Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
triva

triva

29-05-2016 om 12:31

Drie jaar brugklas

http://www.volkskrant.nl/binnenland/drie-jaar-in-de-brugklas-is-voor-iedereen-beter~a4309252/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=shared+content&utm_content=paid&hash=984ca3fe21fb0ba009457f5d218ee2f1e3043512

Drie jaar in de brugklas is voor iedereen beter
Middenschool nieuwe stijl

Nederlandse leerlingen krijgen te weinig kans om op te klimmen, concludeert de OESO. Dat komt doordat het onderwijs de kinderen op jonge leeftijd over de hokjes vmbo, havo of vwo verdeelt. Maar het kan ook anders.

Joris Ganzeboom (14) baalde ervan dat hij aan het einde van de basisschool een vmbo/t-advies kreeg. Natuurlijk, hij was niet zo sterk in rekenen en had soms moeite om zich te concentreren. Maar er moest toch meer in zitten, als hij zijn best deed?

Nu, drie jaar later, kijkt hij er met een glimlach op terug. Ja, zegt hij, op een andere middelbare school had hij volgend jaar waarschijnlijk vmbo-eindexamen gedaan. Op veel plekken kun je na de brugklas nog moeilijk wisselen van niveau.

Maar op de Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen (SSgN) verging het hem anders. Hier selecteren ze namelijk pas laat. Kinderen van vmbo/t tot vwo zitten de eerste twee jaar bij elkaar in gemengde klassen. Havo- en vwo-kinderen volgen ook in de derde klas nog dezelfde lessen, waarin ze stof krijgen aangeboden op hun eigen niveau.
'Opstroom'

Dat was een van de redenen dat Joris voor deze school koos. En hij profiteerde optimaal van de kansen die dit systeem hem bood. Hij leerde hier hoe hij zijn werk moest plannen, hij kreeg steeds meer zelfvertrouwen, hij knokte zich omhoog. Volgend jaar gaat hij - ondanks dat vmbo-advies - gewoon naar vwo-4.

Joris is niet de enige leerling op deze school die hoger reikt dan je op grond van het basisschooladvies zou verwachten. Conrector Theo Verhoeven (57) toont de statistieken. Kijk, zegt hij terwijl hij wijst naar een kleurig taartdiagram, 18 procent van de leerlingen die hier op school een diploma halen, kwam binnen met een advies dat écht lager was.

Dat zijn dus kinderen met een vmbo-advies die de school verlaten met een havo- of een vwo-diploma. Dat zijn leerlingen die een vwo-diploma halen hoewel ze begonnen met een havo-advies.

De SSgN scoort op dit punt - 'opstroom' in onderwijsjargon - aanzienlijk beter dan het landelijk gemiddelde, dat rond de 10 procent ligt. Qua 'afstroom' doet de school het even-eens goed: minder leerlingen dan gemiddeld halen een diploma dat lager is dan het basisschooladvies. En ook de vwo'ers gedijen goed in het systeem. Verhoeven: 'Wie met vwo-advies binnenkomt, haalt in de meeste gevallen ook een vwo-diploma. En in het vervolgonderwijs doen ze het ook goed, weten we van de universiteiten.'

Drie jaar in de brugklas is voor iedereen beter

Biedt deze scholengemeenschap, die al een aantal jaar het predicaat 'excellent' draagt, daarmee de oplossing voor het probleem van de vroege selectie in het onderwijs? Is dit de manier om laatbloeiers de kans te geven zich nog op te werken?

Misschien wel. Misschien is dit zelfs de moderne variant van de middenschool uit de jaren zeventig, waar kinderen van verschillende niveaus ook veel langer bij elkaar zaten. Er wordt de laatste tijd weer met weemoed over dit schooltype gesproken, bijvoorbeeld door Alexander Rinnooy Kan en de MBO-raad.

Rector Marcel Janssen (56) wil er echter niets van weten. 'Dat zijn beelden uit het verleden', zegt hij. 'We moeten de blik op de toekomst richten en kijken wat goed is voor de leerling van nu en straks.'

In die toekomst zal het Nederlandse onderwijs een oplossing moeten verzinnen voor de problemen die te maken hebben met de vroege selectie. Kinderen worden hier in vergelijking met andere landen wel op erg jonge leeftijd gesorteerd.

Dat hoeft op zich niet problematisch te zijn, stelde de OESO deze week nog in een lijvig rapport over het Nederlandse onderwijs, als er maar een mechanisme is om de onvermijdelijke sorteerfouten te herstellen. Van kinderen van 12 is immers niet altijd goed in te schatten hoe ze zich zullen ontwikkelen, hoe goed de leerkracht van groep 8 een kind ook kent.

Misschien verandert een luie jongen in de tweede klas van de middelbare school in een harde werker. Misschien ontdekt een ongemotiveerd meisje op haar 14de dat ze dokter wil worden, waardoor ze opeens toch graag een vwo-diploma wil halen.

