarschijnlijk beter. 

Nou, ik ben toch niet met je eens dat het voor haar zoveel voordelen heeft om nu weer een baby te hebben. Haar andere kinderen zijn groot. Nu dan weer een zwangerschap, slapeloze nachten, ogen in je achterhoofd moeten hebben als hij gaat kruipen en dat als nu alleenstaande moeder met het kind altijd bij haar. In die situatie is het helemaal niet zo makkelijk om weer te gaan werken als ze niet al werk had. Ruzie met jou en met haar ex. Joyrijdende kinderen. Niet goed kunnen omgaan met financiën. Jij bent niet de enige die teleurgesteld is denk ik.


Ik ken jullie niet, maar ik vind wel dat er snel aan manipulatie en narcisme wordt gedacht. Misschien klopt dat, of misschien is ze gewoon overbelast of een beetje een chaotische persoon. Geen eten in de koelkast en de andere dingen die je schrijft, lijken me eerder te wijzen op dat ze het allemaal niet zo goed aan kan. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.