Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

blik

blik

21-10-2015 om 10:55

afvallen, wie ook?

Ik wil gewicht verliezen, ben hier nu zo'n twee weken mee bezig.
Iemand die daar ook mee bezig is of daar plannen voor heeft, en het leuk vindt tips en tricks of gewoon ervaringen uit te wisselen?


Juno

Juno

21-10-2015 om 11:58

Net begonnen

Ik ben net begonnen, geheel tegen mijn principes in met een Heus Dieet, namelijk het snelle metabolisme dieet. Ik vind het een hoop werk en zeker als vegetariër niet altijd even gemakkelijk. Met al die groentes heb ik geen problemen maar ik kan na drie dagen geen eiwit meer zien.
Ik at altijd al gezond en zoveel mogelijk biologisch, het probleem zat hem in het snaaien en stress. Daarom leek de vakantie me een goed moment om te beginnen. Ik moet nu wel gaan bedenken hoe ik het na de vakantie doe want het vergt enige voorbereiding.

blik

blik

21-10-2015 om 12:32

poeh

Heb even gegoogeld, maar word al moe als ik ernaar kijk...
Heb er veel (vind ik..)voor over maar zoveel nog niet.
Ben wel heel benieuwd hoe het je gaat bevallen!
Maar hoe doe je dat, eiwitten eten zonder vet?
Hier geen Heus Dieet, maar ik lees wel hier en daar wat en pik wat dingetjes op. Niet teveel want het is niets voor mij maar af en toe beetje info is natuurlijk wel handig. Ik heb zelfs 2 dagen calorieen geteld, voor mij heel wat. Puur om even een klein beetje een idee te krijgen.

Gezond at ik ook wel, maar net zo goed ook ongezond! Snaaien en stress, ja, is wel vaker een probleem denk ik. Ik heb mijn 'slechte' suikers nu voor 90 procent laten staan laatste 2 weken, en dat is al heel wat. (Nogal choco verslaafd)
Ik heb één keer eerder serieus gelijnd (al snap ik nu niet meer de noodzaak van toen was toen heel wat lichter) lang geleden.
Toen vooral ingezet op meer gezonde voeding eten waardoor ik minder trek had in ongezond. Ik liep de hele dag met worteltjes. Toen geen gezin dus ook veel makkelijker me erop te richten. Ik vind gebrek aan tijd wel grote vijand.
Ook ging ik toen flink sporten en kan ik nu niks door blessure. Helpt niet maar ik bedacht me dat ik daarover kan blijven balen maar ook gewoon toch maar kan beginnen eindelijk. Hik hier al jaren tegenaan.

Juno

Juno

21-10-2015 om 12:40

Eiwitten

Die eiwitten heb ik vanochtend gebakken op een folie en meteen weggekiept. Echt heel vies. Ik ga straks een eierpreu maken maar dan met een ander recept dan ik normaal doe en dan dip ik er groente in. Ik hoef niet alleen eiwit te eten, ik mag het ook vervangen door peulvruchten. Alleen vandaag en morgen niet. Ik heb ook een portobello liggen, vul ik met eiwit en rooster ik in de oven. Is volgens mij ook erg lekker. Voor de lunch heb ik een waanzinnige salade klaar staan maar omdat ik nog niet zo in mijn hoofd heb wat ik allemaal kan eten is het nog lastig plannen.
Het valt op zich wel mee, het is handig verdeeld over de week, op Pinterest stikt het van de recepten en je moet vooral véél eten. Onbeperkt groenten, dat is voor mij veggieheaven.
Volgens mij is de truuk dat je zo vol zit met gezonde dingen dat er geen ongezond meer bij kan. Kan je met die blessure echt helemaal niets doen, ook geen kleine gewichten of wat hoelahoepen?

Suze

Suze

21-10-2015 om 13:15

Ik doe mee!

Ik ben principieel tegen lijnen met dieten, maar hoewel ik slank ben - althans, vinden anderen altijd, ik weet beter - weeg ik nu ruim een kilo boven mijn "absolute" maximum. Overigens zou ik graag nog wel 1 of 2 kilo onder mijn "absolute" maximum willen komen.

Ik wil het nu zsm kwijt zien te raken, want als het eenmaal echt mis gaat, wordt de weg terug natuurlijk nog moeilijker.