Star systeem

Maar dat mechanisme om sorteerfouten te herstellen hapert in Nederland, aldus de OESO. Het systeem is star, het is niet eenvoudig om over te stappen naar een ander niveau. Sterker nog: de muren tussen de onderwijstypen lijken steeds hoger te worden, nu het aantal gemengde brugklassen afneemt en brede scholengemeenschappen (met zowel vmbo, havo als vwo) schaars worden.

Het is allemaal in het nadeel van de kinderen die fout gesorteerd zijn. En vaak zijn dat kinderen van laagopgeleide ouders.

Wat zijn de gevolgen van de vroege selectie en het starre systeem? Dat wordt zichtbaar in een intrigerende grafiek in het OESO-rapport. Daaruit blijkt - niet verrassend - dat een gemiddelde vwo'er beter scoort op rekenen en lezen dan de gemiddelde havist en dat de havist het gemiddeld weer beter doet dan een vmbo'er. Maar tegelijkertijd toont de grafiek dat goede havisten niet onderdoen voor mindere vwo'ers en goede vmbo'ers even goed rekenen en lezen als mindere havisten.

De conclusie van de OESO: 'Een aanzienlijke hoeveelheid scholieren zit in een onderwijsprogramma dat niet noodzakelijkerwijs past bij hun cognitieve vaardigheden'. Het zou helpen als de muren tussen vmbo, havo en vwo verlaagd werden, stelt de organisatie, zodat leerlingen er makkelijker overheen kunnen springen.

Financiële prikkels

De OESO adviseert daarom onder meer om de curricula en leerdoelen van de verschillende onderwijstypen meer op elkaar af te stemmen. Nu moet een scholier die in het tweede leerjaar van vmbo-t naar havo wil overstappen flink wat achterstanden inhalen omdat de programma's zo van elkaar verschillen. Ook zou de overheid moeten overwegen brede scholen te stimuleren, stelt de OESO, bijvoorbeeld door financiële prikkels.

Bij de Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen lijken ze die maatregelen niet nodig te hebben. Daar begonnen ze al in de jaren tachtig met verlengde brugklassen. Kinderen krijgen twee jaar de tijd om te ontdekken op welk niveau ze eindexamen gaan doen. 'In die tijd krijgen ze kansen en mogen ze hun hoofd stoten', zegt rector Janssen. 'Dat hoort erbij, vind ik.'

En ja, dat roept ook vragen op, erkent hij. Ouders willen op open dagen vaak weten of dat eigenlijk wel kan, leerlingen van al die verschillende niveaus in één klas. Wordt het niet gauw te moeilijk voor die vmbo'er? Gaat die vwo'er zich niet stierlijk zitten vervelen?

Janssen heeft zijn antwoord klaar. Of ouders dat op de basisschool ook gevraagd hebben, wil hij dan weten. 'Want op de basisschool zitten kinderen die later naar het praktijkonderwijs zullen gaan in de klas met toekomstige gymnasiasten. De leraar biedt de lesstof daarom op verschillende niveaus aan.' Dat doen ze op de SSgN dus ook.

Werkwoordstijden

Wie een willekeurige les binnenloopt, kan zien hoe dat werkt. Zo geeft Matthijs van Damme (27) een les Engels aan een tweede klas met circa dertig leerlingen. Hij legt werkwoordstijden uit, op het bord staat: 'I was working'. 'Nu wil ik dat jullie de opdrachten vijf tot acht maken', zegt hij als zijn uitleg voorbij is in het Engels.

Alle leerlingen gaan aan de slag, ongeacht hun niveau. Dit is immers stof die kinderen van vmbo tot vwo moeten kennen. Na vijf minuten bespreekt Van Damme de opgaven klassikaal. Daarna is het tijd om te differentiëren.

'Nu gaan de A- en B-leerlingen verder met opdracht 23 uit het boek', zegt Van Damme. 'En ik wil dat de C-leerlingen iets bedenken wat ze in de meivakantie hebben meegemaakt. Daarover schrijven ze een tekst van minstens driehonderd woorden. En denk daarbij om de werkwoordstijden.' Een paar kinderen in de klas zuchten. Dan vraagt iemand: 'Dat is alleen voor het C-niveau, toch?'

Omdat het onderwijs in de eerste en tweede klas al in elke les op verschillende niveaus wordt aangeboden, is het op de SSgN eenvoudig om leerlingen een treetje te laten klimmen. Wie dus bij een vak goede cijfers haalt op A-niveau (vmbo-t), mag met toestemming van de docent proberen of hij het ook op B-niveau (havo) kan volgen. Wie op B-niveau goed scoort, klimt naar C (vwo).

Veel leerlingen van de SSgN maken gebruik van de mogelijkheid om vakken op verschillende niveaus te doen, zegt conrector Verhoeven. 'Haast iedereen die met een havo-advies binnenkomt, volgt in de eerste klas wel een vak op vmbo-niveau en een vak op vwo-niveau. In de tweede klas zijn er flink wat havo-leerlingen die de helft van de vakken op vwo-niveau volgen.'

