Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Elena

Elena

01-02-2016 om 23:37

wat zeggen jullie? Taalverschillen


THeekopje

THeekopje

05-02-2016 om 14:08

Ben ik nodig

Dat ben ik nodig ken ik ook uit het Noorden. Niet speciaal een plaats, ik hoorde het daar vrij vaak.

Daar heb ik geen belang bij vind ik een vreselijke uitdrukking. Mensen bedoelen "ik heb geen interesse" maar het klinkt als "ik word er niet beter van dus heb ik geen interesse". Leuk als je probeert mensen te bewegen tot iets dat juist ook niet voor hun eigenbelang bedoeld is.

Veel woorden spreek ik redelijk netjes uit (doesjen, lunsjen en dergelijke) maar ik betrap mezelf wel op tampasta inderdaad.

Ik zeg wel eens bammen of bammetjes om mijn echtgenoot te pesten, die heeft er een hekel aan.

Bij wijze van slappe ironie zeg ik ook vaak weps, raps of gerapste kaas. Oeps, straks denken mensen nog dat ik niet beter weet.... .

Irritant vind ik trouwens: catalOOOgus of normalIIIIIter. Grr.

Lou

Lou

05-02-2016 om 15:14

oubollige humor

Weps en raps dat hoor ik ook heel vaak. Kan ik nog hebben, haha, maar waar ik me dan weer wel aan erger is die oubollige humor van mensen die nooit gewoon komkommersla of barbecue zeggen maar ALTIJD kwamkwammersloeg en barbeknoei. Scheetje beef. Met verkrachte eenden. Kramperen, consternatiebureau. Dat werk. Mijn schoonfamilie zit er vol mee, daar zal mijn irritatie vandaan komen.

Kroot is Frans

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kroot

"Kroot is een verbastering van het Franse carotte, wortel. In het Nederlands wordt het gebruikt als aanduiding van een knolgewas. In Vlaanderen is het naargelang de streek synoniem van biet, peen, voederbiet. In een groot deel van Nederland, vooral de Randstad en omgeving, is het synoniem van rode biet."

Ik dacht ook dat het Rotterdams zou zijn. Ook het woord krotenkoker (raar ventje oid) werd in mijn familie nog wel gebezigd.

Magalí

Magalí

05-02-2016 om 16:09

Jaaa, krotenkoker!!

Was ik helemaal vergeten, maar mijn vader zei dat vroeger regelmatig. Ik heb 'kroten' opgezocht en het is een woord uit het westen des lands. Niet specifiek Zeeuws of Rotterdams dus.

Alleen in het gezin

Natuurlijk zijn er ook familieuitdrukkingen die alleen in het gezin voorkomen.
Een voorbeeldje van ons gezin: op fietsvakantie kwam ons een tegenligger tegemoet, dus vooropfietsend waarschuwde ik: Let op! Tegenligger! waarop mijn dochter antwoordde: Wàt? Een tenenlikker? Die bleef er natuurlijk in tijdens de vakantie. En hielenlikker kreeg een hele nieuwe invulling, natuurlijk de mensen die ons achterop gefietst kwamen en wilden inhalen.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-02-2016 om 19:45

bieb63

"En zijn familie zeggen altid porsje ipv porsie (portie in schrijftaal). Geen idee waarom, we komen uit dezelfde (Randstad) regio. ik vind het gek klinken... "

Oh, da's gewoon hypercorrectie. In platte spreektaal maken veel mensen van een verkleinwordje als ijsje een ijssie en een hokje een hokkie.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hypercorrectie

De burger die het graag beter wil doen (maar daar liefst niet te veel bij nadenkt) redeneert dan:

ijssie -> ijsje
hokkie -> hokje
porsie (portie) -> porsje

Maar portie is helemaal geen verkleinwoord, dus het resultaat is niet netjes maar gewoon fout.

Hortensia

Hortensia

06-02-2016 om 20:43

krotenkoker

Is dat niet eens gebruikt in een sketch of reclame met Gerard Cox, ras-Rotterdammer? Ik dacht eerlijk gezegd ook dat het iets Rotterdams was. Vanwege Cox.

