Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Gedoe met moeder jongste kind


Het is eigenlijk toch beter dat hij doordeweeks bij jou is dus. Kun je niet aanbieden dat jij hem brengt, en dan op den duur dat hij bij jou slaapt als hij de volgende keer naar de opvang moet. Zo hoef je geen principiële discussies te voeren, alleen hulp aan te bieden. En hopelijk slaat de balans dan op een gegeven moment vanzelf door naar jouw kant? Voor moeder wordt het kennelijk een hele kluif om een (school-)ritme aan te houden. Tegen de tijd dat dat moet, gooit ze misschien de handdoek wel zelf in de ring?

Panama831

Panama831

06-02-2024 om 18:29 Topicstarter

AnnaPollewop schreef op 06-02-2024 om 17:21:

Ik ben een leek hoor, maar als jullie omstebeurt voor het kind zorgen, dan bepaalt toch ieder zelf hoe hij of zij dat invult? Jullie trekken voortdurend aan elkaars stuur maar dat leidt tot niks.
Laat het gewoon los. Ja, dan is hij moe, of hij wordt vroeg wakker. Nou dat is dan jammer. jullie worden het toch niet eens, maar jullie blijven maar bezig zonder elkaar los te kunnen laten en dat lijkt me eerlijk gezegd veel schadelijker voor het kind.

Ja, in principe bepaalt iedereen dat zelf. Ze bracht het als een grof schandaal dat hij om half 9 's avonds moe was, terwijl dat voor een 2-jarige volgens mij geen heel rare tijd is om moe te zijn. 

Kinderopvang vind ik wel dat hij daar naar toe moet gaan. Vooral ook omdat ze dat bij de GGD aan hebben geraden. Daar overigens geen hele harde discussie van gemaakt. Heb mijn uitleg gegeven over waarom ik vind dat hij zou moeten gaan en ik hem breng. Daarmee is het voor mij wel klaar. Kan haar toch niet dwingen om hem naar de kinderopvang te brengen. En als hij daar erg moe is honger heeft, heeft het ook totaal geen nut.

Panama831

Panama831

06-02-2024 om 18:46 Topicstarter

Mija schreef op 06-02-2024 om 17:24:

Het is eigenlijk toch beter dat hij doordeweeks bij jou is dus. Kun je niet aanbieden dat jij hem brengt, en dan op den duur dat hij bij jou slaapt als hij de volgende keer naar de opvang moet. Zo hoef je geen principiële discussies te voeren, alleen hulp aan te bieden. En hopelijk slaat de balans dan op een gegeven moment vanzelf door naar jouw kant? Voor moeder wordt het kennelijk een hele kluif om een (school-)ritme aan te houden. Tegen de tijd dat dat moet, gooit ze misschien de handdoek wel zelf in de ring?

Ja, dat denk ik ook. Heb hem twee keer gebracht (terwijl hij bij haar was). De ene keer lag hij in de auto al te slapen, de andere keer belde de opvang binnen het uur al dat hij daar in slaap was gevallen. Dus toen maar de conclusie getrokken dat dat geen zin heeft. Balletje opgegooid over een abonnement voor de indoor-speeltuin zonder aan te dringen dat ze hem daar naar toe moet brengen. Dat doet ze nu wel. 

Ze heeft wel gezegd dat als ze gaat werken dat ze dan het liefst heeft dat hij van zondagavond tot vrijdagavond bij mij is. Alleen dat werd weer gevolgd door een hele monoloog over dat hij dan veel contact heeft met mijn kinderen en dat dat niet haar bedoeling is. Als mijn kinderen er dan de hele zomervakantie zijn, dan wil ze mijn deel van de zomervakantie vrij nemen, zodat hij dan de hele vakantie bij haar is, etc. 

Ik ben daar verder maar niet op ingegaan. Ik denk ook dat dat vooral bedoeld is om een reactie uit te lokken en in een vervelende discussie verzeild te raken. Ik wil ook gewoon een regeling zonder allerlei mits-en en maar-en. Daar komt toch alleen maar gedoe van.

Ik zie hem nu in elk geval, ik hoef niet steeds meer bij haar thuis te zijn om hem te zien, als ik alleen thuis zit, dan vermaak ik me ook wel en het lukt me nu heel goed om me niet mee te laten trekken in allerlei discussies die alleen maar als doel hebben om ruzie te schoppen.