Ik ga dus geen dieet volgen. Ik eet altijd al zo gezond mogelijk, maar ga nu proberen minder te snoepen en heb de laatste tijd ook iets meer alcohol gedronken dan anders en tikt ook aan, dus dat gaat ook meteen in de ban. En ik zag hier worteltjes voorbijkomen, dus die ga ik snel kopen om te kunnen knabbelen . Snoeptomaatjes zijn ook fijn.

Wie weet helpt dit draadje me, als ik me naar jullie "moet" verantwoorden als het mis gaat.

Iedereen succes!

Juno

Juno

21-10-2015 om 13:57

Suze

Ik vond het altijd zo knap als mensen een bepaald gewicht in hun hoofd hebben wat hun gewicht zou moeten zijn. Ik heb dat niet, na de zwangerschap woog ik niet hetzelfde als er voor. Door een streng dieet ivm allergisch reageren kind ben ik inclusief baby meer dan 30 kilo afgevallen. Langzaam maar zeker kwam er steeds wat bij.
Kind drie was al onderweg toen kind twee nog maar net geboren was dus ik ben nooit meer op het vorige gewicht van voor zwangerschap twee gekomen. Inmiddels is dat al zo veel jaren geleden dat het niet meer als excuus kan gelden.
Er zijn een paar gewichten waar ik altijd op blijf hangen, ik heb niet iets in mijn hoofd. Mijn plaatje in mijn hoofd klopt ook niet met het werkelijke beeld, ik denk dat ik veel slanker ben dan ik daadwerkelijk ben. Man zei voorzichtig dat het wel 'veel Juno' was, vandaar dat ik nu flink actie onderneem. Minder of niet snoepen werkt onvoldoende voor mij.
Het lastige is wel dat man soort van teleurgesteld is als ik niet mee-eet en het zielig vindt. Je kan niet alle dagen een Bourgondieër zijn én slank worden.

blik

blik

21-10-2015 om 15:35

haha Juno

Ja, ik ben ook veel dikker dan ik denk.
De confrontatie komt dan in een paskamer ofzo, als dat maatje toch echt niet meer past.
En foto's natuurlijk, brrr.
Ik weeg (woog, want er zijn al 3 kilo vanaf!) ruim 20 kilo meer dan voor mijn zwangerschappen, toen was ik wel oke. Met de eerste zwangerschap is grootste gedeelte eraan gekomen en eigenlijk niet meer weggegaan, alleen nog beetje bijgekomen.

Ik hoef niet meer terug naar dat maatje, maar wil er nu iig nog 7 af. Had in totaal dus 10 in gedachten, en dan zie ik wel verder, of ik het daarbij laat of niet. Als het al lukt natuurlijk op deze manier, ik heb dus niet echt één manier.
Voordeel is wel dat ik gewoon mee eet. Ik mag alles hebben van mezelf, ik eet er dan gewoon heel weinig van.
Alleen snoep en gebak wil ik even echt niet. Daar zie ik wel tegenop, niet elk gezelschap waardeert dat. En kind kwam al aan met een 'wokkels- filmavond' die ik bljkbaar had beloofd.. En nee, kind vond het niet leuk als ik dan die wokkels niet at..
(Slechte timing want zoiets doen we nooit, daarom vond kind het dus ook zo speciaal)

Suze, let je vaker extra op of lukt het meer vanzelf op gewicht te blijven?

Focus: dieet op maat

http://www.ntr.nl/Focus/40/tekst/Informatie/180

De NTR heeft ook weer een serie met behartenswaardige afleveringen over afvallen.

http://www.npo.nl/focus-dieet-op-maat/18-10-2015/VPWON_1246675

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-10-2015 om 21:23

ik ben inmiddels klaar!

Ik ben een enorme liefhebber van zoetigheid - en van eten in het algemeen. Gelukkig heb ik weinig aanleg om dik te worden, maar er waren stiekem toch wel wat kilo's bij gekomen. Nog steeds een gezond BMI, dus ik mag niet klagen, mar toch...

Op 1 januari ben ik gestopt met snaaien en snoepen. En toen werd mij duidelijk dat ik behoorlijk verslaafd ben aan suiker. Inmiddels kan ik heel goed zonder, maar ik moest er echt van afkicken. En als ik 1 koekje eet.... dan wil ik meer meer meer! Ik eet in principe dan ook helemaal geen zoetigheid meer. Dat vind ik makkelijker dan zo nu en dan '1 koekje of snoepje'.

