Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
MOEder

MOEder

14-02-2015 om 08:56

Kind met sociale problemen

Ik maak me zorgen om mijn zoon. Laatst tijdens het tien minuten gesprek kregen we weer te horen dat hij het sociaal erg moeilijk heeft op school. Hij weet niet hoe hij met andere kinderen om moet gaan en uiteindelijk leidt dat tot plagen, om laten vallen etc.

Ik vermoed dat hij iets van Asperger symptomen heeft.
Slecht contact in een groep met kinderen
Beter met volwassenen of oudere kinderen
Heeft niet echt vriendjes
Snapt niet echt hoe vriendschap werkt
Geen of weinig empathie
Erg op zichzelf gericht en of hij evenveel heeft als een ander
Tijdens de pauze zit hij liever alleen in de bibliotheek
Doet dingen heel impulsief (even voetje uitsteken zodat iemand struikelt)
Deed als dreumes zijn ogen dicht als hij een vreemd persoon zag die iets tegen hem zei
Weinig berouw
Erg slim maar ook heel bang om nieuwe dingen of moeilijke dingen te doen
Wil altijd laten zien hoe slim hij is, vaak door te zeggen dat hij het best is wat de andere kinderen natuurlijk niet leuk vinden
Slecht contact met ons jongste kind. Veel plagen, perse met speelgoed van jongste willen spelen, verlaagt zijn gedrag tot die van jongste
Weinig doorzettingsvermogen
Kan zich moeilijk concentreren (maar kan wel gerust uren lezen of met een scherm bezig zijn)
Snel afgeleid
Heeft veel hulp nodig, wil graag dat wij helpen bij pianospelen, oefenen voor sport etc.
Kon als jonger kind erg slecht tegen veranderingen, bv als de zwemjuf ziek was en er een andere was

Na dus de zoveelste keer te horen te krijgen dat zijn gedrag op school mbt andere kinderen erg slecht is moeten we iets doen. Ik kom meer en meer tot de conclusie dat het geen onwil is van hem, hij kan het gewoon niet. Hem op een druk speelplein zetten met 'ga maar spelen' is gelijk aan een peuter in het zwembad gooien met 'ga maar zwemmen'.

School is niet bepaald behulpzaam en hebben nooit iets gezegd over autistisch spectrum, laten testen oid. Ik vermoed dat als wij hem laten testen en er wel een diagnose is dat school hem dan beter kan begrijpen. Dat hij niet een rotkind is maar bepaalde dingen gewoon niet uit zichzelf heeft geleerd.

Mijn vragen:
Wat vinden jullie van de symptomen hierboven
Waar moet ik aan denken bij laten testen
Hoe ga je het best om met een kind dat Asperger heeft

Ik hoop dat ik iets van jullie kan leren. Op het moment ben ik gewoon heel verdrietig over onze zoon en hoe hij volgens mij heel vaak overvraagd wordt.


