Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

blik

blik

21-10-2015 om 10:55

afvallen, wie ook?

Ik wil gewicht verliezen, ben hier nu zo'n twee weken mee bezig.
Iemand die daar ook mee bezig is of daar plannen voor heeft, en het leuk vindt tips en tricks of gewoon ervaringen uit te wisselen?


Pirata

Pirata

02-01-2016 om 20:00

Besloten dat 64 mijn streefgewicht is. Nu dus 4 kilo te gaan. Valt mee he? Helaas word ik van het sporten(?) kennelijk niet lichter maar zwaarder. Dus besloten om 5:2 in de strijd te gooien. Zoiets heb ik eerder gedaan (maar dan 6:1). Vandaag gelijk begonnen, dus heel veel groente en fruit en een omeletje en wat yoghurt.
Enhebben jullie de oliebollen overleefd? Ik heb er 1 op, houd er niet erg van. Maar wel van dinertjes dus er mag nu wel gecompenseerd worden!

blik

blik

02-01-2016 om 20:09

bleeh

Hier gelijk gebleven in gewicht, dat is het goede verhaal.
Minder is dat ik toch echt veel meer gesnoept heb dan de bedoeling was.
Ik moet echt een soort van opnieuw beginnen weer.

Heb inmiddels ook een streefgewicht vastgesteld. 59, nog maar 13 te gaan.. Maar misschien vind ik het eerder wel genoeg, want wil nu ook weer niet te mager in gezicht bijv zijn. We zien wel.

Pirata, dat is niets meer! Nog even. Spieren zijn veel zwaarder
dus op zich geen slecht teken meer gewicht.

Juno

Juno

03-01-2016 om 01:07

Ach

Anderhalve kilo aangekomen maar ik zit weegtechnisch gezien aan de verkeerde kant van mijn cyclus. Ik voel me echt zwaar met dit gewicht terwijl ik toen ik dit gehaald had me énorm slank voelde. Maandag begin ik weer, ga door met wat ik deed.
Pirata, spiermassa is zwaarder dan vet, handig om jezelf ook te meten. Ik pak een keer in de week borst, taille, heup, bovenarm en bovenbeen. Als die getallen kleiner worden is dat echt fijn. Ik heb genoten van alle happen, eerst vond ik alles erg zoet en vet maar ook dat went kennelijk. Ik heb wel veel last van mijn buik gehad, ik vermoed dat ik slecht op vet en zuivel reageer.
Morgen werk ik uit wat ik allemaal wil eten komende week en ga dan de boodschappen doen. Alleen ,aar dingen die goed zijn voor me!

Pirata

Pirata

03-01-2016 om 09:44

omvang

Mijn omvang meet ik niet, maar ik kijk in de spiegel en hoe mijn broek zit. Een deel is spier en de rest is kerstdiner
Ja, inderdaad, genieten van wat je eet. Hoeft het niet eens veel te zijn, de smaak doet het werk.
Na één dagje 5:2 al een pond kwijt, dat voelt goed. Woensdag nog een keer zo'n stricte dag met een kilootje groenten. Deze methode red ik wel denk ik, kennen jullie hem? Ik had zelfs vanmorgen nog genoeg puf om op mijn nuchtere maag een half uurtje cardio te doen.
Ah Juno, ik gok dat 1,5 kilo erbij netjes/gemiddeld is na de feestperiode? Als het er maar niet aan blijft he.... Ga je nu blijvend minder zuivel en vet eten in het vervolg?

Pirata

Pirata

03-01-2016 om 10:06

oh, en wie doet er mee dit jaar?

Het is 2016 en de feestdagen hebben er msschien bij jou ook ingehakt, een mooi moment om mee te praten in dit draadje!

blik

blik

03-01-2016 om 12:19

nee vertel

Pirata, methode ken ik niet. Maar een kilo groente??
Echt? Denk niet dat me dat lukt.

