Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

blijven zitten voor Frans??

Hallo, mijn zoon zit in 2 VWO Technasium, wij hebben van zijn mentor  gehoord dat hij moet misschien blijven zitten. Hij heeft een gemiddeld in de kernvakken 7. maar hij heeft een 3 gemiddeld in Frans. Juf zegt dat hij mag naar de 3 VWO met en onvoldoende boven 4 maar niet met en 3. Dat dit is een landelijk regel.   de cijfers van min zoon zijn: ( gemiddeld)

Frans:3
Nederlands : 7
Engels:7
Wiskunde:7 
Duits: 6
Ak: 6
Ges:8
Natuurk: 8
sk: 6
O en O: 8
bio:7
Bo:7
bv:8
mus:6
drama:7
Mentor : blijven zitten

Ik kan het niet begrijpen!! Ik komt uit Spanje. Het mentor zegt : in andere landen misschien is anders, maar hier in Nederland is een wet regel dat je zoon mag niet naar 3 VWO met een onvoldoende onder 4.

Sorry voor mijn Nederlands  en dankjewel voor jullie reacties.

Linda van Lent 


 Er zijn geen landelijke wettelijke regels voor doubleren in Nederland. Dit zijn altijd schoolregels. Maar het is wel heel gebruikelijk dat een drie sowieso blijven zitten of afstromen betekent.

We zijn nog maar halverwege het schooljaar. Met zijn capaciteiten lukt het vast wel om er een 4 van te maken. Woordjes leren etc. Mijn dochter zit op het gym met verder goede cijfers en had ook een hekel aan Frans. Volgens mij gestrand met een 5 toen ze het mocht laten vallen. Maar het klopt wel dat ze minimaal een bepaal cijfer moeten staan. Opvallend was dat de laatste twee toetsen voor de zomer makkelijker waren. Dit waren haar woorden.

Mijn kinderen zijn al een tijd klaar met school maar dit was in hun tijd ook al zo. Precies de regel die jij nu benoemt.

Dat is bij ons op school ook zo maar een vier moet lukken met wat meer inzet. Er zitten ook mondelingen, lees- en luistertoetsen bij. Het nu niet meer bijhouden en weg laten zakken is niet verstandig want hij moet nog een jaar. 

Ik zal nooit die keer vergeten toen mijn oudste zoon een mondeling Frans had en moest vertellen hoe zijn weekend was geweest. Hij had letterlijk de tekst in het boek uit zijn hoofd geleerd en paar kleine dingen aangepast en zo was hij opeens naar een concert in Londen geweest. Zijn lerares Frans moest er heel hard om lachen maar hij kreeg zijn voldoende waardoor hij voor Frans netjes op een 4,5 bleef staan. 

Mijn jongste zoon zit nu in de derde. 
Hij heeft net een akkoord gekregen voor het laten vervallen van beide vreemde talen maar ook hij weet dat wij wel over moet naar de 4e dus hij mag zijn talen nu niet laten lopen. 

Met deze cijfers zou hij bij ons op school worden besproken in de rapportvergadering. Als het een vier was in plaats van een drie was hij zonder bespreking over. Hier zijn geen landelijke regels over, die zijn er alleen voor het eindexamen. Ik denk dat hij bij ons wel over zou worden gestemd als gedrag, inzet en werkhouding in orde waren. Blijven zitten hiermee zeker niet, dan werd het 3 havo. 
Hij moet er een vier van maken, dan is er niks aan de hand. Dat moet in de tweede met hard leren echt wel kunnen lukken. 

Goed dat de mentor dit nu al aangeeft, je kind heeft dan nog een half jaar om er hard aan trekken en te zorgen voor minimaal een 4 voor Frans. Ik zou daar mijn energie in steken, hoe je je kind daarbij kunt helpen of stimuleren, niet in het boos worden op de regels.

Nog zo’n regel; geen twee vieren!
Ik had een vier voor Frans en Duits en kon dus afstromen, of zomertaak om een vier proberen op te krikken. Ik koos voor afstromen omdat dat niveau ook aansloot op gewenste vervolgopleiding.
Zoon van TO kan in overleg met docent gaan om een plan van aanpak te bespreken. Gezien de andere vakken, zou afstromen zonde zijn want in vierde jaar later kan hij een profiel zonder Frans kiezen.