Snelle groei

Zo krijgen de leerlingen de tijd om te ontdekken wat ze aankunnen. Pas halverwege de tweede klas begint het voorsorteren. Dan moet de leerling bedenken in welke richting hij eindexamen zal doen. Wordt het toch vwo? En welke vakken moet hij dan nog optrekken van B- naar C-niveau?

De schoolloopbaan van Joris Ganzeboom illustreert mooi wat er mogelijk is op de Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen. Hij begon met zijn vmbo-advies aanvankelijk bij alle vakken op A-niveau. Dat verging hem zo goed, dat hij na het eerste rapport besloot zijn beste vakken - de talen - voortaan op B-niveau te doen. Toen ook dat een succes bleek, stimuleerden zijn mentoren hem om ook zijn zwakkere vakken op B-niveau te doen, zodat hij naar de havo zou kunnen.

Het tweede jaar begon Joris daarom met alle vakken op B-niveau. Maar al snel kwam de gedachte: misschien zit het vwo er ook wel in. Hij overlegde met de mentoren, zijn ouders geloofden dat hij het kon. En dus besloot hij het te proberen. Eerst weer alleen de talen en vakken als geschiedenis en aardrijkskunde, later volgde de rest. 'Het pakte goed uit', zegt hij. 'Ik heb een hele snelle groei doorgemaakt. En ik heb er alles uitgehaald wat erin zat.'

Meerjarige brugklassen
Ex-middenschool in Bijlmer heeft ze ook

De Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen is niet de enige school met twee- tot meerjarige brugklassen, al is niet bekend hoe veel het er zijn, aldus het ministerie van Onderwijs. Een van de andere scholen is de Openbare Scholengemeenschap Bijlmer, ooit een van de drie eerste experimentele middenscholen. Daar zitten kinderen vanaf vmbo/basis tot vwo de eerste twee jaar bij elkaar. Wel geven ze in het tweede jaar bepaalde vakken, waaronder de talen, in niveaugroepen. Zo hoopt de school te voorkomen dat bijvoorbeeld een gesprek in het Frans tussen een vmbo'er en een vwo'er voor beiden frustrerend wordt. Obstakels om een scholengemeenschap op deze manier te organiseren zijn er nauwelijks, aldus een woordvoerder van het ministerie. 'Scholen hebben veel ruimte om het onderwijs vorm te geven zoals zij het goed vinden. Als ze maar zorgen dat de leerlingen aan het einde van de onderbouw voldoen aan de vastgestelde kerndoelen.'

De middenschool
En waarom die het niet haalde

Selecteren we leerlingen te vroeg? Hebben kinderen uit zwakke milieus minder kansen in het onderwijs? Ook aan het begin van de jaren zeventig maakte men zich al druk over die vragen. PvdA-minister Jos van Kemenade (Onderwijs) hakte de knoop door: er moest een middenschool komen. Vanaf 1976 begonnen drie scholen te experimenteren. Er was geen opdeling in mavo, havo en vwo. Iedereen werkte in zijn eigen tempo en op zijn eigen niveau. Een eindexamen had de middenschool niet. Leerlingen ontvingen op hun 15de of 16de een diploma met een eindprofiel, dat vermeldde wat ze hadden geleerd. Toch kwam de middenschool nooit verder dan de experimentele fase. Dat lijkt vooral te wijten aan de geur van sociaal-democratie die eromheen hing. Van Kemenade stak niet onder stoelen of banken dat hij met de middenschool het 'standenonderwijs' wilde doorbreken. De VVD vreesde dat kinderen 'geïndoctrineerd' zouden worden op de middenscholen. Ook waren de liberalen bang dat talentvolle kinderen niet gebaat zouden zijn bij gemengde klassen. Vanaf het begin van de jaren tachtig, toen CDA en VVD regeerden, bloedden de plannen voor de middenscholen dan ook dood.


triva

triva

29-05-2016 om 12:35

hmm

Ik moet zeggen dat ik nooit een voorstander ben van lange brugklassen omdat mijn kinderen het echt zat waren om op de basisschool met verschillende niveaus te zitten maar dit klinkt wel positief. Als je het artikel kunt lezen zie je een mooi voorbeeld van waar de bovengemiddelde havist zou zitten op het VWO etc. Mijn kinderen hadden dus echt (volgens dat staatje) met gemak een niveau hoger kunnen proberen. Mijn oudste mocht dat ook wel, mijn jongste helaas niet.

Moni

Moni

29-05-2016 om 13:02

Mooi artikel

Ik vind vooral mooi dat de leerlingen zelf het niveau mogen kiezen.

