Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bieb63

bieb63

01-10-2015 om 14:25

Poeh, wat zijn nou gezonde vetten en welke ongezond

Ik zie even door het bos de bomen niet meer. En eigenlijk denk ik dat jullie er ook niet zoveel mee kunnen, maar wie weet.... nog een andere kijk op de zaak.
Globaal weet ik best e.e.a. bijv. over die slechte transvetten. En bijv. ook dat veel oliën, m.n. de koud geperste niet geschikt zijn voor bakken, maar dat geraffineerde olie (die dan weer wel heet kan) ook zo z'n nadelen heeft, omdat er veel goede stoffen door die bewerking verdwijnen.
Even kort: manlief heeft hoog cholesterol. Hij wil niet aan de pillen, dus we gaan het eerst zoeken in voeding (en vooral de soort vetten). Uiteraard, dat is logisch, moet hij koek en snacks maar even links laten liggen. Maar nu het gewone eten. Ik heb me vandaag daar eens uitgebreid in verdiept (pfffff, uuuuuren op internet bezig geweest), en eigenlijk vooral gezocht naar deskundige info (o.a. dr. Katon) en wetenschappelijke onderzoeken en gezondheidsraad (voedingscentrum heb ik bewust! achterwege gelaten). Maar jeetje, eigenlijk krijg ik alleen maar zeer tegenstrijdige informatie. Bijv. roomboter: de één beweert (nogmaals, ik heb zoveel mogelijk gezocht naar deskundige en wetenschappelijke informatie) dat die verzadigde vetten door hun 'eenvoud' helemaal niet zo slecht zijn, de ander beweert dat na 'dubbelblind' onderzoeken de onderzoeksgroep die roomboter at versus de onderzoeksgroep die oliefolie at, er bij de roombotereters een (lichte) verhoging in het slechte cholesterol werd aangetoond. Maar wél weer met de kanttekening dat het onderzoek te beperkt was (tja, wat heb je dáár dan weer aan). De één beweert dat je zeker niet met Extra Vierge olijfolie moet bakken, de ander beweert dat dat toch uiteindelijk veel beter is dan de geraffineerde (geschikt voor bakken) te gebruiken. De één beweert dat kokosolie, ondanks veel verzadigde vetten, maar dan geen dierlijke, juist goed is, de ander beweert dat door de moleculenvorming deze vetten direct naar je lever gaan (andere route dan vetten normaliter volgen) en dat dát nou juist weer slecht is en je niet wilt hebben. Terwijl de andere wetenschapper weer beweert dat dat goed is, want gaat niet naar de vetopslag. Dat kuipjes zachte margarine al langere tijd in het verdomhoekje staan, wist is, want door het (deels) harden van die plantaardige olien, ontstaan er juist weer slechte stoffen. Terwijl Katan dan weer beweert dat je juist dát moet eten. Ook zonnebloemolie schijnt een groot nadeel te hebben, want veel linool of iets dergelijks, terwijl Katan dan weer beweert dat (geraffineerde!!) zonnebloemolie als ook olijfolie de beste keuze is.
Ik werd er een beetje gek van. Jullie nog een licht op deze kwestie ?


Lees dit even.

http://jessevandervelde.com/de-ongegronde-opvattingen-over-cholesterol-kunnen-nadelige-gevolgen-hebben-voor-uw-gezondheid/

Met een waslijst aan aanbevelingen voor gezonde voeding te beginnen met:
" 1. Zorg ervoor dat u genoeg, hoog gekwalificeerde, dierlijke omega-3-vetten binnen krijgt.
Nieuw onderzoek suggereert dat slechts 500 mg uw totale cholesterol en triglyceriden kan verlagen en waarschijnlijk uw HDL-cholesterol zal verhogen."

en bijvoorbeeld:
" 3. Eet ‘schone’ voeding, rechtstreeks uit de natuur en bij voorkeur biologisch. Zoals biologisch vlees, vis, noten en zaden (zoals chia zaden, hennep zaad, lijnzaad, zonnebloempitten, quinoa, etc), veel groentes en met mate (vers) fruit.

