Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ali

Ali

27-04-2015 om 20:25

Onderwijsvernieuwing! Of liever niet?


Evanlyn

Evanlyn

29-04-2015 om 13:48

profiteren

Ach weet je, wij profiteren van zo veel nieuwigheden die anderen soms met gevaar voor eigen leven hebben uitgetest. Inderdaad, die vliegtuigen bijvoorbeeld. Ik vind niet dat dat consequenties hoeft te hebben voor je eigen gedrag. Als jij liever de ganzeveer hebt en anderen laat experimenteren, is daar niets mis mee. Gelukkig zijn er altijd genoeg mensen over die dat wel willen.

Als vernieuwend onderwijs succesvol is, neemt het traditionele onderwijs op een gegeven moment meestal de goede elementen eruit over, terwijl bij de vernieuwende school de scherpe kantjes meestal eraf gaan. Dat is nog een goede reden om die scholen maar op de kinderen van een ander te laten experimenteren en niet op je eigen.

bieb63

bieb63

29-04-2015 om 14:36

Fiorucci

Daarin ben ik het helemaal met je eens. Prima als een kind van de bs komt en weet wat er van een werkstuk wordt verwacht, heel nuttig. En inderdaad niet er 'vol' in in groep 5, want dat werkt dus niet, maar gedoceerd, zodat je in groep 8 de hele rambam in elkaar weet te flansen én weet waar je mee bezig bent.
Ik ben niet tegen vernieuwing, maar wel tegen ongenuanceerd vernieuwen zonder dit goed te onderbouwen en te overdenken.

Barvaux

Barvaux

29-04-2015 om 14:56

Fio

Het kan ook gewoon zijn dat je zoon het leuk vindt om werkstukken te maken of er gewoon goed in is of allebei. Ik geloof niet dat super vroeg beginnen op de basisschool nog effect heeft op het HBO. Ik geloof wel dat interesse, kennis, goed lezen en er tijd in steken meer helpt.

Vlees in de kuip

#60 Oh sorry. Ik was even lunchen onder de platanen bij Chez Nicole. Drie gangen indederdaad.
Volgens mij heeft Marsy de kwestie tussen jullie al blootgelegd zie #55. Jij reageert daar nogal wonderlijk op in #56 door eerst te bweren dat het maatschappelijk belang gediend is met experimenten om vervolgens te doen alsof jouw persoonlijke visie op jouw belang algemeen geldig is (een verantwoordelijke ouder houdt zich ver van dat soort fratsen).
Ja, ik weet wel wat de kwestie is tussen jou en Marsy. Jij maakt je eigen normen en waardenpakket tot maat der dingen. Zonder dat je overigens precies weet wat dat normen en waardenpakket van jou precies behelst. Daar zeurde ik noge even over door. Piaget. Ideologie.
Voor jou kennelijk bepaald geen detail.
Bien. We weten wat we aan je hebben.

Barvaux

Barvaux

29-04-2015 om 15:10

ik hoor nog graag wat jij het vindt toevoegen dat een leerkracht klassikaal uitlegt hoe je 1265-1376 moet doen terwijl dat vele malen sneller en vooral individueler en op niveau kan via een computer of tablet.

Waarom ellenlang rijtjes oefenen met dt terwijl je al snel kan zien via een computerprogramma dat kind het begrijpt en verder kan. Waarom allerlei rijtjes sommen geven aan een kind wat het in één keer snapt of waarom te weinig uitleg geven aan een kind wat het niet in één keer snapt. Zaakvakken via een juf of meester: prima maar mijn zoon heeft zijn 1,5 jaar achterstand op rekenen eind groep 8 binnen een half jaar ingehaald in de brugklas vmbo-basis door hem gewoon eens per week op school achter een computer met rekenblokken te zetten.

