Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

blik

blik

21-10-2015 om 10:55

afvallen, wie ook?

Ik wil gewicht verliezen, ben hier nu zo'n twee weken mee bezig.
Iemand die daar ook mee bezig is of daar plannen voor heeft, en het leuk vindt tips en tricks of gewoon ervaringen uit te wisselen?


ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-10-2015 om 16:05

Blik

"Fruit tel ik écht niet. Daar geloof ik absoluut niet in."
Waar geloof je niet in? dat er Kcal in fruit zitten? Die zitten er natuurlijk wel degelijk in, en aanzienlijk meer dan in groente. Fruit wordt niet voor niets een 'stiekeme dikmaker' genoemd. Als je gewicht wilt kwijtraken, dan houd je jezelf wel een beetje voor de gek door te doen alsof fruit 'niet telt'.

"Als je een beetje gewoon luistert naar je eigen lichaam neem je daar normaal gesproken toch geen extreme hoeveelheden van, dat smaakt dan toch niet meer?"
Hm, ik zie dat echt anders hoor. Als ik alleen al naar mij zelf kijk: ik kan vrijwel onbeperkt eten. Alles. De hele dag door. En dat probleem hebben natuurlijk juist ook veel mensen met overgewicht, daarom zijn ze ook te zwaar. Omdat het lichaam helemaal niet waarschuwt als het genoeg is. Sterker nog: omdat het lichaam roept om meer meer meer.

Pirata

Pirata

27-10-2015 om 16:15

eetmeter

Gebruik nou gewoon die eetmeter, dan zie je vanzelf hoeveel energie die slagroom of dressing je oplevert. Dan hoef je niet meer in termen te spreken als "verboden" en "slecht". Een voedingsmiddel kan minder aanbevelenswaardig zijn, maar dat bepaal je echt zelf. Als je die eetmeter teveel werk vindt, kijk dan in de voedingswaardetabel op internet.
Ijsvogeltjel, jij bent toch niets te zwaar?

blik

blik

27-10-2015 om 16:21

nou ja

Als je onbeperkt blijft eten lijkt het me evident dat je jezelf moet stoppen.(hoewel ik toch twijfels heb bij écht gezond eten)
De meeste mensen eten echt niet de hele dag door fruit. Sterker nog; de meeste mensen eten te weinig fruit.

Ik vind fruit heerlijk maar eet daar nooit absurd veel van. (Wel van ongezond eten)

En ja, eten draait sowieso erg om 'geloof'. Waar moet het anders om gaan? Wetenschap? Die is er nog helemaal niet over uit.
Dan maar mijn geloof, ik heb niks anders. En mijn geloof is dat er veel meer factoren meespelen dan calorieën alleen. Ik geloof dat fruit gezond is, en dat we daar tot op zekere hoogte onbeperkt van mogen eten.
Of ik mezelf daarmee voor de gek houd weet ik misschien ooit.

Ik wil iig niet zo ver gaan dat ik mijn eetpatroon minitieus zit te analyseren, dan ben ik nog liever dik.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-10-2015 om 16:24

Pirata

"Ijsvogeltjel, jij bent toch niets te zwaar?"

Nee, nu niet meer, ik ben dit voorjaar 7 kilo afgevallen. Ben ooit 11 kilo zwaarder geweest dan ik nu ben. Ik zit nu zelfs weer op het gewicht dat ik op de middelbare school had

Maar ik moet nu dus wel erg mijn best doen om op gewicht te blijven. Meestal gaat het mij makkelijk af, maar soms zou ik dolgraag weer onbeperkt eten: een hele zak chips, een grote reep chocola of wat dan ook maar. Zeker nu ik door een blessure al een paar maanden niet naar mijn sporttrainingen kan. Ben sinds dit jaar bewuster met mijn voeding bezig dan ooit.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-10-2015 om 16:27

misschien onduidelijk

Ik lees nog even mijn berichtje #92 terug.
Het staat er misschien wat onduidelijk.
Ik bedoel dus dat ik onbeperkt kan eten zonder 'vol' te zitten of het gevoel te hebben dat ik genoeg heb gehad. Ik bedoel dus niet dat ik onbeperkt kan eten zonder aan te komen. Was het maar zo

blik

blik

27-10-2015 om 16:31

Suze op je eigen tempo

Ik vind de tips van AnneJ heel zinvol; verander niet te snel teveel.
Élke verandering is zinvol en mooi! Geniet daarvan, voel je niet schuldig over wat je niet doet.

Ik ben langzaamaan eetpatroon aan het veranderen. Ben erg van het gemak, en gebruik ook kant en klaar. Stap daar steeds meer vanaf want er wordt veel suiker in gebruikt en vaak veel te veel zout. Dat kan enorm schelen. Eigenlijk is zelf een dressing maken helemaal niet zoveel werk, en veel lekkerder. Dressing laten zou ik echt niet doen want azijn, olie, kruiden en mosterd zijn gewoon ook erg gezond.

