Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Monique D*

Monique D*

14-03-2015 om 20:03

Dochter ziek, zij werd toch gedwongen om te werken (bijbaan)

Mijn dochter is op dit moment erg ziek, zij heeft keelpijn, moet veel hoesten en niezen, heeft overgegeven en is rillerig. Zij ligt in bed. Zij moest vanavond werken en heeft zich daarom ziek gemeld. Dat accepteerde de leidinggevende niet. Zij hadden een persoon tekort en moest toch komen. De leidinggevende vond dat zij kon best wel een paracetamolletje kon slikken. Maar dat heeft ze geprobeerd, maar dat hielp niet. Onzin, zei leidinggevende, je moet toch komen.

Dochter kon het niet opbrengen om toch te komen. Zij was zwak en misselijk. Zij was in slaap gevallen en werd op haar mobiel door het werk gebeld. Uiteraard heeft ze dat niet gehoord. Rond half 8 had ze hen teruggebeld. Zij kreeg een foeterende cheffin aan de lijn, die vond, dat ze toch moest komen werken. Zij werd doorverbonden met de filiaalhouder. Ook hij was van mening dat zij moest komen. Kan jij nu alvast komen? vroeg hij. Nee, zei dochter, ik voel mij echt niet beroerd en ben nog in mijn pyjama. Ik kan het helemaal niet opbrengen om te komen. Filiaalhouder zei nog: als je examen hebt, dan kom je toch ook?

Na een heel hoop gekissebis werd er afgesproken dat zij gewoon morgenmiddag zal komen. En dan maar hopen dat ze zich echt beter voelt..

En dan werkt ze daar al bijna 2 jaar en heeft zij zich in die periode maar 2 x ziek gemeld. Maar daar hebben ze geen boodschap aan..

Ik vind dit zo belachelijk! Ik had zin om die telefoon over te nemen en als moeder hen van repliek te dienen. Wat dachten ze wel! Hoe kan ik mijn dochter zo ziek over straat sturen, dat vind ik helemaal niet verantwoord!! En hoe gaat zij daar haar werk goed doen als ze zo ziek is? Leuk voor de klanten, zo'n proestende kassamedewerker! Zij moet daar ook achter de servicebalie staan. Het zou van 18.00 uur tot 22.00 uur zijn en dan moet er nog van alles afgesloten en schoongemaakt worden voordat ze naar huis gaan. Dit KAN toch niet?

En ik weet dat dit vaak voorkomt, zelfs bij mijn werk hebben ze zieke medewerkers terug laten komen. Neem maar een pilletje en je komt maar op kantoor! Ik heb meegemaakt dat collega's doodziek op het werk kwamen. Zo ben ik ook ziek geworden omdat ik werd "aangestoken". Een andere collega had geen energie meer op zijn werk te doen en kon amper praten. Hij werd toen wel weggestuurd omdat hij het niet meer kon opbrengen. Maar dat moesten zij natuurlijk eerst zien.

Noemen zij dit de manier op ziekteverzuim terug te dringen? Ziek is ziek. Dit is gewoon belachelijk!!

Zo, dit moest ik even kwijt.


baantje

baantje

14-03-2015 om 21:00

solliciteren

Ik heb een dochter die ook op zoek is naar een bijbaantje en alles wel aan wil nemen om maar wat centjes bij te verdienen.. tot ze met het volgende kwam http://www.ijssalondaisys.nl/vestigingen/vacature/.
Dat heb ik haar verboden. Er werd nog net niet gevraagd of ze zwanger is of deze wens heeft. Zijn ze nu helemaal *%^^$##@@#$%!!!!

Ziek is ziek!

Natuurlijk hoeft ze niet te komen als ze ziek is. Volgende keer moet ze blijven volhouden dat ze niet komt, want ze is ziek. Geen verdere uitleg of excuses. Ze is ziek.
Ik heb ooit tegen een werkgever gezegd dat hij best mocht bellen om te vragen hoe het ging, maar niet om te vragen of ik kwam werken, want als ik dat gekund had, was ik niet thuis gebleven.
Je maakt jezelf ongeloofwaardig als je dan toch komt na zo'n telefoontje. Dan was je immers niet echt ziek?

Barvaux

Barvaux

14-03-2015 om 22:50

tsss

Wat erg zeg, hoe oud is je dochter? Inderdaad voet bij stuk houden en NOOIT gaan werken als je je eerst hebt ziekgemeld. Vraag ze de volgende keer maar langs te komen om te checken... Verder: ze is niet verplicht te zeggen wat ze heeft, dat hoeft alleen tegen een bedrijfsarts. Ik zou het hogerop zoeken in het bedrijf om hier over te klagen of met een bedrijfsarts gaan praten als ik je dochter was (maar ik weet dus niet hoe oud).