Fout, dus

Onbelangrijke materie, maar ook wel weer grappig te lezen

Dingen als "De pindakaas ligt in de kast" of "Je schoenen zitten in het rek". Valt me op dat veel nieuwe Nederlanders, maar ook de hier geboren Nederlanders daar steeds meer moeite mee hebben.

Elfje65

Elfje65

06-02-2016 om 21:53

Wat is er voor vanavond?

Begreep totaal niet wat ze bedoelden. Wij zeggen: wat komt er op de tv vanavond. En: de deur is los i.p.v de deur is open. Zo leuk die verschillen in ons kleine landje. O ja, nog eentje: waar kom je weg?

Broodje

Ik vind het stom als mensen zeggen dat ze een broodje gaan eten terwijl ze gewoon een boterham bedoelen. Dat zijn meestal moeders die het over hun kinderen hebben: gezellig tussen de middag thuis een broodje eten. Een broodje is een bolletje, kadetje o.i.d. Het gebakje van het brood zeg maar.

skik

Da's bijvoorbeeld in Drenthe

Citaat:
Wat is er voor vanavond?
Begreep totaal niet wat ze bedoelden. Wij zeggen: wat komt er op de tv vanavond. En: de deur is los i.p.v de deur is open. Zo leuk die verschillen in ons kleine landje. O ja, nog eentje: waar kom je weg?

Veel zinnen eindigen daar ook op "ja". "Hoe is het dan noe ja?" En vrienden zijn kameraden. En een kruiwagen een krielekore. En "Hie blief met die bokse oan't stiekeldroad honge".

Heb een aantal jaren als "westerling" in Drenthe gewerkt. Serieus volk. Vaak vonden ze mijn stads humor wat bot.

Elfje65

Elfje65

06-02-2016 om 22:02

Charliefox

Klopt helemaal. Aan mijn opmerkingen moesten ze ook wat wennen.

Magalí

Magalí

06-02-2016 om 23:12

Ik kom om je

Zie titel. Nooit geweten dat dat streektaal was totdat een paar mensen uit Dordt het niet begrepen. 'Ik kom je halen' begrepen ze gelukkig wel!

bieb63

bieb63

06-02-2016 om 23:58

uh nee Ad

Ze zeggen porsje omdat ze denken dat dat het woord is. Geen verbastering in hun beleving...

zoon appte gisteren

terwijl hij bij zijn vriendin was en ik in zijn huis zat te wachten:
"we gaan even boodschapjes doen en dan worden we afgezet"

Heb maar teruggeappt: "hoop ik van niet"

Beetje van hetzelfde: om vier uur zijn we aangereden ... neef uit 't westen vroeg idd 'jeetje wat erg, geen schade?' (hij was dus serieus, want nog nooit die uitdrukking gehoord)

Hortensia

Hortensia

07-02-2016 om 15:09

toevallig

http://www.trouw.nl/tr/nl/4480/Moderne-Manieren/article/detail/4239777/2016/02/07/Zeg-je-oto-of-auwto.dhtml?utm_source=dailynewsletter&utm_medium=email&utm_campaign=20160207&utm_userid=3d69f5bb-cfb2-4d6c-bf08-c0a50b79b785

Wat dat polder-Nederlands betreft dat onder Randstedelingen hot is volgens Beatrijs: volgens mij is dat gewoon ouderwets plat Noord Hollands.

Oto of auto

Als je oto zegt omdat het een Frans woord is, zeg je dan ook orloge?

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

07-02-2016 om 19:54

Nee dat dan weer niet Skik

Ad Hombre

Ad Hombre

07-02-2016 om 20:12

bieb63

"Ze zeggen porsje omdat ze denken dat dat het woord is. Geen verbastering in hun beleving..."

Uh nee, bieb. Wat hun beleving is doet er niet toe, mensen die 'beeldhouder' (i.p.v. beeldhouwer) zeggen denken ook zonder twijfel dat dat 'het woord' is...

Nou vooruit, ik ben vast niet de eerste die dit heeft geconstateerd, dus maar even googlen, en ja hoor:

http://www.taaluilen.nl/taalblogs/geef-mijn-porsche-maar-aan-fikje/

Voila, diagnose hypercorrectie, en de beeldhouder staat er ook bij.