Wat fijn dat je nu wat beter je weg kan vinden in je eentje, dat lijkt me wel een opluchting. Knap hoor!

Verstandig om niet op haar uitlokkingen over je kinderen in te gaan. Als mensen graag ruzie zoeken kun je dat beter weg tai-chi-en.
Jouw kinderen zijn toch de half-brusjes van de jongste? Lijkt me dus vrij normaal dat die kinderen een band met elkaar op mogen bouwen. Maar dat gaat haar niks aan.

Panama831

Panama831

06-02-2024 om 19:45 Topicstarter

AnnaPollewop schreef op 06-02-2024 om 19:43:

Verstandig om daar niet op in te gaan. Als mensen graag ruzie zoeken kun je dat beter weg tai-chi-en.
Jouw kinderen zijn toch de half-brusjes van de jongste?

Klopt, halfzusjes van de jongste. 

Ik vind dat je het goed doet door haar zoektocht naar ruzie en discussie niet te voeden en je eigen plan te trekken. Jouw ritme lijkt me ook op de lange termijn handiger ivm school. Ook voor haar, mocht ze gaan werken.

Het lijkt mij ook een goed idee dat kind af en toe naar de opvang gaat, maar dan wel uitgeslapen, want als hij daar alleen maar slaapt, valt de meerwaarde, namelijk contact met leeftijdsgenootjes, weg. Wat zij doet, moet zij weten. Maar dat ze kind haar ritme laat aanhouden, is vooral voor haar handig, nu. En niet zo zeer in het belang van het kind. Ik ben ook een avondmens, maar ik heb het nooit nodig gevonden dat mijn kind als peuter tot 23 uur wakker bleef. Want als wij moesten werken, moest dochter naar de opvang en later naar school. Ik heb als volwassene nu eenmaal minder slaap nodig dan een jong kind.

Klinkt goed Panama. Je zou nog kunnen proberen hem een een of twee nachten bij jou te laten slapen doordeweeks, zodat hij wel naar de opvang kan, zoals geadviseerd door derden. Daar kun je jezelf dan buiten houden.

Hoe praktischer de redenen zijn en hoe afhankelijker ze uiteindelijk van jou wordt voor de zorg voor jullie zoon, hoe minder irrationele eisen ze aan je kan stellen. Goed dat je eerst vanzelfsprekendheden laat ontstaan. Discussie heeft toch geen zin.

Panama831

Panama831

08-02-2024 om 19:13 Topicstarter

Over het slaapritme ga ik de discussie maar niet meer aan. Ze brengt hem toch niet naar de opvang, dus dan kan hij daar ook niet moe zijn. Ik ben het er niet mee eens dat hij helemaal niet meer naar de opvang gaat, maar het is nu toch "stemmen staken". 

Hij slaapt nu ook bij mij, maar er zit geen enkele regelmaat of structuur in. Dus dat is ook lastig met de opvang. Ze wil niks concreets afspreken, anders dan voorstellen die alleen maar bedoeld lijken te zijn om ruzie uit te lokken. 

Het is nog steeds van dag tot dag bekijken. En dan komt hij tot bijvoorbeeld 's avonds, waarna ze er dan in de loop van de avond achter komt dat ze de dag erop 's ochtends bijvoorbeeld haar nagels moet laten doen en dan kan hij toch blijven slapen.

Ik ben in elk geval blij dat ik hem nu redelijk vaak kan zien bij mij thuis. De hoop dat ik er met haar uit ga komen, heb ik opgegeven. Ik wacht wel wat de rechter zegt. Haar advocaat had mijn advocaat verzocht om gezamenlijk een bericht te sturen naar de rechtbank dat het afgeblazen kan worden, omdat het nu wel goed gaat zoals het nu gaat. Tsja... dat ga ik dus niet doen. 

Het kind heeft behoefte aan regelmaat en structuur. Helemaal als hij er straks iets meer van meer krijgt. Ik wil verder niet meer chantabel zijn, vandaar een vast programma en een door de rechter vastgestelde kinderalimentatie. 

En ik heb natuurlijk ook behoefte aan een planning. Nu is het echt van dag tot dag. Een keer met vrienden, bekenden, familie iets afspreken is er niet bij op deze manier. 

