Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

blijven zitten voor Frans??


Ik vind het wel bijzonder dat ouders hier vallen over schoolregels. Nu is het jaar nog lang niet voorbij dus die 3 kan worden opgehaald naar een hoger cijfer. 

Maar stel dat de 3 een 3 blijft, of misschien zelfs een 2 wordt.... dan gaat het kind toch gewoon niet over?? Shit happens: als je geen zin hebt om te werken voor Frans heeft dat consequenties; heb je echt je best gedaan dan is het niveau misschien te hoog voor je. 

linda48 schreef op 20-12-2023 om 16:10:

[..]

wij hebben een afspraak met Frans docent voor januari gemaakt. Wij gaan niet naar mijn land voor kerstvakantie. Wij blijven lekkere in Nederlands Frans aan het studeren !! Hij moet veel werken!! en 3 is gewoon niet normaal!!


Ik krijg het idee dat je er behoorlijk emotioneel in staat: boos op school, boos op je kind. Maar wat is volgens jou de oplossing als je er iets meer van een afstand naar kijkt?
Heb je zelf al een idee waar het aan ligt dat hij zo laag scoort? Wil hij er niet voor werken of begrijpt hij het gewoon niet of is er nog iets anders aan de hand? Ligt de oplossing in heel hard eraan gaan werken (en moet dat dan in de kerstvakantie of vooral als hij een toets krijgt?) of misschien wel in bijles op school of daarbuiten of in afspraken met de lerares hoe hij zijn werk in moet leveren (stel hij maakt spelfouten of schrijft dingen in zijn eigen woorden op en denkt dat dat niet uitmaakt, terwijl de lerares het dan wel fout rekent of zoiets sufs)? 

Als het financieel mogelijk is, schakel dan bijles in ipv zelf begeleiden. Anders heb je als ouder al snel te veel petten op; ouder, dokter, politieagent en nu ook docent. Dat geeft snel strijd zodat van leren minder terecht komt.

tip: laat hem luisteren naar Emma Kok; voilà. Met Engelse vertaling ernaast. Het lied wordt op rustig tempo gezongen, met pauzes en effect om gevoel erin te stoppen. Frans is niet zo eenvoudig te begrijpen omdat woorden aan elkaar plakt worden, om zo vloeiender de zin uit te spreken.
Jacques Brell zingt ook rustig. Zo raakt je aan de klanken gewend.

linda48

linda48

20-12-2023 om 17:37 Topicstarter

Nicole123 schreef op 20-12-2023 om 16:47:

[..]


Ik krijg het idee dat je er behoorlijk emotioneel in staat: boos op school, boos op je kind. Maar wat is volgens jou de oplossing als je er iets meer van een afstand naar kijkt?
Heb je zelf al een idee waar het aan ligt dat hij zo laag scoort? Wil hij er niet voor werken of begrijpt hij het gewoon niet of is er nog iets anders aan de hand? Ligt de oplossing in heel hard eraan gaan werken (en moet dat dan in de kerstvakantie of vooral als hij een toets krijgt?) of misschien wel in bijles op school of daarbuiten of in afspraken met de lerares hoe hij zijn werk in moet leveren (stel hij maakt spelfouten of schrijft dingen in zijn eigen woorden op en denkt dat dat niet uitmaakt, terwijl de lerares het dan wel fout rekent of zoiets sufs)?



 Je hebt  gelijk, dat ik de dingen met wat afstand moet bekijken. Ik weet echt wel dat mijn zoon niet zijn best heeft gedaan voor Frans, maar ik weet ook dat zijn Franse boek twee keer is gestolen en dat er in de klas sprake is van pestgedrag. We hebben hierover gesproken met de mentor, maar zij zegt dat ze eraan werken met de kinderen die pesten. We hebben een klacht ingediend omdat de fiets van mijn zoon volledig kapot was toen hij op de schoolparkeerplaats stond. Ik weet wie het gedaan heeft, maar de school onderneemt geen actie. Ik denk dat de andere cijfers van mijn zoon niet zo slecht zijn en ik weet dat hij zijn Franse cijfer kan verbeteren. Maar om dat te bereiken, moeten we hard werken.

Bedankt voor het advies

Chantal2022 schreef op 20-12-2023 om 16:38:

[..]

daarmee krijg je dan een 7.2 voor een toets ipv 7.5 of zo

We hebben het hier over iemand die een 3 heeft, dat komt niet door 1 zinnetje

Ik reageerde op het hutje van Mevrouw75, niet op de 3. Aan de andere kant, het tikt lekker aan, je boek gepikt en geen clementie, dat proberen op te halen met woordjes en er wordt streng gerekend. 

Kortom, er zijn eigenlijk 3 problemen:
1) het pesten op school, waarbij boeken worden gestolen en een fiets kapot gemaakt
2) dat dat gestolen boek een onvoldoende betekende
3) dat los hiervan zoon niet goed presteert bij Frans

Dat zijn eigenlijk 3 losse dingen om aan te pakken:
1) Ik zou hier heel fel op zijn en op de hoogte willen blijven wat school eraan doet, al zullen ze niet alles kunnen delen vanwege privacy.
2) Hierover zou ik op een niet te aanvallende manier met de docent praten. Hoe is de communicatie geweest? Heeft je kind het verlies van zijn boek tijdig aangegeven bij de lerares, of pas na de toets? Hoe had hij het moeten aanpakken volgens de lerares? Wat moet hij doen als dit nogmaals gebeurt?
3) Hierbij kijken wat voor het probleem is, zelf en samen met kind en lerares. Is het onwil of onkunde of een combinatie? Ligt het aan woordjes stampen of grammatic, aan taalgevoel of opdrachten verkeerd interpreteren? En wat is daar dan specifiek voor nodig om het aan te pakken? Alleen 'keihard werken in de kerstvakantie' klinkt nogal ongericht en meer als een soort straf ('werken zul je!') dan als een echte oplossing.