Heb me ook nog niet gemeten, toch maar eens doen.
Maar ondanks dat gewicht gelijk is gebleven, zie en voel ik weer meer buik. En buik is echt het probleemgebied hier.
Misschien dat meer suiker toch meteen aanzet op buik?
(Verdorie, op werk loop ik 100 keer langs bonbons, 101ste x zwicht ik toch hoor)

Zuivel en vet eet ik, sinds het afvallen, juist meer. Ik let wel meer op welk zuivel en vet. Minder eet ik vooral koolhydraten en suiker.

zebra

zebra

03-01-2016 om 14:10

ben er ook nog (weer)

ik heb me de afgelopen paar dagen niet gewogen maar merk wel dat broeken strakker zitten en dat zegt genoeg.
Dus dan er maar weer tegenaan met weinig (liefst niet) snoepen maar vooral gezonder eten.

veel suc6 allemaal!

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

03-01-2016 om 15:40

Ja... Ik heb het gedurfd

Gisteren bij de Makro nog 2 broeken gekocht (in de uitverkoop, beide €7,50 per stuk
1 maat 40, en 1 broek maat 38.
En ja, hoor, maat 38 past ook

Ik ben helemaal gelukkig, heb nu weer 3 passende broeken voor een prikkie.
De maat 40 die ik voor 14 dagen geleden gekocht heb, zat namelijk ook al ruim.

Ik wil nog 6 kilo kwijt, dan heb ik een BMI van 24,1

Op naar het laatste stukje!

Juno

Juno

03-01-2016 om 17:03

Sinbad!

Goed hoor, nieuwe broeken! Ik wacht nog heel even, ik wil graag één broek en één rok hebben. Blik, 5:2 gaat er van uit dat je voor gezond leven structureel iets minder moet eten. Omdat dit in de praktijk lastig blijkt, eet je twee dagen per week maximaal 500 Kcal. Deze dagen mogen niet aaneengesloten zijn. Het is makkelijk vo te houden omdat je weet dat je de volgende dag weer gewoon eet en omdat je je fitter voet grijp je minder snel naar snacks. De BBC heeft hier ooit een mooie documentaire over gemaakt.
Tijdens het diëten kom ik ook wel aan een kilo groente per dag. Bij de lunch en avondmaaltijd eet ik zo'n 400 gram per maaltijd en bij de tussendoortjes ook. Eigenlijk moet ik bij elke maaltijd 300 gram eten en tussendoor 150, maar dat red ik niet. Ik hou niet zo van groente bij mijn ontbijt. Ik heb net boodschappen gedaan, weet niet of ik voldoende heb maar er ligt wel weer een indrukwekkende hoeveelheid groen in mijn keuken. En ik stop inderdaad weer met de zuivel. Ik was er al mee gestopt om te kijken of ik dan minder astma-klachten zou hebben en in dit dieet mag het ook niet. Ik mis het ook niet, het enige dat ik at was af en toe een bakje yoghurt en heel soms boter op brood. Alleen een boterham met kaas mis ik soms. Maar ach, dat plakt zó aan mijn beugel dat ik dat eigenlijk niet eens meer wil .

blik

blik

03-01-2016 om 17:54

lastig

Ik heb weleens meer groente gegeten maar merk dat dat weer af aan het zwakken is. Denk dat ik daar toch weer eens naar ga kijken, naar hoe ik dat aan kan pakken. Wil dat eigenlijk wel.
Een salade maken, of gewoon groente, het is hoe dan ook wel wat werk.
Die tijd heb ik vaak niet, boterham en iets erop kwakken kost natuurlijk veel minder tijd.
Omdat ik minder brood eet eet ik nu vaker yoghurt. Ook niet zo heel veel werk, gewoon wat fruit en muesli oid erin.

(Ik ben gewoon weer aan het werk momenteel, klachten gaan veel beter maar zijn niet weg. Maakt dat het gewoon heel druk is momenteel. Tijd blijft in hele proces grootste vijand, gezond eten kost hoe dan ook meer tijd.

