Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

blik

blik

21-10-2015 om 10:55

afvallen, wie ook?

Ik wil gewicht verliezen, ben hier nu zo'n twee weken mee bezig.
Iemand die daar ook mee bezig is of daar plannen voor heeft, en het leuk vindt tips en tricks of gewoon ervaringen uit te wisselen?


blik

blik

03-06-2017 om 10:14

wat fijn

dat het de goede kant opgaat met je gezondheid!
Ik voel me na 1 dag vasten (maar niet helemaal dus) meteen een stuk beter.(lichter)
Ik snoepte gewoon weer veel te veel, doet me echt geen goed. Ik hoop daar weer helemaal mee te kunnen stoppen, makkelijker dan af en toe snoepen.
Mijn gewicht doet er nu niet zo toe voor mij, voelde me zonder (teveel) suikers gewoon veel beter.
Nuja, daar ga ik vanuit dan, dat het aan de suikers ligt, ga ik nu maar eens uitproberen!

blik

blik

04-06-2017 om 16:03

ik ben er weer!

2 dagen nu zonder alle suiker en begin weer een beetje te komen! Ruim een kilo eraf (maar weeg nog steeds meer dan poos geleden) maar vooral weer een beetje meer energie...niet meer zo loodzwaar en futloos. Begin weer wat vertrouwen te krijgen. En wat minder hunkering naar al die veel te lekkere dingen. Heb heel veel moeten afslaan afgelopen dagen en dat lukt steeds makkelijk, met minder innerlijke strijd
Ik hoop dat andere oudgedienden van dit draadje ook nog eens wat laten horen, ben erg benieuwd hoe het gaat!

Pirata

Pirata

04-06-2017 om 16:40

super

Volgende week gaan we ons weer een paar dagen goed gedragen. ☺

Vesta

Vesta

04-06-2017 om 19:20

vocht

ik merk dat ik met deze warme dagen heel veel vocht vasthoud. Dus nu het iets kouder wordt voelt het gelijk een stuk beter. Helaas de afgelopen 2 weken er gewoon helemaal niet opgelet.
Een week vakantie en wat is er nu lekkerder dan je dag beginnen met een full english breakfast op de camping, of butter toast. (We waren op de Veluwe) De week daarna een conferentie voor het werk inclusief diners en lunches.

Dus heb ik vandaag maar weer eens de knop omgezet en bewust gegeten. Ik kon ook niet meer eten want gister geen tijd om boodschappen te doen. Er was ook niet veel meer in huis. Morgen dus zeker boodschappen doen.

Geen idee wat ik nu weeg, zal rond de 70 zijn of zo. Komende zaterdag ga ik wel weer op de weegschaal staan.

Bbq

Terwijl de tafelgenoten smulden van de spareribs, satesaus en patat, genoot ik van een heelijk op de bbq gestoofd gemarineerd stukje vis. Het mooie van de zomertijd is, dat je makkelijker kan varieren met wat op tafel verschijnt ivm de wintertijd waarin vaak een grote pan met stampot op menu staat.

blik

blik

05-06-2017 om 00:56

wat knap

Flanagan, om die sate en frietjes aan je voorbij te laten gaan!
Ik weet niet of ik dat zou kunnen! (maar maak de satesaus tegenwoordig zo gezond dat ik die wel mag van mezelf)
Gelukkig wil hier iedereen wel redelijk gezond eten nu dus frietjes komen bijna niet op tafel, kan me niet herinneren wanneer het laatst was.
En gelukkig voor mij houdt niemand hier van stamppot! Dus dat komt al nooit op tafel.
Genoeg andere dingen, dat weer wel. Vandaag bijv (k-en-k) wraps, geen gezonde versie. Maar ik heb er maar één gehad, en wél gezond belegd, met heerlijke kip met groente, zónder saus, en een salade erbij. En gister lasagne, dat was dan weer minder..maar wel volkoren bladen en de bechamel gemaakt met havermeel. En een flinke salade erbij en zo geprobeerd portie lasagne wat kleiner te houden....
Maar stamppot zal toch vast ook op te pimpen zijn naar een meer verantwoorde versie?

Pirata

Pirata

05-06-2017 om 09:09

maar dames

Stamppot is heel erg gezond!!! Je moet er alleen geen lading jus overheen gooien. Of een vette braadworst erbij eten.
En frieten..... gezond. Vooral verse frites uit de airfryer. Dergelijke dingen ga ik niet aan me voorbij laten gaan hoor! Pindasaus.... noten dus gezond (afhankelijk van de hoeveelheid toegevoegd zout en suiker, dat wel).