Ik ben 7 kilo afgevallen. En toen was mij duidelijk: dit is mijn goede gewicht. Sinds begin dit jaar heb ik een behoorlijk strak eetpatroon. Dat werkt voor mij goed. Ik heb zelf namelijk eigenlijk geen rem: ik kan altijd wel eten, er past altijd wel een portie bij. Of 2 porties.

Voor wie nog moet beginnen of bezig is: zet 'm op. Je kunt het, echt!

few

few

21-10-2015 om 22:23

ik weet niet of ik hier wel op de goede plaats ben. Schrijf nu zo'n 15 jaar hier op het forum mee, altijd wisselende namen, dat wel.

Ik MOET afvallen. Ben veel en veel te zwaar. Ik begin er ook last van te krijgen. De dagelijkse wandeling met hond gaat prima maar als ik met anderen mee moet fietsen ben ik echt buiten adem. Ik heb me al 100 keer voorgenomen om er wat aan te gaan doen maar de verslaving/drang naar snacken heeft nog steeds de overhand.

En nu net deze week ben ik (weer) vastbesloten en zie ik dit draadje voorbij komen. Teken aan de wand?

Ik moet mijn hersenen even op een rijtje krijgen.

Succes alvast voor jullie!

blik

blik

21-10-2015 om 23:44

wat bedoel je few?

Betekent dat dat je mee gaat doen of niet?
Lees en schrijf hier maar, een goede voorbereiding is sowieso nooit weg, toch?
Want je kunt wel vinden dat je *moet*, maar je doet pas als je er klaar voor bent. Jouw moment komt wel. Misschien morgen, misschien over 5 jaar. Er kont een moment dat je er echt geen zin meer in hebt, je te laten leiden door zo'n suffe verslaving.

Ik ben zelf nu klein begonnen. Heb een doel gesteld voor een dag. Toen voor een week. Toen een vrij klein doel voor langer, en plots was ik het zat en dacht ik ik ga nu gewoon afvallen ook. (Die doelen voor een dag of week, vooral minder chocolade, deed ik wel vaker maar ging dan niet verder)

Ijsvogeltje, dank! Ik weet nog niet zo wat mijn relatie nu met zoetigheid is. Heb het gisteren voor het eerst weer gekocht in de winkel, voor de kinderen. Stond lang te dubben wel of niet. Want toch een risico, zo snel al. En het maakt het wel lastiger, dat het nu in huis ligt.
Vanavond erg lekkere chocolade gekregen van bezoek en daar toch eentje van genomen, gewoonte en beleefdheid. Nu dubbel, want de trek is idd weer groter nu. Maar ook trots, het houden bij eentje is me al jaren niet gelukt. De rest ligt ook nog gewoon in huis wat moet ik daar toch mee?

Ik weet niet of het ooit echt gaat lukken, dat kunnen genieten van eentje. Of dat ik het ook moet gaan laten. Chips en drop en koekjes, dat is allemaal duidelijk voor me. Gewoon niet nemen dan heb ik geen enkele moeite ermee. Heb er nooit echt zin in, pas na de eerste. Chocolade is gewoon een heel ander verhaal. Begin me nu te realiseren dat daar wrs ook mijn probleem ligt, want met de rest heb ik nauwelijks moeite. Vooral veel gezonde dingen eten idd en letten op eten, er bewust mee bezig zijn. Als ik er niet op let dan blijft het bij mij ook gewoon binnenkomen.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

22-10-2015 om 11:48

ik wil wel mee doen

Ik ben overigens al ruim een jaar bezig, en 30 kilo afgevallen. Maar ik wil nog tussen de 5 en 10 kilo kwijt, en ik merk nu dat het wel echt zwaar wordt om het vol te houden om nog meer af te vallen. Tips en tricks wil ik best met jullie delen (ben op eigen kracht door minder eten/ snoepen en 2 keer per week sporten afgevallen), maar ben nu op het werk, dus dat wordt later een keer.

Succes, het is en blijft een proces van volhouden, doorzetten, vallen en weer opstaan soms in elk geval!

Sneeuwitje

blik

blik

22-10-2015 om 15:15

wauw

Sneeuwitje, tjee, diepe buiging hoor.
Uiteraard benieuwd naar je succesformule!