Mijn kind zou hier niet heengegaan zijn. En wel om dit stukje:

"Ouders willen op open dagen vaak weten of dat eigenlijk wel kan, leerlingen van al die verschillende niveaus in één klas. Wordt het niet gauw te moeilijk voor die vmbo'er? Gaat die vwo'er zich niet stierlijk zitten vervelen?
Janssen heeft zijn antwoord klaar. Of ouders dat op de basisschool ook gevraagd hebben, wil hij dan weten. 'Want op de basisschool zitten kinderen die later naar het praktijkonderwijs zullen gaan in de klas met toekomstige gymnasiasten. De leraar biedt de lesstof daarom op verschillende niveaus aan.' Dat doen ze op de SSgN dus ook."

Ja, wij hebben herhaaldelijk gevraagd of er niet te weinig aanbod was op de basisschool. Die verschillende niveaus op de basisschool stellen niet veel voor als je een grote voorsprong hebt. En in dit artikel lees ik niets over uitdaging boven gemiddeld vwo-niveau.

En dat sluit aan bij een andere conclusie van het OESO-rapport. Er zijn relatief weinig hoogvliegers, er is te weinig uitdaging. Talenten worden onvoldoende benut.

Alicia

Alicia

29-05-2016 om 13:04

alsjeblieft niet

'Want op de basisschool zitten kinderen die later naar het praktijkonderwijs zullen gaan in de klas met toekomstige gymnasiasten. De leraar biedt de lesstof daarom op verschillende niveaus aan'

Nou, lang niet voldoende. Mijn dochter was dolgelukkig dat ze van de basisschool af was en naar een vwo-brugklas mocht. Ze verveelde zich enorm op de basisschool en die twee uurtjes plusles waren echt niet genoeg om dat te compenseren.

Jaina

Jaina

29-05-2016 om 13:14

Goede ervaring

Ik heb zelf goede ervaringen met dit systeem. Mijn zoon had een VMBO advies gekregen en is vervolgens naar een gemengde brugklas gegaan. Na twee jaar brugklas is hij VWO niveau gaan doen en heeft dat ook afgemaakt. Mijn kinderen zijn gemiddeld laatbloeiers en daarvoor werkt zo'n systeem uitstekend. Mijn dochter en een andere zoon zijn rechtstreeks op het gymnasium begonnen en ja zij hadden het daar prima naar hun zin en het ging heel goed met ze op die school. Maar een gemengde brugklas was ook prima voor hun geweest, zeker als daarin enige differentiatie mogelijk was geweest.

Maar ik denk ook niet dat iemand er een voorstander is om alle gymnasia bijvoorbeeld af te schaffen. Het is alleen wel handig als er naast scholen met gedifferentieerde brugklassen ook scholen zijn met een 3 jarige gemengde brugklas.

Ik heb het scheiden van kinderen in tig verschillende niveaus na de basisschool altijd te vroeg gevonden. Kinderen ontwikkelen zich zo grillig. Je kan nooit zeggen dat met 12 jaar iemand dus een echte vwo leerling of vmbo leerling is. Dat is nu misschien zo maar volgend jaar of over twee jaar? Daarnaast is ook mijn ervaring dat de grens tussen opeenvolgende schooltypes zeer zacht is. Een goede havo leerling zal zich prima redden op het vwo, een goede vmbot leerling zal ook geen probleem hebben met de havo.

Nu woon ik in een land waar je helemaal geen keuze hebt. Iedereen gaat na de basisschool naar dezelfde middelbare school. Die duurt 4 jaar. Daarna kies je pas welk schooltype je gaat doen. Doorstromen is ook relatief makkelijk. Eigenlijk zijn er maar twee echt verschillende niveaus (al zijn er binnen die niveaus weer sub niveaus).

Mijn jongste kinderen zitten hier op school en functioneren prima in het systeem.

Meelezer

Meelezer

29-05-2016 om 13:15

OO weer

Kunnen we het eens een keer niet hebben over al die zielige VWOplussers hier op OO wellicht? Het is altijd zo dat iedereen wil dat zijn of haar kind niet tot de aller slimsten hoort zodat hij of zij zich kan optrekken. Helaas wil niemand dat anderen kinderen zich aan jouw kind optrekken. Prima. Kies je niet voor deze school.

Ik schrok echt van dat staatje moet ik zeggen. De niveau's liggen echt belachelijk dicht bij elkaar. Hoe kan een school het nog hebben over een typische havist of typische VWO'er. De bovenste helft van de VWO'ers doet het net zo goed als de bovenste 33% van de havisten.

Jaina

Jaina

29-05-2016 om 13:16

Verschillen

Wat ik ook mooi vind in het artikel is dat je verschillende vakken op verschillende niveaus kan volgen en dat er binnen de klas differentiatie kan zijn. De leerlingen samen op school en de keuze uitstellen betekend natuurlijk niet dat je niet verschillende niveaus kan hanteren & de leerlingen binnen de klas verschillende stof kan aanbieden. Juist op de middelbare school waar je gemiddeld meer leerlingen hebt en de leerlingen zelfstandiger zijn dan op de basisschool kan dat uitstekend.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