Katniss

Katniss

14-03-2015 om 23:58

Raar

Voortaan moet ze dus echt niet gaan werken als ze ziek is. Dan sturen ze maar een controleur, of laten haar oproepen door de bedrijfsarts. Het zou zomaar kunnen dat ik bij een thuiswonend kind ook nog eens zou bellen als mijn dochter zo behandeld werd.

Monique D*

Monique D*

15-03-2015 om 00:49

Zij was niet gaan werken

Mijn dochter is in februari 18 jaar geworden. Die vent die zij heeft gesproken is de bedrijfsleider.

Zij weet nog niet of zij de volgende dag gaat werken. Dat hangt ervan af hoe zij zich voelt. Mocht zij toch thuis blijven dan zal ik aan de telefoon hangen. Die neiging had ik al toen mijn dochter met de bedrijfsleider in gesprek was, maar heb het haar af laten handelen. Het kan bij het volgende telefoontje zomaar zijn dat ik contact op zal nemen met het hoofdkantoor.

Ik weet niet of zij controleurs sturen naar zieke collega's. Wat ik wel weet en dat is ook zo bij het bedrijf waar ik werk, dat tijdens ziekte de leidinggevende je belt en vraagt hoe het gaat en wanneer je denkt om te gaan werken. En daar wordt dan druk achter gezet.
De baan van mijn dochter is een bijbaan en ze wordt alleen uitbetaald als zij ook komt werken. Bij ziekte of vrije dagen word je dus niet uitbetaald.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-03-2015 om 00:53

Arm kind

Ik vind dit neigen naar een potje misbruik maken van de onzekere positie die jongeren hebben bij hun werkgever. Voor jou 10 anderen... Dus dreig je wat als 'baas', dat kun je je permitteren.

Kan ze ook met iemand ruilen van dienst? Als een collega voor haar kan werken, is je dochter misschien weer fit genoeg als ze de dienst van haar collega moet werken. Bij mijn dochter is die mogelijkheid er.

Het is al eerder gezegd, maar het is dus inderdaad echt zo dat een werkgever genoegen moet nemen met 'ik ben ziek, ik kan niet werken'. Ik ben er zelf meestal vrij open in. Maakt het mij uit dat ze weten dat ik misselijk ben of zware blaasontsteking heb (bijvoorbeeld), maar die informatie hoef ik niet te geven.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-03-2015 om 00:54

Oh ja:

je dochter moet dus zelf iemand zoeken die met haar wil ruilen.

Barvaux

Barvaux

15-03-2015 om 09:34

vreemd

Vreemd dat ze geen geld krijgt als ze ziek is of vrij is? Hoe kan dat en dan loop je toch helemaal geen stap harder als ze ziek is?

amk

amk

15-03-2015 om 09:55

Barveaux

0 uren contract waarschijnlijk. Dan worden de verlofuren met het salaris uitbetaald en heb je geen recht op betaling bij ziekte.

Barvaux

Barvaux

15-03-2015 om 10:48

nou simpel

Als je niets doet voor je werknemers doen die ook geen stapje harder voor jou... niet gaan werken dus vandaag.

Mango

Mango

15-03-2015 om 11:20

flauw

Zo kinderachtig, zeker veel ervaring met zogenaamd zieken.
Je poot stijfhouden inderdaad, anders pakken ze je er de volgende keer op. Er zit vaak wel kort ziekteverlof in het loon (ook bij flex), maar bij ziekte hadden wij eerst nog 2 wachtdagen.

Even heeeeel offtopic, het woordje ZIJ is heel goed te turven in je berichten

Kaaskopje

Kaaskopje

15-03-2015 om 11:53

Wachtdagen

Wachtdagen zijn inderdaad heel gewoon (helaas). Dus als dochter niets verdient op de eerste ziekdag is niet bijzonder. Het gaat om het gedram dat ze moet komen.

Anna G.

Anna G.

15-03-2015 om 11:59

vaak ziek?

Is ze vaak ziek? Ik vraag dat omdat ik in het verleden dit ook heb meegemaakt met een collega. Die meldde zich regelmatig ziek en op een gegeven moment heeft de leidinggevende toch gevraagd of ze wilde komen. Dus haar ziekteverzuim werd meegenomen bij de beoordeling. Mag niet maar gebeurt en misschien kan dat een reden zijn.