diagnose

Nou denk ik dat een diagnose mogelijk wel meer consideratie kan wekken al is de bedoeling dat de diagnose niet meer leidend is op school maar de geconstateerde begeleidingsbehoefte.
Dus dat kun je nog proberen met school te communiceren.
Zoon weet niet hoe hij op een positieve manier contact kan leggen. Zoon kan zichzelf niet betrekken bij het spel van de andere kinderen waarvan hij de spelregels niet kent en uitgeleg over nodig heeft. Zoon heeft meer vooraf concrete instructie nodig over taken en bezigheden. Vooral 1 op 1 begeleiding waarbij gecontroleerd wordt of je zijn aandacht hebt, of je op de 'same page' bent, of hij je begrijpt en of hij ook kan uitvoeren wat de bedoeling is.
Overvraagd inderdaad.
En empathie heeft hij mogelijk wel als hij begrijpt waar het over gaat. Maar dat zal hem uitgelegd moeten worden. Ik heb zoon hier een hele tijd uitgelegd dat wat leuk is in een cartoon, in het echt niet leuk is maar pijn doet en zorgt voor ruzie en lawaai.
Veel blijven uitleggen tot het kwartje valt kan helpen.
Elk kind is ook weer anders dus het is handig als je je houding afstemt op je kind en wat die nodig heeft en waarvan jij het idee hebt dat dat effectief is.
Veel geduld kan helpen omdat kinderen met een vorm van autisme alles moeten ordenen en om iets terug te vinden in veel vakjes van hun innerlijke kast moeten kijken totdat ze een efficienter systeem hebben. Die zoektijd en puzzeltijd hebben ze nodig en daar geef je ze ook de tijd voor.
Zorgen dat ze tijdig weten hoe de dag verloopt ook in kleine veranderingen.
Maar sociaal bleef het hier jarenlang nogal behelpen, maar inmiddels, 16 en 18 jaar hebben ze veel van de theorie al door al maken ze nog vaak onhandige fouten die ze punten kosten, ze krijgen het contact met anderen steeds beter onder de knie, maar zien ook de verschillen haarscherp en kunnen vaak makkelijker overweg met kinderen die op een zelfde manier functioneren.
Sommige leerkrachten kunnen goed zien wat een kind nodig heeft, maar veel ook niet omdat je natuurlijk ook door de grootspraak heen moet kijken. Ik snap het niet helemaal maar ik zie het wel vaker dat juist omdat kinderen veel falen in de omgang of het begrijpen ze een soort superieure houding ontwikkelen, als een soort overdekking door het tegendeel.
Ik heb zelf veel gehad aan de psychoeducatie van een psychologe en trainingen bij Autisme Centraal.
Ook Tony Attwood en 'geef me de vijf', er is best veel.
Ook aan 'wrong planet' heb ik veel gehad omdat daar mensen die zelf autisme hebben bespreken hoe ze zaken beleven en wat gangbare knelpunten zijn en hoe dat kan of wat je er mee kunt.

Overigens heel fijn dat je zoon tot rust mag komen in de bibliotheek want regelmatig rust kunnen vinden kan helpen om een dag door te komen die ze veelal overprikkeld omdat ze prikkels vaak niet kunnen filteren komt van alles ongefilterd binnen, maar ook vaak veel harder door overgevoeligheden van de zintuigen. Jij verheft even licht je stem maar voor een kind klinkt het als windkracht 8.
Daar reflecteren ze niet op omdat het voor hen normaal is maar ze raken er wel heel overvoerd en onrustig van en vol in hun hoofd.
Rust, stilte, niet storen kan goed helpen.

En ja

Het is pijnlijk om te zien hoe het je kind niet lukt om zorgeloos met andere kinderen om te gaan maar hoe het steeds zijn neus stoot of gepest wordt of buitengesloten wordt, alleen staat op het schoolplein. Of door mensen die beter zouden kunnen weten onnodig kwetsend behandeld wordt of onbegrepen wordt.
Dan stond dochter alleen bij het hek en juf, die ook meedeed aan de training sociale vaardigheden van dochter vond het op haar pad om kind erbij te betrekken. Dan meldde ze tegen kind: ga naar het klimrek en ga spelen. Maar dat was niet genoeg.
Dan stond kind even later bij het klimrek verstijfd waar iedereen op haar sprong of tegen haar aan duwde. Sneu.
Terwijl je op zo'n moment door 1 op 1 begeleiding en begeleiding bij het spelen je haar vaardigheden zou kunnen vergroten, maar dat vereist toch echt meer inzicht en vaak ook kennis. Maar goed, sommige leerkrachten zijn een natuurtalent of hebben persoonlijk ervaring en een enkele keer zie je dan ook iets moois.
Maar meestal blijft het een zee van onbegrip en afwijzing waar kinderen ook erg onder lijden.
Het is goed om ze dan thuis en elders meer succeservaringen te helpen opdoen. Om hun zelfvertrouwen te stutten.

