Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Wilma

Wilma

07-12-2009 om 15:26

Wat is de kerst-/winteractiviteit bij jullie op school?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Terpi

Terpi

12-12-2009 om 13:01

Ik buig mijn hoofd in nederigheid

Ik zat hier thuis mezelf alweer zielig te vinden, op mijn werk is het net als bij velen de laatste twee weken voor de vakantie een drama. Druk, druk, druk, jongeren gestressed wegens rapporten etc, sintvieringen, kerstvieringen, eindejaarsvieringen en ga zo maar door. Zoals altijd is op school de eindejaarsviering (met buffet, per kind svp 6 hapjes meegeven die je met je kind *moet* hebben geknutseld) op vrijdagochtend en mijn eindejaarsviering op het werk op donderdagavond. Oppas vinden, plan voor hapjes bedenken, elk jaar weer een feest! Dit jaar echter kom ik er zeer genadig van af, Taliaman past op mijn kinders terwijl ik de show steel op mijn werk, en terwijl hij een oogje in het zeil houdt bakt hij en passent ook nog muffins met het hele stel.
Weer een "eindejaar" getackled!
Groet Terpi
ps, de spanning kwam donderdag nog wel even op het hoogtepunt toen dochter (groep 4) op de intekenlijst schreef dat zij met muffins zou verschijnen. Dit mocht niet van de juf, er was al iemand met muffins. Dochter uiteraard over de rooie want wat de juf zegt is heilig. Donderdagmiddag ben ik, nog net niet met moordneigingen, naar de juf gegaan om te vragen wat ze liever had, muffins of NIETS. Gek genoeg bleken muffins ineens prima!

Sancy

Sancy

12-12-2009 om 14:03

Hier

Een zoon die zijn moeder maar al te goed kent en die al blijmoedig riep dat we dit jaar wéér kaasblokjes zouden serveren.
Ze zijn trouwens bij hun vader met de Kerstviering. Mag hij de kerstprikkers in de kaasblokjes stoppen dit jaar

Engelandvaarder

Engelandvaarder

12-12-2009 om 22:00

Zelf online hapjes bestellen

Ik hoef dit jaar lekker niet. De klas van mijn zoon mocht dit jaar als onderdeel van het computeronderwijs zelf online een boodschappenlijst samenstellen en laten bezorgen door de supermarkt. Ik vind het helemaal geweldig, laat ze het zelf maar regelen!
Jose

Tirza G.

Tirza G.

12-12-2009 om 23:46

Terpi (ot)

Ik vind het wel weer spannend dat Taliaman op jouw kinderen past

Tirza

Terpi

Terpi

13-12-2009 om 11:09

Haha tirza

Ik heb het in het verleden ook wel eens spannend gevonden maar nu ben ik eraan gewend!

Iris

Iris

13-12-2009 om 16:40

Deze keer geen kerstdiner maar...

Ieder jaar deden ze kerstdiner in de klas. Ouders konden dan hapjes maken. Maar er werd altijd zo veel gemaakt, ondanks de inschrijflijsten en menig keren heb ik de kinderen misselijk weer naar huis genomen. Dit jaar willen ze geen eten. Mooi! Ze gaan een lichtjestocht door de wijk houden. Ouders zingen dan kerstliederen, gaan bij een verzorgingshuis ook liedjes zingen en ze hebben buiten op het plein kerstmarkt, opbrengst een goed doel, Ouders kunnen dan ook hapjes maken voor de verkoop. Ik vind het leuk, even niet dat eten.

Talia

Talia

13-12-2009 om 21:47

Spannend?

Hoezo spannend?

Groet, Talia
wier man een glimlach tot achter zijn oren heeft omdat hij genoemd wordt op OOL

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-12-2009 om 12:23

Hier

mogen we aanstaande woendag de knutsels van onze kinderen kopen op de kerstmarkt op het plein. De opbrengst is voor scholen in Nepal. De kinderen kijken 's middags eerst naar een musical die door de leerkrachten wordt opgevoerd.
Dit jaar doen ze dit voor het eerst en ik ben er blij mee. Ik vond het altijd schandalig wat er aan overvloed was tijdens de kerstdiners en wat er dan moest worden weggegooid. Dochter vindt het zelf ook veel leuker.