Barvaux

Barvaux

15-03-2015 om 12:27

annag

Er staat duidelijk in het eerste bericht dat ze twee keer ziek is geweest in twee jaar tijd.

Ik denk nu ook dat ze wel geld krijgt als ze ziek is maar dat ze altijd wachtdagen heeft?

tonny

tonny

15-03-2015 om 12:39

als je zo beroerd toch gaat werken...

... blijf je extra lang beroerd en ziek. De werkgever werkt zichzelf tegen.

Inderdaad krijg je bij een 0-urencontract niks als je ziek bent, en veel bijbaantjes gebeuren op deze basis. Mijn dochter probeert meestal ook eerst of er met een ander geruild kan worden voor ze zich ziek meldt. Pas als er niks te ruilen valt, meldt ze zich ziek.

Waardeloos voor je dochter Monique! Hopelijk knapt ze gauw weer op. (en wat een stom argument van dat examen. Als je klappert van de koorts, ga je daar ook niet heen, dan ga je naar de herkansing.)

Anna G.

Anna G.

15-03-2015 om 12:43

Dat kan dat niet meespelen met de beslissing.

bloemetje

bloemetje

15-03-2015 om 12:48

je moet hier boven staan

Ik heb maar 1 tip: je moet hier boven staan.

Je dochter WORDT niet gedwongen; ze is baas over zichzelf, en zij moet zelf haar grenzen bewaken. Ze is gewoon thuis, niemand komt haar halen, de regie ligt bij haar. En ja, zo'n werkgever is knap irritant bezig. Maar het heeft weinig zin om je daar druk over te maken en al helemaal niet om boos over te worden. Welkom in de grote boze wereld. Zie dit als een leermoment voor je dochter (en ook voor jezelf, want het raakt je blijkbaar). Ze zal in haar leven nog vaker te maken krijgen met mensen die iets van haar verlangen of eisen. Er zijn nu eenmaal vervelende werkgevers (en ander types, er zijn situaties genoeg te bedenken).

Je kunt een ander niet veranderen (er zijn er ook teveel). Je kunt jezelf wel leren om met dit soort mensen/situaties om te gaan. Zakelijk blijven, zeer duidelijk grenzen aangeven. Laat dochter (als ze weer beter is) een gesprekje met de werkgever aangaan. Laat haar aangeven hoe zij deze situatie heeft ervaren. Niet in de emotie, maar heel feitelijk: wat is er gebeurd, waarom was de wens van de werkgever niet realistisch.

Pas op dat je niet in de underdog-positie duikt en de focus legt op wat een ander allemaal voor oneerlijke dingen zegt en verlangt. Daarmee vergeet je dat je zelf een heel belangrijke rol speelt in dit soort situaties. Zeg dus niet: ze lopen over mij heen. Maar leer je dochter dat ze niet over zich heen moet laten lopen. En nee, dat is niet altijd makkelijk, maar je bereikt er uiteindelijk écht meer mee.

Stenna

Stenna

15-03-2015 om 15:16

absurd

Tjee absurd zeg. Toen ik in Duitsland werkte ergerde ik me altijd aan het ziekmeldsysteem daar: je moest daar altijd meteen een doktersattest halen en opsturen zodra je je ziek meldde (is nog steeds zo zag ik pas op t.v. tijdens de griepepidemie). Enorme rompslomp, volle wachtkamers waar je hondsziek zat te wachten (en elkaar aan te steken), tijd-en geldverslindend, en zeer achterdochtig idee ook , vond ik altijd. Nu zie ik opeens in dat het ook werknemer-beschermend is. Met doktersattest MOCHT je niet werken, al zou je willen: dan zou je niet verzekerd zijn en je werkgever aansprakelijk als er iets zou gebeuren.
Zoiets absurds als hier kun je daarmee wel voorkomen. Hoewel ik wel denk dat het toch eerder een uitzondering is (hoop ik).

Monique D*

Monique D*

15-03-2015 om 18:38

Ruilen

Mijn dochter wilde in eerste instantie met iemand ruilen die graag voor haar wilde werken, maar zij mocht niet, want anders zou zij teveel uurtjes "draaien". Verder was er geen oplossing.
En ja, het drammen van die werkgever kwam heel dreigend over, zeker als je weet dat je de baan kan verliezen. Daar zijn ze heel makkelijk mee. Het is werken of eruit.

En dat de wereld "boos" is, dat weten wij allang. Bij mij op het werk behandelen ze collega's ook op die manier. En je moet daarmee kunnen omgaan, anders ga je zelf eraan onderdoor. Zeker als je je machteloos voelt door hun gedrag. En dit raakt mij zeker, want ik heb een grote allergie voor mensen die helemaal niet beschikken over empathie en alleen aan zichzelf of het bedrijf denken.