Sporten lijkt me idd fijn, hielp me toen goed. Helaas kan ik nu echt heel weinig. Punt is ook dat ik heel weinig tijd heb, waardoor sporten die ik wel misschien kan niet kunnen ingepland, lukt echt niet.
De gewone beweging die ik thuis en op werk heb, best veel, is me al teveel momenteel. (Blessure) ik probeer juist rust in te bouwen zoveel mogelijk. (Kost weer veel tijd, enz enz)
Hier worstel ik al een tijd mee en was voor mij goede reden ook afvallen uit te stellen, kreeg het allemaal niet geregeld. Maar nu dus geen uitvluchten meer!

Miraya

Miraya

22-10-2015 om 16:26

helaas

'Op 1 januari ben ik gestopt met snaaien en snoepen.'

Ik ben ook gestopt met snoepen. Geen koekjes, snoepjes, dropjes, ijsjes, taartpuntjes, chocolade meer. En tot mijn verbazing helpt het amper iets

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-10-2015 om 16:31

Miraya

Oh, dat is balen....

Hoe ziet verder jouw eetpatroon eruit? Wat eet je op een gemiddelde dag? Als je het hier opschrijft, kunnen we met je meedenken waar nog verbetering mogelijk zou zijn. En hoeveel sport je?

Miraya

Miraya

22-10-2015 om 19:49

ijsvogeltje

Overdag gaat het bij mij wel goed met eten, denk ik. Ik ontbijt met havermout (met een zoetje) en koffie (met suiker). Ik eet twee stuks fruit per dag, en ik lunch met vier bruine boterhammen met kaas en een halve liter melk. Verder drink ik overdag thee met zoetjes. Daar kan het niet aan liggen. Maar ik vermoed dat mijn avondeten te vet is. Vermoedelijk toch te veel kaas, noten en roomsausjes bij de pasta, rijst of aardappelen. Wel groente, en alleen op zondag een toetje.

Sporten doe ik niet veel. Ik rijd paard en ik fiets elke dag (woon-werk) maar dat is maar 2,5 km enkele reis.

Suze

Suze

22-10-2015 om 19:59

Blik

Je vroeg: "Suze, let je vaker extra op of lukt het meer vanzelf op gewicht te blijven?"

Nee, het lukt me - helaas - niet meer om vanzelf op gewicht te blijven. Vroeger (tot halverwege de twintig of zelfs eind 20) wel. Kon eten wat ik wilde, maar bleef slank (ook niet overdreven hoor, maar echt lekker slank). Goeie ouwe tijd .

Vanaf dat moment ging ik het wel merken.

Maar goed, mijn minimale gewicht is het gewicht dat ik had voor de kinderen kwamen (nu pubers). Dat is nu ruim 4 kilo onder wat ik nu weeg. Dat ga ik denk ik nooit meer halen . Zelfs als ik eens ziek ben heb ik nl. altijd goede trek.

Ik vind tussen 1 kilo en 3 kilo boven wat ik toen woog goed voor mij en haalbaar. En dan nog heb ik met dat gewicht een klein buikje. Ach, wie niet? Maar ik moet er dus ook wel een beetje op letten om dat te behouden. Dus niet teveel eten, niet teveel snoepen, niet teveel drinken etc. En dat vind ik wel moeilijk, want zelfs als ik een beetje "vol" zit, wil ik nog rustig dooreten als ik iets lekker vind.

Wel heb ik het "geluk" dat ik veel sport. Het hele jaar door tussen de 2 en 4 keer per week. En verder ben ik ook een beetje een energiek type, dus verbrand denk ik iets meer dan sommige andere mensen .

Maar goed, nu moet er dus echt zeker ruim 1 kilo vanaf (liefst meer), dus minder eten, minder snoepen. Ook voor mij nog wel extra mijn best doen dus. Maar ik geloof alleen in de gezonde weg, met gezond en minder eten en minder snoepen.

Suze

Suze

22-10-2015 om 20:07

Miraya

Je zegt dat minder snoepen niet helpt bij jou. Balen.

Een paar gedachten bij wat ik van jou lees:

- havermout is volgens mij erg gezond, dus als je niet teveel ervan eet, is dat volgens mij prima.

- 2 fruit per dag is prima

- 4 boterhammen met kaas voor de lunch, klinkt mij als een beetje veel in de oren. Als je die kunt terugbrengen (misschien geleidelijk) naar 3 en dan naar 2, zou dat kunnen helpen.
En vooral: waarom met kaas? Staat erom bekend vet te zijn. Of heb je hele magere? Er zijn misschien iets magerder alternatieven? NB Ik vind kaas ook lekker, hoor, maar als je wilt afvallen kan je er volgens mij beter niet zoveel van eten.
Evt. bij de lunch bijv. worteltjes, komkommer of tomaatjes eten, als je aan 2 of 3 boterhammen te weinig hebt.

