Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

blik

blik

21-10-2015 om 10:55

afvallen, wie ook?

Ik wil gewicht verliezen, ben hier nu zo'n twee weken mee bezig.
Iemand die daar ook mee bezig is of daar plannen voor heeft, en het leuk vindt tips en tricks of gewoon ervaringen uit te wisselen?


blik

blik

01-11-2015 om 21:57

zebra

Leuk dat je meedoet!
Ik ben ook 165 cm, ook gekrompen.
Bij mij ligt dat aan platvoeten (hoop ik toch! Hoop niet dat mijn tussenwervelschijven nu al..enz)
Door mijn platvoeten enorme pijn aan schenen. (Althans, volgens ha dan)
Hoop dat podotherapeut me kan helpen. Nu kan ik nauwelijks lopen, bij alles wat ik doe krijg ik pijn, slaap slecht door de pijn enz.

Jee, wat een slechte slechte combi, afvallen en rusten!!
Voelde me gisteren zo gefrustreerd dat ik allerlei snoep naar binnen ben gaan werken dat we hier hadden voor de kinderen die aan de deur kwamen voor trick-or-treat.
En het was ook nog eens snoep dat ik normaal echt helemaal niet lekker vind. Bleeh.

Ik heb ook eens gekeken wat ik normaal gesproken aan calorieën zou verbranden en idd, slik, toch wel wat minder dan dat gemiddelde van 2000, nog geen 1800...

Ik weeg nu 77, woog laatst bijna 80. Vergelijkbaar met jou dus. Laatst woog ik 76 maar blijf nu toch zo hangen rond 77.
Terwijl ik dus echt wel heel veel laat, wat ik de laatste jaren niet gelaten heb. Maar toch te weinig, blijkbaar. Hoewel hier zeker zal schelen dat ik juist heel veel minder probeer te bewegen dan normaal, ipv meer. Als ik flink bezig ben denk ik ook helemaal niet aan eten laat staan snaaien. Nu alle tijd vd wereld!

Probeer mezelf maar wat op te monteren met de gedachte dat ik iig heel wat gezonder eet.
Hier ook dol op kaas, en ik eet altijd maaslander of zaanlander. Scheelt toch 25 procent zout. (Partner had nu weer gewoon goudse gekocht en bah wat zout)

Suze

Suze

03-11-2015 om 21:45

Ja hoor!

Vanochtend weer eens op de weegschaal gestaan en 600 gram minder dan de vorige keer (ik denk 2 weken gelden, weet het niet precies)! Yeah.

Kan best dat het er de volgende keer weer (deels) bij zit, maar ben blij dat ik wel iets merk.

En dat ondanks dat ik dit weekend (zoon jarig) een stukje taart heb gegeten. En vandaag een paar chippies omdat ik afgevallen ben, haha.

Maar goed, verder vooral veeeel groente, zowel bij het avondeten als tussendoor om mijn snoeplust in bedwang te houden.

Hoe gaat het bij jullie allemaal?

blik

blik

03-11-2015 om 22:06

super

Wat goed Suze! Mooi!

Heb het hier helaas opgegeven
Mijn lichamelijke klachten zijn enorm toegenomen.
Ik rust heel veel, word helemaal gek van het rusten. Heb vandaag besloten dat de combi met lijnen niet werkt voor mij nu. Maak me inmiddels ook teveel zorgen over mijn klachten. Heb morgen een afspraak met podotherapeut maar denk erover toch ook terug te gaan naar huisarts, alleen al omdat ik niet goed weet hoe verder.

Ik let nog wel een beetje op wat ik eet en eet niet veel suikers (zou niet weten ook hoe ik nu aan suikers zou moeten komen maar heb nog pakje hagelslag staan)
maar het echte lijnen zit er gewoon even niet in
We hebben ook even genoeg aan ons hoofd, partner werkt ft maar moet nu heel veel regelen omdat ik niets meer kan. Lekker, gezond koken is er dus ook niet bij, we zijn al blij met elke maaltijd nu.

Ik ben toch blij met wat ik heb gedaan afgelopen weken. Ben flink afgekickt van suikers (maar nog lang niet helemaal) en weet nu wel hoe verder, ik stel het alleen even uit! Ga dus zeker weer beginnen als ik weer aan de betere hand ben, nu gaat het me toch niet lukken dus laat ik het even los.
Voor de rest succes!