Heb weinig energie dus 500 cal, dat zou ik nu niet durven. Maar misschien zou het juist goed doen.

Juno

Juno

03-01-2016 om 18:30

Groente

Wat vaak doe is een komkommer raspen, wat citroensap erbij en wat druppels stevia. Dit zet ik weg in de koelkast voor mijn ontbijt. Ik maak grote salades, vaak voor twee dagen vooruit. Dan niet met bladsla want dat verpietert maar bijvoorbeeld van sperziebonen, tomaat, rode ui en wat balsamicoazijn. Of breed gesneden snijbonen en wat andere groentes. Of bieten koken, in blokjes snijden, granaatappelpitjes erbij, of sinaasappel als je dat lekkerder vindt, wat ui en wat bruine rijst en linzen. Of geen rijst maar dan eet ik nog een broodje. Meestal kook ik 's avonds flink extra en mik ik alles in grote bakken (Ikea) en zet het in de koelkast, is meteen mijn salade klaar. Doe ik ook met stoofpotten. Als ik sta te koken zet ik een extra pannetje op en maak een stoofpotje van pompoen, zoete aardappel, ui en flink kruiden en specerijen. En dan geen getrut met een eenpersoonsportie maar meteen voor minimaal vier keer. Het werk is nagenoeg hetzelfde. Dat voorbereiden zit al bijna in mijn systeem en dat maakt het op werkdagen makkelijker. Ik ruk een doosje uit koelkast of vriezer en neem het mee naar mijn werk.
Straks ga ik bijvoorbeeld wraps van speltmeel bakken en invriezen voor de komende maandagen en dinsdagen en wat havermoutpannenkoeken voor de vrijdagen. Beslag maken, Netflix op en bakken maar.

Pirata

Pirata

03-01-2016 om 19:52

de waarheid is...

De waarheid is dat ik me er van zijn langzalzeleven niet toe zal kunnen zetten om elke dag te matigen. Ik ben nu eenmaal een bourgondisch type. Maar een of enkele keren per week flink minderen ter compensatie, dat is goed te doen!
Check dit: http://hetvastendieet.nl/vastendieet-video-michael-mosley/
En het valt mee, bovendien is er niemand die controleert of je 500 of 600 calorieen eet.
Een hele grote berg groente is goed te doen, gewoon roerbakgroenten of bamigroenten met een beetje kipfilet en sambal en kruiden en ketjap. Vult prima. En ik had er nog roedjak manis bij gemaakt. Dus 2 grote borden eten en dat was ongeveer 300 calorieen.
Vooraf koken doe ik ook graag, ik ga zo het pizzadeeg voor morgen vast maken (elke maandag gezonde pizza op het menu). Wat ook prima gaat is een kant-en-klare salade, dan niet alle dressing erover heen gooien natuurlijk.
Sinbad, wat heerlijk zeg, die kleine broeken! Van harte!

Pirata

Pirata

03-01-2016 om 20:02

oh en blik

Wat fijn dat je weer kunt werken. Op weg naar huis snel langs de super rijden om een zak groentete kopen? Of 2?

blik

blik

06-01-2016 om 11:14

jaaa

Even draadje weer naar boven halen
Helpt mij iig echt! Vind dit zo fijn!
En idd, wie wil meedoen? Mooi moment, en werkt echt!

Hier een slakkentempo maar je hoort me echt niet klagen, vind ik ideaal. Mijn grootste angst (op dit gebied dan he) is dat ik afval en het binnen een jaar gewoon weer erbij heb. Dat gebeurt de meeste mensen toch echt wel.

Dus ergens wel 'blij' met mijn beperkingen nu.
Inderdaad heerlijk dat ik weer kan werken. Maar daardoor druk. Want klachten zijn niet over, kan lang niet alles en erg langsaam.
Dus moet mezelf vooral steeds terugfluiten, ik wil teveel en te snel.
Er zijn een hele hoop dingen die mijn aandacht vragen en er is een hoop dat blijft liggen. Ik kan niet alles aan gaan passen aan mijn lijnen, kost ook op huishoudelijk en organisatorisch gebied een hoop aanpassingen. Eigenlijk fluitjes van een cent, maar voor mij even niet.

