Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Wilma

Wilma

07-12-2009 om 15:26

Wat is de kerst-/winteractiviteit bij jullie op school?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

09-12-2009 om 10:13

Temet!

Onderschat dit niet,heb je de kapper al gebeld?
Bastet

Ik denk dat Temet niet naar de kapper hoeft. Als ze alle instructies opvolgt voldoet een aureool boven haar hoofd prima!!

Bastet

Bastet

09-12-2009 om 11:19

Cobi

Ah dan bof ik,hier wachten ze tot na sinterklaas..
(even de kapper bellen)
bastet

Yta Chalne

Yta Chalne

09-12-2009 om 12:39

Grmbl

Jongste is makkelijk; school verzorgt een kerstdienst in een kerk vlakbij. Kan ik evt. gewoon skippen, mijn kleuter is echt heel moe om zeven uur 's avonds. Maar een van de puberella's gaat op uitstapje naar Rotterdam, en daarvoor had ik vandaag een opgeladen chipknip van school moeten meegeven. Die is alleen op school op te laden, vanaf mijn pasje, en puberella is alles altijd definitief kwijt als ze het eenmaal gebruikt heeft, voorál bankpasjes. Dus ik heb niks meegegeven en ben ook niet meegegaan naar school om het ding even op te laden (geef me geduld zeg) Dus nu mag ze misschien wel niet eens mee, de arme ziel. Een goede moeder zijn valt niet mee (ter compensatie heb ik vanochtend wel brood gesmeerd...)
Overigens, Temet, heb je Flip de Beer al te logeren gehad? Ook iets wat je alleen maar kunt onderschatten...

Balletmama76

Balletmama76

09-12-2009 om 14:11

Hier...

...kerstdinner op de Donderdag voor de kerstvakantie. Ook hier worden ouders geacht, iets te maken en dan om 17.30 in te leveren op school.

Alle jaren heb ik er mijn specialiteit voor gemaakt, maar dit jaar kan het gewoon niet. Ik werk bij TNT en dit is de drukste periode van het jaar. Ik weet niet eens, of ik om 17.30 al thuis ben, laat staan of ik er tijd kan vinden om iets te bakken en ik wil niks beloven, wat ik niet zeker ook kan doen - dan maar boze kijkjes van OR-leden aanvaarden.

Om 17.45 moet ik dochter op school ableveren. De kinderen eten in hun klas, voor de ouders is er undertussen glühwein en warme chocomel op het schoolplein. Denk dat ik deze onderdeel ga skippen dit jaar - ben dan al de hele dag buiten geweest.

Bastet

Bastet

09-12-2009 om 14:14

Ik ben het flensje

Ik ben het flensje,de juf herinnerde zich nog mijn goddelijke flensjes van vorig jaar...
Dat blauwbekken op het plein is hier ook,en het wordt koud jongens,bbrrr.....
Bastet

Jacoline29

Jacoline29

09-12-2009 om 14:33

Hier

openbare school.
16 dec kerstdiner op school voor de kinderen en 17 dec kerst stuif es in.18 dec zijn de kleuters al vrij

Katrien

Katrien

09-12-2009 om 15:34

Hier tijdens de schooluren

Op de laatste vrijdag voor de kerstvakantie is er een kerstfeestje op school. Tijdens de schooluren. Een drankje en hapje wordt betaald door het oudercomité. Kinderen worden 's morgens aan school afgezet zoals altijd. De dag begint met specifieke vieringen/bijeenkomsten per religie/levensbeschouwing. Dochter zal dus een katholieke viering bijwonen, terwijl sommige klasgenootjes bijvoorbeeld een vrijzinnig/humanistische bijeenkomst hebben.

Daarna is er dus een feestje met hapjes en een drankje.

Na de middag wordt er gespeeld tot de schooldag om is.

Er wordt wel gevraagd dat je een cadeautje ter waarde van max. 2,5 euro meebrengt.

Heel gemakkelijk dus.