4. Eet een behoorlijk deel van uw voedsel rauw (groentes).

5. Eet gezond, bij voorkeur rauw en gebruik gezonde vetten:

Dit omvat:
- Olijfolie
- Kokosnoten en kokosolie
- Biologische zuivel producten (met inbegrip van boter, room, zure room, kaas, enz.)
- Avocado's
- Rauwe noten
- Zaden
- Eieren (licht gekookt met het eigeel intact of rauw)
- Organisch, gras gevoed, vlees"

Kortom

Dat cholesterolverhaal is kwalijk en het is verstandig om gezond te eten. En eigenlijk weet je wel wat dat is.
Ik heb een buurvrouw die ook gezonder is gaan eten vanwege hoog cholesterol en hoge bloeddruk. En beiden werden weer ' normaal' .

bieb63

bieb63

01-10-2015 om 15:43

anneJ

De aanbevelingen die jij post ken ik (grotendeels), maar dat is het nou net. Veel groentes en zo mogelijk rauw is duidelijk, daar is weinig discussie over. Dat voedsel liefst zo onbewerkt mogelijk moet zijn is ook wel een algemeen iets. Maar het gaat vooral om de soorten vetten waar zóveel tegenstrijdige visies over zijn. Zoals bijv. kokosolie. Maar ook olijfolie en zonnebloemolie. Dat olijfolie gezond is weerlegt bijna niemand. Maar dan wel ongeraffineerd (extra vierge) en dan koud of lauw gegeten. Maar waar bak je dan in? Zonnebloemolie schijnt dan weer heel bedenkelijk te zijn. En roomboter is in swung, maar er zijn ook zeer veel tegenberichten. Zoals Katan.

tja

Zelf ben ik altijd nogal een fan van Katan. Nuchter, toegankelijk, tamelijk wars van hypes en nooit te beroerd om wat hij beweert stevig te onderbouwen. En wat hij zegt is volgens mij: minder verzadigd vet, liever onverzadigd vet. Als ik zijn schrijfsels goed begrepen heb is transvet in Nederland eigenlijk niet echt een groot probleem meer, behalve mogelijk bij de snackbar als die in ongezond gehard vet frituurt, wat de meeste snackbars niet meer doen. (zie hier: http://www.mkatan.nl/radio-en-tv/394-21-maart-transvetzuren-in-pindakaas.html)

De man is overigens bepaald geen tegenstander van het gebruik van statines.

Volgens mij ben je in elk geval niet ongezond bezig als je gewoon uitgaat van minder boter, minder ander verzadigd vet (zuivel, vlees) en meer onverzadigd vet. Ik zou geen energie verspillen aan het micromanagen op het niveau van welke soort olijfolie.

En als dat allemaal niet helpt, gewoon alsnog aan de pillen. Zo erg zijn die kennelijk nou ook weer niet.

Zie ook hier:
http://www.mkatan.nl/radio-en-tv/361-8-november-veertig-boters.html

Groeten,

Temet

Puck

Puck

01-10-2015 om 16:17

en waarom biologisch wel en gangbaar niet?

Los van andere aspecten over het wel of niet gebruik van biologische levensmiddelen snap ik niet van waarom biologische roomboter en melk beter zou zijn dan roomboter van gangbare veehouderij.

viola

viola

01-10-2015 om 22:52

aaarrrrgghh!

