Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

blik

blik

21-10-2015 om 10:55

afvallen, wie ook?

Ik wil gewicht verliezen, ben hier nu zo'n twee weken mee bezig.
Iemand die daar ook mee bezig is of daar plannen voor heeft, en het leuk vindt tips en tricks of gewoon ervaringen uit te wisselen?


Pirata

Pirata

08-01-2016 om 08:03

badpak

Om eerlijk te zijn, ben ik al een tijdje aan het badpak. Nou ja, een bikini met een lange bovenkant. ☺

blik

blik

08-01-2016 om 09:02

bikini

Jaaa, is dat zo'n tankini oid?
Heb me al eeuwen voorgenomen daar eens naar te kijken, lijkt me iets minder zweterig dan badbak? Maarja, naar zoiets ga ik nu niet kijken, wil nog meer dan 10 kilo eraf, zou zonde zijn nu iets te kopen.

En ach, eigenlijk zijn de momenten waarop ik een bikini uberhaubt maar áán had kunnen doen afgelopen jaren op twee haden wel te tellen, dus hier niet meer zo dringend.
(Van de andere kant, chips, bedenk me nu dat badpak misschien wel helemaal niet meer past nu en had me voorgenomen weer te gaan zwemmen opdat ik toch iets kan doen aan sport, toch maar eens vlug gaan passen!)

Ik ga ook posten

Misschien helpt dat. Ik dacht dat een personal trainer bij fitness die me regelmatig op de weegschaal zet zou helpen, maar nee, dat helpt geen zier. Vroeger ooit met een dietiste hielp dat geweldig: iemand die me in de gaten houdt en ik stopte geen snoep er meer in. Maar het kan me minder schelen kennelijk.
Ondertussen zit mijn broek strak...

Meestal ben ik redelijk aktief, samen met mijn man, fietsen en wandelen, maar mijn man zit in de lappenmand, problemen met zijn been, hij kan moeilijk staan en loopt hooguit 3 km/u. Fietsen gaat wel, maar geen grote afstanden zoals we gewend zijn. Ik ga zelf wel naar fitness, maar ik vond het niet gezellig om mijn zieke man in de kerstvakantie achter te laten, dus heb ik automatisch minder bewogen en tja, kerst he, wel meer gegeten.

blik

blik

09-01-2016 om 11:36

MoederMop

Leuk dat je meedoet!

Vraag: drinken jullie extra water?
Ik blijf daar mee worstelen. Heb ergens wel het gevoel dat het goed is extra water te nemen, wil eigenlijk wel zo'n 2 liter drinken.
Maar ik moet dan zo vaak plassen, word daar helemaal iebel van.
Gisteren was het zo erg dat ik tijdens een autoritje van een half uur echt ben moeten stoppen om te plassen. Ja, dat wil ik nu ook weer niet.

Ik drink al redelijk veel, koffie, thee (vooral groene) en vaak 1 glas jus d'orange per dag.

Suze

Suze

09-01-2016 om 12:54

drinken

Ik drink niet veel water, maar wel heel veel thee. En moet inderdaad om de haverklap naar de wc. Maar heb dat voor thee wel over .

Nog 2 ons te gaan voor mij tot mijn maximaal toelaatbare gewicht en eigenlijk ben ik nog steeds niet strak aan het opletten.

Maar wil het wel zoveel mogelijk proberen te doen, want wil er echt nog zeker een kilo of 1,5 af zien te krijgen.

Zet hem op allemaal.

Juno

Juno

09-01-2016 om 14:24

Nee

Ik drink geen extra water maar ik drink wel veel water. Gewoon, omdat ik het lekker vind. Ik drink koffie, water en ik verwen mezelf met thee. Met Sinterklaas heb ik een éénpersoonspot met kop gekregen en wat lekkere smaken. Andere dingen drink ik eigenlijk niet.

kent u deze al?

Ik kwam deze toevallig tegen en het leek me hier wel toepasselijk. Grappig, en ook erg goed gezongen :


https://www.youtube.com/watch?v=lQ6-nCLeDsI

Groeten,

Temet

blik

blik

11-01-2016 om 09:55

Temet leuk

Ook wel één vd redenen waarom ik er zo lang tegenaan heb gehikt hoor, ben wel wat bezorgd een lijn/gezondheids freak te worden.
Ben nu eenmaal vrij verslavingsgevoelig en kan soms wat weinig maat houden