Katrien

Vic

Vic

09-12-2009 om 16:30

Dit jaar mag ik voor twee kinderen hapjes voor het kerstdiner op school maken. Het zullen wel weer de spiesjes met kaas, worst en ananas worden. Dat is zo in elkaar gedraaid, ik heb volgende week woensdag al een halve dag vrij genomen. Beetje lastig is alleen dat jongste nog een vaccinatie moet halen om 16.00 uur, en dat ze eigenlijk ook nog naar gym moet. Ik denk dat ik dat laatste maar oversla, anders ben ik alleen maar aan het heen en weer rijden. Dit weekend moet ik ook nog oase en kerstversiersels regelen voor de kerststukjes (ook 2x). Vorig jaar had ik, stom, grijze oase gekocht. Dat schijnt voor droogbloemen te zijn, dus daar hadden ze niet zoveel aan. Ik wil niet klagen, maar ik vind het allemaal wel een logistieke nachtmerrie. Het is gewoon een complot om alle moeders overspannen te krijgen (en dat begint al bij het lootjes trekken voor Sinterklaas).

Vic

Vic

09-12-2009 om 16:53

Knurf

Heb jij een goed recept voor oliebollensoep?

Asa Torell

Asa Torell

09-12-2009 om 20:45

Ojee

...zou school hier die donderdag ook vroeger uit zijn? Tijd om het eens te gaan checken! Dat soort dingen mis ik altijd... gelukkig vangt de NSO het meestal wel op. Daar gaat zoon in dat geval gewoon heen, lange dag of niet.
Hier overigens dus volgende week donderdag ook buffet van 18 tot 19 uur. Gluhwein voor ouders weet ik niet, ik meen me te herinneren van wel, maar zelf zal ik toch naar huis gaan met jongste.
Op zich vind ik zo'n buffet wel te doen qua kerstactiviteit, behalve dat die donderdag mij toevallig vrij slecht uitkomt. Maar de kinderen vinden het leuk en het is niet al te laat. Wat hierbij scheelt is hoe dichtbij school is, de onze is echt een wijkschool dus niemand hoeft van ver te komen. Als je wel ver van school woont lijkt het me heel vervelend om s avonds nog een keer extra op en neer te moeten. Dan is een ontbijt stukken beter.

Nasha 1st

Nasha 1st

09-12-2009 om 22:04

Oliebollensoep?

Wil iemand me dat even uitleggen?