De leeftijd

Ik dacht vroeger dat het beter was om kind te stimuleren met leeftijdgenoten om te gaan. Maar eigenlijk is het veel handiger om daar niet zo'n punt van te maken. Contacten met volwassenen zijn vaak veel beter omdat die meer geduld hebben en meer tekst en niet direct overgaan tot pesterij waar kinderen onder elkaar veel last van hebben.
Die contacten met leeftijdgenoten komen veel later wel beter tot stand als ze er zelf meer tekst en vaardigheden bij hebben. Nu moet je ze eigenlijk beschermen tegen kinderlijk fout gedrag omdat ze daar veel schade van oplopen, maar ook de andere kinderen beschermen tegen onbegrijpelijk gedrag van jou kunt door de stress en het onbegrip.
Daarom snap ik goed waarom homeschooling zo goed zou zijn voor deze kinderen, dat is sociaal veel veiliger en er is meer kans dat ze van contact 1 op 1 meer leren. Leren in een groep overzien ze sociaal heel moeilijk. Het is niet aan te leren maar leidt tot schade.
Dus kies voor 1 op 1 contacten en voor rust en voor die contacten die wel lukken, die bevestig je en maak je mogelijk.
Mijn kinderen hebben ook veel gehad aan het geduld van oma en opa en sommige leerkrachten. Zoon had een leerkracht die zelf een vorm van autisme had, daar ging hij graag mee om tussen de lessen door want het was niet zijn leerkracht.

pinda

pinda

14-02-2015 om 11:34

slim

Hoe slim is hij, en wordt daar op ingespeeld op school? Misschien is hij enorm aan het onderpresteren. Sommige kinderen gaan daardoor autistisch gedrag vertonen.
Dat moet je eerst aanpakken, kan zijn dat een deel vh gedrag al verdwijnt. En juist als er autisme speelt is werk op niveau erg belangrijk. Laat hem voelen (door passend werk) dat dingen ook voor hem moeilijk kunnen zijn.

MOEder

MOEder

14-02-2015 om 20:44

AnneJ en Pinda

Bedankt voor jullie berichtjes. Ik blijf het moeilijk vinden om goed met zoon om te gaan. Het is zo'n beweeglijk impulsief geluidmakend kind dat ik soms echt gillend gek wordt. Ik hou me voor dat hij er niets aan kan doen maar makkelijk is het niet.

Ik heb een paar boeken uit de bibliotheek om te lezen en ga binnenkort met een moeder van school praten om haar ervaringen en tips te bespreken. Denk er nog over na of ik eerst nog het gesprek met school aanga voor ik naar de huisarts ga.

Ik heb geen idee hoe slim zoon is, hij is nooit getest. Hij las al heel vroeg en heel snel ook heel goed. Een lees test met 5.5 jaar kwam uit dat zijn 'leesleeftijd' ruim 10 jaar was. Idem qua spelling. Hij is heel sterk in rekenen en heeft ook een grote woordenschat. Helaas in het land waar wij wonen worden kinderen niet een klas hoger geplaatst, en voor zover ik kan zien wordt er ook niet echt op niveau gewerkt. Dat is jammer voor zoon maar ik heb geen idee hoe de verveling meespeelt in zijn sociale problemen. Helaas is zijn werkhouding slecht en laat hij meestal niet zien wat hij kan, dus zijn lerares doet geen moeite om hem moeilijker werk te geven.

Moni

Moni

14-02-2015 om 21:32

Kun je een iq-test laten doen

Pinda is heel alert. Veel van wat je beschrijft kan ook door verveling komen en de hele dag doen wat veel te makkelijk is.
Kun je in jouw land een iq-test laten doen, aangenomen dat je zoon de taal goed beheerst?
Als zijn iq inderdaad hoog is, kan dat helpen om school te overtuigen om moeilijker werk te geven. En nog belangrijker: zoon merkt dat hij meer gezien wordt.
Als ik jouw voorbeelden lees, zou ik inderdaad oppassen voor aanpakken van sociale problemen terwijl het probleem ook kan liggen in zijn iq t.o.v. het aanbod op school.

Tango

Tango

14-02-2015 om 23:36

Testen

Ik vind het eigenlijk wel goed dat school niet oppert dat hij getest moet worden. Beter dan zo'n school die meteen een oordeel klaar heeft. Ik vind het wel bijzonder dat jullie hem nog niet hebben laten testen terwijl je kind zo vast lijkt te lopen.
IQ test zou ik zeker doen maar daarnaast ook een breder onderzoek. Dat je in het buitenland woont kan ik er niet zo snel uithalen, maar misschien lees ik ergens over heen.
Op sociaal emotioneel gebied komt jouw kind heel jong over, al lees ik niet hoe oud hij is. Verder heb ik het idee dat jullie veel van hem vragen: pianoles, oefenen met sporten. Maar goed, ook daarover weet ik te weinig omdat ik niet lees hoe oud hij is.