Voor een opvang is het vaak wel handig om te weten welk kind welke dagen wel en niet komt. Er is ook lang niet altijd plek voor alle dagen. En als je voor alle dagen moet betalen, kost jou dat klauwen met geld. Dat is wel iets waar zij rekening mee mag houden.
Lekker makkelijk om dat per dag te bekijken en dat iedereen zich dan maar weer moet aanpassen aan wat zij te doen heeft. 

Het klinkt nog steeds alsof ze jou als een soort ad hoc oppas gebruikt. En daar is zoals je zelf al zegt, de rest van je leven niet omheen te plannen. Daarom is het goed dat je vraagt om een duidelijke omgangsregeling. 

Panama831

Panama831

08-02-2024 om 20:55 Topicstarter

MamaE schreef op 08-02-2024 om 20:30:

Voor een opvang is het vaak wel handig om te weten welk kind welke dagen wel en niet komt. Er is ook lang niet altijd plek voor alle dagen. En als je voor alle dagen moet betalen, kost jou dat klauwen met geld. Dat is wel iets waar zij rekening mee mag houden.
Lekker makkelijk om dat per dag te bekijken en dat iedereen zich dan maar weer moet aanpassen aan wat zij te doen heeft.

Het klinkt nog steeds alsof ze jou als een soort ad hoc oppas gebruikt. En daar is zoals je zelf al zegt, de rest van je leven niet omheen te plannen. Daarom is het goed dat je vraagt om een duidelijke omgangsregeling.

Ja, bij de opvang worden ze er ook niet goed van. Ze vinden het zonde dat hij zo weinig naar de opvang gaat, want hij heeft dat echt wel nodig en ze vinden het irritant dat zij daar bij het wegbrengen altijd bleef zitten tot ze er iets van zeiden. 


Zij zegt van schrijf hem maar uit, dan hoef je ook niet meer te betalen. Maar dan kan hij dus helemaal niet meer gaan. En doe ik dat niet, dan heeft ze zoiets van "Ach, het is jouw geld, wat maakt mij dat uit". 

Ja, dat doet ze ook wel. Het is nu niet alleen maar als zij iets te doen heeft, maar het is wel vaak van "Doe morgen maar, want dan heb ik dit te doen",  "Tot 's avonds en dan 's avonds van ik heb dit nog of morgen dat nog, hij kan bij jou blijven slapen" of "Geef jij 'm maar te eten want dit of dat". 

Verder wil ik graag dat hij bij mij ingeschreven wordt, omdat ik dan de post van alles krijg en niet van haar afhankelijk ben. Maar als dat nu niet doorgaat, dan kan het ook maar duidelijk zijn wie wat moet betalen. 

Voor de opvang moeten nu alle dagen betaald worden. Omdat hij bij haar staat ingeschreven en er verder niks is geregeld, krijgt ze ook niks terug, omdat ze niet werkt. 

Panama831

Panama831

21-04-2024 om 09:52 Topicstarter

Tussenvonnis is binnen. 

In het kort:
- zoontje is doordeweeks bij mij, weekend bij de moeder, op één weekend per vier weken na, dan is hij bij mij. 
- er moet gebracht worden naar de andere ouder, dus zij zal op zondag mijn zoontje naar mij moeten brengen.
- de kinderalimentatie is bepaald op 0 euro. Ik hoef niks te betalen en krijg niks. Wel moet ik de verblijfsoverstijgende kosten betalen. Dat deed ik toch al.
- zoontje wordt bij mij ingeschreven.
- dwangsom voor wie regeling niet nakomt
- er komt een raadsonderzoek. 

UHA werd door de moeder tijdens de zitting al van tafel geveegd. Had toen ook al de indruk dat de rechter haar erg onredelijk vond. Argumenten waren vooral dat het met 3 kinderen voor mij te druk is (terwijl zij ook 3 kinderen heeft), dat zij zonder kinderalimentatie en de toeslagenwinkel niet kan leven, dat haar zoontje een band heeft met haar kinderen en niet met mijn kinderen, dat veel op en af verwarrend is voor het kind en vooral heel veel over de alimentatie. 

Oef, klinkt volgens mij als best wel een rechtvaardige uitspraak! Ben je opgelucht?

Panama831

Panama831

21-04-2024 om 10:39 Topicstarter

Egel. schreef op 21-04-2024 om 10:24:

Oef, klinkt volgens mij als best wel een rechtvaardige uitspraak! Ben je opgelucht?