- avondeten: inderdaad, probeer kaas zoveel mogelijk te vermijden. Noten zijn volgens mij erg gezond. Roomsausjes beter vervangen door tomatensausen. Misschien niet te vaak (en vooral niet teveel) pasta. Misschien af en toe een maaltijd met alleen (mager!) vlees (rundvlees, geen varkensvlees) met een paar soorten groenten.

- en ik ben persoonlijk ook erg tegen zoetjes. Ik vind het onnatuurlijk en vraag me af of het (toch) niet slecht voor je lichaam werkt. Ik dronk vroeger altijd thee met suiker, en ben er op een gegeven moment vanaf gekomen. Misschien toch eens proberen of het je lukt. Zoveel makkelijker, lekkerder en wellicht ook gezonder?

- tot slot: misschien toch wat gaan sporten? Heb je een reden om dat niet te doen? Evt. een paar keer per week een flinke wandeling van tenminste een half uur, als sporten niet bij je past?

Sterkte ermee!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-10-2015 om 20:07

ik vind het best veel

Voor iemand die niet sport, vind ik vooral jouw lunch best overvloedig. En hoeveel havermout eet je? En hoe vol is jouw bord met avondeten?

Ik eet in ieder geval minder. Ondanks dat ik 30-35 km per week hardloop. Mijn ontbijt bestaat uit een schaaltje met 4 eetlepels muesli, een appel(tje) in stukjes en magere yoghurt. Geen suiker oid. Mijn lunch bestaat uit twee volkoren boterhammen met mager beleg (plakje kalkoenfilet en mosterd of pittige Slankie smeerkaas, dat zijn mijn favorieten) en daarop lekker veel rauwkost. Meestal eet ik er ook nog een volkoren cracker bij, met zelfde soort beleg. Die halve liter melk die je drinkt is natuurlijk erg calorie-rijk. Je kunt behoorlijk wat winnen door die te vervangen door een klein glas karnemelk of gewoon een glas water of thee.

Eet je ook tussendoortjes? Ik heb altijd begrepen dat je tenminste iedere 2,5 uur iets moet eten om je stofwisseling actief te houden. Ik eet tussendoor zo nu en dan een appel, een volkoren cracker of rijstewafels. En we hebben altijd wel en schaal rauwkostsalade (met olijven, zongedroogde tomaatjes etc., lekker!) in de koelkast staan. Daar eet ik ook vaak wat van als ik trek krijg.

Suze

Suze

22-10-2015 om 20:08

Miraya

Sorry, zie dat je al paard rijd, dus wel aan sport doet.

NB nog een tip: zet bij het avondeten niet de pannen op tafel. Daar ga ik nu zelf ook mee stoppen, want ik ben er zo eentje die nog een keer bijschept, en nog een keer een klein beetje bijschept, en nog een hapje neemt en nog eeeeeen klein hapje neemt, als ik het lekker vind . Niet handig.

Dus vooral ook: niet teveel eten.

blik

blik

22-10-2015 om 20:10

ik heb het niet op

zoetjes. Volgens mij zijn ze ook de pest voor je lijn. (Stofwisseling.)
Verder Miraya is het natuurlijk jammer vd suiker in je koffie, maar ik heb het geluk koffie zwart het lekkerst te vinden.
Vier boterhammen met kaas is veeel. (Ben ik achtergekomen, lunch zo ook t liefst) en melk is gewoon niet oke, zeker als je wil afvallen. Dus volgens mij valt er overdag al een hoop te verbeteren, dan hoeft het bij avondeten misschien niet eens. Hoewel ik zelf nu wel mini porties eet van avondeten, neem alleen extra rauwkost.

blik

blik

22-10-2015 om 20:11

haha

Had de andere reacties nog niet gezien...

