Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

blijven zitten voor Frans??


misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik vind het ook nog wel een verschil of het om 1 of meerdere cijfers gaat. 1x een toets verprutsen als je een vak niet leuk vindt, kan best. Wordt ander verhaal als er 4 cijfers staan. En ook ik denk dat het echt nog op te halen is. Wake-up call prima, zeker als kind er weinig voor doet. Snapt hij t echt niet, kun je bijles overwegen. Op sommige scholen zijn er ouderejaars die bijles kunnen geven. Hier een kind in de 3e overigens die een hele toetsweek verprutst heeft en nu (eindelijk!) door t ijs zakt. 6 onvoldoendes (1 4, rest5). Niet fijn, en ook mij is er alles aan gelegen hem niet dit jaar te laten zitten (want al die vakken). Hij moet aan de bak, en heeft daar gelukkig hulp bij, we weten wat de oorzaken zijn. Toch heeft hier de mentor duidelijk aangegeven dat het allemaal nog op te halen is, maar dat hij wel aan de bak moet. Over zitten blijven is eigenlijk niet gerept. Kortom, hoe een docent/ school t invliegt, verschilt ook nog wel. 

Wij zitten er ook bovenop, mss wel teveel. Das onze valkuil en werken we aan. Hij heeft ook hulp, en op school zijn ze ook met hem bezig. Dus samenwerking met school lijkt me essentieel. Waar gaat t mis (te weinig doen? Lukken de zinnen niet of juist de grammatica? Let hij niet op in de les?) Ik lees idd ook van het boek, das idd belangrijk om tijdig aan te geven. En veiligheid in de klas is essentieel, dat is beslist ook een gesprek waard. 

Succes iig! En last hem ook nog wat leuks doen in de vakantie

Marit

Wij mochten destijds twee minpunten hebben. Dus één vier of twee vijven. Had je bv. één drie of drie vijven, dan kon je nog wat herkansingen. Als er helemaal geen aanknopingspunten waren, dan was het gewoon zitten blijven of advies om op een lager niveau verder te gaan. 

Cijfers zijn afgerond. Dat betekent dat een 3,5 af wordt gerond naar een 4. Kind van TO heeft dus een 3,5 of lager. Dat is dan ook nog een gemiddelde, dus waarschijnlijk niet veroorzaakt door één extreem slecht resultaat. 

Gezien de andere cijfers is het geen proefwerkvrees of zo. Dan zouden er wel meer onvoldoendes zijn. En hij zit ook niet op een te hoog niveau voor zijn capaciteiten, want dan had hij ook wel meer onvoldoendes gehad. 

Kan hij niet Frans herkansen? Als hij een beetje moeite doet, dan moet hij van die 3 toch een 4 kunnen maken zou je zeggen. 

Dat zou een goede zijn om te vragen aan de leraar:  mag hij één of meerdere toetsen opnieuw maken?  
Ik hoop dat de vader ook meegaat naar het gesprek met de leraar in januari. Twee horen meer dan één. En jij voorkomt dat je nuances mist in het Nederlands van de leraar. 

Ik vind jouw Nederlands erg goed! 

Tja, volgens mij is al heel veel gezegd. Ik denk net als de meesten hier dat hij gewoon een wake-up call heeft gekregen. Er zijn jaarlijks vele leerlingen die aan het einde van periode 1 of 2 op 'zitten blijven' staan en die dat prima ophalen na een serieuze waarschuwing. Boos worden is een natuurlijke reactie, maar niet altijd even constructief. Vraag aan je zoon wat hij nodig heeft van jou. Samen werken aan de stof? Overhoren? Samen een planning maken voor de vakantie? Vaak weten ze zelf best goed wat ze nodig hebben, maar lukt het ze nog niet om het uit te voeren. Daar kun je als ouder heel goed mee helpen.

Ik zou geen duolingo gaan doen, dat heeft geen zin wat betreft de leerstof. Ik zou beginnen met alle woordjes en grammatica rijtjes leren. Heeft je zoon een abonnement op StudyGo (wrts)? Als die woordjes en werkwoorden e.d. er goed inzitten, moet het echt wel mogelijk zijn om minstens een 5 te halen.

En verder richting school: supervervelend dat het zo loopt daar met dat pesten. Wat je denk ik het beste kunt doen in het geval van het gestolen boek, is direct mailen met de docent. Vaak is er dan nog wel wat aan te doen. Achteraf klinkt het misschien teveel als smoes waarom de opdracht niet is ingeleverd (en leerlingen zijn echt heel creatief met het verzinnen van excuses...)

