Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Omgangsregeling voor baby?

Ik lig momenteel in scheiding, voor zoon van 9 hebben we een regeling afgesproken maar voor de jongste wil zij niks afspreken omdat ze haar daar te klein voor vind.
Hoe doen anderen met een baby die gaan scheiden dat? 


Nick90

Nick90

02-03-2024 om 17:53 Topicstarter

Een korte andere vraag, mag je als ouder mee beslissen wie er bij de omgang is? Inmiddels hebben we een redelijke omgangsregeling uitgedacht maar ex denkt nu te mogen beslissen wie er bij die regeling aanwezig zijn. Alleen mijn kant op, ik vraag haar verder niks, ik reageer ook nergens op maar zij aan de andere kant houdt mij goed in de gaten dmv socials en zoon uithoren. En nu vindt ze dus dat ze mag mee mag beslissen met wie dochter wel of niet in contact mag komen. Zoon woont nog steeds hier, hij gaat om het weekend naar z'n moeder en als hij daar is heb ik mn dochter hier. Inmiddels hebben we beiden advocaten ingeschakeld, zijn nog geen steek verder met de scheiding maar gelukkig wel een regeling voor de kinderen.

Nee jullie zijn allebei gezaghebbend ouder. Dus je mag zelf beslissen over je kind. Aan de andere kant zou ik op dit moment wellicht een beetje meebewegen. Je ziet je dochter maar heel weinig, dus dan kan de periode dat je haar ziet ook best vooral op haar gericht zijn. 
Betekent de tijdelijke omgangsregeling dat jullie zoon zijn zusje eigenlijk niet ziet? Dat zou ik in een definitieve regeling wel anders proberen af te spreken.

Nick90

Nick90

02-03-2024 om 18:02 Topicstarter

nee hij ziet haar weinig nu (ik ook) en ik beweeg mee maar had een keer iemand meegenomen op verzoek van zoon bij het wisselen van de kinderen, vond ze niet goed . Verder doet ze ook geen drol om mij tegemoet te komen. 

nee, de ander heeft daar niets over te zeggen.

Maar wat consideratie kan geen kwaad.

Als het gaat om het moment van de overdracht zou ik het niet zo moeilijk vinden om dat te laten. Maar ik zou wel duidelijk maken dat het is omdat zij dat zo graag wil en niet omdat ze gelijk heeft dat zij dat mag bepalen. Het argument 'zoon wil' of 'het belang van het kind' zou hier geen rol mogen spelen. Aks ouder moet je kunnen zeggen: dat kan niet.
Fijn dat er op dit moment een regeling voor de kinderen is. Jammer dat het verder niet opschiet.

Tsjor

Nick90

Nick90

03-03-2024 om 09:10 Topicstarter

tsjor schreef op 03-03-2024 om 07:37:

Als het gaat om het moment van de overdracht zou ik het niet zo moeilijk vinden om dat te laten. Maar ik zou wel duidelijk maken dat het is omdat zij dat zo graag wil en niet omdat ze gelijk heeft dat zij dat mag bepalen. Het argument 'zoon wil' of 'het belang van het kind' zou hier geen rol mogen spelen. Aks ouder moet je kunnen zeggen: dat kan niet.
Fijn dat er op dit moment een regeling voor de kinderen is. Jammer dat het verder niet opschiet.

Tsjor

Ze was in de auto gebleven, dus niet bij de overdracht. 

Nick90 schreef op 03-03-2024 om 09:10:

[..]

Ze was in de auto gebleven, dus niet bij de overdracht.

'Ze' in de zin van iemand die je ex kan zien als een mogelijk nieuwe vriendin van jou? Ik zou verstandiger zijn op dit moment en geen olie op het vuur gooien.


De hoofdregel is dat jullie geen zeggenschap meer hebben over hoe de ander zijn of haar leven gaat inrichten. Wat ze doen en met wie. Daar ga je niet meer over. Dus ga ook geen opmerkingen of commentaar geven. Zij mag niet voor jou bepalen wat jij doet en met wie je omgaat. Dus als je iemand meeneemt (wat ik niet zou doen tenzij daar een speciale reden voor is) is dat aan jou. 

Als de kinderen bij jou zijn heeft zij geen zeggenschap over wie er op bezoek komt, maar ook niet als je een keer een oppas regelt of je kind door je pa uit school laat halen. Andersom idem dito. 

Het uithoren van je kind vind ik een slechte zaak van haar. Het belangrijkste is dat de kinderen omgang hebben met beide ouders en dat ze het daar naar hun zin hebben. Ze zoekt nu voor mijn gevoel naar dingen om ruzie over te maken.
Tegelijkertijd zou ik geen olie op het vuur gooien en geen mensen meenemen bij de overdracht om drama te voorkomen. 