Juno

Juno

03-11-2015 om 23:04

Och jee

Blik, veel sterkte!
Hier gaat het wel lekker, zelfs man zag dat mijn gezicht wat smaller wordt en er is een kaaklijn in zicht . Bijna 2.5 kilo in twee weken en ik eet me helemaal gek aan groente. Mijn spiraalsnijder komt goed van pas, ik heb in een wip en een zucht een komkommersalade, courgettepasta of ander lekkers.
Gisteren een nieuwe draad om mijn beugel gekregen en mijn tanden zijn wel wat gevoelig. Ik doe bijna een half uur over een rijstwafel. Heel zen om zo lang met je eten bezig te zijn.
Ik ga nog door, ben nog láng niet waar ik wezen wil.

Pirata

Pirata

04-11-2015 om 09:51

maar blik

Hoezo heb je het opgegeven, dat zie ik helemaal niet zo. Je hebt toch al heel wat stappen gezet? Voor mij ben je goed bezig hoor, nog steeds, maar je past je even aan aan je fysieke mogelijkheden.
Wel naar die blessure, er is dus iets langdurigs met je voet? Ik heb een probleem ( sinds augustus) met mijn enkelband waardoor ik mijn voet/enkel maar kort kan belasten. Omdat ik mezelf hierdoor reeds wat pondjes zag aankomen, gebruik ik nu heel kort de crosstrainer en daarna langduriger een roeitrainer.Daar heb ik geen last van achteraf en ik zie mijn achterwerk al strakker trekken na een maand roeien. Natuurlijk niet een maand achter elkaar maar 3 keer per week.
Maar jij kunt dus zowat niet staan, wat naar.

Noet

Noet

04-11-2015 om 10:13

Blik

Wat vervelend zeg zo'n blessure, maar je doel kan nu ook zijn om niet verder aan te komen natuurlijk. En als je nu al je eetgewoonten wijzigd gaat dat afvallen vanzelf als je weer meer kunt bewegen.
Ik heb gemerkt dat de makkelijkste maaltijden vaak ook de lichtste zijn. Aardappelen, vlees, groenten zonder sausjes en niet 2x opscheppen.

Hopelijk gaat het snel beter met je gezondheid.

Noet

Noet

04-11-2015 om 10:19

en ik

Wat is afvallen moeilijk als je op het werk de appeltaartcompetitie hebt.
Maar door de eerder genoemde app te gebruiken kan ik dan wel zien waar ik wat moet laten liggen en zo.

Ik schrok me afgelopen vrijdag de blubber: wat een calorieenbom is een kokosmacroon zeg.

Omdat ik niet snel en niet veel wil afvallen mag ik best wat hebben merk ik. Maar met mate, en die mate die was er de afgelopen jaren nogal af merk ik nu heel erg. Ik eet en drink nu veel bewuster en ben nu in totaal 1 kg kwijt denk ik. Ik weeg elke dag, maar schrijf het maar 1x per week op.

Ik heb ook een kleine blessure aan mijn rug waardoor ik ook niet kan sporten op het moment, dat was ook een probleem van de afgelopen jaren van 4 - 6x per week sporten/bewegen naar 1x per maand of zo. En voor degenen die mij kennen idd ik heb geen overgewicht, maar zit ook niet op mijn ideale gewicht. En door mijn lengte valt het helemaal niet zo op. Iedereen schat mij altijd veel lichter dan ik ben. (Hoge hakken werken daar zeker aan mee)

Ik lees en doe hier dus ook mee.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

04-11-2015 om 11:14

hoi

Blik, sterkte met je blessure. Rustig aan, en bewust eten kun je natuurlijk gewoon blijven doen, al is direct afvallen dan misschien niet je doel.