En wat zeggen we dan...?

Ad Hombre

Ad Hombre

07-02-2016 om 20:17

skik

"Als je oto zegt omdat het een Frans woord is, zeg je dan ook orloge? "

Het leeft blijkbaar:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4480/Moderne-Manieren/article/detail/4239777/2016/02/07/Zeg-je-oto-of-auwto.dhtml

Ik zeg oto omdat auwto zo lelijk klinkt. Het is overigens de enige keer dat ik mijn uitspraak bewust heb aangepast. Ik ben zelf opgevoed met auwto.

Accessoires spreken wij meestal uit als asseswares, sterker nog, als iemand aksesware zegt loopt hij kans meewarig aangekeken te worden.

Maar wat zeggen de Fransen zelf? You got it!

Ken net

leverde ooit een leuke situatie op bij mijn brandbluscursus:
Op de vraag of je nog naar binnen kon als de klink van de deur al heet was, antwoordde de Groningse instructrice 'ken net'.
Zij bedoelde dat het niet kon, maar in mijn provincie betekent het dat het nog wél kan. (en we zeggen ook kan ipv ken)

Fenix

Die ken ik ook, van 'ken net'. Een plezierboot wilde onder de brug in Balk door. Hij lag te hoog in het water dus ze vroegen voorbijgangers om in de boot te komen om zo dieper te komen liggen. De schipper riep: 't ken net, een toerist zei: nou, waarom gaan we dan niet?

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

07-02-2016 om 20:52

Kennet skik

Die 'grap' kent toch werkelijk iedereen al?
Bijna zo populair als sleurhut.

(Voor wie het mist, AH geeft hier een nieuwe draai aan door er in de titel een alternatief voor 'ken het' van te maken. Misschien niet zo leuk als het origineel, maar wel, ahum, origineel...)

Emma

Emma

07-02-2016 om 22:13

Gerard Reve

Niet weer en peer, maar weder en peder.

Dit was geen grap maar een grappige, waargebeurde gebeurtenis, want ik stond ook op die boot, toen nog niet al te veel gewicht in de schaal leggend.

skik

friesje (even andere nick)

friesje (even andere nick)

07-02-2016 om 23:42

Skik

Dat moet dan wel een heel plat bootje zijn geweest... Ik woon in Balk. Ik herken veel dingen hier als friesisme, grappig wel, ondanks dat de meeste mensen het wel goed zeggen, valt het juist extra op als iemand het fout zegt. Ik ging eens met een niet-Friezin naar het tuincentrum waar ik vroeg of ik de winkelkar zou drukken, ik werd nogal vreemd aangekeken, maar had eerst niet door wat ik nou fout had gezegd.

bieb63

bieb63

07-02-2016 om 23:43

Na dit allemaal gelezen te hebben

Kom ik ,wbt mezelf, tot de conclusie, dat ik alle van oorsprong buitenlandse woorden, in principe (automatisch, dus niet aangeleerd) uitspreek conform de betreffende taal, maar wel met een nederlandse tongval. Dus geen rest restaurant, maar ook geen restoran, maar wel restorand ( zacht t bedoel ik daarmee te zeggen). Ik zed dus ook gehendikept, maar dan niet met een engels accent. Oh, haha, ik zeg dan weer wel aksent en geen aczan. Grappig eigenlijk.

friesje

Echt? Mijn Beppe woonde daar. Ik heb leren surfen op het Slotermeer, bij De Stîpe. En mijn ouders zijn op het gemeentehuis van Balk getrouwd. Leuk plaatsje in een prachtige omgeving!

skik

Violetta

Violetta

08-02-2016 om 09:05

Ik heb er zat van

Betekent in een deel (noorden en oosten?) van het land dat je er genoeg van hebt, dat je er geen zin meer in hebt.
In het zuiden betekent het dat je ergens spullen genoeg van hebt, dus echt iets tastbaars.

Elisabeth

Elisabeth

08-02-2016 om 11:00

En deze hoorde ik vanochtend weer....

"ja, lieverd, we gaan tussen de middag samen een lekker bammetje eten"

Blargh!!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.