Yeti

Yeti

29-04-2015 om 15:40

Barvaux

'ik hoor nog graag wat jij het vindt toevoegen dat een leerkracht klassikaal uitlegt hoe je 1265-1376 moet doen terwijl dat vele malen sneller en vooral individueler en op niveau kan via een computer of tablet. Waarom ellenlang rijtjes oefenen met dt terwijl je al snel kan zien via een computerprogramma dat kind het begrijpt en verder kan'

Omdat iets begrijpen niet hetzelfde is als vlot kunnen toepassen. Mijn dochter begrijpt heel veel heel snel. Maar bij een wiskunde proefwerk liep ze vast omdat ze geen routine heeft, en dus te lang deed over de opgaven. Ze kon precies uitleggen welke stappen ze wanneer en waarom moest nemen, maar de stappen zelf duurden te lang omdat ze te weinig geoefend had.

Lees maar eens een handleiding voor een blindedarmoperatie. Kijk daarna naar een instructievideo. En vertel mij dan maar eens of je het aandurft om met die kennis je eigen kind te opereren. Ik neem liever een chirurg die ook ellenlang geoefend heeft op neppatiënten.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-04-2015 om 15:47

Barvaux

"ik hoor nog graag wat jij het vindt toevoegen dat een leerkracht klassikaal uitlegt hoe je 1265-1376 moet doen terwijl dat vele malen sneller en vooral individueler en op niveau kan via een computer of tablet."

Dat weet ik niet, er is volgens mij geen onderzoek naar gedaan, zeker niet op lange termijn. Het zou best positief kunnen uitpakken, maar het zou ook nog eens op een onomkeerbare ramp kunnen uitdraaien. Die kans lijkt me zeker niet te verwaarlozen. Vandaar mijn advies om voorzichtig te zijn.

Denk jij dan dat je zomaar rekenen en schrijven zou kunnen schrappen? Het zijn zaken die je veel makkelijker op een computer kunt doen, dat is zeker. Maar wat gevolgen zou het hebben voor de ontwikkeling van kinderen als ze niet meer leren schrijven of rekenen. Weet jij dat? Ik niet. Wil jij je kind als proefpersoon inzetten? Ik niet.

Vergeet niet dat je je (basis)schooltijd niet kunt overdoen als het achteraf niet goed blijkt te hebben uitgepakt.

Barvaux

Barvaux

29-04-2015 om 15:58

Yeti

Wat denk je dat ik nu bedoel? Dat alles met alleen uitleg gaat? Nee, kind begint eerst met oefenen, gaat dat goed dan komen er moeilijkere oefeningen en niet nog meer simpele vragen, daarna een verdieping en dan het volgende rekenonderdeel. Kinderen die gemiddeld zijn blijven wat langer hangen bij het middenonderdeel en kinderen die fouten maken in de simpelste oefeningen krijgen een nieuwe uitgebreidere uitleg met stappenplannen.

Geen idee wat dat met een blindedarmoperatie te maken heeft maar met een computerprogramma zie je veel beter waar de fouten zitten dan met de huidige manier waarbij kinderen op de basisschool hun eigen werk moeten nakijken!

Barvaux

Barvaux

29-04-2015 om 15:59

Ik zeg niet dat de juf weg moet en natuurlijk moet een kind leren schrijven, volgens mij moeten ze dat bij het ipadonderwijs waar maar 20% van de lestijd met ipad wordt gegeven ook. Rekenonderwijs vind ik dus juist enorm geschikt met een apparaat en ik vind ook dat dat versneld moet worden doorgevoerd.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-04-2015 om 16:06

Barvaux

"ik vind ook dat dat versneld moet worden doorgevoerd."

Jij kunt dat wel vinden, zoals je weet vind ik persoonlijk ook heel veel. Maar misschien vinden jij en ik het wel verkeerd.

Ik weet maar een ding verdomd zeker: zoals ik het heb geleerd werkte het. Alle wetenschappers, nobelprijswinnaars, internetondernemers en politici hebben het zo geleerd. Dus blijkbaar werkte het.

If it ain't broke don't fix it.

Dat is een grappige theorie

#71 dat is een grappige theorie. Wist je dat met datzelfde argument gewoontes als vrouwenbesnijdenis worden verdedigd?

Overeigens denk ik dat je ongelijk hebt. Het is bijzonder onwaarschijnlijk dat jij en al die anderen die je opnoemt, op dezelfde manier hebben leren rekenen.
Dat het niet digitaal was is natuurlijk waar. Maar hé, jij weet toch wel dat er weinig verschil is tussen een leesplank en een tablet?