29-05-2016 om 13:16

Soms

Voor mijn oudste was het een verademing om in de klas te komen met kinderen van hetzelfde niveau. Ik denk dat je dat vooral bij de boven- en onderstromers zult zien.
Voor mijn jongste zou een meerjarige brugklas wel heel positief uitpakken, denk ik. Ik denk dat ik dat als een van de criteria meeneem bij onze schoolkeuze volgend jaar. We krijgen binnenkort het voorlopig advies (gr 7) en ik vermoed dat de leraar denkt aan vmbo k/t. Zelf zie ik haar liever naar een vmbo-t/havo klas gaan, dat kan ze ook wel aan.

mirreke

mirreke

29-05-2016 om 13:21

Mijn kids zaten op die school

Het is niet helemaal het beeld wat ik heb van deze school, alhoewel we zelf ook hele positieve verhalen hebben. Onze opstroom (beide kinderen) kon pas na het behalen van het examen. Je kunt dan in verhouding makkelijk instromen.

Maar toen mijn kids in de onderbouw zaten, was het zeker niet zo dat de leerling zelf mocht kiezen. Ook waren wij zeker niet tevreden over het leren plannen en indelen en zo. En bijna alle jongens die ik ken uit de brugklassen van onze kinderen daar zijn blijven zitten of afgestroomd, dat was erg opvallend. Blijkbaar hebben zij toch veranderingen doorgevoerd. Fijn! Verder een fijne en bruisende school, veel talent daar, veel aandacht voor creativiteit, dus echt fijn dat dit de goede kant op gaat.
Leuk om zo'n positief verhaal over deze school te lezen, haha en de namen tegen te komen van mensen die je kent.

Mijn ervaring in Nijmegen is trouwens sowieso dat er veel minder strikt aan adviezen en dergelijke wordt gedaan dan in de Randstad. Dit geldt zeker voor meerdere scholen die ik daar ken.

klara

klara

29-05-2016 om 13:32

Hier

dubbel. Want mijn kinderen hebben zich ook doodverveeld op bs. Maar dat ligt niet aan feit dat er verschillende niveaus door elkaar zitten. Maar aan feit dat school daar niet goed op inspeelt.

Van de andere kant had mijn dochter die nu met gemak door gymnasium fietst met een beetje pech op havo gezeten. Misschien nog wel lager, als puur op cito was afgegaan. In groep 8 heeft ze weliswaar ook met cito laten zien dat ze vwo kan, maar in gr 6 en 7 dus niet.
Als ouder was ik er wel altijd van overtuigd dat ze vwo kon, dat scheelt ook. En ook dat ze gym prima zou kunnen, al twijfelde bs daar duidelijk aan. Veel ouders nemen toch advies bs erg serieus.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

29-05-2016 om 13:32

Mijn ervaring

Heb zelf in de jaren '80 op zo'n soort school gezeten. 2 jaar m/h/v brugklas. In de 3e werd dat m/h of h/v.

In het eerste jaar zat ik nog duidelijk op vwo-niveau. In de 2e vond ik het niet zo interessant meer en werd mijn motivatie minder en ik ging dus naar 3 m/h. Daar kwam ik in de fase dat ik alleen nog deed wat ik moest doen, maar niet meer dan dat. Na dat jaar ging ik dus naar 4 mavo.

Heb daarna nog wel havo gedaan, maar als ik gewoon direct op het vwo was gekomen, was ik met de mentaliteit die ik destijds had (ik doe wat ik moet doen) waarschijnlijk wel met een vwo-diploma van school gekomen.

Ik ben dus geen voorstander van een 3-jarige brugklas met daarin alle niveaus door elkaar. Niet omdat de vwo'ers belemmerd zouden worden door de vmbo'ers, maar omdat ik weet hoe funest het is als de motivatie om meer dan het hoognodige te doen ontbreekt.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

29-05-2016 om 13:49

Vroeger

Ik was net als mijn jongste, liever lui dan moe Na de brugklas mocht ik naar 2 hv, waar ik eigenlijk net genoeg deed voor zesjes op havoniveau. Gek genoeg had mijn mentor het idee dat er wel wat meer in zat, dus toen moest ik met mijn ouders op school komen voor een streng gesprek. Ik ben toen een paar weken nogal op mijn kop gezeten, waarna ik al mijn zesjes ophaalde tot bijna vwo-niveau en dus over mocht naar 3 vwo. Er is vervolgens geen enkel jaar geweest dat ik geen bespreekgeval was, maar ik kreeg altijd het voordeel van de twijfel, om eindexamen te doen met een 7,5 gemiddeld (dus echt niet slecht).
Naar wat ik nu zie moeten kinderen al met een half minpuntje afstromen naar een lager niveau, en vanuit de hv-klas kom je pas op het vwo als je gemiddeld minstens een 7,5 staat. En erger nog, kinderen op de school van mijn oudste (alleen vwo) krijgen afstroomadvies als ze aan het eind van de derde niet minimaal een 6,5 gemiddeld staan.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

29-05-2016 om 13:55

Vesper Lynd

Dan heb jij het geluk gehad dat je een mentor had die zag dat er meer in zat. Bij mij is dat nooit gezien, ondanks het feit dat ik in 1 m/h/v een uitgesproken vwo'er was. Of misschien wel gezien, maar er is in ieder geval nooit aandacht aan besteed.