Ik eet met enige regelmaat als lunch een vers, ongezouten patatje pinda. Voor mij gezonder dan een paar bammetjes met kaas.

Lasagna? Is gezond. Moet je er wel vooral groente in doen en alleen bovenop bechamel. En houd het bij één bordje.

Overigens heb ik gisteren ook de bbq aangehad, dus vandaag sla ik het ontbijt wel even over. Ik kan nog gemakkelijk teren op het eten van gisteravond. Er is nog wat brood, kippepoten, gepofte aardappel en preisalade over, makkelijk voor vanavond.

blik

blik

05-06-2017 om 11:32

Pirata

Klopt natuurlijk wel.
Ik ben op een te laat tijdstip begonnen met gezonder eten hier thuis, smaak van kinderen al totaal verpest. En niets zo star als een puber
Dochter vond mijn lasagne al véél te gezond. Ze wil de oude lasagne, met meer bladen dan groente, en bechamelsaus uit een pakje
(ze vindt kantenklare lasagne van supermarkt lekkerder, au!)
Van de andere kant bedacht ik nu ook wel weer dat als ze het tóch niet lekker vindt ik net zo goed nog gezondere lasagne kan maken. (met defineerbare groente erin bijv)
Zelfde voor frietjes, ik maak die vers en in oven. Maar wordt nauwelijks gegeten want voorgebakken friet gewend en smaakt toch anders.

Er verandert wel een hoop hoor. Maar gaat met kleine stappen en mij gewoon vaak te langsaam.
Voor mij is het makkelijker heel basic en gezond te koken om af te vallen. Als ik deels wat lekkerder kook kan ik er zelf ook niet vanaf blijven en erger nog partner dus ook niet. (voor de kinderen is het uiteraard ok maar die hoeven niet af te vallen)

blik

blik

05-06-2017 om 11:45

Gewicht gaat snel, zit weer bijna op laagste gewicht...sta er wel van te kijken!

Pirata

Pirata

05-06-2017 om 12:06

zozo

Dat gaat hard!!!!
Maar mijn tip dus: die airfryer. Ik vond het eerst ook onzin, maar had een gratificatie gekregen dus dacht: laat ik het eens proberen. En nu gebruiken we hem voor van alles. Een vers gegrild kipfiletje, perfect gegaard en lekkerrrrr uit dat ding. Of verse frites (ik koop die dan wel in de super). En de kinderen vinden die ook lekker, in de oven worden ze lang zo mooi niet. Want daar blaast de hete lucht er niet dwars doorheen.

Mijn barbaren, excusez, kinderen, willen ook het liefst lasagne met veel gehakt en kaas en saus. Maar.... dat kan. Ik heb een mini-lasagneschaaltje gekocht voor mezelf dus zij mogen zoveel smurrie erin als ze willen. En ik dan een gezondere versie. Gelukkig vinden ze die uit de supermarkt niet te vreten, hij moet wel vers zijn. Ik merk wel dat ze van jongs af aan gewend zijn niet uit pakjes en zakjes te eten, want dat spul blieven ze niet.

Airfryer

Die komt er hier niet in anders ben ik bang dat er hier vaker patat of bitterballen gegeten gaan worden dan mij lief is. Patat halen we bij de patatboer. De wandeling naar de patatboer is als een drempel. Hier dus maar 1x per maand patat. Jammergenoeg hebben de pubers wel een app van de pizzaria. Maar ja, het gemak daarvan komt mij ook wel eens ten goede.

In de stampotten verwerk ik ook meer groenten dan voorheen. Maar wel met wat uitgebakken spekblokjes als compensatie. En rookworst voor de niet-afvallers. Trouwens, zoiets bijzonders is een rookworst niet. Puur afvalvlees.

Ballon

Ballon

05-06-2017 om 23:08

wat zal ik zeggen

....jullie verhalen klinken goed!

Hier gaat het nog steeds min of meer goed maar ik sta wel al 3 weken een beetje stil. Ik snoep nog steeds niet maar kennelijk moet er nu iets meer gebeuren.

Sinds begin januari zit ik op ongeveer 7,5 kilo minder. Dat is mooi, maar ik weeg nog steeds echt te veel (BMI is ruim 28).

