Relaties Relaties

Relaties

Verder na ontrouw - deel 8


Misschien voor velen een herkenbaar artikel omdat veel lotgenoten op zoek zijn gegaan naar informatie. Ik vond het een eye-opener om te lezen ondanks dat mijn man direct gestopt was nadat zijn bedrog uitkwam om te lezen hoe dat tijdens de affaire in zijn hoofd heeft gewerkt toen hij regelmatig dacht "dit moet stoppen" maar het niet lukte. 

Ik wens iedereen veel sterkte om het verraad te kunnen verwerken! Het is de moeite waard om te onderzoeken waarom het is gebeurd en om samen door de pijn van de verwoesting te gaan om weer op te kunnen gaan bouwen of om goed afscheid te nemen 

https://www.vreemdgaan-therapeut.nl/blogs-over-vreemdgaan/partner-stoppen-met-vreemdgaan/#:~:text=De%20belangrijkste%20reden%20is%20dat,pijnlijke%20breuk%20en%20rouw%20uit

Anna Cara

Anna Cara

24-04-2024 om 11:23 Topicstarter

Fantastisch artikel, heel herkenbaar. Had ik dit allemaal maar geweten bij het uitkomen. Mijn man was opgelucht dat het uitkwam. Stoppen lukte daarvoor niet zei hij. Maar nu wel zei hij want hij hield van mij en wilde mij nooit kwijt. Zij was 'alleen' sex. Maar hij bleef toch lange tijd steeds weer in contact treden met Truus. Voor mij zo onbegrijpelijk. Woorden vs daden. Ook ik heb veel van de genoemde vragen gesteld aan hem. Ook in therapie kwam dat voorbij. Heel leerzaam. En soms voor hem een eye-opener. Voor mij ook. 

Ik vind het vooral verdrietig dat zijn vreemdgaan maar vooral waar hij voor koos ná het uitkomen, mijn beeld van hem, mij en onze relatie heeft veranderd. Onomkeerbaar. 

Hoi Anna Cara 
Wil je je laatste alinea uitleggen? Mag ook in pb! 
Want jullie zijn nog samen toch? 
Ik probeerde je een privé bericht te sturen maar dat lukt niet. 

Anna Cara

Anna Cara

26-04-2024 om 09:56 Topicstarter

LifeEvent! schreef op 26-04-2024 om 06:10:

Hoi Anna Cara
Wil je je laatste alinea uitleggen? Mag ook in pb!
Want jullie zijn nog samen toch?
Ik probeerde je een privé bericht te sturen maar dat lukt niet.

Ik heb je een pb gezonden. 


De laatste periode zijn er weinig nieuwe verhalen gekomen. Ik denk dat dat betekent dat ontrouw niet meer voorkomt 😉. Uiteraard met dank aan dit forum.

Anna Cara

Anna Cara

27-04-2024 om 06:28 Topicstarter

Hahaha, goed om te weten Gekke Henkie! Ik wou dat ik dit forum meteen had ontdekt na het uitkomen. Ik heb veel 'fouten' gemaakt in het begin. De tips hier hadden dat kunnen voorkomen. Bijvoorbeeld dat mijn man zich moeilijk kon losmaken van Truus ondanks echt van mij houden en mij niet kwijt willen raken. Ik geloofde in het begin al zijn woorden en nieuwe beloftes. En ik vond het ook eenzaam en zwaar, omgaan met vreemdgaan van mijn partner. 

Ik was overigens in het begin vooral aan het zoeken of onze relatie wel gered kon worden. Succesverhalen. Gouden tips om om te gaan met mijn verdriet, onbegrip en boosheid. Alleen al het luisterende oor hier krijgen keer op keer, was een warm bad. 

Dus mocht je nu meelezen. Twijfel niet en deel je verhaal, zorgen en vragen. Je bent niet alleen. En je bepaalt zelf wat je doet met de reacties en tips die je krijgt. 

Xxx

De verslavingpyramide. 
Bij zowel verslaving als vreemdgaan kunnen er gevoelens zijn van schuld schaamte en angst voor ontdekking wat kan leiden tot het verbergen van het gedrag en vermijden van verantwoordelijkheid 

https://www.juttucoaching.nl/wat-hebben-een-verslaving-en-vreemdgaan-met-elkaar-gemeen-in-de-liefdesrelatie/

GekkeHenkie100 schreef op 26-04-2024 om 22:03:

De laatste periode zijn er weinig nieuwe verhalen gekomen. Ik denk dat dat betekent dat ontrouw niet meer voorkomt 😉. Uiteraard met dank aan dit forum.

Misschien komt het ook doordat er nu meer prive gechat wordt om reacties van sommigen te vermijden. Zoals vrije relatievormen of stellige meningen dat langer vreemdgaan automatisch betekent dat er een 2e leven op na gehouden werd. Voor mijzelf sprekend zijn herkenbare verhalen meer helpend. Jouw bijdragen horen daar ook zeker bij! 

Ik kreeg ook een waardevolle tip van een vriendin die ook te maken heeft gehad met overspel van haar man.

Dat is gaan kanoën (vooruit) ipv roeien (achteruit) . Er zullen ook roeimomentjes zijn als er maar vooral  🛶 kan worden. 

LifeEvent! schreef op 30-04-2024 om 17:05:

[..]

Misschien komt het ook doordat er nu meer prive gechat wordt om reacties van sommigen te vermijden. Zoals vrije relatievormen of stellige meningen dat langer vreemdgaan automatisch betekent dat er een 2e leven op na gehouden werd. Voor mijzelf sprekend zijn herkenbare verhalen meer helpend. Jouw bijdragen horen daar ook zeker bij!

Ik kreeg ook een waardevolle tip van een vriendin die ook te maken heeft gehad met overspel van haar man.