Yoghurt is prima. Een goed (imo dan!) alternatief voor veel te zoet is een heel klein beetje vanille vla in gewone yoghurt, gelijk heel zoet.
(Van een eetpatroon met te veel suiker moet je soms ook niet te snel willen afkicken)

blik

blik

27-10-2015 om 16:35

ijsvogeltje

Maar heb jij dan echt geen rem op je eten?
Kan, maar het komt relatief weinig voor.
Wat wel veel voorkomt is dat stofwisseling behoorlijk naar de mallemoer is. En vaak komt dat door heel veel slechte, bewerkte producten. Er wordt een hoop zooi in gestopt die doelbewust onze rem ondermijnen.

Pirata

Pirata

27-10-2015 om 16:36

Jammer ijsvogeltje

Onbeperkt bleekselderij kan wel begreep ik in die documemtaire van zondag j.l. (Focus). Maar ik heb jou gezien bij een meeting en je leek me toen niet te zwaar.

blik

blik

27-10-2015 om 16:43

nou ja

11 Kilo meer dan middelbare school gewicht (tenzij je toen dik was) is natuurlijk ook niet zoveel.
Ik zou daar iig best tevreden mee zijn en met me velen denk ik.
In alle hectiek van deze jaren goed blijven opletten en optimaal voor jezelf blijven zorgen valt niet mee vind ik.
(Van goed slapen bijv blijf je ook slank, nou, lukt me vaak al niet)

Suze

Suze

27-10-2015 om 17:35

goed slapen

Is het niet zo dat met "goed" slapen vooral "veel" slapen wordt bedoeld?

En dat je daar slank van wordt is volgens mij omdat je dan minder uren per dag wakker bent en dus minder tijd hebt om te snoepen (ar veel mensen vooral 's avonds doen).

Miraya

Miraya

27-10-2015 om 18:05

onbeperkt bleekselderij

'Onbeperkt bleekselderij kan wel begreep ik in die documentaire van zondag j.l. (Focus).'

Hmmm, je weet wat ze over panda's zeggen, toch? Het beste bewijs dat je dik kunt worden van de hele dag sla eten

Injel

Injel

27-10-2015 om 18:08

en Suze

'Is het niet zo dat met "goed" slapen vooral "veel" slapen wordt bedoeld? En dat je daar slank van wordt is volgens mij omdat je dan minder uren per dag wakker bent en dus minder tijd hebt om te snoepen (ar veel mensen vooral 's avonds doen).'

Niet helemaal, al zal dat vast ook helpen. Na een slapeloze nacht wordt een bepaald hersengebied extra geactiveerd. Dit gebied wakkert je hongergevoel aan. Na een nacht slecht slapen, heb je de volgende dag daarom meer trek.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-10-2015 om 18:59

Pirata

Nee, ik ben nooit erg dik geweest. Ik ben al vaker in mijn leven een kilo of 7 of 8 afgevallen. Ik ben dus een behoorlijke ervaringsdeskundige. Maar ik verval steeds weer in mijn oude eetgewoonten. Maar nu niet meer. Tenminste, dat heb ik mij ernstig voorgenomen. Ik heb het ook nog nooit zo lang volgehouden om 'gewoon gezond' te eten als nu en het gaat mij eigenlijk heel makkelijk af. Wel even een dipje in de zomer gehad, mede door mijn sportblessure. Toen zat er maar zo weer 2 of 3 kilo aan. Die zijn er nu weer bijna af.

Wat mij extra motiveert om nu niet meer te gaan snoepen en snaaien, is dat ik mijn hardloop-hobby dit jaar weer heb opgepakt. Ik ben daar behoorlijk ambitieus en prestatiegericht in. En bij hardlopen is het effect van lichaamsgewicht heel groot. Dus iedere kilo minder heeft een positief effect op de wedstrijd-tijden.

Tokkie

Tokkie

27-10-2015 om 22:24

Suze

"Een nieuwe studie heeft onlangs uitgewezen dat de uren die je doorbrengt in bed meer invloed hebben op je gewicht dan de uren die je doorbrengt in de sportschool. Te veel of te weinig slaap blijkt dus van grote invloed te zijn op zwaarlijvigheid.

Voorgaand onderzoek heeft uitgewezen dat er een verband bestaat tussen slaapgebrek en gewichtstoename, maar het was tot nog toe onduidelijk of slaapproblemen de oorzaak waren van gewichtstoename of juist het gevolg ervan.

