Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Gedoe met moeder jongste kind


Panama831 schreef op 07-01-2024 om 07:24:

[..]

Klopt.

Kan niet wachten tot de rechter uitspraak doet, maar heb niet de illusie dat het gedoe daarna voorbij is.

Niet onmiddellijk, maar je kunt dan wel zonder emotie of discussie naar het vonnis wijzen en zeggen dat jullie het van de rechter zo moeten doen, dus zo gaat het gebeuren. Als je dat kunt volhouden, zal ze na verloop van tijd hopelijk de discussie niet meer aangaan.

Ik kan geen dag zonder mijn kind is natuurlijk onzin. Een scheiding is niet altijd je eigen keuze en legio gescheiden ouders missen hun kind een deel van de tijd. 
Tegelijkertijd heeft ze ook nergens tijd voor door haar kind. Al die dingen kan ze dan mooi doen als hij bij jou is.

Daarnaast wordt een kind ook groter en gaat dan wel eens logeren bij vriendjes, op kamp met de sportclub, dat soort zaken. Dat hoort ook bij het leven en je doet je kind tekort als je hem/haar dat ontzegd omdat jij niet zonder je kind kunt.

Panama831

Panama831

07-01-2024 om 13:52 Topicstarter

MamaE schreef op 07-01-2024 om 12:30:

Ik kan geen dag zonder mijn kind is natuurlijk onzin. Een scheiding is niet altijd je eigen keuze en legio gescheiden ouders missen hun kind een deel van de tijd.
Tegelijkertijd heeft ze ook nergens tijd voor door haar kind. Al die dingen kan ze dan mooi doen als hij bij jou is.

Daarnaast wordt een kind ook groter en gaat dan wel eens logeren bij vriendjes, op kamp met de sportclub, dat soort zaken. Dat hoort ook bij het leven en je doet je kind tekort als je hem/haar dat ontzegd omdat jij niet zonder je kind kunt.

Ja, ik mis mijn kinderen ook wel, maar ben niet de hele dag overstuur als ik weet dat ik ze daarna weer zie. 

Hoort ook bij uit elkaar gaan dat je je kinderen dan soms niet ziet. Zou wat zijn anders als je allebei je kind geen dag kunt missen. 

Geeft je ook de gelegenheid om dingen te doen waar je met kinderen erbij niet aan toekomt. 

Over die rare kronkel. Heeft zij een Nederlandse achtergrond of een andere? Want het kan ook iets cultureels zijn dat ze daar zo over denkt.

Over het missen van je kind, daar denk je wel erg rationeel over. Je zoontje is nog heel klein toch? Dan moet je er ook wel rekening mee houden dat je zoontje zijn moeder mist, zeker als hij er nu aan gewend is om bijna altijd bij haar te zijn.

S.ndra schreef op 11-01-2024 om 17:35:

Over die rare kronkel. Heeft zij een Nederlandse achtergrond of een andere? Want het kan ook iets cultureels zijn dat ze daar zo over denkt.

Over het missen van je kind, daar denk je wel erg rationeel over. Je zoontje is nog heel klein toch? Dan moet je er ook wel rekening mee houden dat je zoontje zijn moeder mist, zeker als hij er nu aan gewend is om bijna altijd bij haar te zijn.

Dat blijkt wel mee te vallen. Mijn zoon schakelt al vanaf 11 maanden tussen zijn vader en mij. Inmiddels 18, zegt hij ook. Ik weet dat je er bent ook als ik niet bij je ben en zolang jij of papa niet aan mij trekken als ik bij de ander ben mis en miste ik jullie ook niet. 

Het heeft ook tot groep 3 geduurd voor hij het verschil kon duiden tussen hem en de vriendjes wiens ouders niet gescheiden zijn. En toen zag hij ook wel voordelen. Hij heeft zijn vader meer uren voor zichzelf gehad dan zijn siblings want ze zaten elke week meerdere uren met zijn 2 in de auto.  Ze hebben ook een heel goede band.

S.ndra schreef op 11-01-2024 om 17:35:

Over die rare kronkel. Heeft zij een Nederlandse achtergrond of een andere? Want het kan ook iets cultureels zijn dat ze daar zo over denkt.

