Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Problemen met ex


Dat is wel vreemd ja. Als de omgang pas hervat kan worden als je ex aan zijn problemen heeft gewerkt, dan is dat stap één. Als dat überhaupt van de grond komt, want zo te lezen boeit het kind je ex weinig meer en vindt hij zelf niet dat hij hulp nodig heeft.
Ik zou dat wel communiceren met koel en co. 

Catwoman

Catwoman

15-10-2023 om 20:59 Topicstarter

Ja ik zit er eigenlijk over te denken om morgen te bellen naar de bor en te vragen waar deze omslag ineens vandaan komt en te zeggen dat ik het niet eens ben met deze gang van zaken en ik ben ook niet akkoord met de eindrapportage want de dingen die ik miste in het vorige verslag zou zij in de eindrapportage verwerken maar dat is ook niet gedaan. Ik twijfel of ik een officiële klacht moet indienen hierover, ik ben alleen bang dat ik dan word afgeschilderd als moeder die overal over zeurt

Catwoman schreef op 15-10-2023 om 20:59:

Ja ik zit er eigenlijk over te denken om morgen te bellen naar de bor en te vragen waar deze omslag ineens vandaan komt en te zeggen dat ik het niet eens ben met deze gang van zaken en ik ben ook niet akkoord met de eindrapportage want de dingen die ik miste in het vorige verslag zou zij in de eindrapportage verwerken maar dat is ook niet gedaan. Ik twijfel of ik een officiële klacht moet indienen hierover, ik ben alleen bang dat ik dan word afgeschilderd als moeder die overal over zeurt

Ik zou daar niet mee beginnen. Ik zou juist eerst wat (gespeeld) naïef beginnen: er is vast iets niet helemaal goed gegaan in de communicatie en in de overdracht want dit is niet zoals het is afgesproken. Het moet op papier komen zoals het is afgesproken want dit wijkt af van hoe de situatie is beoordeeld. Zet voor jezelf vooraf heel goed op een rijtje hoe het wel is afgesproken en waarom dát wel aansluit bij de realiteit en dit niet. Zeg niet: 'ik wil het niet'. Maar: 'het kan nu niet'. Zeg niet: 'ik vind' of 'ik denk' maar die en die deskundige heeft toen en toen gezegd dat zus en zo aan de hand was en dat dus dit en dat (niet) moest gebeuren.' Beschrijf situaties koel, puur informatief: 'het lukt ex en mij al lange tijd niet om een rustig gesprek te voeren. Ik heb wel mijn best gedaan om daarin verbetering te brengen maar dat lukt helaas nog niet goed' in plaats van 'die vent schreeuwt altijd tegen mij en ik ben er helemaal klaar mee. Waarom zou ik me daar keer op keer aan moeten blootstellen?" Probeer het zoveel mogelijk te objectiveren en zo weinig mogelijk emoties te laten zien. Dit kan zo niet, er is een vergissing in het spel en je gaat er zonder meer vanuit dat dit gaat worden opgehelderd en rechtgezet. 

Als in het gesprek blijkt dat de andere kant dit niet zo ziet, ga dan niet direct op de inhoud in, ga niet discussieren. Zeg iets als: 'Dit verrast mij. Ik heb hier een totaal ander beeld van.' Als je het kunt opbrengen kun je vragen hoe het komt dat men van gedachten is veranderd. Maar als je te emotioneel en boos bent, zou ik dat nog niet doen. Dan zou ik iets zeggen als: 'Ik moet dit even tot me door laten dringen. Ik heb een heel ander beeld van de situatie en wat er mogelijk is. Ik moet hier even rustig over nadenken want ik kan hier niet zomaar in meegaan.' En dat zou ik dan ook op de mail zetten zodat ze het in het dossier kunnen stoppen. Zo win je dan ieder geval wat tijd voor jezelf om rustig en strategisch na te denken over wat je hiermee moet terwijl je je niet vierkant opstelt en niet kan worden weggezet als een onredelijke, weigerachtige moeder. 

En een heel concrete vraag: wat er destijds is afgesproken, staat dat ergens op papier of is dat alleen mondeling gedeeld?

Catwoman

Catwoman

16-10-2023 om 19:48 Topicstarter

Mija schreef op 16-10-2023 om 18:09:

[..]

Ik zou daar niet mee beginnen. Ik zou juist eerst wat (gespeeld) naïef beginnen: er is vast iets niet helemaal goed gegaan in de communicatie en in de overdracht want dit is niet zoals het is afgesproken. Het moet op papier komen zoals het is afgesproken want dit wijkt af van hoe de situatie is beoordeeld. Zet voor jezelf vooraf heel goed op een rijtje hoe het wel is afgesproken en waarom dát wel aansluit bij de realiteit en dit niet. Zeg niet: 'ik wil het niet'. Maar: 'het kan nu niet'. Zeg niet: 'ik vind' of 'ik denk' maar die en die deskundige heeft toen en toen gezegd dat zus en zo aan de hand was en dat dus dit en dat (niet) moest gebeuren.' Beschrijf situaties koel, puur informatief: 'het lukt ex en mij al lange tijd niet om een rustig gesprek te voeren. Ik heb wel mijn best gedaan om daarin verbetering te brengen maar dat lukt helaas nog niet goed' in plaats van 'die vent schreeuwt altijd tegen mij en ik ben er helemaal klaar mee. Waarom zou ik me daar keer op keer aan moeten blootstellen?" Probeer het zoveel mogelijk te objectiveren en zo weinig mogelijk emoties te laten zien. Dit kan zo niet, er is een vergissing in het spel en je gaat er zonder meer vanuit dat dit gaat worden opgehelderd en rechtgezet.