Misschien overdrijf ik al op dit moment.
Dochter zette gisteren grote ogen op toen ze avondeten zag. Oke, zei ze, dus we eten groente, en groente, en uhm, groente. En verder?
Ze overdreef uiteraard, viel best mee, en er zaten ook gekookte eieren in de salade en geitenkaas bij de pompoen en er waren broodjes bij.
Maar voor ons gezin is het misschien wel een te grote stap, we eten nu best vaak wel gezond. Heb me nu dus voorgenomen deze week ook weer gerechten te maken die vooral lekker zijn! (En dan wat gezonder gemaakt)

Katja

Katja

15-01-2016 om 13:42

menu's 1000 kalorien per dag

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier, dus ik weet niet of jullie mij kunnen helpen. Ik wil ook graag een paar kilo afvallen, weeg nu 63 bij een lengte van 158, en wil heel graag naar 55 kilo. Dat betekent acht eraf en met een halve kilo per week denk ik dat dat binnen een maand of vier moet lukken. Dat betekent dat ik naar een 1000 kalorien dieet moet. Mijn dagverbruik zit op ongeveer 1700. Zittend beroep, niet heel sportief vanwege beperkingen, krachttraining zit er niet in. Wandelen kan en doe ik wel regelmatig (hond). Huishouden bv kan ik zelf niet doen vanwege lichamelijke beperkingen.

Bij mij werkt dat het beste als ik me aan een dagmenu kan houden, dat ik zelf niet na hoef te denken of calorien bij hoef te houden in een app of lijst. Dat kost me teveel tijd en gedoe.

Weten jullie een website oid waar je dat kan vinden?
En dan ook nog een beetje gezond (geen eierkoekenmenu) maar niet te overdreven (havermout ja, groene smoothies nee). Ik ben dus op zoek naar een simpel dieet, waarbij ik zelf niet na hoef te denken. Ik lust vrijwel alles en heb ook nog drie gezinsleden zonder overgewicht.

Katja

Maar dan hoef je toch niet persé een speciaal dieet te volgen? Als je van alles wat je normaal eet vanaf nu de helft eet val je vast ook een pond per week af. De wandeling met de hond wat langer en intensiever en je bent gezond bezig.
Als de hoeveelheid eten toch te weinig is dan neem je extra groente.

Pirata

Pirata

16-01-2016 om 10:25

hmmm

1000 calorieën elke dag? Dat lijkt me niet gezond, ook niet met jouw lengte. Je krijgt dan tekorten. Typisch een crashdieet. Probeer liever mijn methode en houd die ook vol. Intermittend fasting heet het. En ja het werkt, en geen tekorten, geen vreetbuien omdat je maandenlang honger lijdt en geen jojoeffect.
Hoe kom je op de gedachte van die 1000 kcal? Kijk liever hier eens: http://the5-2dietbook.com/calculator dan zie je wat je dagelijks nodig hebt om je gewicht te behouden.

Suze

Suze

16-01-2016 om 10:28

Katja

Eens met Pirata.

Katja, ik zou als ik jou was niet zo'n crashdieet doen. Misschien haal je je streefgewicht binnen de bedachte periode.

De kans is dan alleen wel groot dat je daarna weer omhoog schiet, omdat het ongezond is en niet vol te houden.

Dan ga je jojo'en, en eindig je uiteindelijk met een hoger gewicht.

Vast niet je bedoeling.

Als je blijvend wilt afvallen, doe het dan wat rustiger en op een gezondere manier. Dan lukt het je straks ook om op dat gewicht te blijven. Uiteindelijk gaat het erom een gezonde levensstijl en gezond eetpatroon te bereiken dat je altijd kunt volhouden.

Katja

Katja

16-01-2016 om 13:25

1150-1200 kcal ruststofwisseling

Ok, de calculator uit de link van pirata, zegt dat ik 1200 kcal per dag nodig heb om mijn lichaamsfuncties te kunnen uitvoeren.. Dus geen 1000 maar 1200.

Verder zegt het modelletje dat ik 1650 kcal per dag nodig heb met mijn huidige activiteiten. Wil ik een kilo vet in de twee weken kwijtraken dan is dat 3500 kalorien minder per week, een kilo vet staat voor 7000 kcal aan energetische waarde.( Dat betekent tevens dat een pond lichter in twee dagen dus zou betekenen dat je 3500 kalorien minder hebt gegeten of meer hebt verbruikt in twee dagen. Lijkt me onmogelijk. Dan verlies je geen vet maar vocht).

Dat is dus 500 kcl per dag minder eten.
1650 min 500 =1150. Dus als ik rond de 1200 zou zitten, is dat volgens mij niet crashen, en zou ik ongeveer een pond per week moeten kunnen kwijtraken.