Uit nood geboren

Onze bijdrages aan het kerstdiner zijn allemaal uit nood geboren (ach is toch een mooie kerstgedachte?) Het kerstdiner op school van de kinderen is op dezelfde dag als op mijn werk het kerstdiner, waarvoor ik verantwoordelijk ben om de entourage eromheen (tafels dekken, serveren regelen, klaarzetten, uitnodigingen etc. etc.) Dat is gewoon het bijgevolg van mijn functie en dus niet onderuit te komen. En jullie raden het al, aangezien zowel school alsook werk zich beroepen op zwaarwichtige door traditie onstane redenen om juist dié dag te kiezen, valt er voor mij niks meer te kiezen. Ik heb gewoon te dealen als moeder zijnde met 2 zéér gewichtige kerstdiners waarvoor van mijn kant van alles 'verwacht' wordt door zowel huisgezin alsook werk. Voor mijn kinderen is de situatie zeer helder, voor het schooldiner moeten alle moeders en eigenlijk ook vaders gewoon alles laten vallen, want dit is het hoogtepunt van het jaar en werkende moeders kan je daarbij niet gebruiken. Die stellen dus ook elk jaar weer voor dat ik á la minuut ontslag indien, hoewel ze de rest van het jaar soms best erg opgelucht zijn dat ik het huis uit ben. Uit deze noodsituatie (ik kan toch ook moeilijk mijn onstlag indienen voor 1 dag in het jaar?) zijn onze diner-bijdragen allemaal te maken een dag van tevoren. Want man kan best aardig koken, maar een kerstdiner bijdrage is wel andere koek, die moet namelijk 'perfect' zijn en geen huis,tuin en keuken maaltijd (daar is man wel weer goed in). Omdat niemand zit te wachten op man's gebakken aardappels of hamburgers a lá papa, moeten ze dus door mij gemaakt worden. Ik schrijf dus op het inschrijfformulier 3 dingen die ik voor het grootste gedeelte al klaar kan hebben. B.v. koude gebakken kippevleugeltjes, zelfgebakken cake met een spuitbus slagroom erbij, een schaal fruit-bowl, appelflapjes, huzarensalade of aardappelsalade etc. etc.
Die worden dus de dag ervoor gemaakt. Ik spreek met de rest de entourage eromheen af (leuke servetjes erbij ofzo) en leg de kerstkleding in overleg klaar. Man is wel weer goed in kapsels fabriceren dus die kleed ze aan, doet haren en glitters hier en daar en legt de bijdrage mooi op een schaal en brengt ze weg.
Tegen de tijd dat ze opgehaald moeten worden ben ik weer klaar op het werk en kan ik mee ze ophalen. En dus de lege schaal bewonderen.
Want het rare is, al die uit nood geboren gerechten die écht alleen zijn gekozen op 'makkelijkheidsgraad' en 'bewaarmogelijkheid' vallen altijd erg in de smaak. Na het eerste jaar veel gemopper en geween dat ooo, zo zielig mijn kinderen het dus als enige ter wereld die dag zonder moeder moesten doen hebben ze zich er al snel bij neergelegd. Want eigenlijk is het enige dat telt het resultaat....die lege schaal. En alle kinderen bij mijn dochters in de klas zijn ervanovertuigd dat man zo leuk kan bakken en koken. Pas nog, at een klasgenootje van jongste hier....en (ook omdat ze coeliakie heeft) aten we kippepootjes...."ooo, lekker" zegt het meisje.." heeft je vader die gebakken, net als bij het kerstdiner? " En jullie raden het al....omdat ze nu zag dat ik ze bakte....vondt ze die van het kerstdiner tóch eigenlijk lekkerder. (jongste zet d'r grootste big-smile op...en knipoogt naar mij).
groeten albana
(laat man dit jaar 5 blikjes opgewarmde knakworstjes brengen, kan zelfs mijn man nog met gemak...)

Bellefleur

Bellefleur

10-12-2009 om 09:13

Bastet,

Ik ben dit jaar ook het flensje. Wat maakt jouw flensjes zo goddelijk? Ik ben een echte pannenkoekmoeder, maar flensjes bakken heb ik al zo'n 30 jaar niet gedaan. En het moet natuurlijk wel in 1 keer perfect. Toe, (smekende blik, grote hondenogen) wat is jouw geheim? Qua flensjes bedoel ik.

Onderbouw halen 18:45 bovenbouw 19:05

We kregen van de week de brief.

Grrrr... wie verzint dit nou? Is het kerststress dat ik het stom vind? Er staat ook nog in de brief dat we niet op de gang mogen voor 19:00 omdat dat de viering van de bovenbouw stoort.

Mijn kinderen zitten 4 leerjaren uitelkaar dus dat betekent 20 min blauwbekken met een kleuter/gr3/4-kind... of ik moet rekken in de klas van de kleuter.

Waar slaat dat nou op.

Oh ja, wat ik meeneem daar heb ik nog geen seconde over nagedacht. Mijn man kijkt nooit naar lijsten en brengt op de dag dat ze opgehangen worden dus ik moet maar eens kijken morgen waar ik nog voor kan intekenen...

Maar is het nu kerststress dat ik het stom vind dat ik 20 minuten in de kou moet wachten? Ik denk het wel eigenlijk. Lossssslatennnnn.....

Dames!

Dames, ik zal het geheim van mijn nonchalance onthullen.

Twee woorden: zwarte school.

Ik heb nog niet gehoord dat hier klasseouders zijn en ik heb nog nergens een intekenlijst voor gezien.
Mocht van mij toch een bijdrage worden verwacht, dan toch in elk geval geen sategehaktballetjes of stamppot, tenzij halal (maar als ik met mijn kaaskop iets vleesachtigs aanlever gelooft geen mens dat het halal is natuurlijk). Ik verwacht eigenlijk dat de school het gewoon allemaal zelf regelt.

Maar misschien moet ik wel een cake bakken ofzo, we zullen zien.