Als in het gesprek blijkt dat de andere kant dit niet zo ziet, ga dan niet direct op de inhoud in, ga niet discussieren. Zeg iets als: 'Dit verrast mij. Ik heb hier een totaal ander beeld van.' Als je het kunt opbrengen kun je vragen hoe het komt dat men van gedachten is veranderd. Maar als je te emotioneel en boos bent, zou ik dat nog niet doen. Dan zou ik iets zeggen als: 'Ik moet dit even tot me door laten dringen. Ik heb een heel ander beeld van de situatie en wat er mogelijk is. Ik moet hier even rustig over nadenken want ik kan hier niet zomaar in meegaan.' En dat zou ik dan ook op de mail zetten zodat ze het in het dossier kunnen stoppen. Zo win je dan ieder geval wat tijd voor jezelf om rustig en strategisch na te denken over wat je hiermee moet terwijl je je niet vierkant opstelt en niet kan worden weggezet als een onredelijke, weigerachtige moeder.

En een heel concrete vraag: wat er destijds is afgesproken, staat dat ergens op papier of is dat alleen mondeling gedeeld?

Dank je wel voor je reactie! Ja wat er tijdens de laatste evaluatie is besproken staat op papier. Er is een verslag gemaakt van dat gesprek. 

Ik heb vanmorgen mijn eigen maatschappelijk werker gebeld om deze situatie te bespreken. Hij gaat naar de mail kijken en dan belt hij mij morgenochtend daarover terug om zijn advies te geven. Hij vond het ook wel erg vreemd zei hij aan de telefoon. 

Catwoman schreef op 16-10-2023 om 19:48:

[..]

Dank je wel voor je reactie! Ja wat er tijdens de laatste evaluatie is besproken staat op papier. Er is een verslag gemaakt van dat gesprek.

Ik heb vanmorgen mijn eigen maatschappelijk werker gebeld om deze situatie te bespreken. Hij gaat naar de mail kijken en dan belt hij mij morgenochtend daarover terug om zijn advies te geven. Hij vond het ook wel erg vreemd zei hij aan de telefoon.

Goed dat het op papier staat. Dan kan het niet zo zijn dat jij het verkeerd hebt begrepen. Goede zet van je dat je die maatschappelijk werker hebt gebeld. Die kan objectief naar de mail en naar het eerdere verslag kijken en dan adviseren wat de beste insteek is om te kiezen. Ik hoop dat die goed snapt wat voor jou belangrijk is en met jou mee kan denken om dit weer op een koers te krijgen waar jij ook vertrouwen in kunt hebben. 

Catwoman

Catwoman

17-10-2023 om 23:02 Topicstarter

Ik heb vandaag de maatschappelijk werker gesproken en hij zegt dat ik die vrouw het beste kan mailen en kan vragen waar deze beslissing vandaan komt en aangeven wat ik er allemaal van vind. Ik heb zelf even een opzetje gemaakt. Misschien dat jullie even kunnen kijken en reageren hier op. Dit heb ik tot nu toe:

Beste....

Bedankt voor het sturen van de eindrapportage. Ik vind het jammer dat ik niet tijdig op de hoogte ben gebracht van het overleg dat vorige maand heeft plaatsgevonden. Daardoor heb ik nu pas de kans om hier op te reageren. 

Ik zie in het verslag van dit overleg staan dat het gewenst is om de omgang binnen korte tijd weer op te starten terwijl er vorige maand is besloten dat dit pas gaat gebeuren nadat vader aan zichzelf heeft gewerkt. Ik vraag me af hoe jullie hier toe zijn gekomen. 

Daarnaast vind ik het jammer dat ik in de eindrapportage niet de punten terug zie die ik via de mail naar je heb gestuurd n.a.v. het verslag van de eindevaluatie. 

In afwachting van jouw reactie.

Ik zou “jammer vinden”  weglaten en bij de feiten blijven. Omdat je niet tijdig op de hoogte was gebracht kon je niet reageren. Je ziet de gemailde punten niet terug in de eindrapportage. Niet vragen waarom ze besloten hebben om, maar alleen droog de discrepantie opmerken tussen het eerdere besluit en deze.
Geen emoties, geen verwijten, alleen feiten.

en voeg dan de mail met dat eerdere besluit bij, dan laat je zien dat het niet  jouw conclusie was maar die van hun zelf.