Bieb, zo herkenbaar! Heb een tijdje terug eens geprobeerd me er in te verdiepen, werd helemaal gek!
Nee, ik kwam er niet uit. Heb het laten zitten. (oa tijdgebrek) Maar hier geen hoog cholesterol, dus ik snap je behoefte..

viola

viola

01-10-2015 om 22:54

eieren

Licht gekookt, durven jullie dat? (ik dus niet)

bieb63

bieb63

01-10-2015 om 23:02

Dat is wat ik bedoel viola

En verder, biologisch snap ik nog wel. Ik kan ook snappen dat een grasetende koe wellicht betere, gezondere melk ( en dus boter) geeft dan een koe met vaag voer. Maar hoe die moleculen bij raffineren en verhitten gekje dingen in je lichaam gaan doe. Ik kan het niet negeren. Maar waar je nu goed aan doet is mij in iddels volkomen onduidelijk. Ik hou ook van simpel, maar blijkbaar is het dat niet....

roomboter

Twee van mijn overgrootouders zijn dik in de negentig jaar geworden. Daar was roomboter de dagelijkse gang van zaken. Er stond vaak een schaaltje te smelten op de potkachel. Ik ruik het nog.
Maar die aten natuurlijk niet steeds snacks en andere bewerkte producten. Dat was gewoon andijvie uit de tuin met een aardappeltje en een speklapje. En vette jus. Zonder water want dat was voor arme mensen.

Yoghurt van verse melk heeft ook veel meer smaak dan de yoghurt uit een pak. Maar als ik dat neem dan wel volle yoghurt. Een mens heeft nou eenmaal vet nodig met de vitamines a,d,e en k erin.

En sinaasappels en citroenen werden nog gewoon vers geperst met een glazen persschaaltje. Toch is de sap in pakken tegenwoordig ook niet ongezond. Maar alles met mate.

Ik geloof wel dat het gezonder is om een grote varieteit in groenten en fruit te eten. Maar dat is ook maar geloof. Misschien zit er ook wel genoeg vitaminen in appel, peer, banaan.

viola

viola

01-10-2015 om 23:18

misschien dan maar

zoveel mogelijk afwisselen? Geen idee hoor. En zo weinig mogelijk vet warm laten worden? Dus gaan grillen, stomen, enz? Ik doe hier maar wat. Koop steeds andere smeerboter dochter heeft graag boter op brood, ik zelf helemaal niet. Maar vaak smeerboter met zogenaamde goede vetten. Dat neem ik dan maar even voor waar aan, bij gebrek aan consensus in deze.
Frietjes ed doe ik veel in oven bakken, zonder extra vet. (lukt me niet altijd, we gaan uit tijdgebrek etc ook nog wel naar friture..)
Olijfolie extra vierge verwarmen durf ik toch niet. Olie die ik verwarm daar wissel ik mee af, gebruik vanalles. Extra vierge wel vaker gebruiken, koud. Maar gebruik ook andere olies koud.
Ik was zelf al aan het denken toch maar eens een goede grillpan aan te schaffen, dat scheelt weer hoofdbrekens over welk vet ik moet gebruiken!
Minder vlees scheelt natuurlijk ook al een hoop, en ik geloof er niks van dat vet in kazen zo slecht is. (gebruik ik dan als vervanger) (kan toch niet slecht zijn als het zo lekker is??) en dan vaker noten of pitten oid roosteren voor erbij/erop.
En gewoon minder vet per keer gebruiken kan misschien schelen? (investeren in goede pannen?)

Vet niet beperken

http://www.womenshealthmag.com/food/is-full-fat-better

Er zijn juist geluiden dat de toename van cardiovasculaire klachten juist te maken heeft met het foutief reduceren van vet. We hebben vet gewoon nodig.

" In a new study out of Sweden that looked at more than 1,500 men, those who consumed very little dairy fat at the beginning of the study were more likely to be obese 12 years later"

"some experts have suggested that, while fat adds calories, it also helps you feel more satiated—which could cause you to take in fewer calories overall."

viola

viola

01-10-2015 om 23:41

nee maar

ik had het alleen over het verhitten van vet reduceren, niet over verdere vetten.

bieb63

bieb63

02-10-2015 om 09:33

inderdaad

Ik ga ook maar een beetje afwisselen met die olien en vetten. Dus én een pakje roomboter en een kuipje halvarine in huis. Idem voor het avondeten. Grillen van vlees en groente doe ik vaak in de contactgrill, maar dan heb je toch wel een beetje vet nodig om in te smeren.

over boter

de -ines komen hier het huis niet in, een mens moet enkele principes hebben in dit leven . Maar ik probeer de vettigheid binnen de perken te houden door simpelweg mijn boterhammen alleen te besmeren als het beleg er anders afvalt. Een boterham met kaas, daar hoeft geen boter op, van welke soort dan ook. En dat geldt voor pindakaas natuurlijk al helemaal.