Voor het eerst sinds feestdagrn beweging te zien op weegschaal dus da's weer de boost die ik hard kan gebruiken! Een halve kilo eraf. Morgen misschien weer erbij maar maakt niet uit, eenmaal een getal gezien op weegschaal dat weer lager is is toch weer een stap.

Suze

Suze

06-01-2016 om 11:56

Hier

Bij mij gaat het weer beter. Nog een paar ons boven mijn maximaal toelaatbare gewicht, maar in elk geval weer een kilo onder het gewicht toen ik met dit draadje begon mee te doen.

Hoop er de komende weken wat meer af te krijgen. Wat minder lekkers en verleidingen dan afgelopen periode, maar toch nog wel wat speciale gelegenheden.

Heb laatst ook bewust wat minder wijn gedronken en in plaats daarvan water. Scheelt ook in calorieën.

Pirata

Pirata

06-01-2016 om 12:33

wijn ja

Ja, inderdaad, die alcohol, hakt er flink in en er is geen voedingsstof in te bekennen.
Ik heb ook besloten dat fors te minderen, zeker nadat ik gisteren op uitzending gemist een aflevering van Focus over drank heb bekeken. Ben er nu wel klaar mee, af en toe een glaasje is meer dan genoeg.
Vanmorgen een BMI van 24, nu zul je denken dat dat mooi is maar ik ben nog nooit boven de 25 geweest, en de weegschaal loopt op omdat ik zo'n lekkerbek ben. Dus ik wil naar de 22,5, dat is dan 63 kilo. Haast heb ik niet, maar ik ben nu toch weer aan mijn ongeveer-500-calorieendag bezig. Sinds de vorige keer, afgelopen zaterdag, ben ik al een kilo lichter. Omdat ik weer een feestelijk weekend tegemoet ga vol gezellige afspraken heb ik toch besloten voor die tijd nog zo'n dagje te doen. De stapels groenvoer liggen al klaar voor vanavond. Als lunch een drooggebakken eitje met kruiden en champignons en tussendoor fruitsalade. Vanavond een berg gekruide roerbakgroente met een beetje kipfilet erdoor en ernaast een paprika gevuld met champignons en rijst (die gaat in de oven). Vanmorgen had ik weinig yoghurt met veel fruit. Je ziet, ik kom niks te kort zo. Ik heb vrij vandaag dus het is gemakkelijk allemaal vers en slank eten klaar te maken.
En inderdaad, doe lekker mee als je een paar kilo kwijt wilt!

blik

blik

06-01-2016 om 19:03

ziet er

interessant uit idd, vastendieet.
Ga ik me vast nog weleens in verdiepen, als ik meer tijd heb.
Zorgt er iig voor dat ik minder zorgen heb als ik eens een dag te weinig calorieën eet, want ik merk wel dat het sterk van dag tot dag wisselt hoeveel honger ik heb.
Zal vast ook wel te maken hebben met wat ik eet want dat wisselt sterk, maar zal ook hormonaal zijn en afhankelijk van uren slaap etc.

Zit eigenlijk in een extreem moeilijke fase in mijn leven, momenteel.
Toch voel ik me eigenlijk op de een of andere manier beter dan ooit. Niet perse qua stemming hoor want er speelt nogal veel en veel zorgen.
Hoe dan wel kan ik moeilijk beschrijven. Want ben fysiek meer een wrak dan ooit, maar tóch ergens heel fit. Volgens mij komt dat echt door het gezondere eten.

blik

blik

07-01-2016 om 08:55

kilo

groente...ik vind het echt knap hoor.
Ik ben niet zo'n groente eter. Vind het wel lekker, maar heb er snel genoeg van.
Ik zal eens gaan wegen, want dat doe ik eigenlijk nooit. Maar vermoed dat ik amper aan 300 gram kom, en daar doe ik dan moeite voor.
Dus als ik minder moeite doe kom ik vast op minder uit.
Groente eten bij andere maaltijd dan avond scheelt natuurlijk, sowieso vind ik rauwe groente lekkerder. Vergeet het vaak, toch maar eens wat meer moeite doen het in mijn systeem te krijgen.

