Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Problemen met ex


Het lijkt me dat jij nu verder even niets meer hoeft te doen, behalve af en toe een foto en een update sturen. Als hij zich weer meldt met de boodschap dat hij aan zichzelf gewerkt heeft en omgang wil, is het vroeg genoeg om te gaan nadenken over wat er mogelijk is. De bal ligt nu bij hem. Rustig daar laten liggen. 

Catwoman

Catwoman

09-10-2023 om 14:35 Topicstarter

Temet schreef op 25-09-2023 om 08:21:

Het lijkt me dat jij nu verder even niets meer hoeft te doen, behalve af en toe een foto en een update sturen. Als hij zich weer meldt met de boodschap dat hij aan zichzelf gewerkt heeft en omgang wil, is het vroeg genoeg om te gaan nadenken over wat er mogelijk is. De bal ligt nu bij hem. Rustig daar laten liggen.

Hoe vaak moet ik hem een update sturen? 

Catwoman schreef op 09-10-2023 om 14:35:

[..]

Hoe vaak moet ik hem een update sturen?

Daar zijn geen regels voor. Ik zou het niet te vaak doen. Misschien 2x per jaar? Rondom de verjaardag van jullie zoon en daarna nog eens rond de verjaardag van je ex? Of in de zomervakantie en nog eens voor kerst?

Als er niet echt een reactie komt, dan terugschroeven tot eens per jaar.

Het is natuurlijk een soort van wisselwerking. Hoe vaak vraagt hij om een update of hoe het met zijn zoon gaat? Is dat minimaal, dan zou ik het hem ook niet maandelijks ‘opdringen’.

Het is een volwassen man die weet van het bestaan van zijn kind en inmiddels heel wat kansen heeft gehad mbt omgang, maar het drugsgebruik verkiest boven omgang met zijn kind. Daaruit zou ik mijn conclusies wel trekken en de updates beperken tot een aantal keer per jaar inderdaad. 

Catwoman

Catwoman

09-10-2023 om 20:31 Topicstarter

RoodVruchtje schreef op 09-10-2023 om 17:26:

Het is natuurlijk een soort van wisselwerking. Hoe vaak vraagt hij om een update of hoe het met zijn zoon gaat? Is dat minimaal, dan zou ik het hem ook niet maandelijks ‘opdringen’.

Het is een volwassen man die weet van het bestaan van zijn kind en inmiddels heel wat kansen heeft gehad mbt omgang, maar het drugsgebruik verkiest boven omgang met zijn kind. Daaruit zou ik mijn conclusies wel trekken en de updates beperken tot een aantal keer per jaar inderdaad.

Hij heeft zelf nog geen mail gestuurd met de vraag hoe het met de kleine gaat. Hij heeft hem nu 5 weken niet gezien. 

Het afgelopen jaar heb ik hem steeds een mail gestuurd nadat ik naar het consultatiebureau was geweest. Dat kan ik nu ook doen. Ik moet daar volgende maand weer heen

Catwoman schreef op 09-10-2023 om 20:31:

[..]

Hij heeft zelf nog geen mail gestuurd met de vraag hoe het met de kleine gaat. Hij heeft hem nu 5 weken niet gezien.

Het afgelopen jaar heb ik hem steeds een mail gestuurd nadat ik naar het consultatiebureau was geweest. Dat kan ik nu ook doen. Ik moet daar volgende maand weer heen

Ik denk dat je hierin jouw eigen gevoel moet volgen, doe wat voor jou goed voelt, maar voel je niet verplicht! 

Catwoman

Catwoman

13-10-2023 om 21:22 Topicstarter

Vandaag een mail gekregen van de bor waar we zaten, nu met een eindrapportage. Daar staat in dat de bor een gesprek heeft gehad met de nieuwe hulpverlening en dat zij vinden dat de omgang niet te lang stil moet liggen en dat we eind oktober begin november wel weer kunnen gaan opstarten met 1x per maand. terwijl mijn ex nog helemaal geen hulp heeft en nog nix aan zichzelf heeft gedaan. Ik ben nu weer zo boos! 

Sorry, vindt de bor dat de omgang moet opstarten of vindt de hulpverlening dat? En dat wat je eerder meldde: ex moet eerst aan zichzelf werken voordat omgang wordt hervat, staat dat ook ergens op schrift?

Catwoman

Catwoman

14-10-2023 om 18:09 Topicstarter

Temet schreef op 14-10-2023 om 12:01:

Sorry, vindt de bor dat de omgang moet opstarten of vindt de hulpverlening dat? En dat wat je eerder meldde: ex moet eerst aan zichzelf werken voordat omgang wordt hervat, staat dat ook ergens op schrift?