Nicole123 schreef op 20-12-2023 om 10:16:

Goed dat de mentor dit nu al aangeeft, je kind heeft dan nog een half jaar om er hard aan trekken en te zorgen voor minimaal een 4 voor Frans. Ik zou daar mijn energie in steken, hoe je je kind daarbij kunt helpen of stimuleren, niet in het boos worden op de regels.

Nee boos worden op de regels heeft weinig zin. Ik zou bijles regelen voor Frans.

Anderzijds word ik wel boos op scholen die zich verschuilen achter de wet terwijl ze hun eigen beleid bedoelen.

Toen ik in de jaren tachtig op de middelbare school zat hanteerde mijn school ook die regel. Met een 3 ga je niet over, ook als de rest voldoende is. Boos zijn heeft geen zin.

Er is nog tijd genoeg voor bijles en om bij te spijkeren tot minimaal een 4. Ook in 3VWO wordt Frans gegeven, het is goed om daar nu in te investeren.

Ik denk dat school deze regel baseert op het eindexamen. Dan ben je met een 3 sowieso gezakt, ook als je voldoende compensatiepunten hebt.

Daglichtlamp schreef op 20-12-2023 om 10:43:

[..]

Nee boos worden op de regels heeft weinig zin. Ik zou bijles regelen voor Frans.

Anderzijds word ik wel boos op scholen die zich verschuilen achter de wet terwijl ze hun eigen beleid bedoelen.

Het kan ook gewoon een omzichtige manier van uitleg zijn die nét niet goed begrepen is. Iets over examenregels en dat daar van te voren al rekening mee gehouden wordt, of dat scholen dat helemaal zelf bepalen, de wet in Nl is anders dan in Spanje, ofzo. 

Waarom meteen weer uitgaan van een meervoud ‘verschuilen achter’? 

To: ik denk dat het heel gunstig is dat de mentor nu aan de bel trekt voor Frans. Het haar is nog lang niet voorbij, dus houdt het in de gaten, zoon moet zorgen dat die 3 minstens een 4 gemiddeld wordt, en dat is vanaf nu heel goed te realiseren. 


Ja, het is een belachelijke regel maar daar zul je het wel mee moeten doen. Ik hoor van een collega die in Duitsland woont ook over regels daar die wij dan weer raar vinden, maar het is wat het is.
Ik zou ook bijles in Frans gaan regelen, wat ze verklooien met grammatica valt dan hopelijk met woordjes op te vangen. En met tegenzin leren helpt al helemaal niet, dus probeer het samen leuk te maken.
Mijn zoon dreigt, in 6V, straks te zakken op Duits met een 3 dus ik snap heel goed wat je voelt…

Fijn dat hij er verder zo goed voor staat, dat betekent dat hij tijd genoeg over heeft om zijn Frans bij te spijkeren tot minimaal een 4. Dat lijkt me een prima haalbare taak

Misschien vindt hij het leuk om met de app Duolingo zijn Frans wat bij te spijkeren? 

Bij ons op school en ik denk dat veel scholen dit hanteren, ben je als je niet aan de overgangsregels voldoet een 'bespreekgeval'. De docenten kijken ook naar progressie en inzet. Wat dus betekent dat je met een 3 kan overgaan. 
Ik zou de overgangsregels op de website van de school erbij pakken. En een afspraak maken met je zoon bij zijn docent frans. Kijken waar precies de onvoldoendes vandaar komen, proefwerk erbij pakken en wat leer-strategien vragen en die opvolgen. Gaat er met name om dat hij een positieve associatie bij frans krijgt en een klein beetje plezier. 
Gebruik ook al de digitale tools die er zijn woordjes leren. Heel belangrijk is dat hij bij het woordjes leren de woorden hardop uitspreekt en opschrijft. 

Daglichtlamp schreef op 20-12-2023 om 10:43:

[..]

Nee boos worden op de regels heeft weinig zin. Ik zou bijles regelen voor Frans.

Anderzijds word ik wel boos op scholen die zich verschuilen achter de wet terwijl ze hun eigen beleid bedoelen.

misschien is het miscommunicatie aangezien topic starter spaanstalig is.

Een 3 is ook wel echt 'de pet erna gooien' en geen enkele moeite doen. 


Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.