Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Wat is juist bij aankoop tijdens scheidingsproces?

Er is wat onduidelijkheid ontstaan over een aankoop die gedaan gaat worden terwijl de scheiding nog niet officieel is. De situatie is kortgezegd als volgt:

Ik blijf in het huis wonen dus koop mijn (bijna) ex uit voor een X bedrag. Er is verder een waarde overzicht gemaakt waar een overbedeling bedrag uit rolt. Voor dat bedrag moet ik haar uitkopen. Nu wil mijn (bijna) ex een slaapbank van €4200 kopen van de gezamenlijke spaarrekening voor in haar huis.

Vraag: Moet de slaapbank ook op het waarde overzicht komen te staan? Hierdoor gaat het overbedeling bedrag met de helft van de waarde van de slaapbank omlaag. Volgens mij is dit juist maar volgens mijn (bijna) ex betaalt ze zo 1,5x voor de slaapbank.

Hoor graag jullie onafhankelijke mening.


Als de bank van jullie gezamenlijke geld wordt betaald, is hij gezamenlijk bezit. Dus ja, dan moet hij op het overzicht komen. 
Zo hebben wij het destijd in elk geval wel moeten doen.

kunnen jullie die spaarrekening niet al gewoon splitsen, dan is het gelijk duidelijk wie wat betaalt.

Dat hebben wij al gedaan op het moment van de scheidingsmelding. De definitieve verrekening kwam daarna wel.

Dan is die bank (heeft ie gouden pootjes, wat een geld zeg) geheel voor haar lasten.

Wat Ysenda zegt kan ook, misschien wel zo simpel.
Eens met die gouden pootjes, dan kan ze die zelf uitzoeken en bekostigen. 😉

JohanV76

JohanV76

14-02-2024 om 10:43 Topicstarter

Ik moet er voor de volledigheid wel bij zeggen dat mijn (bijna) ex er waarschijnlijk voor langere tijd op gaat slapen zodat de kinderen in de andere bedden kunnen slapen als ze daar zijn.

In eerste instantie kwam de slaapbank (tempur) op 5000 euro na korting zelfs maar na 2 minuten op Google vond ik al een aanbieding voor 4200 bij een andere winkel. Ik was ook behoorlijk geshockeerd over het bedrag en er zullen heus wel even goede alternatieven zijn voor minder geld maar als ze deze per se wil hebben dan prima, maar dan wel op een eerlijke manier verrekenen.

Maar waarom dan niet vandaag het spaargeld verdelen, dan heb je ook niks meer te vinden over een goede slaapbank of de meest superdeluxe slaapbank.

Nou voor dat geld kun je ook een luxe boxpring en een luxe bank kopen hoor.
Maar goed, wat je ex wil doen met haar geld, is aan haar en niet aan jou of ons.

Ik zou de spaarrekening en de waarde van de inboedel door de helft doen vanaf het moment dat jullie besloten te gaan scheiden. Vanaf dan spaart ieder voor zichzelf. En wat ieder daarna nog aanschaft voor eigen gebruik kan dan van dat geld. Dus zij een slaapbank omdat jij het bed houdt en jij bijvoorbeeld een koffiezetapparaat omdat zij dat meeneemt.
Als je nu van gezamenlijk geld die slaapbank koopt, dan moet zij jou weer een deel van de waarde betalen als ze die meeneemt.

Wij hebben net een paar weken gebivakkeerd op het slaapbankje van Ikea wegens verbouwing van onze slaapkamer. De Lycksele Havet. Die kost 350 euro. Een twijfelaar van 1.40 met een dun matrasje. Maar we hebben er heerlijk op geslapen.
Er zijn bij Ikea zat goede en leuke slaapbanken te koop voor onder de 1000 euro. Maar goed, dat is natuurlijk aan je ex. Ik zou het wel weten…

JohanV76

JohanV76

14-02-2024 om 16:27 Topicstarter

MamaE schreef op 14-02-2024 om 11:37:

Ik zou de spaarrekening en de waarde van de inboedel door de helft doen vanaf het moment dat jullie besloten te gaan scheiden. Vanaf dan spaart ieder voor zichzelf. En wat ieder daarna nog aanschaft voor eigen gebruik kan dan van dat geld. Dus zij een slaapbank omdat jij het bed houdt en jij bijvoorbeeld een koffiezetapparaat omdat zij dat meeneemt.
Als je nu van gezamenlijk geld die slaapbank koopt, dan moet zij jou weer een deel van de waarde betalen als ze die meeneemt.