Over het missen van je kind, daar denk je wel erg rationeel over. Je zoontje is nog heel klein toch? Dan moet je er ook wel rekening mee houden dat je zoontje zijn moeder mist, zeker als hij er nu aan gewend is om bijna altijd bij haar te zijn.

Kinderen gaan toch ook wel naar de crèche en uit logeren? Lijkt me wel gezond als een kind van jongs af aan leert dat ook andere volwassenen voor hem of haar kunnen zorgen.

Panama831

Panama831

12-01-2024 om 19:58 Topicstarter

Ja, als ouders uit elkaar zijn, dan missen kinderen vaak de ouder die dan niet bij ze in de buurt is. En als ze daar wel zijn de andere ouder. 

Dat geldt natuurlijk ook voor ouders. Ik mis mijn kinderen ook als ze niet bij mij zijn. 

Geen idee of dat (te) rationeel is. Maar dat één ouder zegt een kind heel erg te missen, vind ik geen argument om het contact en de band met de andere ouder dan maar te laten verstoren. Of om het altijd maar weer de vraag te laten zijn wanneer hij z'n andere ouder ziet. 

 

 

Panama831 schreef op 12-01-2024 om 19:58:

... dat één ouder zegt een kind heel erg te missen, vind ik geen argument om het contact en de band met de andere ouder dan maar te laten verstoren. Of om het altijd maar weer de vraag te laten zijn wanneer hij z'n andere ouder ziet.

Dat zijn rechters gelukkig over het algemeen met je eens.

Panama831

Panama831

14-01-2024 om 07:24 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 12-01-2024 om 20:00:

[..]

Dat zijn rechters gelukkig over het algemeen met je eens.

Ik hoop het van harte.

Oudste twee kinderen gaan er op zich ook prima mee om. Ze snappen dat ze soms bij papa zijn en soms bij mama. Hebben ons ook nooit ruzie zien maken. Als ze willen videobellen met de ouder waar ze niet zijn, dan is dat geen probleem. 

In het begin om de dag gedaan als regeling, maar na een jaar ervoor gekozen om daar om de week van te maken. Verder er altijd voor gekozen om alles zo duidelijk mogelijk te maken voor ze. Ze weten wanneer de één ze komt halen en ze weten wanneer ze daarna weer naar de ander gaan. Ook als dat afwijkt van de gebruikelijke regeling. Door omstandigheden zijn ze bijvoorbeeld afgelopen jaar een keer 3 maanden alleen bij mij geweest. Daar zijn ze ook goed mee omgegaan. En we hebben ze geprobeerd uit te leggen dat papa en mama uit elkaar zijn en niet meer bij elkaar komen. Ook als de een ruzie heeft met een nieuwe partner betekent dat niet dat papa en mama weer bij elkaar komen.

Heel veel meer kun je niet doen. Dit zo opschrijvende besef ik me ook maar weer eens dat dit iets is dat ik niet moet laten verzieken door anderen.

Panama831

Panama831

02-02-2024 om 12:46 Topicstarter

Ze wil nog altijd geen regeling afspreken, maar mijn zoontje is gelukkig wel vaak bij mij. De laatste tijd is hij meer hier dan bij haar. Ik vind dat veel fijner dan elke keer naar haar moeten om hem te zien. 

Zij regelt het liever van dag tot dag, waarbij het ook gewoon lastig is om afspraken te maken. Nu al een paar keer gehad dat ze hem op zou halen op tijdstip X, maar dat dan niet haalt, zodat hij dan toch blijft slapen. Of dat hij toch eerder komt, maar dan bv. nog niet heeft gegeten en rammelt van de honger. 

Ik vind het leuk dat hij er is, maar wil natuurlijk liever gewoon een regeling op papier. Dan weet iedereen waar 'ie aan toe is. Nu heb ik altijd wel voldoende eten e.d. in huis, maar toch...

Met hem gaat het goed. Hij lijkt het naar z'n zin te hebben hier. Hij eet ook gewoon weer in zijn stoel, heeft hier geen driftbuien meer waarin hij met van alles gooit... Beeld dat zij schetste van een onhandelbaar kind dat je compleet uitput herken ik in elk geval niet. 