Dat lichter schatten, tja, dat herken ik wel. ik weeg nu 81 kilo, bij 1.78 (en dat is dus nog net overgewicht!!!). Mensen vragen mij de afgelopen week voortdurend of ik nog aan het afvallen ben (ja dus, maar het gaat niet zo snel meer), en zijn verbaasd dat ik dat nog nodig vind. Maar ja, ik kom graag in de veilige zone, dus nog 6-10 kilo eraf is mooi. Ik zit weer even in mijn goeie periode, na de wat mindere dagen, dus dat valt mee

Sneeuwitje

Katniss

Katniss

04-11-2015 om 11:41

Vragen

Volgens mij kunnen de meeste mensen niet (meer) 'op zicht' beoordelen of iemand al dan niet te zwaar is, omdat de norm langzaam hoger (zwaarder) wordt. Ruim 50% van de volwassen Nederlanders heeft overgewicht, dus iemand die dat niet heeft wordt vanzelf bijzonder. En dat wordt door de omgeving (die dus vindt dat te dik = normaal) als zorgelijk gezien en die persoon moet dan 'uitkijken dat hij niet te dun wordt'. Het is echt bizar hoe vaak ik opmerkingen krijg over mijn zogenaamd te lage gewicht, terwijl ik tegenwoordig eerder stevig ben dan mager (met een bmi van 21+).

blik

blik

04-11-2015 om 12:14

dank!

Ik heb pijn aan mijn schenen, maar dat is nu zo erg geworden dat ik nog maar weinig kan lopen. Ik hang dus heel veel op de bank om maar te rusten en dat vind ik echt enorm vreselijk. Ik zit normaal echt bijna nooit. Behalve dan de laatste tijd, ik rust steeds meer. Ik word helemaal gek van het rusten en kan nu absoluut niet de discipline opbrengen om daarnaast ook op mijn eten te letten.
Ik twijfel soms wel hoor, zeker omdat overgewicht mijn problemen (naar binnen gekanteld lopen) ook weer versterkt.
(Ik krijg zooltjes, afwachten of dat helpt)
Maar hier dus even geen vraag over welke sport want het gewone huishouden en werk is even al een puzzel.

Ik ben iig niet bijgekomen nog, dat is al heel wat gezien ik nauwelijks beweeg.

blik

blik

04-11-2015 om 12:49

Wil nog wel even zeggen dat jullie berichten stimulerend werken!
Krijg daardoor toch meer motivatie door te zetten.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

04-11-2015 om 13:31

Yess!!!

Vandaag op de weegschaal was ik precies 10 kilo afgevallen sinds mijn eerste weegmoment in april.

Het gaat dus langzaam maar gestaag door naar beneden. Nog 5,5kg en dan is mijn BMI 24,9. (dan weeg ik 63 kg)
Ik denk dat ik toch maar eens 60-61 kilo als streefgewicht aanga houden. Lijkt me een goed uitganspunt, dan zit ik ongeveer midden in het "groene bmi gebied"

Ik ben dus over de helft.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

04-11-2015 om 13:57

sindbads vrouw

Zo doe ik dat dus ook ik moet nog iets minder dan 2 kilo tot dat bmi van 24.9. Ben zelf nu 14 maanden bezig, en ruim 30 kilo afgevallen. Volgens mij doe je het ook juist goed door het langzaam maar gestaag te doen, des te meer heb je kans dat het blijvend is. Netjes hoor!

En blik: you go girl! Gewoon doen wat je kan!

S.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

04-11-2015 om 14:33

Potverdorie Sneeuwwitje! petje af!

Al 30 kilo!

Helemaal geweldig!

Sneeuwitje

Sneeuwitje

05-11-2015 om 10:19

sinbadsvrouw

Het was dan ook erg nodig

Suikerverslaving

Ik ben onlangs ruim 6 kilo afgevallen (niet echt de bedoeling, maar wel welkom). Ik merk dat nu alles weer zo'n beetje normaal is, ik toch veel minder behoefte heb aan snacken dan voorheen. Dus hoewel ik veel meer van de hartige hapjes ben (chips, nootjes en dergelijke), die suikerverslaving speelde toch mee!
Nu ik weer normaal eet (ontbijt met 2 volkoren boterhammen of 3 volkoren crackers met 30+ kaas of magere vleeswaren, lunch ook zoiets, tussendoor 2 stuks fruit en avondeten altijd afgepast en meestal rond 500-600 kcal, zelden een toetje) blijf ik gelukkig op gewicht. Was bang dat mijn lijf in de 'spaarstand' zou staan en dat ik dus aan zou komen als ik weer normaal ging eten.