Aan de andere kant: ik zit nu in een heel drukke periode en als het de komende weken langzaam gaat (of desnoods stil staat) is het ook goed. Wat ik in ieder geval niet moet doen is opgeven 'omdat het blijkbaar toch niet helpt' want dan zijn die 7,5 kilo er zo weer bij.

Succes allemaal!

blik

blik

06-06-2017 om 00:22

dat is super Ballon!

Stilstand is normaal he, gaat vanzelf wel weer verder.
Je doet het harstikke goed!
Wel kan het zijn dat je porties ed niet aangepast hebt op je nieuwe gewicht. Je weegt nu minder dus verbruikt ook minder.
Wat knap dat je niet snoept! (wil ik dus ook weer naartoe)

Marja

Marja

06-06-2017 om 11:12

hier

Hier na die ene keer 1.7 kg erbij de keer erna gelijk gebleven.
Ik moet over 1.5 week weer naar de dietiste, ben benieuwd.
Mijn glusoses zijn weer gestegen, ditmaal boven de 7, de langwaarde ook weer 0.2 boven de max waarde.
7 Juli weer naar de POH. De eerste die nu zegt: dan moet je afvallen en meer gaan bewegen krijgt een lel. (dat geldt voor mensen in mijn omgeving/werk ).

Pirata

Pirata

07-06-2017 om 10:04

Marja

Echt niet leuk voor je, dat je geen controle krijgt over die glucosewaarde. En dat terwijl je er van alles aan doet... Geen advies voor je, want ik heb er geen verstand van. Heb je al iemand een knal verkocht?

Hier sinds vorige week -2, ik snap er niks van. Alleen een paar keer gevast tot aan het middaguur en verder tamelijk normaal gegeten. Inclusief chips. Nog een kilootje eraf en ik ben bikiniproof. Het zijn namelijk nét die paar kilo teveel die overal uitpuilen, een hyperslank lijf ambieer ik niet, zelfs niet in bikini.

Marja

Marja

07-06-2017 om 12:06

nog niet

Was maar kletspraat hoor, pure frustratie
Denk dat mensen in "het vak" het ook niet meer weten en mijn collega's, gezondheidszorg, snappen het ook niet. Ik eet minder dan mijn collega met een gastric bypass.
"OOO maar dan eet je te weinig!"
"Oh dan eet je dus nog steeds te veel."
"Toch maar meer bewegen" ondanks je slecht helende gebroken enkel en hypermobiele lijf. Dat je je voeten niet af kunt rollen en je benen niet zijwaarts kunt optillen maakt niet uit joh. Gewoon doen.

Ik ben sinds april bezig met mijn gezondheid, stoppen met roken, vanaf oktober met de dietiste, vanaf januari met de fystiotherapeut. En elk van die mensen zeggen dat ik te hard werk, dat ik los moet laten. Ja, dat hebben we gezien, dan wordt het nog erger. Dan vecht je en dan is het niet genoeg, dan moet het weer anders, dan vecht je weer te hard, het is frustrerend dat het eigenlijk nooit goed is. Ik denk wel eens dat ze dat zeggen omdat ze het ook niet meer weten.
Dat denk ik niet, dat weet ik eigenlijk wel zeker.

Maar ik geef niet op, want ik wil die diabetes afweren.
Jullie ook weer sterkte allemaal! Blijft een dagelijkse strijd.

blik

blik

09-06-2017 om 12:29

Marja

Maar valt jouw diabetes wel af te weren?
Als je zo gezond leeft en de waardes lopen maar op, dan is het maar de vraag of je er zelf vat op krijgt?
Steeds een strijd lijkt me vreselijk.
Dat is het hier zeker niet altijd. Zit nu weer beetje in tussenfase. Wel nog momenten dat ik moet vechten tegen snaaizin, en soms verlies ik dat gevecht.
Maar heb weer gelijk meer energie.
Ook valkuil want ik ga gelijk veel te veel bewegen, nu weer pijn! Ik leer het nooit..
Maar ook veel zin weer in gezond voer en nieuwe recepten.