Dit is wat er in het vorige verslag stond:

Prioriteit ligt nu op: ... focust zich eerst op zichzelf. Enige tijd geleden is er ambulante begeleiding aangevraagd. Dit is nog niet gestart.

Er is ingezet op Koel en Co. Zodoende komen we vandaag met elkaar tot de conclusie dat een volgende logische stap gaat zijn:

Een gesprek inplannen. Doel is om te bespreken: de gemelde zorgenpunten, wat zijn precies de hulpvragen van vader? Wie kan wat op gaan pakken? Eerste doel/prioriteit is het verbeteren van de situatie van vader. Tweede doel is toewerken naar hervatten van de omgang.

Catwoman

Catwoman

14-10-2023 om 18:37 Topicstarter

Temet schreef op 14-10-2023 om 12:01:

Sorry, vindt de bor dat de omgang moet opstarten of vindt de hulpverlening dat? En dat wat je eerder meldde: ex moet eerst aan zichzelf werken voordat omgang wordt hervat, staat dat ook ergens op schrift?

Ik weet niet wie dat vindt. Er is vorige maand blijkbaar een gesprek geweest tussen de bor, veilig thuis, de maatschappelijk werker van mijn ex en de nieuwe hulpverlening koel en co. En daaruit is dat gekomen. Van wie van deze 4 dit af komt weet ik niet.  

Dit staat in de mail die ik gisteren heb gekregen: 

Koel en Co zal zich gaan richten op de omgangsbegeleiding en het stuk ouderschap. Kijken naar kind is het wenselijk dat de omgang niet voor langere tijd stil komt te liggen. De wekelijkse frequentie is niet meer passend. Er zal waarschijnlijk gestart worden met een omgang eens per maand, start eind oktober/begin november.

Catwoman

Catwoman

14-10-2023 om 19:36 Topicstarter

Het vreemde is dat ik na het laatste gesprek die vrouw van de bor nog aan de telefoon heb gesproken en toen heb ik gezegd dat ze niet van mij moet verwachten dat ik met 1 a 2 maanden weer ga starten met de omgang. Dat ik nu even rust wil en dat ik pas weer wil gaan starten als mijn ex aan zijn problemen heeft gewerkt. Die vrouw zei toen dat het allemaal niet zo'n vaart zou lopen en dat het wel een tijd zou duren voordat het zo ver was en ze zei ook dat als het zo ver zou zijn dat ik dan kan gaan starten met 1x per half jaar. En dan krijg ik nu deze mail, dat is toch raar, heel tegenstrijdig. 

Die mevrouw van de bor heeft waarschijnlijk gedacht dat er een forse wachtlijst zou zijn, en ze heeft voor haar beurt gesproken voor wat betreft de frequentie: dasr heeft iemand bij Koel&co kennelijk andere ideeën over.
Maar zo te lezen heb je wel helemaal gelijk dat bor jullie naar Koel&co heeft doorverwezen met de boodschap dat ex eerst aan zichzelf moet werken (althans, dat er aan de situatie van ex gewerkt moet worden) en dat pas nadat daar vooruitgang in te zien is, gewerkt moet worden aan hervatting vd omgang.

Het idee dat de omgang snel moet worden hervat is op zichzelf begrijpelijk, want bij kleine kinderen wil je geen lange onderbrekingen. Maar ja, de bedoeling is wel dat er eerst iets verbetert in de situatie van ex.

Ik denk dat je duidelijk moet maken dat onbegeleide omgang voor jou onbespreekbaar is zolang vader zijn problemen niet aanpakt. En dan wordt het interessant. Want begeleiding vanuit bor is afgesloten en vader heeft nog geen mensen uit zijn netwerk aangedragen die kunnen begeleiden. Dus tenzij hij dat alsnog regelt, of Koel &co wil begeleiden, komt er geen omgang als hij niet aan de slag gaat met hulpverlening. Die gaat kijken naar vaders 'hulpvraag'. Ook dat wordt interessant, grote kans dat ex geen hulpvraag heeft, want hij vindt niet dat er wat aan hem of zijn leven hoeft te veranderen. Dus ik ben benieuwd hoe Koel&co dan vindt dat het verder moet

Catwoman schreef op 14-10-2023 om 19:36:

Het vreemde is dat ik na het laatste gesprek die vrouw van de bor nog aan de telefoon heb gesproken en toen heb ik gezegd dat ze niet van mij moet verwachten dat ik met 1 a 2 maanden weer ga starten met de omgang. Dat ik nu even rust wil en dat ik pas weer wil gaan starten als mijn ex aan zijn problemen heeft gewerkt. Die vrouw zei toen dat het allemaal niet zo'n vaart zou lopen en dat het wel een tijd zou duren voordat het zo ver was en ze zei ook dat als het zo ver zou zijn dat ik dan kan gaan starten met 1x per half jaar. En dan krijg ik nu deze mail, dat is toch raar, heel tegenstrijdig.