AnnaPollewop schreef op 18-10-2023 om 08:18:

Ik zou “jammer vinden” weglaten en bij de feiten blijven. Omdat je niet tijdig op de hoogte was gebracht kon je niet reageren. Je ziet de gemailde punten niet terug in de eindrapportage. Niet vragen waarom ze besloten hebben om, maar alleen droog de discrepantie opmerken tussen het eerdere besluit en deze.
Geen emoties, geen verwijten, alleen feiten.

Ysenda schreef op 18-10-2023 om 10:09:

en voeg dan de mail met dat eerdere besluit bij, dan laat je zien dat het niet jouw conclusie was maar die van hun zelf.

[..]

Eens met voorgangsters.
En voeg vorige mail niet alleen bij, maar schrijf in je mail dat je die mail bijvoegt en van welke datum die mail is met dat besluit van henzelf.

Ik zou hem denk ik zo aanpassen:
Beste....

Bedankt voor het sturen van de eindrapportage. Ik  ben pas deze week op de hoogte gebracht van het overleg dat vorige maand heeft plaatsgevonden. Daardoor heb ik nu pas de kans om hier op te reageren.

Ik zie in het verslag van dit overleg staan dat het gewenst is om de omgang binnen korte tijd weer op te starten terwijl er vorige maand is besloten dat dit pas gaat gebeuren nadat vader aan zichzelf heeft gewerkt (voor het eerder genomen besluit zie de bijgevoegde mail).

Daarnaast vind ik in de eindrapportage niet de punten terug die ik via de mail naar je heb gestuurd n.a.v. het verslag van de eindevaluatie. Ik verwacht dat deze alsnog worden opgenomen.

Eens met alles wat gezegd is. Niet veel toe te voegen behalve een tip. In mijn ogen kan je beter in zo‘n mail vermijden dat je zinnen beginnen met „ik“. Je zet daarmee onbedoeld je ego op de voorgrond ipv de zaak die niet de schoonheidsprijs voor de logica verdient. Mensen zullen dan eerder op jouw persoon reageren of het gevoel heben dat ze dat doen ipv hun kant en de weg daarheen uit te leggen.

Catwoman

Catwoman

18-10-2023 om 22:27 Topicstarter

Ik heb hem nog een beetje aangepast. Zo goed?

Bedankt voor je mail.  

In de rapportage zie ik staan dat het hulpverleners overleg op 21 september heeft plaatsgevonden. Vorige week ben ik pas op de hoogte gesteld hiervan. Om die reden kan ik nu pas reageren hier op.

In de rapportage staat dat het gewenst is om de omgang binnen korte tijd weer op te starten. Naar mijn weten zou dit pas gebeuren nadat vader aan zichzelf heeft gewerkt. Dit is tijdens de eindevaluatie beslist en staat in het verslag daarvan. Ik ga er vanuit dat dit dus een vergissing moet zijn.

Daarnaast vind ik in de eindrapportage niet de punten terug zie die ik via de mail naar je heb gestuurd n.a.v. het verslag van de eindevaluatie. Ik verwacht dat deze alsnog worden opgenomen.

Catwoman schreef op 18-10-2023 om 22:27:

Ik heb hem nog een beetje aangepast. Zo goed?

Bedankt voor je mail.

In de rapportage zie ik staan dat het hulpverleners overleg op 21 september heeft plaatsgevonden. Vorige week ben ik pas op de hoogte gesteld hiervan. Om die reden kan ik nu pas reageren hier op.

In de rapportage staat dat het gewenst is om de omgang binnen korte tijd weer op te starten. Naar mijn weten zou dit pas gebeuren nadat vader aan zichzelf heeft gewerkt. Dit is tijdens de eindevaluatie beslist en staat in het verslag daarvan. Ik ga er vanuit dat dit dus een vergissing moet zijn.

Daarnaast vind ik in de eindrapportage niet de punten terug zie die ik via de mail naar je heb gestuurd n.a.v. het verslag van de eindevaluatie. Ik verwacht dat deze alsnog worden opgenomen.

Noem je dat je het verslag bijvoegt (en dan dus meesturen) en vermeld je in de tekst de datum van dat verslag? En de datum van de mail kan je ook toevoegen.

Het is vaak wel zo handig om iets specifieker data van verslagen, mails etc te noemen, anders wordt het allemaal zo’n brei aan informatie.

Catwoman

Catwoman

19-10-2023 om 09:37 Topicstarter

Ik heb het gestuurd, ik ben heel benieuwd of ik nog een reactie krijg.

Catwoman

Catwoman

19-10-2023 om 23:04 Topicstarter

Ik heb een reactie gekregen van de bor. 

Er staat dat ze een voorzichtige lijn hebben opgezet maar dat ze eerst nog willen afwachten wat het gesprek van mijn ex met hulpverlening heeft opgeleverd. Dat gesprek was vorige week maar ze weet nog niet of dat gesprek is door gegaan en wat daar uit gekomen is. Ze gaat dat nu uitzoeken. 

Ik snap echt niet waarom ze zo op de zaken vooruit lopen. Dat is toch heel erg verwarrend?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.