Om een duidelijk beeld te krijgen van dit kip-en-ei-dilemma, hebben Canadese onderzoekers over een periode van zes jaar onderzocht wat voor effect het slaappatroon van mensen heeft op hun gewicht. Diegenen die zes uur of minder per nacht sliepen bleken een grotere kans op overgewicht of zwaarlijvigheid te hebben dan zij met een vaste nachtrust van acht uur. Verrassend genoeg hadden ook zij die negen of meer uren sliepen, een grotere kans op overgewicht en zwaarlijvigheid. De bevindingen wijzen uit dat een goede nachtrust een positief effect kan hebben op je lichaamsgewicht.
Dubbel nadelig

De gewichtstoename van de kortslapers is logisch omdat slaapgebrek op twee verschillende manieren van negatieve invloed kan zijn op het lichaamsgewicht. Je gaat je vermoeider voelen waardoor je minder beweegt en sport en daarnaast zorgt vermoeidheid ervoor dat het lichaam minder van het hormoon leptine aanmaakt waardoor we ons hongeriger voelen en meer gaan eten. "

Afgeleid van http://www.nbcnews.com/id/23887908/#.Vi_rbCt3Iy4

Sneeuwitje

Sneeuwitje

28-10-2015 om 20:46

blik

dat heb ik ook gedaan, langzaamaan eetpatroon veranderen. Nu moet ik wel zeggen: mijn man kookt meestal en die is in de loop der jaren steeds meer overgegaan op alles vers koken, zonder pakjes. En dat scheelt ook echt heel veel, want wat je zelf al zegt, er zitten vaak in al die pakjes zoveel suiker en zout en andere toevoegingen.
Maar verder voor mij ook vooral minder snoepen en snaaien, niet alles opgeven, maar wel op gezette momenten.

Ik denk wel echt dat langzaamaan een gezond eetpatroon opbouwen de beste, meest stabiele manier is om af te vallen.

S.

Koolhydratenhysterie

"Kaas en brood samen is toch wel een kh-bommetje." zei Ava. In kaas zitten helemaal geen koolhydraten en in bruin brood ook niet zo veel. Een volwassene moet, mag of kan zo'n 200 gram aan koolhydraten eten per dag, vier boterhammen komt op 50 gram, dat lijkt me echt niet suikerspiegelontregelend. Bovendien komen dusdanig grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel bij gezonde mensen die geen diabetes niet of nauwelijks voor. En dan nog krijg je dat niet van een paar bruine boterhammen met kaas. Als het nou vier tompoezen waren...

skik

blik

blik

29-10-2015 om 13:42

hoe gaat het

met de afvallers?
Hier goed! Val niet af () maar ben wel goed bezig met mijn eetpatroon te veranderen. En ach, als het niet lukt af te vallen, eet ik iig gezonder nu
Sneeuwitje, hier werkt man helaas niet zo mee. (Zelf ook overgewicht) ik kook nu vaker maar vind daar niet altijd de tijd voor. Man blijft toch naar pakjes grijpen al hebben we het al jaren over gezonder eten.

Ik snoep nog wel maar ik denk dat het zeker wel voor 95 procent verminderd is. Soms vergeet ik nog weleens dat ik aan het lijnen ben, at gisteren gedachteloos een croissantje dat de kinderen afgebakken hadden.

Ik heb de muesli-zonder-toevoegingen gevonden. Viel nog niet mee vond ik, hoe schreeuweriger de buitenkant suggereerde een gezond product aan de binnenkant te hebben, hoe meer toevoegingen vaak.
Vandaag voor het eerst gegeten en oeps, smaakt toch echt anders! Blijkbaar ben ik toch wel érg gewend aan suiker.
Ook overstag gegaan en 30+ kaas gekocht, viel me best mee! (Maaslander)
Heb mijn kinderen blind laten proeven en alleen de fijnproever ontdekte gelijk verschil, de ander twijfelde over wat lekkerder of vetter was.

Ook eet ik gewoon minder. Ik heb geen honger, dat wil ik ook niet. Maar at wel vaker door voor de lekker. Avondeten lukte me de laatste tijd prima te minderen. Gisteren was het wel heel lekker eten waardoor ik toch nog een keer heb opgeschept. (Maar wel redelijk gezond)
Begin nu meestal met 2 boterhammen ipv 4. Heb ik daarna nog honger dan neem ik er nog 1, vroeger gelijk 2. Vaak is 2 of 3 ook gewoon genoeg.

Ook neem ik vaker een salade als maaltijd, en eet meer groente.
Voelt wel oke.

Juno

Juno

29-10-2015 om 18:39

Hier

Op de weegschaal schommelt het flink, in het slechtste geval is er maar 300 gram af. Maar: mijn ringen zitten losser, mijn best wel nieuwe spijkerbroek slobbert wat bij de benen en collega's merken het op. Ik eet enorm veel groente en geen toegevoegde suikers. Sinds kort heb ik een beugel dus ik ben al een tijdje zo goed als zonder snoep. Chips en een beugel is helaas geen succes dat dat at ik al niet meer.