Als ik dat 5:2 zou toepassen:
Twee dagen 500 kcal per dag, is een deficit van 1100 per die dag, 2200 per week, duurt het dus 3.5 week voordat je die kilo vet hebt verbrandt. Daarnaast lijkt dat me echt moeilijk om te doen, 500 kcal per dag is echt heel weinig. Voelen jullie je dan niet licht in je hoofd?
Ik ben wel gewend om af en toe een balansdag te pakken, maar sit is dus nog een stap verder.

Ik weet wel dat het beter is om langzamer af te vallen en je eetpatroon te veranderen, maar dat zie ik meer als iets voor als je eenmaal op gewicht bent.....
Nu maak ik wel kleine veranderjngen, bv magere melk id koffie en matigen met alcohol, geen koekjes maar wel chocola, maar dat zet tot nu toe nog geen zoden aan de dijk.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

16-01-2016 om 13:38

Pond per week

Een pond per week ga je niet redden als je zo klein bent en geen tientallen kilo's overgewicht hebt. Bij mij komt het er een beetje op neer dat ik steeds vanaf januari tot juli bezig ben om 5 kilo af te vallen, die ik er dan in de laatste maanden van het jaar weer bij eet Zo weeg ik iedere keer in januari weer hetzelfde als in januari van het voorgaande jaar, nou ja dat is het best mogelijke vrees ik.
Nu ben ik dus weer streng aan het lijnen. Ondanks dat straffe beleid gaat er hooguit een kilo per maand vanaf. Met 1300 calorieën per dag heb ik toch nog best wel honger. Er is ook eigenlijk geen ruimte voor fatsoenlijke tussendoortjes.

Pirata

Pirata

16-01-2016 om 13:54

katja, 25,2

Katja, je BMI is nu 25,2. Wel reden om ietsje af te vallen, maar ik zou niets radicaals doen. Straks zit je opeens op 26!
Ik doe eigenlijk geen 5:2, maar 6:1 en een dag per week begin ik pas om 12 uur met eten. Ja, ik krijg er rond een uur of 5 's middags de hongerklop van. En ik bedenk de hele middag welke heerlijke 300 kcal. avondmaaltijd ik ga nemen. En ik smokkel, want ik zit eerder op de 600 kcl per dag dan op de de 500. Per keer, pond kwijt en de volgende dag eet ik weer lekker tot mijn buik vol is. Ben wel zwaar gaan minderen met alcohol voor alle dagen van de week. Als ik nip van mijn wijn doe ik er 2 keer zo lang mee. Cider heeft maar een klein deel van de alcohol van wijn dus dat kopen we nu vaker.
Je kunt de docu van Michael Mosley over vasten eens bekijken, ik vond het interessant.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

16-01-2016 om 13:58

5:2

Volgens mij zou ik dat ook wel redden 5:2. Ik heb twee heel drukke werkdagen en vaak neem ik dan onderweg een lunchreep van 200 calorieën. Rond 17.30 val ik dan wel bijna van mijn stoel
Hoeveel eet je dan op de dagen dat je niet oplet/vast/jezelf uithongert?

Pirata

Pirata

16-01-2016 om 14:01

oh en chocola

Chocola heeft (puur) nog altijd iets van 550 kcal per 100 gram. Niks mis met een stukje hoor, maar het gaat om de calorieen. ' s Avonds een schep minder aardappelen of pasta en een schep extra groente maakt qua calorieen heel veel verschil.

Pirata

Pirata

16-01-2016 om 14:06

Vesper

Ik zit dan ongeveer op 1800 kcal. Als ik meer wijn neem is dat eerder 2000. Maar ik ben totaal onfanatiek, want ik heb al een gezond gewicht en ik sport.Ik wil zelf vooral een strakker lijf. En blijven smullen, want ik ben een lekkerbek. Dus voor mij is een vastendag in de week ideaal. Eet jij dan 200 kcal tot aan je avondmaaltijd, op die drukke dagen?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

16-01-2016 om 14:09

Nee, ook ontbijt

Mijn ontbijt zit rond de 250 calorieën, dus dan zit ik tot het avondeten aan de 450. Dan zou ik dus wel daar iets moeten schrappen, wil ik rond die 500 komen. Het gaat ten koste van mijn denkvermogen en humeur als ik echt honger krijg. Avondeten overslaan en maar gelijk naar bed dan

Pirata

Pirata

16-01-2016 om 14:32

haha

Daarom doe ik het alleen op mijn vrije dag. Anders eet ik mijn collega's nog op (natuurlijk nadat ik hun boterhammen met kaas heb ingepikt).
Als ik een vastendag heb, is mij ontbijt iets van 70 kcal (veel fruit met een lepeltje yoghurt), lunch circa 200 (gebakken ei met meegebakken groente en verse fruitsalade). Dan nog een diner van roerbakgroenten met kipfilet en een lepeltje rijst, ongeveer 300 kcal. Overdag wel melk in de koffie, is oom idts van 30 kcal. Bij elkaar 600. En door het volle bord groenten van het diner gelukkig geen honger 's nachts!