Het gaat toch niet om de (druk) techniek maar om de toepassing?

Nieuwe technieken

Klassikale uitleg is nuttig, ook voor leerlingen die nog niet zover zijn. Dat werkt een beetje hetzelfde als bij jonge kinderen die temidden van oudere broers en zusters eerder van de hoed in de rand weten, gewoon omdat er rondom die jongste over gesproken wordt.

Klassikaal onderwijs is beter dan individuele instructie tijdens de klassikale lessen. De individuele instructie (het ouderwets oefenen) maakt het missen van de inbedding in de klassikale lessen niet goed.

Maar flash trainingen, zowel bij taal als bij rekenen, zijn wel heel goed om opgedane kennis mee te oefenen. De computer kan heel goed flash trainen. Snel, makkelijk, eventueel met levels en melodietjes. Je hebt geen kind meer aan ze.

Strikt genomen is de techniek hetzelfde als die met van vroeger. Die met kaartjes.
Natuurlijk gaat dat met de computer beter.

Fiorucci

Fiorucci

29-04-2015 om 16:26

Barvaux

Kwaad kan het zeker niet, en ik denk dat het best nuttig is als je op het vo begint met enige kennis op het gebied van werkstukken maken. Al doende leert men.

Fiorucci

Fiorucci

29-04-2015 om 16:28

bieb

Precies. Ik denk ook dat het succes van een methode voor een belangrijk deel valt of staat met de leerkracht. Alles wiskundedocenten op de school van mijn dochter werken met dezelfde methode. Slechts bij één docent bakt mijn dochter nog iets van wiskunde, bij de anderen snapt ze er geen bal van.

bieb63

bieb63

30-04-2015 om 00:38

Hoe dan ook

Ik ben vam mening dat kinderen eerst begrip bij gebracht mioet worden. Ofwel: eerst begrijpen/leren wat je aan het doen bent en waarom. daaarna pas de methode om het snel te kunnen doen ((staartdeling, rekenmachine).
Als je de tafels niet kent, zul je je hele leven daar kast van hebben. Dus eerst die nasis en het begrip waar je mee bezig, dan pas de foefjes of digitale hulpmiddelen (wat zijn breuken, de taart methode toepassen om te begrijpen waar het over gaat)

Yeti

Yeti

30-04-2015 om 06:45

werkstukken

Wat die werkstukken met onderwijsvernieuwing te maken hebben, snap ik niet. Ook op 'normale' scholen moeten kinderen werkstukken maken en presentaties geven.

Digitaal rijbewijs en werkstukken

Die werkstukken zijn een overblijfsel van de invoering vn het Digitaal Rijbewijs en het verschijnen van de PowerPoint presentatie als verplicht uit te voeren taak om de rijvaardigheid te bewijzen.
De toenmalige minister van onderwijs (Loek Hermans) had een deal gesloten met Microsoft.
Er is promotioneel hard aan getrokken, maar het is nooit echt wat geworden.
Eigenlijk legde de pogingen vooral de enorme digitale achterstand van docenten bloot.
Leerlingen hadden dat rijbewijs helemaal niet nodig.

De als ommezwaai gebrachte insteek raakte al snel sleets.
Maar de werkstukken hebben de tijd (nog) wel overleefd.

Telraam

Ik heb er wel eens gefascineerd naar gekeken (documentaire) maar ik heb me er niet echt in verdiept.
Het telraam.
Met het telraam leren kinderen echt op een andere manier rekenen dan wij het leren doen.
Veel visueler.

De invoering van het telraam zou echt een vernieuwing betekenen.
Eentje die vermoedelijk ook een verbetering inhoudt.
Chinezen kunnen beter rekenen.

Ad Hombre

Ad Hombre

30-04-2015 om 09:05

Lavell's ad hominems

Lavell, ik weet dat ik het helemaal bij je verbruid heb sinds ik je vanwege je mening over die zelfmoordpiloot van autistische trekjes verdenk, maar kun je nu even ophouden met je ad hominem aanvallen op mij?