Panama831 schreef op 02-02-2024 om 12:46:

Ze wil nog altijd geen regeling afspreken, maar mijn zoontje is gelukkig wel vaak bij mij. De laatste tijd is hij meer hier dan bij haar. Ik vind dat veel fijner dan elke keer naar haar moeten om hem te zien.

Zij regelt het liever van dag tot dag, waarbij het ook gewoon lastig is om afspraken te maken. Nu al een paar keer gehad dat ze hem op zou halen op tijdstip X, maar dat dan niet haalt, zodat hij dan toch blijft slapen. Of dat hij toch eerder komt, maar dan bv. nog niet heeft gegeten en rammelt van de honger.

Ik vind het leuk dat hij er is, maar wil natuurlijk liever gewoon een regeling op papier. Dan weet iedereen waar 'ie aan toe is. Nu heb ik altijd wel voldoende eten e.d. in huis, maar toch...

Met hem gaat het goed. Hij lijkt het naar z'n zin te hebben hier. Hij eet ook gewoon weer in zijn stoel, heeft hier geen driftbuien meer waarin hij met van alles gooit... Beeld dat zij schetste van een onhandelbaar kind dat je compleet uitput herken ik in elk geval niet.

Ik vermoed zomaar dat jij meer rust, ritme en duidelijkheid weet te scheppen dan zijn moeder. Die doet alles ad hoc hoe ze het zelf bedenkt en iedereen moet naar haar pijpen dansen. Een peuter kan dat nog niet, ik zou er waarschijnlijk als volwassene nog driftbuien van krijgen. 

Een regeling op papier is in ieders belang. Nu is het continu schakelen; je gaat naar mama. Oh nee, toch niet. Heel onduidelijk voor een kind. En op de lange termijn natuurlijk ook niet haalbaar en realistisch om je leven op in te richten.

Panama831

Panama831

06-02-2024 om 09:46 Topicstarter

MamaE schreef op 02-02-2024 om 13:54:

[..]

Ik vermoed zomaar dat jij meer rust, ritme en duidelijkheid weet te scheppen dan zijn moeder. Die doet alles ad hoc hoe ze het zelf bedenkt en iedereen moet naar haar pijpen dansen. Een peuter kan dat nog niet, ik zou er waarschijnlijk als volwassene nog driftbuien van krijgen.

Een regeling op papier is in ieders belang. Nu is het continu schakelen; je gaat naar mama. Oh nee, toch niet. Heel onduidelijk voor een kind. En op de lange termijn natuurlijk ook niet haalbaar en realistisch om je leven op in te richten.


Toen zij met haar kinderen nog bij mij woonden, werd ik er ook weleens onrustig van. Het was de hele dag door enorm veel lawaai, veel geschreeuw en geroep, muziek en telefoons full volume aan.

Nu hij ook bij mij blijft overnachten hebben we wel discussies over de bedtijden. Ze klaagt dat als hij bij mij is blijven overnachten, dat hij dan om 8 uur / half 9 al moe is, terwijl hij normaal tot 10 uur 's avonds speelt. 

Ze gaat meestal rond 10 uur / 11 uur ('s avonds) met hem slapen en dan slaapt hij tot 9 a 10 uur 's ochtends. Ze vindt dat hij zijn slaapuren dan ook wel heeft gehad. 

Ik leg hem om 8 uur / half 9 op bed en dan is hij om 6.30 / 7 uur wakker. Vervolgens slaapt hij 's middags nog 2 uur / 2,5 uur, dat begint dan meestal om 12 tot 13 uur. Zij legt hem 's middags op bed als hij moe is. Dat is soms om 13 uur, soms om 14 uur, soms om 15 uur en soms zelfs pas om 17 uur. Meestal is hij dan al op de bank, op de vloer of hangend tegen een stoel in slaap gevallen. 

Als hij naar de kinderopvang gaat, dan is hij hartstikke moe uiteraard. Dan moet hij om 7.30 opstaan i.p.v. 9 uur a 10 uur. Hij is dan niet te genieten daar. Ze wil hem er dan ook niet meer heen brengen. 