Vesper Lynd

Vesper Lynd

16-01-2016 om 16:46

Bak groente

Ik had dat van de week gemaakt. Roergebakken tofublokjes met een beetje rösti en een heleboel groente, hele hapjespan vol en maar 600 calorieën. Het was dus best nog wel doorkauwen om dat allemaal op te krijgen, maar om 22.00 uur krijg ik dan toch wel weer trek. Niet aan toegegeven maar dan heb je de volgende dag echt gierende honger als je wakker wordt. Tja, het valt allemaal niet mee

blik

blik

16-01-2016 om 16:47

yeah!

Vandaag onder de 70!
(Nipt, maar whatever)
Voor het eerst sinds laaaang begint mijn gewicht met een 6!!
Joepie, dit is wel een mijlpaal voor me.
Betekent ook dat ik op de helft ben, ben nu zo'n 10 kilo kwijt.
Het zal nog wel even schommelen en nog boven de 70 uitkomen komende dagen, maar ik wil dit echt vasthouden en zeker niet meer structureel een 7 zien in mijn gewicht!(aan het begin dan)

Betekent voor mij gevoelsmatig ook dat het gevaar even afgewend is voor nu. Ik kwam zo dicht bij de 80. Had die nog net niet bereikt. Maar ik was al maanden vrij fatalistisch, zag mezelf echt enorm dik worden in de toekomst, echt heel dik.
Ik weet nu dat dat niet hoeft. En wil echt niet meer in de gevaren zone komen. Dus iig die 6 nog wat aanhouden!!

Streven is dus onder die 60. Maar dat weet ik nog niet precies. Ik vind mezelf behoorlijk slank worden, vind alleen mijn buik nog wel enorm.
Wil daar graag vanaf, maar moet niet te zeer ten koste gaan van andere gebieden, ben nu al mager in gezicht en heb geen billen meer maarja je kunt niet alles hebben.
Ach ik zie wel, voor nu heel blij.

Juno

Juno

16-01-2016 om 22:50

Blik

Wat goed zeg, gefeliciteerd! Er spreekt veel blijheid uit je bericht, fijn voor je!

Yvonne

Yvonne

16-01-2016 om 23:50

Weight Watchers soep

Ik lees geïnteresseerd mee maar ben nog niet zo ver dat ik weer aan de slag ga. Al is het nodig
Maar ik had wel een tip. Lang geleden heb ik bij de Weight Watchers gelopen. Prima ervaring trouwens. Hun soep is me altijd bijgebleven en ik heb die geregeld gemaakt.
Je maakt een soep van bouillonblokjes en groenten. Heel erg veel groenten. En dat eet je, heel erg vaak. Eigenlijk elke keer als je honger hebt. Op die manier krijgt je vocht en groenten binnen en dat vult enorm maar bevat maar heel weinig calorieën. Ik hou van soep, dat scheelt. Als je niet graag soep hebt lijkt het me wat lastig worden. Maar als je dit een aantal dagen volhoudt val je aardig af. Je kunt het natuurlijk ook combineren met wel avondeten nemen of zo. Kun je toch met het gezin mee eten.
Succes allemaal

blik

blik

17-01-2016 om 00:34

ja blij

Weet je, eigenlijk dacht ik dat ik dit niet kon. Wel dus, dat voelt goed.
Bij deze dus, voor iedereen die wel wil maar denkt niet te kunnen! Als ik het kan..

Yvonne, nee, ben niet zo dol op soep.
Maar wat ik me vooral afvraag bij soep is hoe het zit met zoutgehalte. Voor mij iig reden bouillon weinig te gebruiken, ook in andere gerechten niet. (Behalve ongezond is veel zout ook niet goed voor de lijn)
Ik ga er weleens achteraan om soep op lekkere manier zoutarm te maken.