Als ik iets pathetisch vind zijn het wel haatdragende mensen in discussieforums. De ideale forumbezoeker - die ik natuurlijk probeer te zijn - start iedere dicussie vers en vergeet alle oud zeer. Ik vind het zelf ook altijd storend als in een discussie mensen elkaar aanvliegen om redenen die ik eerder blijkbaar gemist heb maar die niets met de discussie te maken hebben.

Ik weet zeker dat ik regelmatig met de dc's en Barvaux's en Yeti's van deze wereld overhoop heb gelegen, maar op een of andere manier weten we toch weer steeds weer vers te beginnen. (aan de uitzonderingen wijt ik zo nog even een stukje) Zo moet het! Niet mensen van draadje tot draadje achtervolgen met oud zeer en 'nu weten we wat voor vlees we in de kuip hebben'. Gewoon stiff upper lip en weer doordiscussieren. Niet op de man maar op de bal.

Uitzonderingen: OK, toegegeven, als ik homeo-Onno tegenkom gaan mijn goede voornemens het raam uit en voor AnneJ's eeuwige anti-overheidsinstantie draadjes maak ik ook een uitzondering. Maar AnneJ is daarentegen helemaal niet haatdragend wat haar dan weer siert.

Yeti

Yeti

30-04-2015 om 09:13

ad hombre (o.t)

Mooie post!

Het telraam

Het zou mooi zijn als vernieuwingen inderdaad op onderzoek gebaseerd zouden zijn en niet op meningen of ideologische gedachtes.

Als je het onderwijs wil vernieuwen is er heel veel waar je rekening mee moet houden.

- de arbeidsmarkt verandert zo snel, dat je bijna niet kunt voorspellen welke vaardigheden over 20 jaar worden vereist. Het kan betekenen dat je razendsnel mee zult moeten gaan met de veranderingen. Welke school heeft al een 3D-printer? Het kan ook zijn dat je dat moet opgeven en je moet concentreren op de vaardigheden die gewenst zijn om straks welke ontwikkeling dan ook op te vangen. Dus niks printer, laptop, werkstuk, maar nadenken over hoe kinderen zich ontwikkelen, welke vormen van intelligentie gewenst zijn (I, E, Creatief) en hoe die verschillende vormen het beste tot ontwikkeling komen.
- Dan is de vraag of je alles op school moet willen ontwikkelen. Van mij hoeft dat niet. Maak daar maar een keuze in: wat op school en wat op andere plekken.
- en dan de vraag of en in hoeverre het een taak van de samenleving als geheel is om in al die plekken te voorzien. Ik pleit al vaker voor een samenleving waarin sportclubs, onderwijs, muziekscholen, bibliotheken en musea samen beschikbaar zijn voor kinderen. 'School' zou dan wellicht veel minder tijd per dag in beslag hoeven te nemen als daarnaast ouders en kinderen de mogelijkheid krijgen om veel meer tijd op andere plekken te leren, naar eigen keuze. Kan ook Chinees of Spaans zijn in een leegstaand schoollokaal, of schaken, of bij de sterrenwacht of op het hockyeveld of in het tekenatelier. Het kan ook zijn dat 'school' dan veel meer uren in beslag gaat nemen, maar dan een deel dat variabel wordt ingericht. Het grootste probleem is altijd het vervoer, als we daar iets op kunnen vinden.

Verder valt me op dat onderwijs altijd met 'klas' en 'docent' wordt verbonden. Dat is zo hardnekkig, het is de vraag of dat negatief is. Ik zou het eerder 'primitief' of 'primair' willen noemen. Na een aardbeving zijn mensen blij als er weer een tent wordt opgezet, waarin kinderen bij elkaar komen en er een volwassene is die iets nieuws uitlegt: onderwijs. Zo'n primaire reactie moet je onderzoeken voordat je haar weggooit, alleen maar om dat jouw kind toevallig niet zoveel heeft gehad aan die ene juf of meester.

Veel digitale middelen zijn overigens herhalingen van ouderwetse methodes, zie rekenblokken: juist daarin wordt weer heel veel geoefend met rijtjes in plaats van eerst werken aan 'begrijpen.' Dat laatste is al bewezen mislukt, met een klein rudiment aan succesvolle noties.