Dendy

Jacoline29

Jacoline29

14-12-2009 om 13:38

Hier

afsluiting project kunst,expositie is geweest,schilderijen(die de leerlingen gemaakt hadden) verkocht en het geld gaan naar SOS kinderdorpen.Woensdagavond kerst diner en donderdag kerst stuif es in.

ayla

ayla

15-12-2009 om 08:45

Wat heb ik het goed

Wat hebben wij het goed, ben nu echt even heel erg blij met onze school. Kinderen hebben ’s ochtends een kerstviering in de kerk, kleuters eerst, die gaan daarna terug naar de klas om daarna gezamenlijk een broodje, cake en chocomel te eten en te drinken, uiteraard allemaal verzorgd door de school.
Verder hebben wij een brief gekregen dat de kinderen een kerststal gingen maken dus of wij indien mogelijk knutselmateriaal konden meegeven, schoenendoos, kurken, wc rollen. Nou daar ben ik ook niet te beroerd voor.

Wilma

Wilma

15-12-2009 om 13:55

En overdag (vrijdag) is er niks

Wat is 't een leuk draadje, blij dat ik de vraag gesteld heb!

Hier is dus 's avonds dat diner, ik hoor trouwens dat er erg veel níet komen, maar dat terzijde, maar nu hoorde is dat overdag gewoon een gewone dag is. Dat lijkt me nou zó ongezellig! M'n zoon in groep acht heeft nog geluk dat de meester jarig is en dat ze na de pauze (een uurtje) een spelletje mogen doen van thuis meegenomen. Ik hoop toch niet voor ze dat ze 's ochtends nog gewoon moeten werken, dat lijkt me niet leuk.

Dit jaar is 't wel voor 't eerst dat ik geen hulpouder ben, zelfs niks bak of aanlever, dus ik laat me gewoon eens even verbazen (wilde 'verwennen' schrijven, maar ik moet glutenvrij, dus verder dan een sterretje kaas zal 't voor mij wel niet gaan).

Ik zie wel al leuke ideeën hier staan voor volgende kerst!

Groetjes,
Wilma

Bastet

Bastet

15-12-2009 om 15:20

Wilma

Hier krijgt mijn dochter zelfs nog een toets donderdag...en in de avond begint de kerstviering op school,met buiten zingen,het diner,en vrijdagochtend
de viering in de kerk,met het kerstspel,waar ze aan mee mag doen.vrijdagmiddag,spelletjes en de klas opruimen.
Groetjes,Bastet

picobello

picobello

17-12-2009 om 13:04

Relaxed hier

oudste kids hadden gister avond hun kerstoptreden met de school, daarna feest met eten.Alles wordt voorbereidt door school, dus hoef je zelf nergens voor te zorgen. Er komen altijd rond de 400 man, heel gezellig, lekker binnen, drankje erbij ect. Vandaag krijgen ze hun knutsels mee, geen gefritsel maar echte mooie dingen en morgen hebben ze hun kinderkerstdinner ( traditioneel gehaktballen met friet en appelmoes en ijs toe).
De jongste (peuter/kleuter) heeft ook vrijdag haar dinner, samen met de lagere school, totaal verzorgd.
Luxe voor deze mama, hoewel ze ook best wel eens wat klaar wil maken voor school, maar dat het hier niet zo het gebruik is dat ouders zich ergens mee bemoeien.

Lou

Lou

18-12-2009 om 11:39

Hier ook zeer relaxed

Wij doen niets! Woensdagavond was de traditionele kerstmusical in de kerk, gemaakt en gespeeld door de hele school. Van ouders werd verwacht dat ze aanwezig waren en heel hard klapten op het eind. Dat was alles. Kerst-eten doen ze gewoon niet.

groet,

Lou

Eindstand

Ik zou nog even terugmelden. Gisteren dus kerstdiner. In dezelfde brief waarin werd gevraagd iets te maken/brengen was ook al aangekondigd dat ze eerder uit zouden zijn. Dat vond ik weer minder, maar vooruit, middag vrij genomen (achteraf wel mooi, kon zoon in de sneeuw spelen); school was overigens wel zo netjes om iets aan te bieden voor ouders die door die gewijzigde tijd in de problemen kwamen (dat soort dingen staat gewoonlijk op de jaarkalender).
's Middags weer heen met zoon en appelmoes. Sommige kinderen hadden wel extra mooie kleren aan, maar lang niet allemaal, althans niet bij de kleintjes. Van de appelmoes kwam het grootste deel weer retour (te zuur? te veel stukjes?). Ook het andere eten was volgens mijn partner (hij haalde zoon op) bij lange na niet opgegaan. Wij gaan nu voorstellen, ook met het oog op de onderlinge contacten tussen de ouders, dat volgend jaar de ouders in de gelegenheid gesteld worden de restjes soldaat te maken

Vanochtend kerstoptreden, waarbij iedere groep iets deed (liedje oid). Even vertederend als erbarmelijk.