voorzichtig

Verander 1 ding tegelijk anders ga je teveel naar weggelaten voedsel verlangen. Kun je zaken niet meteen afschaffen, bijvoorbeeld je halve liter melk, spreek dan met jezelf af dat je dat 1 of meer keren in de week wel mag nemen tot het makkelijk is om het weg te laten.
Haal geen dingen weg die je erg lekker vind maar juist dingen waar je toch niet zo om geeft, eten moet wel een feestje blijven en geen straf worden.
En je kunt per keer kiezen of je je ergens kunt beperken door bijvoorbeeld de saus over te slaan, neem alleen de nootmuskaat en niet de bloemkoolsaus, of zaken te vervangen: groter bord door kleiner bord, ketchup in plaats van mayonaise, fruit in plaats van die vierde boterham.
Je consequent aan je dieet houden nadat je een klein dingetje veranderd hebt kan al helpen.
Kies vooral waar je jezelf goed bij voelt en realistische verwachtingen bij hebt.

ik ook

Ik weeg rond de 80 kilos voor 171 cm. Ik wil dus enkele kilos afvallen, ook (vooral) omdat mijn bloeddruk al enkele jaren te hoog is. Ook met medicijnen zakt het onvoldoende. Ik heb maat 42/44, zoals zoveel vrouwen blijkbaar in Nederland. Ik ben op zich niet ontevreden over mijn uiterlijk, mijn vriend vindt me prachtig zoals ik ben en voor hem hoef ik geen enkele gram af te vallen. Hij is zelf een magere lange slungel (iets van 85 kilos voor bijna twee meter) en ik zie hem werkelijk van alles eten zonder dat hij maar een gram aankomt. Het is niet eerlijk en maakt het niet gemakkelijker voor mij.
Ik heb met interesse het programma van de BBC gekeken (op zondagavond op NPO 2, voor Grensland) waar een verschil gemaakt werd tussen verschillende soorten mensen (dooreters, emotionele eters etc). Ik geloof dat ik het vooral moet hebben van veel groeten/fruit en eiwitten, anders krijg ik honger. Ik eet ook te snel, dit is een van mijn valkuilen. Mijn doel zou zijn om tussen nu en maart 7 kg af te vallen.
Sini

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-10-2015 om 20:41

weet niet hoor AnneJ

"Verander 1 ding tegelijk anders ga je teveel naar weggelaten voedsel verlangen."

Mwah, ik weet dat niet zo Anne. Misschien verschilt dat per persoon? Ik zou daar zelf in ieder geval niet voor kiezen, ik wilde het vanaf dag 1 direct helemaal goed doen. Cold turkey. Het heeft als voordeel dat je dan ook snel het eerste resultaat merkt, en dat was voor mij juist weer een belangrijke stimulans om vol te houden.

Floria

Floria

22-10-2015 om 20:46

Ik wil ook meedoen

Afgelopen jaren ben ik 10 kg aangekomen en die wil ik weer kwijt.

Ik hield van wielrennen (niet snel, maar wel heerlijke afstanden) en joggen.

Door rug letsel lukt het me beiden niet meer. Ik wandel veel en zoek nog een sport wat me wel lukt.

Ik hou te veel van snoepen.

Het klinkt zo simpel: meer bewegen en minder snoepen.

Nu nog doen.

O zeker Ijsvogeltje

Je moet het vooral doen zoals het je zelf goed lukt. Ik heb, lang geleden, eens wat kilo's kwijt moeten raken door rugklachten en al te flink had ik na een paar maanden een eetstoornis. Ging ik ineens 5 keer een loketje trekken op het station. Ook met allergie heb ik mijn voedingsgewoonten moeten bijstellen. Bij mijzelf past het niet om te rigoreus te zijn. Daarna heb ik er een jaar over gedaan om beetje bij beetje, steeds betere aanpassingen tot je routine te maken de benodigde kilo's kwijt te raken.
En van die aanpassingen vanwege allergie heb ik nog steeds plezier. Ik ben voornamelijk gezonder gaan eten en meer onbewerkte gerechten. Ruim op tijd voor de kinderen geboren werden zodat ik er al een routine en handigheid in had. Daar komen mijn ervaringen vandaan. Ik kon bij de allergie ook een product bijna niet missen, maar het was te doen door het mijzelf een keer in de week op een vaste dag toe te staan.
Maar goed, een luxeprobleem want verder heb ik nooit meer gewichtsproblemen gehad. Behalve te mager door chronische ziekte en stress. Dat was niet zo moeilijk op te lossen.