We hebben eerder al een afspraak gemaakt dat ik de inboedel van het huis hou en dat zij de auto mee krijgt en nog een nieuwe, goede game PC die ik ga bouwen voor de kinderen zodat ze bij haar thuis ook kunnen gamen. De slaapbank staat dus los van de inboedel. 

Ik heb ook voorgesteld om de spaarrekening nu al gewoon te splitsen en op te heffen zodat daar geen gedoe meer over is. De enige reden die ik kan bedenken waarom ze dit niet zo willen is dat ze eigenlijk wil dat ik de helft van een peperdure slaapbank betaal zonder daar iets voor terug te krijgen. Het lijkt mij gewoon het eerlijkst en minst gedoe om het nu al te splitsen maar volgens mij liep ze er niet echt warm voor.

Nou ja, stel het uitkoop bedrag is (ik zeg maar wat) 25000, dan wordt dat uitkoop bedrag nu 20800, dus gewoon die 4200 eraf halen. Wat vindt ze daar dan van? Het wordt toch compleet haar bedbank? Niet de jouwe, ook niet voor de helft. Dan kan ze nu alvast die bedbank kopen.

Kom niet zo moeilijk doen en elk dubbeltje berekenen. Ooit waren jullie getrouwd, willen toch nog goed door 1 deur in de toekomst? Laat haar ook lekker slapen. Zou er geen issue van maken. 

Je schrijft: de scheiding is nog niet officieel. Is het verzoek tot scheiding al wel ingediend bij de rechtbank?

HS26 schreef op 14-02-2024 om 17:18:

Kom niet zo moeilijk doen en elk dubbeltje berekenen. Ooit waren jullie getrouwd, willen toch nog goed door 1 deur in de toekomst? Laat haar ook lekker slapen. Zou er geen issue van maken.

Het gaat om wel meer dan een paar dubbeltjes. 4200 euro is heel veel geld hoor, zowel voor een bed als voor een bank. 

Als je de bank koopt van jullie gezamenlijke spaarrekening, dan wordt dat gezamenlijk bezit en moet dat dus ook verdeeld worden. Maar er is dan ook minder spaargeld te verdelen natuurlijk. 

Simpel voorbeeld: zij krijgt € 5k overbedelingsuitkering en er is € 5k spaargeld. Dan zou de situatie normaal zijn dat jij € 2,5k spaargeld krijgt en zij € 2,5 spaargeld + € 5k overbedelingsuitkering, dus € 7,5k.

Koop je dan voor €4,2k een bank van dat gezamenlijke spaargeld, dan is er ook nog maar € 800 spaargeld te verdelen. 

Als je die bank niet op het waardeoverzicht zet, dan heeft zij een bank van € 4,2k, € 400 spaargeld en €5k overbedelingsuitkering. Dus € 9,6k i.p.v. €7,5k en jij hebt € 400 spaargeld i.p.v. €2,5k spaargeld. Jij betaalt dan dus de helft van haar bank.

Zet je 'm er wel op: dan krijgt ze € 400 spaargeld plus € 2,9k overbedelingsuitkering en ze heeft een bank van €4,2k. Dus €7,5k. Precies wat ze toch al zou krijgen. 

En als ze 'm koopt van haar eigen geld, dan ook. 

Dus of ze koopt het van haar eigen geld (spaargeld delen) of op het waardeoverzicht. Als je 'm nu van gezamenlijk geld koopt en niet op het overzicht zet, betaal jij de helft van haar bank.

JohanV76

JohanV76

15-02-2024 om 08:57 Topicstarter

_Anoniem_ schreef op 14-02-2024 om 16:58:

Nou ja, stel het uitkoop bedrag is (ik zeg maar wat) 25000, dan wordt dat uitkoop bedrag nu 20800, dus gewoon die 4200 eraf halen. Wat vindt ze daar dan van? Het wordt toch compleet haar bedbank? Niet de jouwe, ook niet voor de helft. Dan kan ze nu alvast die bedbank kopen.