Zij heeft inderdaad een 0-urencontract. Dat heeft mijn zoon ook. Als je niet werkt of ziek bent krijg je niets uitbetaald. Dus om dat geld gaat het niet.

Inmiddels heeft zij voor vandaag een collega gevonden die bereid is om voor haar te werken, dan kan zij uitzieken. Volgende week gaat zij weer werken.

Zij kijkt inmiddels ook uit naar een andere bijbaan. Zij heeft het daar wel gezien.

Monique D*

Monique D*

15-03-2015 om 18:38

Mango

"Even heeeeel offtopic, het woordje ZIJ is heel goed te turven in je berichten "

Wat wil je hiermee zeggen?

Puck

Puck

21-03-2015 om 20:52

Monique D

Ik denk dat Mango daarmee bedoelt dat je opvallend vaak het woord ZIJ in je postings gebruikt, waar de meeste mensen spreken over ZE. Het viel mij ook op.
Verder staat er een smiley achter dus echt vervelend zal MAngo t niet bedoeld hebben.

Mango

Mango

21-03-2015 om 23:33

Klopt hoor

Totaal niet vervelend bedoeld, waarom zou ik. Het was opvallend, normaal gesproken wisselen mensen ze en zij af of gebruiken nog eens dochter/mijn dochter. Je schrijft normaal niet zo, dus het viel extra op

Puck

Puck

24-03-2015 om 09:19

Mango en ik begrijpen elkaar

Helemaal met je eens, het viel mij ook op dat je schrijfstijl anders is dan gebrukelijk, zelfs zo dat ik dacht dat iemand jouw naam gebruikt heeft en je niet de echte Monique D was, of dat een huisgenoot via jouw account heeft gepost Als je lang meeloopt op een forum zoals dit dan zie je dat soort dingen gewoon. Heeft je dochter ondertussen nog wat gehoord van haar baas? Heel verstandig dat ze wat anders zoekt, een baas die zo met zijn personeel omspringt wil je niet hebben.

Jesse_1

Jesse_1

24-03-2015 om 10:24

Wat een vervelend voorval Monique

Kaaskopje "Het is al eerder gezegd, maar het is dus inderdaad echt zo dat een werkgever genoegen moet nemen met 'ik ben ziek, ik kan niet werken'."

De werkgever hoeft niet precies te weten wat je klachten zijn, maar mag wel vragen naar de te verwachten termijn van je ziekte.

Yura

Yura

24-03-2015 om 13:01

School

Ik heb een keer iets vergelijkbaars aan de hand gehad met school. Zoon was doodziek naar huis gegaan en ik werd gebeld dat hij onmiddellijk terug moest komen anders zou het vergaande gevolgen hebben. Achteraf bleek eea een misverstand, kan niet alle details uitleggen anders te herkenbaar. Maar ik heb hem in de auto gezet en ben met hem mee de klas in gelopen, alwaar hij een mondelinge toets moest doen, ik moest hem ondersteunen vanwege de pijn. Ik heb tegen iedereen die ik tegen kwam en die ons vreemd aan keek gezegd: ja hij moest onmiddellijk terug komen van meneer X anders had het vergaande gevolgen. De betreffende docent vond dat hij naar huis moest, maar ik heb gezegd: luister hij moest op stel en sprong terug komen van meneer X, anders had het vergaande gevolgen, dus ik heb ziek kind weer wakker gemaakt, veel te hoge dosis paracetamol gegeven en ik heb er zelf een afspraak in het ziekenhuis voor afgezegd (was waar) en kan nu 3 maanden wachten op een nieuwe, dus die toets wordt nu hier afgenomen, en ik blijf erbij voor het geval er iets mis gaat met hem. Dus meneer X erbij gehaald, directeur erbij gehaald en ik ben bij mijn standpunt gebleven, die toets werd afgenomen. Zoon kreeg een 8,5.
Meneer X schaamde zich dood en ik heb officiële excuses gekregen. Ik denk dat hij er wel van geleerd heeft. Sommige kinderen zijn echt wel eens echt ziek, zelfs op heel ongelegen momenten. Zoon had overigens niks ernstigs gelukkig.

Monique D*

Monique D*

25-03-2015 om 00:52

Puck en Mango: achterdochtig

Ik ben de enige echte Monique D* op dit forum en heb deze postings zelf getypt. Wat maakt het uit of ik de woorden Zij of Ze gebruik?
Op deze manier worden onschuldige mensen voor trollen uitgemaakt...dat zie ik heel vaak op het forum gebeuren. Jammer, hoor!