Mijn tip aan lijners zou dus zijn in ieder geval de snoep en snacks uit te bannen, een tijdje. En suiker in koffie en thee ook achterwege te laten. Als je dan ook nog eens zoveel mogelijk vers kookt (en dus niet uit pakjes) dan beperk je de hoeveelheid suiker nog meer en ben je denk ik redelijk snel van die verslaving af.

blik

blik

07-11-2015 om 00:41

Sinbads vrouw en Engeltje

Sinbads vrouw, wat leuk, voelt zeker goed dat resultaat?!

Engeltje, ben ik nu gek of eet je heel erg weinig? Je noemt het weer 'normaal' eten, maar dat is toch harstikke weinig?
Of ben ik gewoon naief en is dat in feite nodig om op gewicht te blijven? Afgepast avondeten? (Dat doe ik nu niet eens, nu ik zog. 'lijn'. Misschien dat daarom de weegschaal maar niet meewerkt bij mij
Vreemd want ik heb wel het idee dat er weer een beetje 'lijn' begint te komen in mijn (nog dikke) lichaam, waar het eerst echt een vormeloze massa begon te worden
(Maakt me niet zoveel uit of ik me dat verbeeld of niet, het stimuleert iig!)
Maar het idee dat ik áltijd enorm moet blijven opletten, poeh dat vind ik wel heftig hoor.
Hoewel ik zeker herken dat minder snacken echt zorgt voor minder trek in snacken. Ik geniet ook meer van eten. Eet vaker groente tussendoor en vind dat nu echt lekkerder dan voorheen.
Maar dochter had vandaag koekjes gebakken en oeps..en ik eet niet eens koekjes normaal.

Suze

Suze

07-11-2015 om 11:22

helaas..

Vanochtend weer een paar ons erbij.

Gisteren 2 koekjes (wat grotere) gegeten, maar dat kan het niet alleen zijn.

Ik heb toch sterk de indruk dat mijn gewicht, of onze weegschaal, altijd wat fluctueert.

Maar goed, ga dus stug door, het gaat om de langere termijn en dat gaat me echt lukken.

En gezond eten en weinig snoepen is altijd goed.

blik

blik

07-11-2015 om 11:57

ja dat fluctueren

Jammer Suze, maar het gaat natuurlijk om de grote lijn.
Maar de eerste x dat er weer iets af is is toch altijd een stap idd, zelfs al komt dat er weer bij. Toch een signaal in de goede richting te zitten!
Hier iig eindelijk weer iets eraf, niet veel, maar ik zag toch maar mooi een getal op weegschaal dat ik al jaren niet gezien heb. Ik weet wel dat ik 'beter' bezig ben (goed wil ik nog niet zeggen) maar zo'n bevestiging dan even is toch weer fijn. Toch niet helemaal verbeelding dat mijn figuur aan het veranderen is.

Juno

Juno

07-11-2015 om 13:38

Langzaam

Langzaam maar zeker gaat er wat af. Bij dit dieet moet ik erg nadenken wat ik moet eten en het vergt wel wat voorbereiding met inkopen en klaarmaken. Deze week gaan man en ik kijken hoe we weer samen kunnen koken, want steeds twee verschillende maaltijden maken is gewoon niet fijn. Ook de lunch is vrij ingewikkeld al begin ik wel steeds meer mijn draai te vinden. Ik geniet nog steeds van alle groente en blijf dit ook zeker zo eten als ik straks op gewicht ben. En ach, dat straks op gewicht dat duurt nog wel even .

mwah

blik, fijn dat bij jou ook de weegschaal de goede kant op gaat. dat is het meest motiverende van alles, de cijfertjes op de weegschaal (en het beter passen van je kleding)!
sindbadsvrouw jij ook gefeliciteerd met de 10kg mijlpaal, en sneeuwwitje 30kg... wauw!

had ik vorige week vol trots gemeld dat er 10 kilo af was…deze week is er 200 gram bij. niks afgevallen maar juist aangekomen! Een weekend met lunchafspraken en diners, dat ging niet goed. en ik kon mezelf er deze week niet meer toe krijgen om van het sinterklaas snoep en alle lekkers af te blijven. Overdag ging het wel, maar 's avonds… geen grote schade gelukkig maar ik moet weer de motivatie terug krijgen. het lijkt wel alsof die weggevloeid is nadat ik de mijlpaal van 10kg heb gehaald.

gelukkig gaat het sinds gister weer wat beter. Twee keer per week 6km lopen, een keer per week sporten, en gezond eten. alleen water of thee drinken helpt ook goed. het moet langzaam maar zeker naar de 14kg er af. ik zit nu op een bmi van precies 24, en wil naar 23.