Ja, ik ben er blij mee. UHA had ik ook graag gedaan (had me daar vooraf al over ingelezen op aanraden van mijn advocate). 

Ik ben een beetje opgelucht dat er nu duidelijkheid is. In elk geval tot het hoger beroep dat er ongetwijfeld gaat komen. 

Wat me ook goed doet is dat er nu een onafhankelijk oordeel is dat ik eigenlijk helemaal niet onredelijk ben geweest. 

Na de zitting was ik wel over de flos, want de dingen die ik had gedaan om escalatie te voorkomen werden snoeihard tegen mij gebruikt. Als ik geen ruzie maakte over wanneer ik mijn zoontje mocht zien, was ik het er blijkbaar mee eens. Als ik een factuur betaalde om escalatie te voorkomen, dan vond ik dat blijkbaar prima. Als ik soms eens een paar dagen het helemaal liet rusten na een bijna escalatie, dan vond ik het blijkbaar wel prima. Psychologe en advocate zeiden wel dat altijd alles tegen je wordt gebruikt. Als je wel stampij maakt, dan wordt er gezegd dat je onredelijk bent, agressief en weet ik wat. 

Maar ik besef me wel dat er nog een raadsonderzoek komt, een hoger beroep, dat het de vraag is of ze de regeling nakomt. 

Kortom: het gedoe is zeker nog niet afgelopen. 

Sociale contacten wel weer wat opgepakt. Mensen proberen me wat op te beuren, zien dat ik totaal niet meer ben wie ik was. Maar ben in elk geval bij sociale contacten niet de hele tijd bezig over dit verhaal.

Alhoewel het ‘gevecht’ vanuit haar kant zeker nog niet is afgelopen, ben ik voorzichtig wel blij met het resultaat tot op heden Panama, gefeliciteerd daarmee!

Kan me ook wel voorstellen dat jij op den duur aan jezelf ging twijfelen of je het allemaal wel goed deed, maar voor omstanders die er zonder emotie inzaten was het best wel duidelijk dat zij zeer onredelijk (understatement) was en dat zag de rechter gelukkig ook. 

Hoop dat het allemaal geen al te lange nasleep krijgt, want je zoontje is sowieso meer gebaad bij rust en regelmaat. Kan ze ook zelf weer (meer?) gaan werken voor d’r geld ipv haar handje ophouden en jou als pinautomaat te gebruiken.

Panama831

Panama831

21-04-2024 om 11:58 Topicstarter

RoodVruchtje schreef op 21-04-2024 om 11:49:

Alhoewel het ‘gevecht’ vanuit haar kant zeker nog niet is afgelopen, ben ik voorzichtig wel blij met het resultaat tot op heden Panama, gefeliciteerd daarmee!

Kan me ook wel voorstellen dat jij op den duur aan jezelf ging twijfelen of je het allemaal wel goed deed, maar voor omstanders die er zonder emotie inzaten was het best wel duidelijk dat zij zeer onredelijk (understatement) was en dat zag de rechter gelukkig ook.

Hoop dat het allemaal geen al te lange nasleep krijgt, want je zoontje is sowieso meer gebaad bij rust en regelmaat. Kan ze ook zelf weer (meer?) gaan werken voor d’r geld ipv haar handje ophouden en jou als pinautomaat te gebruiken.


Dank je wel. 

Dat denk ik ook dat dat nog niet is afgelopen. Maar ze zal als de wiederweerga inkomen moeten zien te verdienen, anders krijgt ze het gewoonweg niet gedraaid. Door deze uitspraak is ze bijna al haar inkomen kwijt. Ze leefde van de alimentatie, kgb, toeslagen, kinderbijslag en wat ik allemaal betaalde. 

Ze heeft dan in elk geval niet meer de hele dag de tijd om lastig te doen. 

Dat klopt. Vaak gepiekerd van had ik niet wel discussie aan moeten gaan over als ik hem weer moest brengen of niet te zien kreeg (wat dan uitgelopen zou zijn op ruzie). Ze speelde het ook erg op van je wilt me financieel klem zetten en dat soort dingen. Terwijl het me daar niet om gaat. 

Natuurlijk ben ik ook flink gegaslight en in verwarring gebracht de afgelopen tijd. Dat hakt er ook wel in. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.