Nick90 schreef op 02-03-2024 om 17:53:

Een korte andere vraag, mag je als ouder mee beslissen wie er bij de omgang is? Inmiddels hebben we een redelijke omgangsregeling uitgedacht maar ex denkt nu te mogen beslissen wie er bij die regeling aanwezig zijn. Alleen mijn kant op, ik vraag haar verder niks, ik reageer ook nergens op maar zij aan de andere kant houdt mij goed in de gaten dmv socials en zoon uithoren. En nu vindt ze dus dat ze mag mee mag beslissen met wie dochter wel of niet in contact mag komen. Zoon woont nog steeds hier, hij gaat om het weekend naar z'n moeder en als hij daar is heb ik mn dochter hier. Inmiddels hebben we beiden advocaten ingeschakeld, zijn nog geen steek verder met de scheiding maar gelukkig wel een regeling voor de kinderen.

Daar heeft de ander niks over te zeggen.

Ik kan me wel voorstellen dat iemand er iets van zegt als de ander meteen een nieuwe partner introduceert of iemand die een hele slechte invloed heeft op het kind.

Nick90

Nick90

05-03-2024 om 15:01 Topicstarter

Vaaas schreef op 03-03-2024 om 09:16:

[..]

'Ze' in de zin van iemand die je ex kan zien als een mogelijk nieuwe vriendin van jou? Ik zou verstandiger zijn op dit moment en geen olie op het vuur gooien.


Heb geen nieuwe vriendin, is gewoon een goede vriendin. En het was niet de bedoeling om de boel extra op te stoken maar zij moest zo nodig meelopen naar m'n auto. 

Een goede vriendin hoeft natuurlijk niet bij zo'n moment aanwezig te zijn. Waarom zou jij of zij dat willen? Je kunt dit normaalgesproken zelf regelen. Niemand eigenlijk. Tenzij daar speciale redenen voor zijn (veiligheid, bewijsvoering, als intermediair). 

Nick90

Nick90

05-03-2024 om 19:18 Topicstarter

Izza schreef op 05-03-2024 om 18:04:

Een goede vriendin hoeft natuurlijk niet bij zo'n moment aanwezig te zijn. Waarom zou jij of zij dat willen? Je kunt dit normaalgesproken zelf regelen. Niemand eigenlijk. Tenzij daar speciale redenen voor zijn (veiligheid, bewijsvoering, als intermediair).

Omdat ik haar graag bij me heb. En zoals ik zei was ze in de auto gebleven. Als ex de baby gewoon aan mij had gegeven ipv per se mee naar de auto te willen was er niks aan de hand geweest. Maar ze moest weer een heel drama maken om niets. 

voorlopig niemand meenemen dus. 
Is vervelend maar geeft geen aanleiding tot gezanik.

Nick90 schreef op 02-03-2024 om 17:53:

Een korte andere vraag, mag je als ouder mee beslissen wie er bij de omgang is? Inmiddels hebben we een redelijke omgangsregeling uitgedacht maar ex denkt nu te mogen beslissen wie er bij die regeling aanwezig zijn. Alleen mijn kant op, ik vraag haar verder niks, ik reageer ook nergens op maar zij aan de andere kant houdt mij goed in de gaten dmv socials en zoon uithoren. En nu vindt ze dus dat ze mag mee mag beslissen met wie dochter wel of niet in contact mag komen. Zoon woont nog steeds hier, hij gaat om het weekend naar z'n moeder en als hij daar is heb ik mn dochter hier. Inmiddels hebben we beiden advocaten ingeschakeld, zijn nog geen steek verder met de scheiding maar gelukkig wel een regeling voor de kinderen.

In de basis ben jij verantwoordelijk voor de keuzes die je maakt als de kinderen bij jou zijn. Je ex wil hier invloed op uitoefenen, maar dat is niet haar plek. Aan de andere kant is zij wel de moeder, en naast jou de belangrijkste persoon in het leven van de kinderen. Het zou fijn zijn als zij kan begrijpen waarom jij bepaalde keuzes maakt. Ik lees dat jullie niet on speaking terms zijn, dus dan is dat erg lastig. Gedachten lezen kunnen jullie denk ik ook niet Hebben jullie een overdrachtsboek waarin jullie iets kunnen vertellen over het leven van jullie kinderen bij elke ouder thuis? Op deze manier kunnen jullie elkaar wat meer informatie geven, zonder dat daar direct op gereageerd kan worden, waardoor het makkelijker wordt om elkaar te begrijpen en toekomstige conflicten kunnen worden voorkomen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.