Ik zal jullie laten weten hoe het afliep, al dan niet onder tandengeknars

Groeten,

Temet

Hier ook gezellig...

het kerstbuffet, daar draai ik mijn hand niet meer voor om na al 8 jaar basisschoolervaring. Dit jaar exrtra relaxed, want 1 basisschoolleerling minder. Dus een stapel kippekluifjes op een dienblad voor kind 1 (zo gehaald bij de slager, kant en klaar) en de andere wilde croissantjes met knakworst (in een kwartiertje gebakken). Kerstservetje op een dienblad, hapjes erop en klaar is kees.

waar ik altijd chagerijniger van word is het kerststukjes knutselen. Juffen leveren een fijn boodschappenlijstje aan en dan maf je als ouder fijn op pad om alle 'ingredienten' bij elkaar te shoppen. ik heb nog maar 1 vd 2 'lijstjes' binne, en die gaat als volgt:

'we gaan een kerstboompje maken. Hiervoor moeten de kinderen de volgende dingen meenemen;

- een bloempot (15-20 cm doorsnee)
- een stok (25-30 cm)
- een steekschuim bal (graag volgezogen met water)
- groene, dunne takjes (niet te lang!)
- versierseltjes
- lint
- snoeischaartje.

Nou, die bloempot dat gaat nog wel lukken. De stok vast ook wel (hoewel? wat voor stok? bamboe? lange sateprikker?.
De steekschuim bal wordt een probleem. Ben alle bloemenzaken in het dorp al afgeweest & de action (oh, zoekt U ook al een bal? Ja, er zijn al veel meer mensen wezen vragen). Steekschuim ballen bestaan niet. ja, bij de duurste plantenzaak van het dorp. 13.95!?!? (paste overigens wel perfect in die bloempot van 20 cm die ik nog even uit de schuur meot opgraven). Dus maar een paar vierkante blokken gescoord die ik zal proberen tot min of meer bolvormig bij te snijden.

Dunne groene takjes? kersttakjes? kale takjes? takjes met blad? En hoe lang is 'niet te lang'?

En een snoeischaarTJE? ik heb alleen een serieuze snoeischaar die ik niet helemaal vertrouw in handen van mijn groep 4 dame.

Nou ja, het zal wel weer goedkomen allemaal....

Zul je zien dat ik morgen het andere shoppinglijstje binnenkrijg, met verzoek om een piepschuim piramides, een kaars van precies 12 cm hoog, spuitsneeuw, een vierkant bakje van bij voorkeur verweerd metaal en een palk zelf uit het bos te halen mos. Of zo.

Pff.

Ingrid

Izar

Met die mogelijkheid hou ik wel rekening ja. Maar wat dan nog? Tegenover uitgebreid Turks of Marokkaans feesteten zou eigenlijk uitgebreid Nederlands feesteten moeten, maar in zo'n beetje alles wat ik op dat gebied aan hartigs bedenken kan gaat vlees in een of andere vorm. Blijft over: zoet. Een oer-Hollandse appeltaart ofzo. Of cake, zoals gezegd.
Ik denk hoe dan ook zomaar niet dat het hier op een crea-beacompetitie gaat uitlopen.

Groeten,

Temet

Ik moet zeggen

In mijn eerste reactie sprak ik van een 'nachtmerrie' bij de gedachte aan een kerstdiner op school en dacht later dat dat wellicht een beetje overdreven was. Echter, als ik al jullie verhalen zo lees, komt het best wel een beetje in de buurt.

Alsof je nog niet genoeg te doen hebt in deze tijd! Thuis moet óók een kerstboom komen, die boom en de rest van het huis moeten worden versierd, je moet nadenken over het eten en wanneer je dat gaat inslaan en dan komt school er nog even overheen met kerststukjes, gerechten en galakleding. Ben erg blij met slechts een kerstontbijt hier (maar het blijft wel gezellig klinken zo'n diner).

Chris

Bastet

Bastet

10-12-2009 om 12:14

Bellefleur!