Gruffalo En blik

Gruffalo, volgens mij is dat ook dé manier hoor. Af en toe even 'pauze' en jezelf toestaan even wat lekkers te eten. Desnoods een paar dagen. En dan met frisse moed weer verder. Niet te streng zijn voor jezelf. Misschien is het zelfs verstandig, om frustraties te voorkomen, de maand december niet te lijnen. En dan gewoon begin januari weer te starten. Je komt, als je je niet helemaal klem eet, geen kilo's aan, kunt wel gewoon lekker van alle lekkernijen en het Kerstdiner genieten, en pakt dan volgend jaar de draad weer op. Idee?

En Blik, volgens mij is dit niet weinig hoor, er komt in de ochtend nog een plak ontbijtkoek of een pakje Sultana of zo bij, die was ik vergeten. En ' s middags en 's avonds nog een koekje (of 2 of meer...) bij de thee. En in het weekend natuurlijk wat vaker wat lekkers, taart, chips, wijntje... Als ik meer eet kom ik aan. Helaas. Zit nu na jaaaren weer bijna op het gewicht dat ik had na geboorte van jongste. Na de zwangerschap van oudste gemiddeld een kilo per jaar erbij, ik was niet meer zo heel blij met mijn lijf. Nu weer wel .

blik

blik

07-11-2015 om 18:29

oh oke!

Engeltje, ik dacht dat je echt alleen fruit als tussendoortje nam, dat leek me heel weinig bij toch een vrij karig ontbijt/ lunch. Valt dus wel mee
Hoewel ik er véél meer op let vind ik twee (meergranen) boterhammen meestal echt te weinig, heb dan nog honger. (Maar, eet er nooit meer 6 zoals ik voorheen nog wel eens deed
Als ik er meer neem houd ik het langer uit tot tussendoortje en neem ook genoegen met kleiner tussendoortje, vaak alleen groente of fruit.

Gruffalo, 200 gr valt toch wel mee? En misschien gewoon een toevallige fluctuatie?

Jamie

Jamie

07-11-2015 om 18:35

mensen

Ga nu niet moeilijk doen over 200 gram. Eén keer ontlasting is meer dan dat en een glas water is dat ook al bijna. Verder schommel je als vrouw ook zo twee kilo door de maand heen dus weeg je echt eens per week meteen na het opstaan en verder niet (tenzij je je niet druk maakt om een paar onsjes).

jee

afgelopen maanden ben ik langzaam maar gestaag afgevallen. gemiddeld 0,5kg per week, soms iets meer en soms iets minder. Het gaat prima, en het wekelijks wegen motiveert me. nu gaat het voor het eerst een week niet goed: ik ben een paar keer uit lunchen gegaan en heb hier en daar wat drop en pepernoten gegeten. En dan is er 200g bij. Dat ik dat dan hier meld is niet moeilijk doen, maar het gaat in ieder geval niet zoals het afgelopen maanden ging. en dat is jammer. het gaat me er vooral om dat ik mijn motivatie niet meer terug kan vinden, ik vind het erg moeilijk om nee te blijven zeggen tegen alle lekkere dingen.

ik wei nu wel doorgaan en niet pas in januari verder gaan. ik moet nog maar 3 kilo tot aan mijn streefgewicht, ben er bijna.

blik 2 of 6 boterhammen maakt veel verschil. Ik heb wel gehoord dat het vaak niet eens de boterhammen zijn die zo aantikken maar ook het beleg wat je er op doet. 6 keer een dikke laag kaas is bijvoorbeeld flink wat calorieën en vet.

Noet

Noet

08-11-2015 om 21:02

blik

Om op gewicht te blijven moet je inderdaad de rest van je leven minder eten dan voor je begon met afvallen.
Een klein beetje meer is genoeg om niet verder af te vallen.