En bieb, dit " Ik hou ook van simpel, maar blijkbaar is het dat niet...."

Al die verhalen over extra vierge die je niet zou mogen verhitten, en de zegeningen van kokosolie: wat is daar nou eigenlijk de bron van? Over sommige dingen is opmerkelijk veel consensus. Als er ergens 1 marginaal typje roept dat het verhitten van extra vergine olie slecht is, zonder deugdelijke bronvermelding anders dan vage verhalen (of 1 onderzoek onder 20 vrijwilligers, gesponsord door de kokosolieverkoper) en er zijn er nog 5 die dat ook roepen met als bron nummer 1, dan is het hoogstwaarschijnlijk een verhaal van lik-me-vestje en kan je het gevoeglijk negeren.

Als je je dan toch serieus druk wilt maken over allerhande theorieën aan de rand van wat algemeen geaccepteerd is, steek dan ook maar lekker veel tijd in het nachecken van de bronnen. Als ze er niet zijn of niet traceerbaar zijn dan is de kans groot dat het verhaal niet klopt. Je begrijpt, ik ben daar te lui voor en volg de mainstream, vanuit de gedachte dat statistisch gezien daar de kans het grootst is dat het klopt.

En anders volg je de uitgangspunten van Michael Pollan: eet niet te veel, voornamelijk planten. En eet liever geen dingen uit de supermarkt die uit meer dan 5 ingrediënten bestaan.
Naturel chips passen overigens perfect in dat profiel, maar daar hebben we het dan maar even niet over

Groeten,

Temet

Charis

Charis

02-10-2015 om 10:36

Temet

Dank je wel voor je eerdere link van Katan. Als ik op facebook nou nog een keer dat verhaal zie staan dat margarine op één molecuul gelijk is aan plastic en dat je vooral roomboter moet eten, kan ik voortaan deze link gebruiken.

Puck

Puck

02-10-2015 om 11:17

Viola

ER zijn maar heel weinig eieren besmet met salmonella, risico dat er iets gebeurt in een privesituatie is erg klein (overigens zit in biologische eieren en kippenvlees vaker salmonella (en campylobacter) dan ik eieren en vlees van reguliere houderij, tel uit je winst). En je baseert je aannames over gezondere melkproducten alleen maar op vage onderbuikgevoelens. Ik wil graag weten waarom er verschil zou zijn. Voor de fysiologie van een koe die melk produceert maakt het volgens mij namelijk helemaal niet uit of ie biologisch gras eet of niet biologisch kuilvoer.

Puck

Puck

02-10-2015 om 11:18

Sorry Viola

Tweede deel van mijn reactie was niet gebaseerd op jouw eerdere posting maar op die van Bieb

bieb63

bieb63

02-10-2015 om 13:51

Temet en Puck

Puck: ik ben ook helemaal niet zo bezig met roomboter van een graskoe of stalkoe..... Wat niet wegneemt dat de voeding dat een dier krijgt, wel degelijk invloed kan hebben op het product dat je ervan eet (melk, eieren) of het beest zelf (vlees). Denk bijv. ook aan antibiotica. Maar goed, dat terzijde.