Pirata

Pirata

17-01-2016 om 09:28

Blik, zout

Heerlijk dat je deze mijlpaal hebt bereikt!
Over die soep: prima idee voor tussendoor als maagvuller. Of op zo'n vastendag van mij. Ik heb zelf een zoutbeperking. Daarom gebruik ik zoutloze bouillonblokjes (Damhert). Die zijn lekker. Soms doe ik er nog een snufje normaal zout of dieetzout door, dat scheelt enorm. Of ik maak zelf bouillon van kippebotjes (wel vetter). Je kunt ook passata gebruiken voor een tomatensoepje natuurlijk, ook heel slank.

Pirata

Pirata

17-01-2016 om 09:29

Yvonne

Gewoon meeschrijven dan vliegen de ponden er al af!!

Katja

Katja

17-01-2016 om 19:20

Pirata: Docu gezien 5:2, ga het proberen

Ik heb inderdaad de docu gezien van Michael Mosley, indrukwekkend.
Ik ben er helemaal door geïnspireerd geraakt en ik ga het proberen, twee dagen max 400-450 kcal, en de overige dagen gewoon redelijk eten. Mijn plan is om dan alleen het avondeten te pakken met veel groenten en een visje of kip. 's Ochtends misschien alleen een beetje fruit. En dat doe ik dan op mijn vrije dagen. Herstel van de cellen en daling van allerlei belangrijke waardes klinkt me supergoed in de oren. Ik kende Mosley trouwens al van andere docu's. Komende woensdag begin ik.

Het lijkt me enorm schelen dat je de tussenliggende dagen wel redelijk "normaal" mag eten, en dus niet continu op je calorie-inname hoeft te letten maar slechts twee dagen in de week. Dat is goed te doen. De hele week lijsten of apps bijhouden wat ik eet gaat me niet lukken, die ervaring heb ik al. Daarom was ik ook op zoek naar een menu, als houvast, en gewoon dom doen wat er aangegeven wordt. Dat vind ik het gemakkelijkst.

Het normale eten op de gewone dagen zal ik ook wel iets aanpassen, het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat je je dan te buiten gaat aan vettigheid en suikers. Maar ik ben gewoon benieuwd wat het me op gaat leveren.

Pirata, kun je wat zeggen over jouw gewichtsverlies? Of is dat niet aan de orde (ergens lees ik dat jij prima op gewicht bent alleen wat strakker wil worden.). En is het zinvol om dat boek erbij te kopen of is dat een beetje overdreven? Staan er inspirerende recepten in zonder al te moeilijke ingrediënten, of valt dat wel mee? Een roerei met groenten, dat kan ik zelf ook wel verzinnen.

Ik wil het een week of vijf proberen en dan kijken wat het effect is. Mocht het niet opschieten dan kan ik altijd nog terug naar een 1200 kcal dieet.
Ik hou jullie op de hoogte !

Pirata

Pirata

18-01-2016 om 21:16

katja

Ja, een interessante documentaire he?
Heu, mijn gewichtverlies is weer terug naar 1 kilootje. Dit geheel en al doordat ik ongeveer 3 etentjes achter elkaar had. Dus ik ga woensdag ook maar weer aan de 500-600 kcal. De groente heb ik al in huis, de wokgroenten waren in de aanbieding. Hopelijk lukt het me woensdag, ik moet onverwacht toch werken die dag. Misschien lukt het niet me goed te concentreren met te weinig eten. Wie weet helpt het dan om de hele tijd een kopje bouillon met groente bij de hand te houden.
Nee, ik heb het boek niet, ik heb juist moeite met recepten die ik precies moet volgen. Ik houd alles bij in de Eetmeter-app.
We houden elkaar woensdag op de hoogte, oké?

blik

blik

19-01-2016 om 09:55

mmhhh

Ik was zo trots op mezelf.
Maar nu ben ik opeens aan het twijfelen geslagen.
Tot voor 15 jaar geleden had ik nooit last van echt overgewicht.
Al die tijd heb ik een mirena gehad, en die is er nu een paar maanden uit...
Toeval? Of is het helemaal niet zo dat ik er zelf voor heb gezorgd deze kilo's kwijt te raken? Is het simpel mijn lichaam dat reageerde op mirena? Heb ik zelf mijn suikerverslaving onder controle gebracht, of waren het alleen maar hormonen die me aangaven wat te doen?

Nu heb ik voor de mirena ook wel hormonen gebruikt want toen had ik de pil. Maar misschien werkte dat anders bij/voor me.
Nu heb ik niets.

Ben er wel mee bezig want ik was van plan mirena weer te nemen, oa vanwege heftige menstruaties. (Met mirena had ik geen bloedverlies meer)
Iemand ervaringen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.