Zij vindt dat ik hem op tijd naar bed breng, zodat ik rustig tv kan kijken, en dat het voor mij handig is dat hij vroeg wakker is, omdat ik meestal ook vroeg wakker ben. Ik vind dat zij zijn slaapritme aanpast aan haar slaapritme. Ze geeft ook aan dat als hij haar om 6.30 / 7 uur wakker maakt dat ze dan de rest van de dag doodop is. 

Persoonlijk vind ik 20.30 een geschiktere bedtijd voor een 2-jarige dan 22:30 of zelfs 23:00 uur. 

Ik denk dat jouw slaapritme beter past bij wat de maatschappij vraagt. Het lijkt me in ieder geval belangrijk dat er regelmaat in zit. Ik ben zelf een avondmens dus ik zou graag kiezen voor het ritme van je ex maar dat botst aan alle kanten met het maatschappelijk leven. Zeker als kind ook dagen naar de opvang moet, lijkt het mij niet handig. Maar kennelijk hoeft hij daar ook niet per se naartoe? Tegen de tijd dat hij naar school gaat, is het in ieder geval niet meer passend. 
Ik zou er op dit moment geen strijd van maken wie zijn zin krijgt. Ze heeft op zich wel een punt dat het nu in zekere zin nog lood om oud ijzer is, vind ik. Ik zou daarom proberen een beetje naar elkaar toe op te schuiven. Tegen de tijd dat hij naar school gaat, wordt het belangrijker dat er op tijd wordt opgestaan en dus ook op tijd naar bed wordt gegaan.

Panama831

Panama831

06-02-2024 om 16:19 Topicstarter

Mija schreef op 06-02-2024 om 15:56:

Ik denk dat jouw slaapritme beter past bij wat de maatschappij vraagt. Het lijkt me in ieder geval belangrijk dat er regelmaat in zit. Ik ben zelf een avondmens dus ik zou graag kiezen voor het ritme van je ex maar dat botst aan alle kanten met het maatschappelijk leven. Zeker als kind ook dagen naar de opvang moet, lijkt het mij niet handig. Maar kennelijk hoeft hij daar ook niet per se naartoe? Tegen de tijd dat hij naar school gaat, is het in ieder geval niet meer passend.
Ik zou er op dit moment geen strijd van maken wie zijn zin krijgt. Ze heeft op zich wel een punt dat het nu in zekere zin nog lood om oud ijzer is, vind ik. Ik zou daarom proberen een beetje naar elkaar toe op te schuiven. Tegen de tijd dat hij naar school gaat, wordt het belangrijker dat er op tijd wordt opgestaan en dus ook op tijd naar bed wordt gegaan.

Hij is niet verplicht om naar de opvang te gaan. Bij de GGD hebben ze dat wel aangeraden, omdat hij heel erg op zichzelf is. Ze werkt ook (nog) niet, dus in die zin is de noodzaak er niet. Uiteindelijk zal ze wel een keer moeten gaan werken. 

Ik heb uitgelegd waarom ik hem wel naar de opvang breng en dat ik hem daarom op tijd naar bed doe. Ik maak er verder geen strijd over of ze hem moet brengen. Ik heb een abonnement voor de indoor speeltuin gehaald, zodat ze in elk geval met hem daar heen kan gaan als hij niet naar de opvang gaat. 

Als hij naar de opvang gaat, dan moet hij om 7:30 opstaan. Als hij dan op tijd is gaan slapen, is hij zelf op dat tijdstip wakker en eet hij ook gewoon voor hij naar de opvang gaat. Slaapt hij niet op tijd, dan is hij om 7:30 niet wakker, hartstikke moe als hij toch wakker wordt gemaakt, eet hij niet en is hij bij de opvang dus moe en krijgt hij op een gegeven moment honger, want bij de opvang eet hij alleen een banaan of een mandarijntje. 

Ik ben een leek hoor, maar als jullie omstebeurt voor het kind zorgen, dan bepaalt toch ieder zelf hoe hij of zij dat invult? Jullie trekken voortdurend aan elkaars stuur maar dat leidt tot niks.
Laat het gewoon los. Ja, dan is hij moe, of hij wordt vroeg wakker.  Nou dat is dan jammer. jullie worden het toch niet eens, maar jullie blijven maar bezig zonder elkaar los te kunnen laten en dat lijkt me eerlijk gezegd veel schadelijker voor het kind. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.