In plaats van dat je een sport van maakt wie een "echte" of "fictieve" poster is kan je je eerder in de inhoud van de berichten verdiepen.

Laat de rest maar aan het Forumbeheer over.

En als jullie gelijk hebben gehad dat een fictieve poster mijn naam zou hebben gebruikt dan zou de "echte" Monique D* toch allang gereageerd hebben?

Of zie ik dat verkeerd?

Monique D*

Monique D*

25-03-2015 om 01:08

Yura

Prachtige actie! Geweldig dat jouw zoon, ondanks die ziekte, een 8,5 heeft gehaald!

En dit gebeurt ook bij het bedrijf waar ik werk. Het is meer dan eens voorgekomen dat mensen die ziek waren na een paar dagen werden teruggeroepen om te komen werken. Een collega die terug moest komen kon bijna niet praten en je zag duidelijk dat hij ziek was. Toen kon hij weer naar huis..

En wat moet je zeggen als de leidinggevende tijdens ziekte telefonisch contact met jou opneemt en vraagt wat je precies hebt? Moet het antwoord zijn: "Dat hoef je niet te weten, meld mij maar ziek?"

Hanne.

Hanne.

25-03-2015 om 08:58

lastig

Dat zou je kunnen zeggen, maar of het de relatie beter maakt is maar de vraag.

Evt zou je kunnen schermen met 'dat is persoonlijk en wil ik niet met je delen' of met 'wat ik precies heb maakt niet zoveel uit, maar ik kan x, y en z niet doen en dus kan ik niet werken'.

Wát je hebt is vaak nl helemaal niet relevant, maar wat je beperkingen zijn en hoe lang het naar verwachting gaat duren is voor een werkgever wel relevant. Met die informatie kan je samen kijken wat wel mogelijk is.

Mango

Mango

25-03-2015 om 11:32

ahh...offtopic laatste keer

Ik heb alleen gezegd dat het opviel.

Net als iemand bij de huisarts zit en ineens spreekt met: ja dokter, nee dokter, terwijl die iemand dat thuis nooit doet. Of iemand die ineens deftig gaat spreken terwijl het een rasechte Hagenees is. Net zoals mijn man in een telefoongesprek na elke zin UH... zegt, terwijl hij dat in zijn gewone face-to-face-gesprekken niet doet.
Gewoon een verandering in manier van schrijven in dit geval.
Het viel op, dat was alles, daarmee maak ik van jou geen troll, noch beschuldig ik jou ervan, noch maak ik er een sport van dingen op te sporen, noch hoeft forumbeheer jou na te pluizen, noch hoef je er een serieuze posting aan te wijten, noch hoef je je beledigd te voelen. (5 x noch, voel je m?)

Het was een loze opmerking om je erop "te wijzen" (geinig) hoe vaak je het woord ZIJ gebruikte. Zo vaak zelfs, dat ik ben gaan tellen.
Maar je hebt het helaas volkomen verkeerd opgepakt, veel te serieus, zelfs na uitleg.

Monique D*

Monique D*

25-03-2015 om 12:24

Mango en Puck: allerlaatste keer o.t.

Dat kan jou wel opvallen, maar ik denk alleen dat ik het woord "zij" vaak gebruikte omdat ik als draadjesstarter mijn bericht zo goed mogelijk wilde verwoorden. En dan heb ik de neiging om "schrijftaal" te gebruiken i.p.v. "spreektaal". Het woord "zij" valt onder "schrijftaal".
Dat is de enige reden. Dat is hetzelfde dat een handtekening niet altijd hetzelfde hoeft te zijn, dat kan ook verschillend zijn.

Maar wat mij wel stoorde is dat Puck er direct vanuit ging dat deze Monique D* een fictief persoon kan zijn omdat de schrijfstijl anders is dan de "echte Monique D*. En dat wist zij heel zeker, want zij draait al langer mee... jammer dat je met die zogenaamde zekerheid volledig de plan mis kan slaan.

Vaak zijn er op het forum mensen verhalen niet willen geloven omdat "ze te mooi zijn om waar te zijn". Dan wordt gelijk het etiket "troll" opgepakt. Daar had ik lang geleden ook mee te maken gehad. Ik kan mij wel voorstellen dat er mensen zijn die niets meer durven te posten door deze aannames. En dat is heel triest.

Daarom zeg ik: let op de inhoud van het bericht. Die aannames zijn echt niet nodig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.