Dat is gaan kanoën (vooruit) ipv roeien (achteruit) . Er zullen ook roeimomentjes zijn als er maar vooral 🛶 kan worden.

Vind dit, eerlijk gezegd, een flauwe reactie. Vreemdgaan is iets van alle tijden en zal ook nooit verdwijnen of veranderen. Dat sommigen andere denkwijzen erop nahouden is ook niets nieuws en mogen, wat mij betreft, ook zeker bespreekbaar blijven in dit topic. Soms is een onderwerp gewoon ‘even uitgekauwd’, zo ook vreemdgaan of ‘doorgaan na’ blijkbaar. 

Reactie verwijderd op verzoek

GekkeHenkie100 schreef op 13-12-2023 om 09:37:

[..]

Pennestreek heeft zoveel mooie bijdrages geleverd. Hoop dat ze nog terugkomt op het bericht aan persephone. Kan me de geraaktheid voorstellen.

Quote gedoe: ‘Laten we er voor waken dat we elkaar proberen te beschuldigen van het maken van verkeerde keuzes, want echt verkeerde keuzes zijn er meestal niet in zulke precaire situaties.’

Ik ben het eens met gedoe, maar verwoord het net omgekeerd: er zijn gevoelsmatig geen goede keuzes. Niemand van ons heeft ervoor gekozen bedrogen te worden. Het is wel gebeurd. Ik heb sterk naar mijn vrouw gevoeld dat ze hiermee mij voor een onmogelijke keuze plaatste. Van de verschillende keuzes die voorlagen was er geen die ik wilde. Ik waardeer het leven en tegelijk zijn er nog steeds momenten waarop ik een gat in mijn ziel voel. Ongeacht de keuze die ik maakte. Daarom kan ik voor elke keuze die mensen maken begrip opbrengen.

Ik ben blij dat ik nog samen ben met mijn vrouw. En dat kan met name omdat zij alles heeft gedaan wat ze kon om verantwoordelijkheid te nemen en te herstellen waar dat kan. Er is een aantal momenten geweest waarop ik het geloof kwijt was en weet daarom dat een andere uitkomt had gekund en soms ook meer perspectief kan geven.

Een van de vele rake en waardevolle post! 

Zoals ik het voelde en soms nog. 

Gezien de pb's die ik nu krijg op mijn bericht te kiezen voor privechats zijn er meer die zich niet meer veilig voelen om op dit forum hun verhaal te doen door een paar die altijd op dezelfde manier reageren. 

Jammer! 

RoodVruchtje schreef op 30-04-2024 om 19:30:

[..]

Vind dit, eerlijk gezegd, een flauwe reactie. Vreemdgaan is iets van alle tijden en zal ook nooit verdwijnen of veranderen. Dat sommigen andere denkwijzen erop nahouden is ook niets nieuws en mogen, wat mij betreft, ook zeker bespreekbaar blijven in dit topic. Soms is een onderwerp gewoon ‘even uitgekauwd’, zo ook vreemdgaan of ‘doorgaan na’ blijkbaar.

Op zich ben ik dat met je eens, maar ik snap de reactie van Life ook wel in die zin, alleen vind ik hem een beetje mosterd na de maaltijd, omdat het al een tijdje niet meer voorgekomen is. Maar die hele discussie over hoe er steeds meer mensen open staan voor een open relatie heeft echt 0,0 met ontrouw te maken en was, zeker in de tijd dat het niet zo lekker ging, onnodig kwetsend. Beide onderwerpen sluiten namelijk totaal niet op elkaar aan, dus waarom zou je het dan steeds aanhalen? 

MRI

MRI

01-05-2024 om 09:36

Of misschien gewoon een nieuw draadje beginnen LE, uitsluitend bedoeld voor mensen die doorgaan met de relatie na vreemdgaan?

MRI schreef op 01-05-2024 om 09:36:

Of misschien gewoon een nieuw draadje beginnen LE, uitsluitend bedoeld voor mensen die doorgaan met de relatie na vreemdgaan?

Dit is al eerder aangehaald. Juist de ervaringen van beide kanten zijn waardevol. Of je nu besluit door te gaan of niet. En als jij kiest om verder te gaan sta je daar toch ook volledig achter? Dan kan je ook omgaan met reacties van mensen waar het anders is gegaan. En voor sommigen die eigenlijk niet zo zeker zijn. Regelmatig herbeleven of er nog jaren mee worstelen is het juist zeer goed om ook eens andere reacties te lezen. Om bij zichzelf na te gaan of dit pad nog wel goed voor ze is. Ik lees hier ook regelmatig mensen die heel lang blijven hangen in relaties die niet meer goed zijn. En waar ze zelf ook echt last van krijgen. Ik denk dat tunnelvisie nooit goed is. Een relatie is een dynamisch iets en aan verandering onderhevig. 

De waarde zit wat mij betreft in het delen van ervaringen, het stellen van vragen en het geven van gevraagd advies. En natuurlijk kan alles er dan zijn. 

Wanneer ervaringen tot norm worden verheven of worden vertaald naar ongevraagd advies dan is dat ongepast. Helemaal in de wetenschap dat iemand die hier verhaal komt doen geregeld iets van kwetsbaarheid ervaart. Ik herinner mij momenten dat stellige meningen en ongevraagde adviezen dan energie kosten die hard nodig is voor andere dingen. Prima als mensen dat willen blijven doen, alleen geeft een aantal mensen aan dat zij zich dan terugtrekken. In mijn ogen jammer. Want wat is het mooi als dit forum een plek is of blijft waar je even anoniem op verhaal kunt komen. Waar mensen even op jou afgestemd zijn (ipv op zichzelf). Waar je even bemoedigd kan worden als je de hoop dreigt te verliezen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.