Succes deze vakantie! Ik denk inderdaad dat als je 's ochtend 2 uurtjes inruimt voor Frans, je al een heel eind komt. Zeker als ik zijn andere cijfers zie.

linda48

linda48

21-12-2023 om 12:48 Topicstarter



"Dank aan iedereen voor de adviezen!!! Nu lijkt alles duidelijker te zijn!"

linda48

linda48

21-12-2023 om 12:55 Topicstarter

Ademes schreef op 21-12-2023 om 11:51:

Tja, volgens mij is al heel veel gezegd. Ik denk net als de meesten hier dat hij gewoon een wake-up call heeft gekregen. Er zijn jaarlijks vele leerlingen die aan het einde van periode 1 of 2 op 'zitten blijven' staan en die dat prima ophalen na een serieuze waarschuwing. Boos worden is een natuurlijke reactie, maar niet altijd even constructief. Vraag aan je zoon wat hij nodig heeft van jou. Samen werken aan de stof? Overhoren? Samen een planning maken voor de vakantie? Vaak weten ze zelf best goed wat ze nodig hebben, maar lukt het ze nog niet om het uit te voeren. Daar kun je als ouder heel goed mee helpen.

Ik zou geen duolingo gaan doen, dat heeft geen zin wat betreft de leerstof. Ik zou beginnen met alle woordjes en grammatica rijtjes leren. Heeft je zoon een abonnement op StudyGo (wrts)? Als die woordjes en werkwoorden e.d. er goed inzitten, moet het echt wel mogelijk zijn om minstens een 5 te halen.

En verder richting school: supervervelend dat het zo loopt daar met dat pesten. Wat je denk ik het beste kunt doen in het geval van het gestolen boek, is direct mailen met de docent. Vaak is er dan nog wel wat aan te doen. Achteraf klinkt het misschien teveel als smoes waarom de opdracht niet is ingeleverd (en leerlingen zijn echt heel creatief met het verzinnen van excuses...)

Succes deze vakantie! Ik denk inderdaad dat als je 's ochtend 2 uurtjes inruimt voor Frans, je al een heel eind komt. Zeker als ik zijn andere cijfers zie.



"Ja , wij hebben we WTRS. We hebben  vandaag 2 uur gestudeerd en wat ik merk is dat hij grote verwarring heeft tussen het Spaans en het Frans. Beide talen zijn afgeleid van het Latijn en vertonen gelijkenissen in de grammatica. Veel woorden lijken ook op elkaar, hoewel ze een andere betekenis hebben. Ik denk dat hij niet veel heeft gestudeerd voor Frans omdat hij dacht dat hij met perfect Spaans spreken alles onder controle had en zich kon concentreren op andere vakken. Maar goed, ik denk dat we het probleem hebben gevonden en dat het iets is wat we kunnen oplossen. En hij heeft (en wij ook) een les geleerd."

linda48

linda48

21-12-2023 om 13:05 Topicstarter

Sas-OO schreef op 21-12-2023 om 11:12:

Dat zou een goede zijn om te vragen aan de leraar: mag hij één of meerdere toetsen opnieuw maken?
Ik hoop dat de vader ook meegaat naar het gesprek met de leraar in januari. Twee horen meer dan één. En jij voorkomt dat je nuances mist in het Nederlands van de leraar.

Ik vind jouw Nederlands erg goed!


Ik ga nooit alleen naar een schoolafspraak, mijn man is er altijd bij. Ik houd me meestal stil omdat ik bang ben om iets verkeerds te zeggen. Ik ken de nuances van de Nederlandse taal niet en vrees dat ik een fout maak.

De Nederlandse taal lijkt me een fascinerende taal, zij het erg moeilijk. Ik worstel er al 14 jaar mee en doe mijn  best, hoewel ik weet dat ik het nooit perfect zal kunnen spreken! Maar dat weerhoudt me er niet van. Bovendien heb ik de verantwoordelijkheid om mijn kinderen te helpen met hun huiswerk, en dat kan ik alleen als ik de taal beter beheers

Panama831 schreef op 21-12-2023 om 10:37:

Wij mochten destijds twee minpunten hebben. Dus één vier of twee vijven. Had je bv. één drie of drie vijven, dan kon je nog wat herkansingen. Als er helemaal geen aanknopingspunten waren, dan was het gewoon zitten blijven of advies om op een lager niveau verder te gaan.