Pirata

Pirata

22-10-2015 om 21:16

2 tips

Ik ga niet meedoen maar heb wel 2 tIps. Tip1: houd je dagelijkse eetpatroon een tijdje exact bij in bv. de Eetmeter. Je ziet dan precies waar je valkuilen zitten. En dan ook die kaas wegen die op het brood gaat, dat kan enorm veel uitmaken, " 4 boterhammen met kaas" versus 4 boterhammen met per stuk 10 gr 20+kaas".. Ik heb die eetmeter een tijd bijgehouden vanwege een medisch voorgeschreven dieet, het heeft me echt geholpen de voedingsmiddelen die ik wel kan eten beter te bepalen. Af en toe gebruik ik die eetmeter weer een paar dagen om mezelf weer op scherp te krijgen (mijn dieet is levenslang en zal later strenger worden bij verergering van mijn aandoening). Er zijn ook andere apps dan die eetmeter maar deze werkt voor mij.
Tip2, voor het bewegen voor alle geblesseerden en mensen met tijdnood: investeer in een cardioapparaat. Ik heb zelf o.a. een crosstrainer op zolder. Ik heb ook een blessure en 's avonds geen zin maar ik kan het wel meerdere malen per week inpassen om kort te trainen. Een crosstrainer is niet zo belastend voor de gewrichten.

Miraya

Miraya

23-10-2015 om 08:32

reactie

'- 4 boterhammen met kaas voor de lunch, klinkt mij als een beetje veel in de oren. Als je die kunt terugbrengen (misschien geleidelijk) naar 3 en dan naar 2, zou dat kunnen helpen. En vooral: waarom met kaas?'

Dat heb ik geprobeerd, maar ik red het echt niet met minder. Ik krijg last van mijn suikerspiegel en ga zweten, en als ik naar huis wil fietsen word ik zo trillerig en duizelig dat ik af moet stappen.

'- avondeten: inderdaad, probeer kaas zoveel mogelijk te vermijden. Noten zijn volgens mij erg gezond. Roomsausjes beter vervangen door tomatensausen. Misschien niet te vaak (en vooral niet teveel) pasta. Misschien af en toe een maaltijd met alleen (mager!) vlees (rundvlees, geen varkensvlees) met een paar soorten groenten.'

Die roomsausjes ga ik inderdaad vervangen. Vlees eet ik niet, daarom de noten

'- tot slot: misschien toch wat gaan sporten? Heb je een reden om dat niet te doen? '

Ja, ik laat mijn dochter 's avonds liever niet alleen thuis. En overdag werk ik (op mijn vrije dag rijd ik dus paard).

blik

blik

23-10-2015 om 08:59

kaas

Ik eet ook nog (gewone, dus heel vette!) kaas.
Misschien dat het straks toch nodig blijkt dit ook even te laten staan.
Maar ik doe het nu ook een beetje op manier AnneJ; niet alles in één keer en eten als een feestje laten zijn. Het is wel zo dat ik nu meer geniet vd kaas. Ik eet het niet meer zonder er over na te denken. En ik varieer meer. Maar ik doe geen dingen op mijn brood die ik niet lekker vind, alleen omdat het magerder is. Smeerkaas bijv vind ik echt niet lekker. Wel eet ik nu vaker een gekookt ei erop, of tonijn, of banaan, of jam. Kipfilet wil ik weleens uit gaan proberen, vond ik nooit zo lekker. Het is toch altijd in huis omdat dochter het veel eet.

Miraya ik zou zeker niet minder brood gaan eten als dat niet goed voelt. Maar de melk erbij toch gaan vervangen als je wil afvallen. De havermout, neem je die ook met melk?

Wat doen jullie in yoghurt of kwark? Dat vind ik nog weleens lastig. Altijd vers fruit, maar verder? Er zit meestal toch wel suiker in muesli of cruesli? Ik heb het weleens zelf gemaakt, erg lekker, maar daar kom ik doorgaans niet aan toe.

Miraya, je kunt ook samen met je dochter gaan sporten toch? (Of thuis samen dansen)

Katniss

Katniss

23-10-2015 om 08:59

Granen

Misschien zit het in de variatie? Ik heb een collega die vroeger veel brood at maar nu een granenintoletantie heeft (zegt te hebben). Haar lunches zijn gevarieerd, zonder granen. Soms eet ze norivellen (bij wijze van wrap) met daarin tonijnsalade. En gister zat ze achter een enorme bak groenvoer met twee gekookte eieren. Ik kan me voorstellen dat dat goed vult, net zo goed als vier boterhammen met kaas. Collega is overigens aan de magere kant, en ook flink afgevallen door haar nieuwe eetpatroon.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.