Dat zou voor mij voordelig zijn maar zo is het (voor haar) niet eerlijk. Ze betaalt al de helft omdat het van de gezamenlijke spaarrekening af gaat dus als de uitkoop dan ook nog 4200 minder zou worden betaalt ze volgens mij totaal 4200 + 2100 = 6300 voor de slaapbank dus dan kom je wel op 1,5x betalen.


HS26 schreef op 14-02-2024 om 17:18:

Kom niet zo moeilijk doen en elk dubbeltje berekenen. Ooit waren jullie getrouwd, willen toch nog goed door 1 deur in de toekomst? Laat haar ook lekker slapen. Zou er geen issue van maken.

Dit zijn 42.000 dubbeltjes

Jij bent echt de eerste persoon naast de mediator en mijn ex die dit volstrekt normaal lijken te vinden. Wellicht is dit bedrag peanuts voor jou maar ik vind het veel geld. Je hoeft ook echt geen medelijden met haar te hebben hoor. Ze krijgt al een flinke smak geld mee terwijl ik in een slecht onderhouden huis blijf wonen welke door de huidige woningmarkt een veel hogere marktwaarde heeft dan het in werkelijkheid (qua intrinsieke waarde en woongenot) waard is.


Wiek schreef op 14-02-2024 om 19:28:

Je schrijft: de scheiding is nog niet officieel. Is het verzoek tot scheiding al wel ingediend bij de rechtbank?

Het is nog niet ingediend. Hopelijk gebeurt dit begin Maart.


Panama831 schreef op 15-02-2024 om 07:44:

Als je de bank koopt van jullie gezamenlijke spaarrekening, dan wordt dat gezamenlijk bezit en moet dat dus ook verdeeld worden. Maar er is dan ook minder spaargeld te verdelen natuurlijk.

Simpel voorbeeld: zij krijgt € 5k overbedelingsuitkering en er is € 5k spaargeld. Dan zou de situatie normaal zijn dat jij € 2,5k spaargeld krijgt en zij € 2,5 spaargeld + € 5k overbedelingsuitkering, dus € 7,5k.

Koop je dan voor €4,2k een bank van dat gezamenlijke spaargeld, dan is er ook nog maar € 800 spaargeld te verdelen.

Als je die bank niet op het waardeoverzicht zet, dan heeft zij een bank van € 4,2k, € 400 spaargeld en €5k overbedelingsuitkering. Dus € 9,6k i.p.v. €7,5k en jij hebt € 400 spaargeld i.p.v. €2,5k spaargeld. Jij betaalt dan dus de helft van haar bank.

Zet je 'm er wel op: dan krijgt ze € 400 spaargeld plus € 2,9k overbedelingsuitkering en ze heeft een bank van €4,2k. Dus €7,5k. Precies wat ze toch al zou krijgen.

En als ze 'm koopt van haar eigen geld, dan ook.

Dus of ze koopt het van haar eigen geld (spaargeld delen) of op het waardeoverzicht. Als je 'm nu van gezamenlijk geld koopt en niet op het overzicht zet, betaal jij de helft van haar bank.

Duidelijk verhaal en precies zoals het is. Was ook erg frustrerend om daar bij de mediator te zitten en, hoewel ik 100% zeker wist dat het klopte wat ik zei, verward te worden door de mediator die op een gegeven moment ook claimde dat mijn ex de slaapbank 1,5x zou betalen terwijl dat niet zo is. Je zou verwachten dat je een mediator inschakelt om duidelijkheid te scheppen, niet om verwarring te zaaien.

Mediators begeleiden het proces. Maar het is niet gezegd dat zij ook op alle (financiële) onderdelen van een scheiding expert zijn. Is deze mediator aangesloten bij een organisatie en/of MfN? Ik zou als het om grote bedragen gaat een financieel expert inschakelen als je het gevoel hebt dat de mediator niet deskundig is op dat vlak.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.