Cijfers zijn afgerond. Dat betekent dat een 3,5 af wordt gerond naar een 4. Kind van TO heeft dus een 3,5 of lager. Dat is dan ook nog een gemiddelde, dus waarschijnlijk niet veroorzaakt door één extreem slecht resultaat.

Gezien de andere cijfers is het geen proefwerkvrees of zo. Dan zouden er wel meer onvoldoendes zijn. En hij zit ook niet op een te hoog niveau voor zijn capaciteiten, want dan had hij ook wel meer onvoldoendes gehad.

Kan hij niet Frans herkansen? Als hij een beetje moeite doet, dan moet hij van die 3 toch een 4 kunnen maken zou je zeggen.

Proefwerkvrees kan je heel goed voor het ene vak wel en voor het andere vak niet hebben. Ik kan me niet herinneren last te hebben gehad van echte proefwerkvrees (afgezien van gezonde spanning) voor, bijvoorbeeld, economie en biologie. Wel voor Frans (geen aanleg voor, heb ik laten vallen) en natuur- en wiskunde omdat ik daar graag goed in wilde zijn en juist dat heeft wel eens voor black-outs gezorgd.

Voor gym  had ik elke les vrees.

linda48 schreef op 21-12-2023 om 13:05:

[..]


Ik ga nooit alleen naar een schoolafspraak, mijn man is er altijd bij. Ik houd me meestal stil omdat ik bang ben om iets verkeerds te zeggen. Ik ken de nuances van de Nederlandse taal niet en vrees dat ik een fout maak.

De Nederlandse taal lijkt me een fascinerende taal, zij het erg moeilijk. Ik worstel er al 14 jaar mee en doe mijn best, hoewel ik weet dat ik het nooit perfect zal kunnen spreken! Maar dat weerhoudt me er niet van. Bovendien heb ik de verantwoordelijkheid om mijn kinderen te helpen met hun huiswerk, en dat kan ik alleen als ik de taal beter beheers

Het niveau van wat je hier schrijft is hoog.

alhambra schreef op 21-12-2023 om 13:55:

[..]

Het niveau van wat je hier schrijft is hoog.

Vind ik ook. Menig immigrant en zelfs menig Nederlander kan het niet zo goed.

Allereerst de complimenten voor je Nederlands, je schrijft echt heel goed.  Ik hoop dat je de schroom om het te spreken overwint, dat is echt niet nodig.

Ik weet niet of het al gezegd is, maar op de beide vo-scholen die mijn kinderen bezocht hebben, telde het cijfer op het laatste rapport dubbel.  Dat is op veel scholen zo. De kans dat je zoon blijft zitten op Frans lijkt mij echt minimaal. 

Ik zou die jongen lekker van zijn vakantie laten genieten.  Dan kan hij in het nieuwe jaar weer aan de bak. Bij mijn pubers werkte het alleen maar averechts als ik ze teveel achter de vodden  zat. Dat leverde meer frustatie (bij mij) dan resultaat op.

alhambra schreef op 21-12-2023 om 13:55:

[..]

Het niveau van wat je hier schrijft is hoog.

Met google translate kom je ook een eind

troelahoep schreef op 21-12-2023 om 16:23:

[..]

Met google translate kom je ook een eind

Niet mee eens, daarmee krijg je rare taal, en TS schrijft juist heel goed. Ook complimenten van deze linguïst.

IMI-x2 schreef op 21-12-2023 om 16:27:

[..]

Niet mee eens, daarmee krijg je rare taal, en TS schrijft juist heel goed. Ook complimenten van deze linguïst.

Maar toch heb ik op zijn minst het vermoeden dat TS veel beter Nederlands schrijft dan spreekt, afgaande op wat ze schrijft. En ze kan best heel lang doen over geschreven tekst (met behulp van translate) om hem netjes op papier te krijgen.

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

21-12-2023 om 17:06

troelahoep schreef op 21-12-2023 om 16:46:

[..]

Maar toch heb ik op zijn minst het vermoeden dat TS veel beter Nederlands schrijft dan spreekt, afgaande op wat ze schrijft. En ze kan best heel lang doen over geschreven tekst (met behulp van translate) om hem netjes op papier te krijgen.

Wat maakt het uit?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.