(Fruit heb ik er iig in nu, heb ik altijd lekker gevonden maar vergat ik toch vaker te eten. Eet ik nu iig voldoende.)

Pirata

Pirata

07-01-2016 om 09:11

konijn

Denken dat je een konijn bent helpt!
Aan een kilo ben ik niet gekomen gisteren, er bleef e.e.a. over. Omdat ik van de dietiste die ik gisteren ook sprak min. 50 gram eiwitten per dag moet eten. Dus meer kip genomen en dat vult langer. Vanmorgen weer ongeveer 700 gram kwijt. Vandaag fijn normaal eten. Ik zal vanmiddag even een interessante link posten over intermittent fasting.
Nu weeg ik alweer 66 kilo, ik zie er ook beter uit in mijn rokje.

blik

blik

07-01-2016 om 09:36

mooi!

Pirata, gaat wel snel dan!
Hier ook weer wat afgevallen, snoep toch echt weer minder nu feestdagen voorbij zijn en blijkbaar scheelt dat. (Oeps)
Bmi nu 26, voor mij geweldig! Nog iets te dik, maar zie mezelf nu eerder als mollig dan als dik, daar ging het eerst naartoe.

Ik ga toch maar weer eens een smoothie maken geloof ik, soms deed ik dat puur om wat meer groente binnen te krijgen. Heb met kerst een blendertje gekregen, waardeloos, alleen voor zacht fruit. Tsja, dat kan ik ook wel met een vork prakken.
Moet eens kijken voor een goede kan zodat ik gewoon met staafmixer aan de gang kan zónder hele keuken onder de spetters te hebben. (Haha, ben een echte keukenprinses, of keukenhork..)

En moet me verdiepen in goede recepten, goede planning etc. Gisteren 3! verschillende maaltijden gekookt. Één kind eet al vrij apart. Andere kind is dol op groente die ik juist niet lekker vind. En nu besteed ik dus ook nog aandacht aan mijn eigen maaltijd. Zo ben ik voor simpele maaltijden toch veel tijd kwijt, en lang staan gaat ook nog niet soepel. (zitten kan, maar moet toch steeds lopen om vanalles te pakken etc)
Prima voor een keer maar moet anders kunnen.
(Kom er nu wel achter dat we allemáál miepers zijn hier met eten, behalve man dan. Voorheen at ik gewoon weinig van maaltijd die ik niet lekker vond maar speciaal voor kinderen maakte opdat ze zo gezond mogelijk eten. Nu probeer ik vaker eten te maken dat ik lekker vind zodat ik er genoeg van eet. Een heel gepuzzel.

blik

blik

07-01-2016 om 09:41

oh ja

Er zijn heus wel maaltijden die we allemaal lekker vinden (behalve extreem slecht etend kind) maar dat zijn dan de minder gezonde maaltijden. Mie met kip en beetje groente, lasagne met stukgepureerde groente, dat werk. Uit praktische overwegingen aten we dat soort maaltijden dan maar vaak.

Noet

Noet

07-01-2016 om 09:51

goed op weg

goed op weg dames!

Blik, je kunt dan toch bv de hoeveelheid groente in de mie gewoon verhogen?
In de lasagna voor 2 personen bij ons zitten een grote zak 400g macaroni/spagettigroenten en dan alle restjes die nog in de koelkast liggen.
Wat minder water in de saus ter compensatie van het vocht uit de groenten. Ipv 400 ml water/melk doe ik dan 300.
Dan nog een bakje paprika, tomaat, komkommer erbij en je bent er.