En nog steeds is het zo dat er gelukkig veel scholen zijn waar dit soort dingen gesignaleerd worden, maar het wordt ook vaak over het hoofd gezien. Ook op basisscholen overigens. Hebben we aan den lijve ondervonden met onze dochter.

triva

triva

29-05-2016 om 13:58

wilgenroosje en vesper

Dat vind ik behoorlijk kort door de bocht. Je deed het in de eerste prima en in de tweede werd je motivatie minder in de h/v brugklas. Wie zegt nu of je de motivatie wel vast had kunnen houden in een vwoklas? Als je vriendinnen er ook niet zoveel moeite voor deden ging jij vast ook mee. Zo kan dat werken bij pubers.

Versper: grappig dat iedereen altijd roept dat als je gewoon in een enkelvoudige klas zet je gewoon door mag met onvoldoendes en gemiddeld een 5,5 of zo maar dat haal je nu dus onderuit. Jouw kind moet een 6,5 staan met VWO cijfers en vaak moeten ze dus een 7,5 staan met Havocijfers. In mijn ogen geen verschil.

Meelezer

"De niveau's liggen echt belachelijk dicht bij elkaar. Hoe kan een school het nog hebben over een typische havist of typische VWO'er. De bovenste helft van de VWO'ers doet het net zo goed als de bovenste 33% van de havisten."

Waar heb je die info van? In het artikel zie ik allen dit staan:

"Maar tegelijkertijd toont de grafiek dat goede havisten niet onderdoen voor mindere vwo'ers en goede vmbo'ers even goed rekenen en lezen als mindere havisten."

en dat is toch wel wat anders dan wat jij hier schrijft. Ben benieuwd!

skik

meelezer

meelezer

29-05-2016 om 14:04

Heb je de grafiek gezien?

Dan begrijp je wat ik bedoel.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

29-05-2016 om 14:08

Triva

Ik ben het er niet mee eens en/maar het is 'slechts' een advies. Ze kunnen kinderen die gewoon aan de normen voldoen natuurlijk niet van school sturen. De overgangsnormen zijn gelijk gesteld aan de exameneisen, dus best streng volgens mij.

meelezer

meelezer

29-05-2016 om 14:08

Herstel

Ik heb het inderdaad niet goed neergezet, mijn excuses.

Als je de VWO'ers in vier gelijke groepen verdeelt met groep A als allerbeste 25%, groep B als één na beste 25% en zo door met groep C en D dan is de groep B gelijk aan de beste 33% van de havo.

meelezer

meelezer

29-05-2016 om 14:10

standaard

Standaard is het dus dat als je naar de grafiek kijkt elke leerling die bij de bovenste helft zit op zijn of haar niveau gewoon een niveau hoger kan. Het gevolg zal zijn dat het staatje heel erg gaat veranderen en het gemiddelde zo een kwart lager komt te liggen maar iedereen krijgt dan wel een kans.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

29-05-2016 om 14:40

Triva

Was 2 jaar m/h/v klas. En pas daarna opsplitsing m/h of h/v. Ik geef aan dat ik op een gegeven moment alleen nog deed wat ik moest doen. Je gaat puberen. Gevolg: doen wat je moet doen en vooral niet meer. Dus, als ik op het vwo had gezeten en gedaan had wat ik moest doen, had ik het waarschijnlijk ook gered. Was in ieder geval de kans aanzienlijk groter geweest dan met deze brugperiode.

Die opmerking die je maakt over mijn vriendinnen snap ik niet. Heb ik niet genoemd en zaten dus ook in de m/h/v klas. En vrijwel allemaal, ondanks hoger schooladvies, geëindigd op de mavo. Niet omdat de intelligentie ontbrak, maar de motivatie en het was in deze omstandigheden gewoon te makkelijk om minder te doen dan je kon.

Het was indertijd een experiment om op deze manier de brugklassen in te delen en dat is overigens op die school ook na een aantal jaar stopgezet. Ik snap daarom niet dat dat met alle geweld weer in deze vorm terug moet komen.
Pubers zijn vaak gemakzuchtig en die moet je het niet zó makkelijk maken om minder te doen dan ze kunnen. Okee, als ze echt niet willen houdt het op, maar daar was in mijn geval in ieder geval geen sprake van. Ik vond het wel makkelijk zo en dat is toch echt iets anders. Ik had last van de zesjes-cultuur denk ik en met mij vele anderen. Er was geen enkele stok achter de deur. Alles was goed. Je werd niet aangesproken als je in één jaar tijd enorm afzakte. Het is overigens best goed met me gekomen hoor, heeft alleen veel meer tijd (en dus geld) gekost dan nodig.