pinda

pinda

15-02-2015 om 09:17

wel achteraan

Ik lees over enorme negatieve spiralen; daar komt hij niet meer uit. Om goede werkhouding te ontwikkelen heeft hij werk op niveau nodig etc. Negatieve verwachtingen die er liggen naar hem.
Ik denk echt dat de sleutel op school ligt. Gezien zijn aansluitingsproblemen zou hij ook echt versneld moeten worden.
Ik zou heel snel in gesprek gaan met leerkracht.
Zoek ook peers voor je zoon, hoe doet hij het dan?

Moni

Ik heb nooit het nut gezien van een IQ test maar daar gaan we nu toch maar achterheen. Ik vermoed een hoog IQ maar of school hem opeens moeilijker werk zal geven is onduidelijk.

Maar volgens mij speelt er echt meer dan verveling. Als peuter had ik altijd al het gevoel dat er iets met hem was... wat, geen idee.

Oh griebel

Daar gaat mijn nick, nou ja, laat ook maar.

Tango

Wij hadden nooit zo het idee dat zoon was vastgelopen. Meestal twee keer per jaar het tien minuten gesprek op school waar we wel te horen kregen dat zoon sociaal niet handig is maar afhankelijk van de lerares hoe erg het was zeg maar.

Er moet inderdaad een breder onderzoek komen, ik hoef niet alleen zijn IQ te weten. Ik vermoed dat dat bijzaak is.

We wonen in Engeland. Hier gaan kinderen de Sept als ze 4 zijn naar school en blijven in hun leerjaar of ze nou voor of achter lopen.

Zoon is 8. Hij speelt nu een jaar piano en moet iedere dag kort oefenen. Dat vind hij op zich leuk maar als er net een nieuw liedje geleerd moet worden is hij snel gestressed en boos als het niet gelijk perfect lukt. Hij vind fouten maken moeilijk. Hetzelfde speelt met karate als hij net een nieuwe band heeft.

Pinda

We zitten inderdaad in een negatieve spiraal. Zoon is wie hij is en ik en school moeten leren hoe wij het beste met hem om kunnen gaan. Zoon kan natuurlijk ook nieuwe dingen leren maar zal daarvoor echt training moeten krijgen.

Versnellen gaat hier dus echt niet, helaas wonen we daarvoor in het verkeerde land. Zoon gaat wel aardig om met een jongen uit zijn klas en die zien we buitenom school ook wel. Verder heeft hij niet echt vrienden, peers of niet. Hij speelt wel leuk in de straat met een jongen die een jaar ouder is, maar dat is 1 op 1 en fieten of scooteren oid dus weinig kans of noodzaak om te treiteren.

GGZ jeugd

Laat je door je huisarts verwijzen naar GGZ jeugd. Daar hebben wij hele goedde hulp van hun testen kinderen ook op gedrag en hebben dan een diagnose en nee je zoon doet het niet expres hij kan gewoon niet anders succes

Update

Ben bij de huisarts geweest en die heeft zoon verwezen naar een kliniek, met urgentie ook nog. De afspraak staat voor mid juni (normaal is er een wachtlijst van 7 maanden) en we zijn nu bezig met al de formulieren die we moeten invullen. Nogal confronterend om te zien hoe negatief we die moesten invullen. Er was maar een klein hokje waarin je de sterke kanten van je kind kon belichten.

pinda

pinda

16-04-2015 om 22:23

verdiep je aub

in onderpresteren, fixed mindset, en in hb in z'n algemeenheid.
(Dat ga je niet te horen krijgen bij reguliere hv doorgaans, helaas! Maar ook als 'slechts' onderpresteren speelt ga je wrs een psychiatrische diagnose krijgen. Alleen wordt het dan heel lastig je kind te helpen.

Pinda

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Zouden mijn zoon's problemen echt alleen veroorzaakt worden door verveling op school en te weinig (vrijwel geen) werk op niveau? En wat is een reguliere hv? Ik heb geen idee wat voor onderzoek ons te wachten staat. Wij als ouders en school hebben verschillende vragenlijsten die we moeten opsturen en dan in juni is de afspraak.