Ik maak gewoon pannekoekbeslag,van een liter melk,vier eieren,een pond bakmeel,en een zakje vanillesuiker.Ik mix eerst de melk luchtig en schuimig,dan de eieren erbij,dan het meel,beetje voor beetje.
Ik bak ze in een kleine koekepan,de pan goed heet laten worden is belangrijk,en flensjes bak je dunner dan pannekoeken.Succes,het lukt je vast wel!!
Groetjes,Bastet

joos

joos

10-12-2009 om 13:03

Hier dus wel heel beperkt

Hier geen kerstdiner, maar 1 keer in de 2 jaar een kerstviering in de kerk (ook 1 keer per 2 jaar paasviering in de kerk). Daarbij wordt gevraagd of je wilt helpen versieren, maar dat zijn maar een paar ouders en leerkrachten. Dit jaar een kerstmarkt waar ik een vuurkorf voor aan mag leveren, op woensdagmiddag. Vrijdagmorgen hebben de kinderen een viering (ontbijt?) in hun eigen klas. Dan hoef ik alleen maar te zorgen dat ze met hun kerstkleren aan naar school gaan (wordt niet vanuit school gevraagd, die kerstkleren willen ze zelf heeeeel graag aan).

O, wat erg ingridt

Hier worden ieder jaar kerststukjes gemaakt en waxinelichtje in versierd potje. Ik weet dus al jaren dat ik een jampotje klaar moet hebben, en ik heb een paar busjes (opvolgmelk, kun je nagaan hoe lang ide al meegaan) met kerstversiersels die ieder jaar weer meegaan.

Schuur!

En ik maar denken dat ik de enige ben die ieder jaar het kerststukje boven de groene bak uitschudt en de rest weer in de schuur zet voor het jaar erna... oase omkeren en gaan!

Het eerste jaar heb ik ook nog met een snoeischaar her en der in parken en tuinen de takjes ge-ehhm-jat.

Tihama

Tihama

10-12-2009 om 21:55

Temet

Je hebt gelijk hoor. Hier is de school 50-50 blank-zwart. De Turkse-Marokkaanse-Surinaamse-Ghanese-Indiase etc moeders gaan er VOL in. De meest exquise gerechten komen op tafel. Ik maak altijd soep. Dat is lekker makkelijk en perfect op temperatuur af te leveren. De eerste keer zorgde ik er braaf voor dat ik alleen rundergehakt gebruikte. Maar toen wees iemand me op het probleem van rund voor de Hindoestanen. Dus het jaar erna deed ik kipgehaktballetjes.

Toen vertrouwde een moeder me toe dat de meeste kinderen instructie van thuis meekregen om vooral al het vlees aan de kant te leggen. Ook al stond erbij dat het kip was. Dus de balletjes werden dan zorgvuldig uit de soep gevist en aan meer carnivore, veelal blanke klasgenootjes gegeven.
Sindsdien doe ik niet moeilijk meer. Soep met balletjes.

Hoe het gesteld is met mijn status: geen idee. Ze negeren me nog niet op het schoolplein.

Tihama

Emmawee

Emmawee

10-12-2009 om 23:02

Pastasalade en het geheim van poffertjes en flensjes

Ik maak natuurlijk weer voor de derde keer op rij de kerstpastasalade. Gekookte Kerstpasta, stukjes komkommer, stukjes wortel, doperwtjtes, mayonaise. De enige die dat echt lekker vindt is waarschijnlijk onze Stoffer, maar die vindt het dan ook echt héél lekker. Van tevoren krijg ik bewonderende blikken (van moeders en juffen) voor dit gewaagde gezonde aanbod. Na afloop oogst ik lof voor Stoffers gezonde eetlust. (Toen alle kleuters al in de kring zaten voor het afsluitende kerstverhaal, schepte Stoffertje, toen 4, nog maar eens voor een derde keer op...)
Vooraf is de enige stress dat de Kerstpasta niet altijd even makkelijk verkrijgbaar is. Vorig jaar alleen nog bij C1000. Het jaar daarvoor heb ik moeten uitwijken naar Farfalle... toch iets minder "Kerst".
Poffertes (Margje) en flensjes (Bellefleur) kennen nog één belangrijk geheim... heb geduld. Keer niet eerder dan dat de bovenkant echt echt echt helemaal droog is.
Kerstversiering doen ze hier trouwens al jaren volgens beproeft recept: de crea-ochtend op de eerste woensdagna Sinterklaas. In iedere klas liggen 2 of 3 "werkjes". Bij elk werkje minimaal één juf, stagiaire, of ouder (echt waar, ook vaders). De kinderen mogen de hele school rondlopen, onder één voorwaarde: zij dienen 3 kunststukjes af te leveren. In één ochtend (9.00 - 10.30) is de gehele school in Kerstversiering. Ook erg leuk om die groep 8-ers op een kleuterstoeltje een kerstboom te zien prikken.
Groeten, Maw.