Nu moet ik hier juist niet aankomen met stuk gepureerde groenten, want madam blieft liever geen saus. Dan weet ze niet wat ze eet. (nadeel van de Rapley methode toen ze leerde eten. ☺)

En zelf, was ik heel goed op weg, tot sinterklaas kwam. Ik ben weer terug gegaan naar 70 kg, afgelopen zaterdag. Gister zat ik op 69. Dat is belachelijk, maar zaterdag waarschijnlijk eerst gegeten en gedronken en pas daarna op de weegschaal gaan staan ipv 's morgens gelijk na het opstaan.

Streven is nog steeds 65 kg. En dat met 500g per week, dus doel bereikt eind februari.

Pirata

Pirata

07-01-2016 om 10:09

blik

Ik maak ook vaak gehaktballen met daarin 1/3e groente. Gaat erin als koek!
Verder hier vaak een bakje rauwkost naast het bord, aangepast aan de verschillende smaken. Gelukkig eten ze steeds beter. Lusten niet alles maar nemen dan toch een klein beetje.
Over dat Intermittend fasting, ja, het gaat belachelijk snel. Dat lukt me niet met een koekje minder.
Schijnt dat doordat je glucoseniveau minimaal is, je lichaam wel vet móet gaan verbranden. Er zitten simpelweg te weinig snelle suikers in je bloed.
Ik ga nu wel een weekje pauzeren hiervan, straks waai ik nog weg!

Pirata

Pirata

07-01-2016 om 16:13

hier de link

http://www.theguardian.com/lifeandstyle/wordofmouth/2015/jan/27/fasting-facts-is-the-52-diet-too-good-to-be-true
Hier is het linkje met interessante info over o.a. 5:2 en vergelijkbare methoden.
Voor mij perfect, een dagje of 2 daagjes per week wat afzien voor het goede doel gaat mij beter af dan elke dag met alles rekening houden. Voor mijn gezondheidsproblemen moet ik al aan genoeg dingen denken dus ik houd het graag makkelijk.
Iedereen onder de 70-kilo grens dus of mis ik nog wat mensen?

blik

blik

07-01-2016 om 18:13

nee hoor

71, dus bijna!

Juno

Juno

07-01-2016 om 18:21

Nee hoor

Ik ben nu 75.4, bijna alle kerstkilo's er af. Onder de 70 is meer dan 13 jaar geleden! Ik ben maandag weer begonnen en het gaat goed.

blik

blik

07-01-2016 om 19:25

Juno

Gewicht dat ik nu heb is van 15 jaar geleden. Daarom is dit voor mij ook wel echt bijzonder. Weeg al zo'n 15 jaar tussen 77 en 79.

Ook voor het eerst lijnen eigenlijk dus. Ben alleen zo'n 20 jaar geleden van 65 naar 56 gegaan. Maar toen vooral gaan sporten.
Nu moet ik het nog steeds zonder sporten doen, dat vind ik wel zwaar.

Pirata

Pirata

07-01-2016 om 19:56

aaaah

Ik was te snel dus. Maar nog een paar weken/maanden en dan!!! Bikini!

Sneeuwitje

Sneeuwitje

07-01-2016 om 20:19

ook niet

maarre...dat gaat hem ook niet worden hoor, hoeft ook niet voor mijn lengte en voor waar ik vandaan kom Ik zit nu rond de 80 grens. Ik wil naar 72. Heb een lastige maand gehad vanwege de feestdagen en familiestress. Nu maar langzaam weer 'normaal' doen

IK reageer niet zoveel, maar ik lees wel mee en tis fijn om dit draadje als steun te hebben.

Sneeuwitje

blik

blik

07-01-2016 om 23:35

mmhh

Ik weet niet of een bikini nog wat wordt hier hoor.
Als ik uitkom bij waar ik wil zijn zijn er toch 20 kilo af, dat doet toch wat met een buik hoor!
Maakt ook niet uit hoor, ben nu al heel blij met mijn 'nieuwe lichaam', want zo voelt het toch wel een beetje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.