Marja

Marja

09-06-2017 om 23:16

Blik

Dat is inderdaad de vraag en een goede vraag. Ik heb zwangerschapsdiabetes gehad tweemaal. Daarmee verhoogde kans tot het ontwikkelen van diabetes 2.
Maar afvallen bij overgewicht plus het naar beneden krijgen van triglyceriden, cholesterol en hoge bloeddruk heeft daar wel altijd een positieve invloed op.
Hoge bloeddruk en cholesterol zijn onder controle, 1 jaar geleden ook gestopt met roken.
Enige is de stijgende albumine in urine, stijgende suikerwaardes en het onvermogen af te vallen tot nu toe.

Ja herkenbaar wat je schrijft over meer bewegen en meer pijn. Lastig die balans te vinden he?

Als ik vind een goede dag te hebben, schrikken sommige mensen van hoe ik loop en beweeg en hoeveel pijn ik op een goede dag nog heb.
Een mens leert de grenzen ongemerkt steeds verder te verleggen.

Deel je nieuwe recepten maar! In de zomer ben ik altijd veel meer in voor nieuws dan in de winter

Overtollige huid

Afgelopen week was er een programma over plastische chirurgie op tv. Met name over de missers na veel afvallen al dan niet met een maagbandverkleinng. Het ws heel triest dat na extreem afvallen, de lichamen de vrouwen zo ongelukkig maakten.
In het programma ' Verminkt' kwam het gelukkig weer goed. Toch zette het beeld van de overtollige huid mij wel aan het denken. De dag erop bij de sportschool, met veel energie en doorzettingsvermogen, de binnenbovenbeenspieren op hun donder gegeven. En nu heb ik spierpijn in de liezen. Spierpijn in de lies is op kiespijn na, de meest vervelende spierpijn die ervolgens mij bestaat. Maar ik weet waar ik het voor doe.

blik

blik

12-06-2017 om 18:56

Oke recept

Heb weinig tijd nu, maar leuk recepten uit te wisselen!
Vandaag gemaakt: had camembert over (feestje) en die heb ik met kabeljauw (ingesausd met citroen en zout) rozemarijn, ui en sinasappel in pakketje (oven) gemaakt. Was erg lekker. Ook beetje camembert over groene asperges gedaan en die samen met champignons ui knoflook en peterselie in oven. Superlekker met nog wat rauwkost, voor dochter aardappeltjes erbij maar voor mij natuurlijk niet!

Feestje is wel uit de hand gelopen. Dochter had verrukkelijk gebakken en de combi van zo'n stukje taart en toch vanalles in huis ging niet goed, dagen gesnoept. Nu weer afkicken.

Pirata

Pirata

12-06-2017 om 19:45

1500 kcal

En ik had vandaag (zag ik bij het invoeren in de Eetmeter) een ongeveer 1500 kcal-dag.

Ontbijt: veel aardbeien met een beetje volle yoghurt, echte muesli en weinig jus'dorange

Tussendoor: plak ontbijtkoek met cappuccino

Lunch: groot zelfgemaakt pitabroodje met 25 gr franse kaas

Tussendoor: goede hand pinda's met weinig zout

Avond: Halve gebakken speklap met sla en kleine portie airfryer-verse-frites. Met wat tomaatjes en 2 eetlepels mayo. Toen was de pan leeg dus hier moet ik het mee doen

Het zit net iets boven de 1500 kcal. En je ziet: smullen en het zijn helemaal geen lijnproducten. Totaal is ook maar ongeveer 1,5 gram zout (een snufje jozo bewust op de frites gedaan). 79 gram vet maar daar let ik niet op. Geen idee wat is aanbevolen aan hoeveelheid vet per dag.

Morgen maar een dikke vette pizza.

Alleen lijnen

De puber vroeg waarom ik pap als ontbijt en soep als avondeten eet want puber kon in de tijd van beugel wel gewoon pizza eten. Uitgelegd dat ik ook wilde afvallen. Daar kwam de gebruikelijke puberale commentaar op.
Soms is alleen lijnen niet eenvoudig, huisgenoten vinden snel dat je te dik bent maar hebben aan de andere kant weer moeite met de veranderingen in eetpatroon. Grrr.