Want hier geldt heel duidelijk: als je doet wat je deed krijg je wat je had.
Dus als je weer het zelfde eet en beweegpatroon aanneemt komt dat extra gewicht ook vanzelf weer.

blik

blik

08-11-2015 om 21:51

nou nee

Dat eetpatroon dat ik had dat doen we maar niet meer
Dat snap ik ook wel.
Het ging even over het eetpatroon dat Engeltje aangaf, nu ze 'normaal' eet, maar waarvan bleek dat ze toch wel wat meer at, en haar afgepaste avondeten bijv, ik vroeg me gewoon af of het zo extreem moest om op gewicht te blijven.

Maar goed, ook van dat 'klein beetje meer' schrik ik toch wel! Dat is toch killing voor een sociaal leven bijv?

( en ik heb ook echt de tijd niet om er steeds zo mee bezig te zijn, of gaat dat ooit min of meer vanzelf?

Katniss

Katniss

08-11-2015 om 22:00

Berekening

Heb je al die berekening gemaakt van je calorieënbehoefte. Dat kan echt 'schokkend' zijn als je niet zo lang bent. Er wordt namelijk vaak gezegd, en het staat op alle verpakkingen, dat vrouwen 2000 calorieën per dag nodig hebben. Als ik die daadwerkelijk zou gaan eten, zou ik binnen no time dichtgroeien.
Je sociale leven (wat bedoel je daar precies mee, samen drinken of eens uit eten?) kan gewoon doorgaan, maar dan moet je er rekening mee houden door bijv. lichter te lunchen als je 's avonds uit eten gaat. Of je maakt een wandelingetje van 2 uur. Of je gaat in een uurtje 30 km fietsen (kan zomaar 500 calorieën extra 'ruimte' opleveren).

blik

blik

09-11-2015 om 06:48

Calorieënbehoefte

Ja, had ik gedaan. Ja, zeer geschokt.
Sociaal leven bedoel ik echt heel breed. Alleen al gewoon in het gezin vind ik het best een gepuzzel. De laatste keer dat ik serieus gelijnd heb woonde ik alleen peanuts.
Maar nu? Heb 1 zeer slecht etend kind, daar gaat veel energie inzitten om toch gezond voor te schotelen en veel dat gezond is voor dit kind is dat niet voor mijn lijn.
Andere kind eet wel goed maar heeft weer hele andere behoeften op dit gebied. Ik was eigenlijk altijd vooral bezig met eetgewoontes van de kinderen.
(Voorbeeld; dat kind eet niet zo heel makkelijk groente hetgeen voor mij prioriteit is. Veel extraatjes daarbij die het lekkerder maken, sausjes, kaas etc opdat er genoeg groente gegeten worden)
Daarbij hebben we alle vier nogal een andere smaak, ingewikkeld dus.

Gaat allemaal best hoor maar met 'mijn behoeften' daar nu nog bij is het gewoon dermate ingewikkeld dat ik niet altijd voor elkaar krijg wat ik wil.
Daarbij is het voor mij gewoon een stuk moeilijker calorie-arm te eten als er vanalles op tafel staat dat niet goed voor me is. Gisteren bijv frietjes, nu, dat zou ik als ik alleen was gewoon niet maken.

Partner werkt ook niet zo mee, gaf gister zelfs aan dat ik doordraafde

Maar in z'n algemeenheid is het ook zo dat mensen je snel ongezellig vibden als je niet meedoet. Vind ik niet erg voor een poosje maar wel vermoeiend op de lange duur. Als mensen bijv speciaal voor jou gebak in huis hebben gehaald.
Uiteten vind ik echt een ramp, dan eet ik gewoon teveel.
Maar begin er wel achter te komen dat opletten iets is dat wrs moet blijven.

Noet

Noet

09-11-2015 om 09:58

voordeel

dat is idd in mijn voordeel, ik ben de beslisser over het eten, dochterlief eet bijna alles en we houden geen van beiden van sausjes en zo.
Wij vinden de boontjes het lekkerst met alleen een klein beetje boter bijvoorbeeld.

Waarom zou er op letten killing zijn voor je sociale leven? Dat gaat toch helemaal niet om wat je op dat moment eet of drinkt? Ik kan het heel gezellig hebben met vriendinnen in de kroeg op spa blauw en een klein beetje nootjes.

Ook als je uit eten gaat hoef je niet je bord leeg te eten natuurlijk. Ik sla vaak het toetje over en neem dan thee, of ik neem 2 voorgerechten.

Maar eten en drinken is voor mij niet verbonden aan gezelligheid, dat zit aan het gezelschap.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.