Online leren kan, is een prima vorm. Ik geniet ervan en er komen steeds meer colleges, lessen en voordrachten op youtube. Een slimme samensteller kan zo hele opleidingen verzamelen. Daar kunnen ook nog certificaten aangehangen worden, je hoeft je bed er niet voor uit. Maar ook dan is weer de vraag: willen we dat? Waarom zetten we voorlopig nog liever een tent op in plaats van alle kinderen een ipad geven en zorgen dat internet het weer doet? Dat laatste is er saldo effectiever en goedkoper. Er is een hele primitieve reden om te bedenken dat je kinderen zo niet moet laten opgroeien. ze moeten wel hun bed uitkomen. En dan, nog meer wensen? Ja, ook liefst kontakt met leeftijdgenootjes. Is het voetbalveld genoeg? Is onderlinge competitie erg? etc. etc.

Ik heb nog een wens/notie: onderwijs zorgt ervoor dat gebieden leefbaar zijn. Als scholen wegtrekken trekken jonge mensen weg. Het kan zijn dat dit probleem is opgelost als alles digitaal is, dan kun je de meest verlaten streken nog bezoeken en blijven leren.

Tsjor

bieb63

bieb63

30-04-2015 om 14:33

Yeti (plus telraam)

"Wat die werkstukken met onderwijsvernieuwing te maken hebben, snap ik niet. Ook op 'normale' scholen moeten kinderen werkstukken maken en presentaties geven"
Ja dat klopt, uiteraard. Je kunt het, van A tot Z, als je van de bs af komt. Dat moet de doelstelling zijn. Maar dan wel gedoceerd!

En wbt telraam: Ja natuurlijk, harstikke goede methode. M.i. hetzelfde als pepernoten, kraaltjes of what ever te gebruiken om het basis rekenen te leren.

Och gossie

Ad hombre, ik ben helemaal niet haatdragend.
Ik ken je niet. Jij mij niet.
Ik vind je betoog wel opvallend voor iemand die zich Ad Hombre noemt en die met regelmaat op de man speelt.

Ik was die directe aanval van jou naar mij alweer vergeten. Fijn dat je me helpt herinneren.
Mij viel jouw aanval naar MarSy wel op.
En nu richt je je opnieuw direct tot mij. Met een verwijt dit keer.
Je hangt de gekwetste ziel uit alsof ik je wat heb aangedaan.

Is niet zo. Echt niet. Ik kan in bovenstaande berichten aan jou geen directe aanval neer jou ontdekken.
Ik spreek je wel tegen.
Maar dat mag hoop ik.

Hou het bij het onderwerp. Dat is best interessant.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-05-2015 om 07:41

Lavell

"Hou het bij het onderwerp. Dat is best interessant."

Doen we, Miriam.

Fiorucci

Fiorucci

06-05-2015 om 17:15

Yeti

Het werd als voorbeeld genoemd, van een methode. De methode valt of staat met de kwaliteit van de leerkracht. Als een minder geweldige leerkracht doordraaft, en complete werkstukken verwacht van een achtjarige, schiet de methode zijn doel voorbij. Ik gaf in het voorbeeld ook aan, dat het bij mijn zoon destijds gebracht werd als nieuwe methode. Hij is 22 inmiddels.

3 brokken van 4 jaar

Onderzoek naar taalverwerving wijst uit, dat kinderen tot 8 jaar het snelste taal leren. Daarna wordt het moeizamer. Ik vermoed dat zoiets ook voor rekenen geldt.
Misschien zouden we het onderwijs moeten opsplitsen: tot 8 jaar op basis van zoveel mogelijk wetenschappelijk onderzoek de focus leggen op rekenen, taal, schrijven, lezen, muziek en lichamelijke ontwikkeling (motoriek) en wellicht ook gedrag (stil kunnen zijn, stil kunnen zitten, niet als eis maar als leerdoel).
Daarna vier jaar lang een breed scala aan uitbreidingsmogelijkheden.
En van 12 tot 16 jaar voor elk kind een voortgezette algemene vorming, met zoveel mogelijk geïndividualiseerde trajecten, waarbij het eindniveau uiteindelijk bepaalt hoe het kind verder kan en wil: of nog twee jaar voorbereiding op wetenschappelijk onderwijs, of beroepsonderwijs.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.