Vanochtend zat er 1,3 kilo erbij, grr. Goede start van de dag . Eigen schuld, had ik gisteren uit verveling maar van de speculaasjes moeten afblijven, naast het feestje van het weekend.
Over het algemeen ben ik zo bewust bezig en snap ik niet waarom er zo weinig van af gaat. Ik zou eigenlijk niet dagelijks op de weegschaal moeten gaan staan.
Maar Ik durf ook niet te weinig op de weegschaal te staan, uit vrees dat die mij niet op tjd waarschuwt als ik aangekomen ben.
Zit zeker in een dipje wegens het 'alleen lijnen'.

blik

blik

13-06-2017 om 10:29

hier favoriet

momenteel griekse volvette yoghurt, met fruit dat er nog ligt, liefst momenteel blauwe druiven. Soms met wat muesli met weinig suiker toegevoegd, vaker met noten en wat zaden voor de vezels. Of gedroogd fruit. (dol op gojibessen)
Zo ongelofelijk lekker!
Ook graag salades, liefst met ansjovis, ui, olijven en pijnboompitten. Met alleen wat olijfolie en citroensap of balsemco.
Flanagan, je lijnt niet alleen, we doen met je mee!
Je bent toch enorm af aan vallen juist? Het gaat om de lange termijn he!
Het vele wegen deed ik om er zelf vat op te krijgen. Nu hoef ik nauwelijks nog te wegen want ik voel zo ook wel wat ik weeg.

Marja

Marja

13-06-2017 om 13:02

Een kilo

Er af. Eindelijk sinds november de pijl naar beneden
Voor een ander misschien peanuts maar voor mij lastig en hopelijk het begin van het terugdringen van mijn glucosewaardes!

blik

blik

13-06-2017 om 15:00

Wauw Marja

Feest!! (zonder taart!!)
Zie je wel, de aanhouder wint he!
Toch een bevestia@ging dat je goed bezig bent.
Gewoon volhouden!

blik

blik

07-07-2017 om 10:59

update

Hoe gaat het bij jullie?
Hier mwoa.
Op en af qua gewicht, nu zit ik weer rond mijn laagste gewicht. (sinds 15 jaar dan) Benieuwd of het nu lukt hier verder (lager) in te komen.
Maar eten bevalt me niet zo. Eet gezond en gevarieerd maar poeh die suikers, die blijven trekken. Ik weet: gewoon niet eten en dan verdwijnt de zin vanzelf..
Maar vooralsnog lukt me dat dus niet. Steeds maar een paar dagen en dan ga ik weer snoepen. Gister feestje en overheerlijke rijstenvlaai gehad. En dan neem ik daarna dan nog een stukje, zucht.

Maatje kleiner

Gewicht gaat gestaagd maar minder snel naar beneden. Ik geef de trainingen om spiermassa te verhogen maar de schuld.
Gisteren wel kleding gekocht: maatje kleiner. Dat gold ook voor de bh's en of ik daar nu zo blij mee moet zijn..

blik

blik

08-07-2017 om 11:59

Flanagan

Wat goed dat je gewicht blijft dalen en je een maatje kleiner kunt!
Tsja, je kunt niet alles hebben
Ik vind het ook wel jammer van borsten en bij mij vooral billen, het is niet anders. Gelukkig zijn we niet perfect.
Overall voel ik me heel wat beter. (lichter vooral)
Ik loop dit jaar 'gewoon' in korte broek/rok en voel me daar prima bij. Vorig jaar vond ik dat nog niet fijn.
Bikini zal het (nog) niet worden, vind mijn buik daar niet geschikt voor. Waar overigens nog wel wat vanaf mag.

Juno

Juno

08-07-2017 om 12:42

hier

Na een heel zwaar jaar ben ik er weer bovenop. In plaats van veel groente had ik met name veel Haribo en dat heeft wel zijn sporen nagelaten: 15 kilo meer dan vorige zomer en 20 kilo meer dan vorig jaar op mijn lichtste punt. Ik heb letterlijk niets om aan te trekken, ben nog nooit zo zwaar geweest.
Maar ik zit vol positieve energie! Wie de bodem raakt kan enkel nog omhoog. Nu mijn hoofd het weer doet is het tijd om aan mijn lijf te werken en ik weet dat dit gaat lukken.
Ik las laatst iets moois: Een vrouw maakte voor de vakantie thuis het bed strak op, voor de vrouw die straks moe en stoffig terug kwam van de reis. Zo zie ik het ook, ik zorg goed voor de vrouw die ik morgen, volgende week of volgende maand zal zijn. Die vrouw verdient gezonde voeding en geen vulling.

blik

blik

08-07-2017 om 13:27

Juno!!!

Wat mooi dat je er weer bent, en wat een mooi bericht!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.