Moni

Moni

16-04-2015 om 23:56

Stappenplan tot diagnose?

Vragenlijsten voor ouders en school klinkt als vragenlijsten die kunnen leiden tot een diagnose in gedrag/persoonlijkheid. Denk aan AD(H)D of Autisme. Onderzoek naar dyslexie zit anders in elkaar.
Het zou kunnen dat in deze onderzoeken ook het iq getest wordt. Als er een vermoeden is van hoogbegaafdheid dan is het beter om zo'n test te laten doen door iemand die verstand/ervaring heeft met hb-kinderen. Niet om de score omhoog te krijgen maar om een beter onderzoek te krijgen. Zij testen bijvoorbeeld verder door dan nodig is. Dat heeft geen invloed op het cijfertje maar zegt wel iets over de potentie. Daar heb je dan wat aan in het vervolg.Je bent immers niet op zoek naar een cijfertje maar naar een soort handleiding.
Bedenk ook in hoeverre de taal invloed heeft op een iq-test. Stel dat de test in het Engels is, kan je kind daar optimaal aan voldoen of heeft de moedertaal invloed?

pinda

pinda

17-04-2015 om 07:00

Het kan dat de problemen veroorzaakt worden door onderpresteren.

pinda

pinda

17-04-2015 om 14:00

Je noemt een iq test bijzaak. In feite is het dat ook, er is geen iq test nodig om je zoon een passend aanbod op school te geven. Maar hij heeft dat wel nodig.
Liefst pas je dat eerst aan en ga je op zoek naar peers. En dan pas kun je beoordelen wat er ev aan problematiek overblijft. Al kunnen de gevolgen van langdurig onderpresteren ernstig en zeer hardnekkig zijn.

Maar ook als er sprake is van ass is het echt wezenlijk dat er een passend leeraanbod is. Hij zal dan meer hulp nodig hebben vaardigheden aan te leren. Dat leren gaat alleen goed maar binnen optimale omstandigheden.

Pinda

Dank je. Als we het papierwerk teruggestuurd hebben dan zal ik het ziekenhuis bellen om te vragen of ze het ontvangen hebben en hoe het onderzoek eruit ziet. Ik heb ook een vriendin die er is geweest dus die zal ik het ook vragen. Als er geen cognitief onderzoek is moeten we dat toch maar prive laten doen, al is het alleen maar om te weten wat zoon's sterke en zwakke kanten zijn.

IQ test

http://www.intelligentietest.nl/
Dat is een lastige. Als je aan autisme denkt. Afhankelijk van je kind en van de -voor kind begrijpelijke uitleg van de- tester wil het nog weleens mislukken. Ik ken persoonlijk een paar verhalen van kinderen die daardoor juist niet goed geholpen werden en lager ingeschat.
Ik deed met kind van 9 jaar de gratis IQ-testen.
In die tijd alleen nog voor volwassenen. Maar daar had hij, met mijn instructie, al diverse keren 120-140. Op een test voor volwassenen.
De ggz instelling wilde bij zoon niet testen. Dat was toch een momentopname. Daarom deed ik het zelf.
Wat ik wil zeggen is, dat als er sprake is van autisme, gaat het hb-verhaal je waarschijnlijk niet helpen.
Hoewel ik direct toegeef dat de symptomen eenzelfde indruk kunnen maken. Ik heb inderdaad iemand meegemaakt die mij bekende HB te zijn, en wat functioneren betreft klopte dit, hoog niveau in het bedrijf met juist een organisatorische en politiek/sociale functie.
Bij mijn kinderen komt een hoog niveau er niet uit, tenzij je het materiaal op een voor hen begrijpelijke manier, op een moment dat ze kalm zijn -geen afleiding door honger of stress of andere kwesties-, aanbiedt.

pinda

pinda

17-04-2015 om 20:16

sorry AnneJ

Ben het met je eens dat een combi ass-hb een hele ingewikkelde is. Er is ook nog ontzettend weinig over bekend. Maar dat bij ass een hb verhaal niet werkt ben ik zo met je oneens.
Helaas is dat ook zoals gedacht wordt binnen gehele reguliere hulpverlening, daar kom je dus met hb verhaal niet verder, zeker niet als er ass speelt. Je hebt echt hb deskundigheid nodig. Helaas hebben hb deskundigen weer vaak geen kaas gegeten van ass, of onvoldoende..
In de praktijk worden ze toch ook begeleid door hb deskundigen.