Temet: Uiteraard is mijn zoektocht naar welk vet nu eigenlijk gezond is, begonnen doordat je van alle kanten tegenstrijdige geluiden hoort. En dan bedoel ik in gezondheidsgidsen, e.o.a. site, berichten van mensen om me heen, en hier..., maar ook bijv. het voedingscentrum.
Daarom wilde ik wat concretere info: hoe zit het nu echt. De reden dat ik gerichter ben gaan zoeken, dus wetenschappers (bijv. Katan), Gezondheidsraad, chemici (die hebben onderzocht, hoe de moleculen zich gedragen bij bijv. verhitting, welke stoffen vrijkomen of verdwijnen bij raffineren enz enz.). En tja, toen werd ik nog steeds niets wijzen, want ook uit die informatie volgen heel veel tegenstrijdigheden en andere conclusies. I.i.g. heb ik niet zomaar bronnen genomen door Googlen op Internet, maar gericht gezocht naar specifieke bronnen.
Kijk, dat koud geperste olijfolie goed is, spreekt niemand tegen. Dat af en toe met mate roomboter eten ook prima is, spreekt ook niemand tegen. De enige min of meer conclusie die ik kan trekken is dat je een bepaalde hoeveelheid vet nodig hebt, dat de meeste plantaardige vetten prima zijn, dat af en toe dierlijk vet ook geen probleem is. En dat die vetten zo min mogelijk bewerkt moeten zijn om hun gunstige stoffen te behouden en om te zorgen dat er geen ongunstige stoffen aan toegevoegd worden én om te zorgen dat er geen veranderingen worden aangebracht in hun oorspronkelijke moleculen en samenstelling. En dat vooral transvetten zeer slecht zijn (die ontstaan door van een olie een vastere stof te maken) En als je die verschillende vetten een beetje afwisselt, zit het denk ik wel goed.
Mij gaat het er vooral om: en waar bák je dan in? Als het rookpunt van veel olien niet zo hoog is, dus lager dan wanneer je er in gaat bakken, laat staan frituren (maar frituren vind ik even niet zo belangrijk, dat kan ik laten), en vanaf dat rookpunt de goede stoffen verdwijnen en ongezonde verbindingen ontstaan (volgens de chemici en wetenschappers), én dat geraffineerde olien een hoger rookpunt hebben, máár dat door dat raffineren dus de goede eigenschappen grotendeels verdwijnen en er ongunstige verbindingen en veranderingen plaatsvinden, dan weet ik dus niet waar ik wél in moet bakken.

Katniss

Katniss

02-10-2015 om 14:03

Medicatie

Bij een licht tot matig verhoogd cholesterol kun je daar wel iets aan doen door gezond te eten. Veel groente, fruit, weinig vet. Bij ernstige verhoging (> 8) en ongunstige verhouding LDL/HDL is dat een stuk lastiger, zo niet onmogelijk. In combinatie met verhoogde bloeddruk kan het ernstige gevolgen hebben. Natuurlijk is levenslang medicijnen gebruiken ook vervelend, maar als het dat is of ieder moment dood neer kunnen vallen...

bieb63

bieb63

02-10-2015 om 14:13

katniss

Dat snap ik, weet ik. Maar los daarvan blijft mijn vraag staan.

bieb

Ik zit ook al een tijd met dezelfde vraag. Ik ga er (veel gegoogeld en een weinig wijzer) maar vanuit dat bakken in een olie met een zo hoog mogelijk rookpunt het beste is. Dan kom ik uit op geraffineerde koksolie, pinda-olie of (nog niet geprobeerd) rijstolie.
Die kokosolie had ik eerst uit de toko en die beviel ontzettend slecht. Vieze bijsmaak en -geur. Had blijkbaar pech want die van de Aldi (biologisch ook nog) en die van de Action zijn prima.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rookpunt

Katniss

Katniss

02-10-2015 om 14:52

Becel

Ook niet je vraag, maar ik heb al van verschillende mensen gehoord dat hun closetrol aanzienlijk is gedaald door het gebruik van Becel. Vaak in combinatie met afvallen (wat natuurlijk altijd goed is als je overgewicht hebt).