Dus we hebben het weer gehad.

Even geheel terzijde: op de site van Trouw staat een column van Anniek van den Brand over het kerstdiner :http://www.trouw.nl/onderwijs/opinie/columns/article2942086.ece/Kerstdiner___.html
Kennelijk is op de school van haar zoon verzocht om het te hebben over "eindejaarsdiner" met het oog op de paar Turken en Marokkanen op school.

De - openbare - school van zoon wordt in meerderheid bevolkt door kinderen met een moslimachtergrond. Desondanks heet het kerstdiner gewoon 'kerstdiner'. Ik heb niet de indruk dat iemand daar aanstoot aan neemt.

Groeten,

Temet

amk

amk

18-12-2009 om 13:18

Temet; restjes

dat doen we hier op school wel dat de ouders de restjes op eten. Maar er is dan ook een heuse gluhwein bar voorzien voor de ouders.
Dit jaar was er een musical vanwege een vertrekkende juf. De gluhwein was al op voor de bar open ging want een aantal ouders (waaronder ik) zijn gewoon nooit weggegaan.
Het feest duurde ook een uur langer als gepland.
Appelmoes wordt er overigens niet geserveerd. Het zijn vooral makkelijk met de handen te eten hapjes.

Izar

Ik vermoed dat de school in de column (ik ga ervan uit dat het ook echt zo gebeurd is als is beschreven) gewoon een voorschotje heeft genomen op eventuele gevoeligheden die er in de praktijk helemaal niet zijn.

Er zijn ook wel eens mensen geweest die het Christelijke karakter van Sint bezwaarlijk vonden, en die mensen waren volgens mij ook niet Joods of moslim, maar spraken alvast - een tikje voorbarig - voor die groepen.

Groeten,

Temet

Massi Nissa

Massi Nissa

18-12-2009 om 14:05

Tikje voorbarig (beetje ot)

Temet, dat zenuwachtige gedoe om vooral geen moslims te kwetsen: vreselijk. Ook voor moslims, die helemaal niet eisen dat iets een eindejaarsdiner wordt genoemd of dat de kerstboom uit een school verdwijnt, zoals ik pas op de radio hoorde. Wat een onzin. Het is een soort hypercorrectheid waar niemand op zit te wachten.
On topic: hier stond ik al om acht uur vanmorgen in de schoolkeuken bladerdeeghapjes te fabriceren met een paar leerlingen. Een meisje zou halal gehakt meenemen van thuis. Komt ze met een enorme plastic zak vlees aanzetten van minstens twee kilo - diepbevroren. Dat werden dus vegetarische hapjes, haha.
Dit jaar heb ik het voor het eerst zo geregeld dat er vrijwel niets overbleef. Ik vind het altijd zo erg om te zien, al die vuilniszakken vol overgebleven hapjes van het Kerstdiner.
Groetjes
Massi

Massi (volstrekt ot)

Dat van die kerstboom, dat is dus éen groot misverstand. Dat was een hogeschool in Den Haag oid waar een manager gewoon een hekel had aan die kerstboom, en zij wilde ervan af. Dus zij schrapt voor 2009 de kerstboom, vervolgens heeft iemand anders bedacht dat dat wel zou zijn om de moslims niet te kwetsen en hoppa, een rel was geboren.

De resten van het eten zijn hier overigens door de leveranciers weer mee teruggenomen. Het is dus niet in je belang iets te leveren dat je zelf niet lust.

Groeten,

Temet

Massi Nissa

Massi Nissa

18-12-2009 om 21:01

Ach nee (ot)

"Dat van die kerstboom, dat is dus éen groot misverstand. Dat was een hogeschool in Den Haag oid waar een manager gewoon een hekel had aan die kerstboom, en zij wilde ervan af. Dus zij schrapt voor 2009 de kerstboom, vervolgens heeft iemand anders bedacht dat dat wel zou zijn om de moslims niet te kwetsen en hoppa, een rel was geboren."
Nog een graadje erger dus: er wordt een actie ondernomen (dit jaar geen kerstboom) en iemand bedenkt dat dat wel zal zijn voortgekomen uit politieke correctheid. Die iemand heeft natuurlijk in oprechte verontwaardiging enigerlei medium ingeschakeld, de Telegraaf ofzo, en ja hoor, een rel. Compleet absurde humor.
Allemaal fijne vakantie toegewenst, trouwens.
Groetjes
Massi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.