Ik vind dat dreigement van “je blijft zitten” niet geweldig als wake-up call, maar misschien werkt het voor veel kinderen wel, geen idee.
Als zoon inderdaad niet erg hard heeft getrokken aan Frans dan is de oorzaak in ieder geval duidelijk en zou het voor hem een leuke uitdaging kunnen zijn om de juf eens wat te laten meemaken door alles uit zijn hoofd te leren en wel een goed cijfer te gaan halen.
Als zijn achtergrond Spaans is en hij misschien daarom ook wat achterover leunt kan het ook zijn dat de docent zich daarom flink aan hem ergert, dat helpt hem dan niet mee.
Wij probeerden de kinderen altijd wel goed duidelijk te maken dat als je voor een vak meer moeite moet doen het juist belangrijk is om die docent te vriend te houden en niet te irriteren (en de andere docenten ook niet). Bij een rapportvergadering heb je alle goodwill nodig die je maar kan verzamelen. Dus als een docent je niet mag, ga dan juist zoveel mogelijk hulp vragen en laat zien dat je je best doet.
Het pesten is wel een groot probleem en hopelijk verspilt school niet te veel tijd aan plannen maken want dan is het jaar al om.

Edit: ik bedenk me net dat als er zoveel gedoe speelt, die docent het misschien niet makkelijk heeft met deze klas en eventueel ook andere klassen, en dat kan ook veroorzaken dat ze zo streng is. Hopelijk verbetert dat dan ook als de school ingrijpt.

linda48 schreef op 20-12-2023 om 16:10:

[..]

wij hebben een afspraak met Frans docent voor januari gemaakt. Wij gaan niet naar mijn land voor kerstvakantie. Wij blijven lekkere in Nederlands Frans aan het studeren !! Hij moet veel werken!! en 3 is gewoon niet normaal!!

Lijkt mij prima. Hij heeft door het jaar geluierd voor Frans, dus hij heeft al vakantie gehad. Dan maar elke dag twee uur Frans, dan blijft er nog genoeg tijd over voor vakantie.

linda48 schreef op 20-12-2023 om 16:10:

[..]

wij hebben een afspraak met Frans docent voor januari gemaakt. Wij gaan niet naar mijn land voor kerstvakantie. Wij blijven lekkere in Nederlands Frans aan het studeren !! Hij moet veel werken!! en 3 is gewoon niet normaal!!

Klinkt als een goed plan.

Ik vind Frans een mooie taal, maar voor mij niet handig om ook nog Spaans erbij te gaan leren later. Nu haal ik die twee steeds doorelkaar 

kenfan schreef op 20-12-2023 om 13:22:

Goh, dat er weer zoveel mensen beginnen af te geven op scholen. DIt is gewoon een wake up call om je kind aan het werk te krijgen. Was bij mijn gemakzuchtige puber destijds heel effectief.Hij leerde er ook meteen van dat niet alles hem aangewaaid komt, maar dat hij voor sommige vakken moeite moest doen om een magere voldoende te halen.

Eens. 


Is hij zelf Nederlands? Zo nee, korter dan 6 jaar in Nederland? Welke taal spreken jullie thuis? 

Chantal2022 schreef op 20-12-2023 om 12:08:

[..]

Een 3 is ook wel echt 'de pet erna gooien' en geen enkele moeite doen.


Dat hoeft niet hè. Ik had heel veel moeite met Frans (en de andere talen).
Ook al deed ik mijn best het was en is gewoon heel moeilijk voor mij. Het beklijft niet. Engels en Duits waren ook moeilijk voor me maar Frans echt het allermoeilijkst. Nu deed ik havo en geen VWO. Ik kon woordjes stampen enz. Regels van grammatica kon ik volgen bij de uitleg maar toepassen was acracadabra. Geen talenknobbel. Achteraf gehoord van mijn ouders dat tijdens gesprekken wel eens benoemd is dat ik misschien dyslexie zou hebben

 Ik heb Frans zo snel mogelijk laten vallen maar dat kan de zoon van to nog niet helaas. 

linda48 schreef op 20-12-2023 om 16:10:

[..]

wij hebben een afspraak met Frans docent voor januari gemaakt. Wij gaan niet naar mijn land voor kerstvakantie. Wij blijven lekkere in Nederlands Frans aan het studeren !! Hij moet veel werken!! en 3 is gewoon niet normaal!!

maar wel in het redelijke he? Ik krijg bijna het gevoel dat hij van 8 tot 18 uur aan frans moet zitten.. gewoon een uurtje of 2 a 3 per dag en op de feestdagen even niets..  anders neemt hij toch niets op en is het zonde van tijd en energie en levert het alleen maar frustratie op.

Hopelijk gaat school wel iets doen aan leerlingen die boeken stelen want dat vind ik pas echt zorgelijk.

Ik zou ook even in gesprek gaan met mentor.

linda48

linda48

21-12-2023 om 09:12 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 21-12-2023 om 00:01:

Is hij zelf Nederlands? Zo nee, korter dan 6 jaar in Nederland? Welke taal spreken jullie thuis?

Nee, wij zullen altijd in Nederland wonen. wij praten Nederlands en Spaans thuis. Papa praat met de kinderen in Nederlands , Mama praat met de Kinderen es Spaans, papa en mama praten samen in Spaans .Moeder taal van mijn kinderen si Nederlands ( ze praten goed in Spaans en ze begrijpen alles) Maar  zijn Nederlands is 100% beter.

linda48

linda48

21-12-2023 om 09:22 Topicstarter



Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.