Het is goed en belangrijk dat kinderen de kans krijgen om op een hoger niveau te komen, maar het is daardoor dus ook heel makkelijk om onnodig af te zakken. Dus, als je zulk soort brugklassen weer gaat maken denk ik dat het in ieder geval heel belangrijk is om goed de vinger aan de pols te houden en om de kinderen niet gewoon maar hun gang te laten gaan. Hou toch enigszins de basisschool adviezen in het oog en als iemand in het 2e of 3e jaar zo snel afzakt is dat denk ik alle reden om eens te gaan kijken waardoor dat komt.

Ik ben het er dus 100% mee eens dat kinderen die meer kunnen daar de kans voor moeten krijgen, maar míjn ervaring met een m/h/v brugperiode is gewoon negatief. Ik heb geen idee hoe het anders moet hoor, maar dit is dus zeker niet voor iedereen zaligmakend.

Maar goed, dat is mijn ervaring en mening. Niemand hoeft daar hetzelfde over te denken.

bieb63

bieb63

29-05-2016 om 15:25

3 soorten kinderen

Grofweg zou je kunnen zeggen (heel grofweg, maar even om het duidelijk te houden) heb je 3 soorten kinderen: de gymnasten, de kinderen die met veel of i.i.g redelijke moeite een VMBO diploma halen en dan alle kinderen die daar tussen zitten. Wat betreft de eerste 2 groepen is een brugklas sowieso (meestal dan) niet persé gewenst of nodig. Maar wbt de grote groep daar tussen zeker wel. En dan mag die brugklas ook best wel langer duren dan een jaar (behalve voor de kinderen die na dat ene jaar brugklas duidelijk een VMBO'er of een VWO/gymnast zijn). Bij al die andere kinderen moet dat nog uitgekristalliseerd worden (laatbloeiers / kans en tijd krijgen om iets wat je wilt tóch voor elkaar te krijgen / serieuzer worden enz.)

Wilgenroosje

Wilgenroosje

29-05-2016 om 15:33

Ja Bieb63

Dat klinkt inderdaad mooi. Zal organisatorisch wel een enorme uitdaging zijn, maar ik denk dat de kans dat je dan krijgt wat je nodig hebt en waar je dus recht op hebt wel toe zal nemen.

Alicia

Alicia

29-05-2016 om 17:27

meelezer

'Kunnen we het eens een keer niet hebben over al die zielige VWOplussers hier op OO wellicht?'

Hoezo, gelden daar andere regels voor? Mogen VWO-kinderen geen wensen hebben als het gaat om de indeling van de klassen?

'Helaas wil niemand dat anderen kinderen zich aan jouw kind optrekken.'

Jawel hoor, als dat kan vind ik dat prima. Maar in de praktijk gebeurt dat niet en gaat het tempo omlaag in gemengde klassen. Dat zien wij hier in dakplanklassen VMBO/HAVO, waar op HAVO-niveau wordt lesgegeven en de helft van de kinderen halverwege afhaakt omdat het te snel gaat. Moet je dan alle kinderen drie jaar lang op VMBO-niveau les blijven geven?

Op de basisschool kreeg mijn dochter vaak de taak om andere kinderen te helpen met hun werkjes. Leuk hoor, maar daar leert mijn dochter niks nieuws van. En dat was wel wat ze graag wilde.

meelezer

meelezer

29-05-2016 om 17:54

nee

daar gelden geen andere regels voor maar zolang er aparte gymnasia zijn heb je toch gewoon wat je wil? Waarom wordt er op OO nooit eens aan de andere kinderen gedacht of waarom ga je niet in op het beschreven systeem met A, B en C opdrachten en hoe makkelijk je over kunt stappen?

Helaas moet meteen weer alle aandacht naar de top van de VWOkinderen met zo'n artikel. Jammer, niet alles gaat altijd over die groep.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

29-05-2016 om 18:03

meelezer

Deze manier van leren werkt dus vooral 1 kant op. Dat is in ieder geval mijn ervaring. Ik ga er vanuit dat dat
3-jarige brugklassysteem indertijd ook niet zomaar gestopt is. Als het zo fantastisch zou zijn geweest waren ze er wel mee doorgegaan. Het moet niet zo worden dat het voor de ene groep kinderen beter wordt en dat een andere groep daardoor uit het oog verloren wordt.

Alicia

Alicia

29-05-2016 om 18:46

precies

Als we opstromen normaler maken, of doorstromen naar de Havo na het Vmbo, hoeven de vwo- en havo-kinderen niet te wachten op de laatbloeiers voor ze op hun eigen niveau les kunnen krijgen.

meelezer

meelezer

29-05-2016 om 19:09

maar alicia

waar lees jij in hemelsnaam dat de VWOers niet op hun eigen niveau les krijgen?