De tussenstand

Voor de goede orde maar even de tussenstand. Gisteren zat de aankondiging in de tas, en jawel: "het zou heel fijn zijn als de ouders iets willen maken/meenemen om te eten of drinken" - en of je dat wat je wilt maken dan op het onderstaande strookje wilt invullen en dat uiterlijk de dag ervoor bij de juf wilt inleveren.

Gelukkig niets over galakostuumpjes, maar wie weet hoe stralend ze er straks bijlopen.

Gisteren viel mij ineens een geschikt en traditioneel Hollands gerecht in, vleesloos, vetloos, zonder toegevoegde suiker (althans bij mij wel): appelmoes. Dit geopperd aan juf en het werd ok bevonden. Of dit van harte was, of het niet in de bek willen kijken van het gegeven paard merken we na afloop wel.
Over het al dan niet wenen en knarsen der tanden wegens textiele en/of culinaire faux pas bericht ik als de festiviteiten achter de rug zijn

Groeten,

Temet

Zo bij ons

Ouders wordt gevraagd kleine hapjes te maken (dus niet voor de hele klas)er hangt een intekenlijst bij het lokaal met een verdeling in voor, hoofd en nagerecht ( zodat niet de hele groep met of soep of pudding komt..) Belangrijk is niet zozeer de uitgebreide kookkunsten maar de sfeervolle presentatie. Er is eerst een kerstviering en na afloop gaan de kinderen in de eigen groep eten. Op een vaste tijd mogen de ouders buiten school de kinderen ophalen ( dit voor het overzicht en de veiligheid van de kinderen). De ouders worden buiten door de ouderwerkgroep opgevangen met glühwijn, warme chocomelk en vuurkorven.
mams

Asa Torell

Asa Torell

11-12-2009 om 20:58

O jee

ja die kerststukjes, ik heb het kennelijk verdrongen want ik dacht bij het lezen van dit draadje nog: haha, gelukkig doen ze dat soort intensieve dingen bij ons op school niet! Straal vergeten dat ik vorig jaar 2 uur bij de Intratuin heb gesleten om aan versiersels te komen... totdat gister een brief van school mij hieraan herinnerde.
Hopelijk kan ik nog ergens een restant van vorig jaar vinden en kan de rest gewoon van de bloemenzaak hier in de buurt komen. En anders dit jaar maar groot inslaan voor het komende decennium!

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

11-12-2009 om 23:14

Hier helemaal top geregeld:

De kinderen van groep 1 t/m8 gaan gezamenlijk onder schooltijd de gerechten klaarmaken. De pr-groep van de school nodigt de ouders uit voor een hapje en een drankje tijdens de kerstmaaltijd zodat je niet hoeft te rennen en te vliegen om je kind op school en weer thuis te krijgen.
Na afloop met de kinderen kwartiertje zingen op het plein en weer terug naar huis.

Hier anders geregeld

Hier krijgt elk kind een briefje waarop je zelf mag invullen wat je zou willen bijdagen. Nummer 1,2,3. Ze doen wel (in de uitleg) wat suggesties, maar in principe is de keus vrij. Dan kiest leekracht uit al die 'aanbiedingen' een combi voor de hele klas. Het kan dus ook zijn dat je voor een klas van 30 kinderen maar voor 10 pannekoekjes hoeft te zorgen.(en dan nog 2 ouders dus is samen 30) Vindt ik persoonlijk veel prettiger deze manier, want misschien staat er wel niks op de intekenlijst waar ik goed in ben of ooit van gehoord heb? En kan ik wel héél goed voor de kinderen onbekende maar héérlijke hapjes maken?
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.