Katniss

Katniss

02-10-2015 om 14:53

Oh gut

Ik tik op mijn telefoon dus ipv cholesterol maakte hij closetrol.

bieb63

bieb63

02-10-2015 om 16:33

haha katniss

Las er gewoon overheen..... Maar wel grappig

bieb63

bieb63

02-10-2015 om 16:45

anneque

Juist dat geraffineerde zou niet goed zijn. Volgens mij kan dat kokosvet (olie bij 24 graden plus) juist wel heel heet worden bewerkt (hoog rookpunt), dus vandaar dat het een voordeel zou zijn. Je hebt varianten die dus 'puur' en biologisch zijn en ook niet ruiken/smaken naar kokos. Dat zou mooi zijn (heb wat gezien bij de Jumbo, wel aan de prijs). Maar...... er was weer iets anders mee. Ondanks dat kokosvet grotendeels verzadigd is, zou dat in die samenstelling geen punt zijn. Ook mooi. Maar, in tegenstelling tot de meeste andere vetten gaan deze vetmoleculen niet direct de bloedbaan in (en van daar naar de vetopslagplaatsen), maar direct naar de lever. Om daar omgezet te worden in directe energie. Dat is iets wat een tijd geleden al uitgevonden is. Voorstanders van kokosvet zeggen: dat is mooi, dat het niet naar de vetopslagplaatsen gaat enz. Maar een chemicus (en meerdere overigens) die hier over sprak gaf aan dat het helemaal niet zo wenselijk is dat dat vet direct naar de lever gaat (lever vervetting). Kortom óf kokosvet nou zo goed is (ondanks het voordeel van een hoog rookpunt en andere positieve eigenschappen) blijft voor mij dus nog steeds de vraag.
Hoe ziet het eigenlijk met rijstvliesolie? Iemand daar wat meer info over?

Jamie

Jamie

02-10-2015 om 18:03

katniss

Ik dacht dat je bedoelde dat ze minder zijn gaan poepen...

bertje1

bertje1

02-10-2015 om 19:20

gewoon naar de dietist

let op: eind van het jaar nieuwe voedingsnormen, ook nieuwe vet inzichten.
dus ga wel naar een dietist die op de hoogte is...

viola

viola

02-10-2015 om 20:19

temet

Dat je extra vierge niet moet verhitten denken toch best veel mensen. Zelf in AH (huismerk) wordt onderscheid gemaakt tussen olijfolie om te bakken en om koud te gebruiken. (Niet dat dat me alkes zegt maar wel dat het vrij gangbaar is)

Viola (ea)

Als ik nou naar die wikipedialink kijk, dan zie ik dat er onderscheid wordt gemaakt tussen 2 soorten extra vergine olie - kennelijk van goede en van minder goede kwaliteit - en dat die tweede een lager rookpunt heeft dan de eerste.

Maar als het om rookpunt gaat, mensen, dan is het toch zo simpel als wat? Je moet olie niet verhitten tot die walmt, dat is vies (het gebeurt me een doodenkele keer als ik even niet sta op te letten). Gewoon heet is goed genoeg. Als je dat nou maar in het hoofd houdt ben je volgens mij klaar.

En dat verhaal van kokosvet dat een heel andere route door het lichaam zou afleggen dan alle andere soorten vet op deze aardbol - ik ben te lui om het op te zoeken maar eerlijk gezegd geloof ik er geen ene barst van. Het lijkt mij te onlogisch.

Overigens, Bieb, je zou kunnen overwegen om je vragen gewoon eens aan Katan te stellen. Hij heeft een facebookpagina. Als je wilt kan je ten behoeve van meteen het punt van die alternatieve route van kokosvet meenemen ...

Groeten,

Temet

Noet

Noet

03-10-2015 om 15:33

bieb

europees vee en geimporteerde vleesproducten mogen geen antibiotica bevatten.
Daar zijn zeer strenge testen op.

Ook een melkkoe die antibiotica heeft gekregen moet minimaal 5 dagen antibiotica vrij zijn en schone melk produceren voor de melk weer mee mag met de tankwagen.

Die testen zijn zeer nauwkeurig en wettelijk voorgeschreven.
Ze zijn ook zo afgesteld dat ze eerder een vals positieve geven dan een vals negatieve.

Vanwege de strenge regelgeving in de EU is er bijna geen amerikaans vlees op de markt in de EU omdat zij wel antibiotica toe staan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.