Jaina

Jaina

29-05-2016 om 19:11

VWO

Mijn oudste kinderen hebben allemaal VWO of soortgelijk equivalent gedaan. Mijn jongste kinderen lijken daar ook bij uit te komen. Dus mijn perspectief is zeker niet alleen de zwakke leerling. Ik denk dat er echter veel leerlingen zijn die na de basisschool nog helemaal niet zo sterk in te delen zijn bij een niveau. Zoals Bieb schrijft: voor de uitschieters naar boven en naar onder is het makkelijk maar bij de grote middenmoot is het allemaal nog niet zo uitgekristalliseerd. Het verschil tussen vmbo-t, havo en vwo is in mijn optiek helemaal niet zo heel groot. Natuurlijk zullen zij die aan de bovenkant van het VWO vallen of aan de onderkant van het VMBO-T wel behoorlijk verschillen maar voor veel leerlingen is het allemaal nog niet zo duidelijk.
Die zouden prima op alle drie kunnen eindigen afhankelijk van motivatie, inzet, interesse, capaciteit en dergelijke. Dat zijn zulke wisselende factoren. Daar kan heel wat meer gebeuren tussen groep 8 en de eerste jaren op de middelbare school.

Ik zou daarom zeker pleiten voor meer scholen met gemengde brugklassen. ik denk echt dat het voor de grote middenmoot geen enkel probleem is en dat veel kinderen zo de kans krijgen om zich te ontwikkelen. Uiteraard kan je binnen die gemengde brugklassen ook wel differentiëren op een meer informele basis. Hierdoor kunnen kinderen gedurende het jaar wisselen.

En inderdaad veel betere doorstroom tussen schooltypes stimuleren. Dat helpt ook.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

29-05-2016 om 19:21

meelezer

Het is voor iemand met vwo-niveau gewoon te makkelijk om op een te laag niveau te gaan werken. Daar moet serieus naar gekeken worden.

Moni

Moni

29-05-2016 om 19:47

Meelezer, waar mag ik dan wel praten over mijn kind?

Op het schoolplein kon het niet. Al die ouders hadden het over dat de kinderen zoveel moeten. Terwijl wij na elke informatieavond teleurgesteld dachten: dit jaar leert ze weer niets.
Bij de hockey kan het ook niet. Een vwo-advies kan nog net maar je kunt niet zomaar zeggen dat je kind zich in 4 Gymnasium zo verveelt. Dat betekent dat je nooit eerlijk antwoord kan geven als mensen vragen hoe het op school gaat met kind. Je kunt ook niet zeggen dat ze er weinig voor doet, terwijl iedereen denkt dat ze ontzettend hard moet werken.
Binnen de familie kan het ook niet want er zijn neefjes/nichtjes die veel moeite hebben met school vanwege duidelijke redenen. Dan past mijn verhaal ook niet.
Op dit forum dacht ik dat het wel kon. Voor mij heel prettig om mijn verhaal kwijt te kunnen, net zoals anderen dat kunnen.
Maar helaas, van jou mag dat niet. Want gymnasiumkinderen zijn verwend, hun ouders zijn arrogant en het is alleen maar elite-denken.

Een gemengde brugklas op vier niveaus gaat niet het niveau bieden dat mijn kind nodig heeft. En ja, echt nodig. Haar hersenen moeten werken zoals een ander beweging nodig heeft. En het gemiddelde vwo-niveau is gewoon niet genoeg.
Ik snap heel goed waarom OESO constateert dat er weinig uitblinkers zijn in Nederland. Alles is gericht op het gemiddelde en je moet vooral je kop niet boven het maaiveld uitsteken. Doe maar gewoon zoals iedereen.

basilicum

basilicum

29-05-2016 om 20:20

ervaring

Ik heb dezelfde ervaring als het kind van Moni en snap nooit iets van die slimme kinderen die zo blij zijn dat ze eindelijk naar het vwo mogen om met soortgelijke kinderen in de klas te zitten en eindelijk iets te mogen doen. Ik verveelde me op het gymnasium ook nog steeds dood. Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat dit systeem juist beter gewerkt zou hebben voor mij, omdat de docenten dan helemaal gewend zijn aan meerdere niveaus, en je dan wat makkelijker nog wat extra verdiepings-plus-werk zou kunnen doen.

Ik denk dat een echte vwo klas vooral nuttig is voor de kinderen die moeite hebben met het vwo niveau en dus echt flink wat begeleiding nodig hebben. Dan is het misschien vervelend als de docent allemaal tijd besteedt aan kinderen die een lager niveau doen. Maar dat is een heel ander argument dan dat het zo ontzettend rottig is voor de slimme kinderen om met een lager niveau in de klas te zitten. Als slim kind heb je ook in een gewone vwo klas geen uitdaging (en dan zijn dus die vwo-ers die zo blij zijn eindelijk hard te moeten werken de vertragende/beperkende factor in de klas.)

Het schokkendste van dat grafiekje vond ik trouwens dat de overlap tussen praktijkonderwijs en vmbo zo groot is. Je zou zeggen dat je kinderen alleen praktijkonderwijs laat doen als er echt geen kans is op een vmbo-diploma, maar dan verwacht je toch veel grotere verschillen in niveau met vmbo-b.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.