Maar hoe weet jij zo zeker AnneJ dat er bij jouw zoon geen sprake was/is van ook onderpresteren?

Het klopt zeker dat een test onbetrouwbaar kan zijn door ass. Door onderpresteren overigens ook...liefst laat je testen door iemand goed bekend net hb en ass.

Moni

Moni

17-04-2015 om 20:42

misdiagnoses bij hb

Google eens op Webb en missdiagnose.
Hij heeft ook een boek geschreven hierover.
Hb kan in bepaalde situaties lijken op een ass.

De combinatie van een ass en hb kan natuurlijk ook. Daar zijn meerdere artikelen over te vinden.

http://www.hiq.nl/hb-hben-ass.php

http://www.agnesburger.nl/images/uploads/HB_ASS_1_TvO_06_06.pdf

Moni

Bedankt, interessant om te lezen. Ik zal mogelijke hoogbegaafdheid noemen, alhoewel ik geen idee heb of zoon hoogbegaafd is. Hij las al heel jong en loopt flink voor op spelling, rekenen etc maar is volop aan het onderpresteren op school dus ze nemen hem niet erg serieus.

Moni

Moni

17-04-2015 om 21:13

Daarom is een iq-test belangrijk

Er zijn heel wat hb-ers die onderpresteren, om allerlei redenen.

En als hij hb is, dan moeten ze dat meenemen in de verdere beoordeling. Zie artikel Agnes Burger. Er is ook een deel 2.

Ik heb altijd geleerd dat als een kind hb is, je eerst de leerstof/omstandigheden op school/peers moet veranderen. Pas als daarna de ASS kenmerken nog aanwezig zijn, ga je een mogelijke ASS onderzoeken.
Zo te lezen gaat dat bij jullie niet zo. Blijf alert. En combinatie kan ook nog maar als dat niet gezien wordt, krijgt je zoon allerlei aanpassingen naar aanleiding van ASS terwijl zijn slimheid genegeerd wordt. Daar wordt hij niet blijer van. (hij hoeft daarvoor niet hb te zijn, gewoon slim kan ook al veel invloed hebben op wat wel of niet gaat werken)

Sanne

Sanne

18-04-2015 om 22:02

Tip

Zet je verhaal eens op HB kind forum.
Dit zijn typische HB symptomen, meer dan autisme.
Sanne

Twijfelen

Goh ik begin toch wel te twijfelen na jullie reacties.

Maar zoon doet zoveel rare/gemene dingen zonder erbij na te denken of het zo te bedoelen, ik kan me niet voorstellen dat die voortkomen uit alleen maar hoogbegaafd zijn. Hij verstoort echt de rust thuis, en doet dat eigenlijk al jaren. Wij bieden hem heel veel dingen aan om hem mentaal te stimuleren maar hij is eigenlijk alleen blij als iemand 24/7 met hem bezig is en daar hebben wij geen puf voor/zin in.

Ik blijf googelen en lezen en als iemand nog een boek aanraad (mag natuurlijk ook in het Engels) dan graag. Zoon is trouwens alleen Engelstalig.

Moni

Moni

19-04-2015 om 10:23

Moni

Dank je, heb her boek besteld. Ben benieuwd

pinda

pinda

19-04-2015 om 17:39

her komt veel voor

dat kinderen die op school gefrustreerd en ongelukkig zijn thuis niet te genieten zijn. Maar blijf vooral kijken naar je kind; wat heeft hij concreet nodig, waar reageert hij goed of slecht op.
Vergeet ook niet dat als hij sociaal geen aansluiting heeft hij geen goede mogelijkheden tot ontwikkeling heeft.
Wat zegt hij zelf over school? Over hoe het gaat thuis?
Het kan natuurlijk geen kwaad je ook te verdiepen in ass en te kijken of je hem 'ass-vriendelijker' kunt benaderen. Maar ook als hij ass heeft zul je iets met school situatie moeten doen. Ass gaat niet over, je kunt wel zorgen dat hij beter in zijn vel zit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.