Dat is niet zo heel professioneel van haar om te zeggen omdat zij niet weet hoeveel tijd het inneemt om op te starten én hoeveel wachttijd er is, afgezet tegen de prioriteit dat die dossier krijgt. Ze liep vooruit op iets waar meer partijen een zegje in hebben. Maar ze dan ook een vrijwilliger. En je hebt wel een mail met een beslissing gekregen maar nog geen datum. Neemt niet weg dat je hoe dan ook je eigen mening moet vormen hoe jij eea ziet. Wat ik wel vreemd vind (en eigenlijk ook weer niet) is dat jij een mededeling krijgt en geen inspraak. 

Catwoman

Catwoman

15-10-2023 om 19:56 Topicstarter

Temet schreef op 15-10-2023 om 13:12:

Die mevrouw van de bor heeft waarschijnlijk gedacht dat er een forse wachtlijst zou zijn, en ze heeft voor haar beurt gesproken voor wat betreft de frequentie: dasr heeft iemand bij Koel&co kennelijk andere ideeën over.
Maar zo te lezen heb je wel helemaal gelijk dat bor jullie naar Koel&co heeft doorverwezen met de boodschap dat ex eerst aan zichzelf moet werken (althans, dat er aan de situatie van ex gewerkt moet worden) en dat pas nadat daar vooruitgang in te zien is, gewerkt moet worden aan hervatting vd omgang.

Het idee dat de omgang snel moet worden hervat is op zichzelf begrijpelijk, want bij kleine kinderen wil je geen lange onderbrekingen. Maar ja, de bedoeling is wel dat er eerst iets verbetert in de situatie van ex.

Ik denk dat je duidelijk moet maken dat onbegeleide omgang voor jou onbespreekbaar is zolang vader zijn problemen niet aanpakt. En dan wordt het interessant. Want begeleiding vanuit bor is afgesloten en vader heeft nog geen mensen uit zijn netwerk aangedragen die kunnen begeleiden. Dus tenzij hij dat alsnog regelt, of Koel &co wil begeleiden, komt er geen omgang als hij niet aan de slag gaat met hulpverlening. Die gaat kijken naar vaders 'hulpvraag'. Ook dat wordt interessant, grote kans dat ex geen hulpvraag heeft, want hij vindt niet dat er wat aan hem of zijn leven hoeft te veranderen. Dus ik ben benieuwd hoe Koel&co dan vindt dat het verder moet

Bij Koel en Co hebben ze geen wachttijden. Ik heb daar een tijdje geleden al gesprekken mee gehad en we zouden daar in september starten nadat de bor was afgelopen. We zouden eind augustus nog een gesprek hebben over hoe vaak de omgang dan zou zijn en dan zouden we ook gelijk alles op papier zetten. Dat is alleen niet doorgegaan omdat ik twijfels had en in overleg met de bor is afgesproken dat Koel en co de omgang pas gaat opstarten zodra mijn ex aan zichzelf heeft gewerkt. Daarom vind het ook zo raar dat ze ineens al willen beginnen met de omgang terwijl mijn ex nog geen eens hulp heeft. En ik ben zelf nog niet eens benaderd door Koel en co om een gesprek in te plannen daarover. Ik vind het allemaal een rare gang van zaken. 

Catwoman

Catwoman

15-10-2023 om 20:07 Topicstarter

Philou schreef op 15-10-2023 om 13:52:

[..]

Dat is niet zo heel professioneel van haar om te zeggen omdat zij niet weet hoeveel tijd het inneemt om op te starten én hoeveel wachttijd er is, afgezet tegen de prioriteit dat die dossier krijgt. Ze liep vooruit op iets waar meer partijen een zegje in hebben. Maar ze dan ook een vrijwilliger. En je hebt wel een mail met een beslissing gekregen maar nog geen datum. Neemt niet weg dat je hoe dan ook je eigen mening moet vormen hoe jij eea ziet. Wat ik wel vreemd vind (en eigenlijk ook weer niet) is dat jij een mededeling krijgt en geen inspraak.

Ja ik vind het ook erg onprofessioneel. Ik wist dat de bor met Koel en co om de tafel zouden gaan om te bespreken wat voor hulp mijn ex nodig heeft en of zij hem dat kunnen bieden maar nu hebben ze dus tijdens dat gesprek ook gesproken over de omgang en dit samen besloten zonder mij daarbij te betrekken. 

En wat ik ook heel slordig vind is dat dit gesprek al op 21 september heeft plaatsgevonden en ik daar pas 3 weken later iets over te horen krijg omdat ze vergeten waren om mij dat te sturen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.