Suze

Suze

29-10-2015 om 19:28

Tokkie

Oké, dus op naar de 8 uur slaap per nacht .
Haal ik nu niet (vaak iets van 7 a 7,5), maar wilde sowieso al iets vroeger naar bed gaan om slaap in te halen.

Suze

Suze

29-10-2015 om 19:31

blik

Ik heb al dagen geen koekjes gegeten. Thuis en op het werk weerstand kunnen bieden. Ik snoep nu iets meer rauwkost. Soms met iets van dressing (thuis), maar op het werk zonder.

Ik probeer 's avonds iets minder te eten en ook iets minder 's ochtends.

De weegschaal werkt nog niet mee. Ik ben nog - stabiel- net iets meer dan een kilo boven mijn maximaal toelaatbare gewicht, maar heb maar gewoon geduld. Het zal er wel een keer af gaan (hoop ik).

mijlpaal

fijn dat het bij jullie ook goed gaat. En misschien vliegen de kilo's er niet meteen af, op de lange termijn zul je vast resultaat gaan merken.

hier een mijlpaal: 10 kilo er af volgens de weegschaal vanmorgen! ik ben helemaal blij. ik merk het erg duidelijk aan mijn kleding, zie het aan mijn lijf. helaas ook aan mijn gezicht, dat wordt er niet mooier op. nog 3 kilo te gaan en dan stop ik anders krijg ik helemaal zo'n ingevallen gezicht.
ik vind het ook fijn om gezond te eten, ik merk dat ik me er veel beter door voel. weg suikerverslaving!

popje

popje

30-10-2015 om 14:41

citroen

14 kilo afgevallen in een half jaar:

7.00-09.30 uur

-citroensap in lauw water verdeeld over liter.
-groene thee
-volle yoghurt met speltmusli
-appel

tussendoor water

12.00-14.00

-fruit en noten
-sla, komkommer,tomaat en een lepel mayonaise erdoorheen
-groene thee

tussendoor water

16.00 uur

-groene thee en 3 koekjes of 1 grote koek

tussendoor water en een worteltje ofzo

18.00 uur

-groenten
-vlees (100gram)
-GEEN aardappels/rijst/pasta

Maar omdat ik nou eenmaal van aardappels hou, nam ik er 2 ipv 4 grote
of 1 schep pasta ipv 4 etc.

19.30 uur koffie verse sterke (!) want daar hou ik van, met 1 schep suiker en een sesamkoekje

vanaf 20.00 uur groene thee/water en noten zoals walnoten of amandelen.

Als ik een keer zin had in patat, at ik patat met mayo en ging daarna gewoon weer verder met mijn zelfbedachte 'dieet'.

Verder dronk ik ook veel Pu Ehr thee, maar als je een hoge bloeddruk hebt is dat niet zo handig.

Die citroensap werkte echt bij mij. Gladdere huid, glanzende haren, stralender gezicht en na een maand zat alles los (kleding dan) Ik voelde me schoon en fit. Na een half jaar, was ik het opeens zat en ging ik weer aan het brood met kaas. Na een maand 3 kilo erbij en dat is tot nu toe zo gebleven.
Ik drink nog steeds groene thee bij het leven en citroenen zijn niet aan te slepen, maar verder ben ik niet meer zo streng. In totaal nu 11 kilo eraf en dat is precies goed zo.

Ik heb dat dieet 3 jaar geleden gedaan.

blik

blik

30-10-2015 om 17:12

wat goed

van iedereen.
Juno, eet je helemaal geen toegevoegde suikers meer?
Helemaal laten vind ik nog wel moeilijk. Net oliebollen gebakken (ook al weken geleden afgesproken, toen nog geen afvalplannen, en oeps ze zijn wel heel lekker!

Bij zo snel afvallen, zijn jullie niet bang dan spiermassa te verliezen?
Ik merk dat ik moet oppassen niet te weinig calorieën te nemen. Vooral omdat bewegen dus echt minimaal is nu, lastige combi. Van de andere kant zal bewegen minder belastend zijn als ik minder weeg. Tsja.

blik

blik

30-10-2015 om 17:15

en gruffalo

Ja, dat gezicht, dat is wel lastig.
Ik heb dat ook, gezicht is al smal.
Overgewicht zit bij mij echt vooral daar waar het vooral niet moet zitten, op mijn buik.

Juno

Juno

30-10-2015 om 19:33

Blik

Volgens mij wel, kan even niet bedenken waar het in zou moeten zitten. Als er in ketjap of quorn suiker zit dan ben ik nog niet suikervrij, al het andere is groente en fruit. Ik maak soms een fruitsmoothie maar met water in plaats van met yoghurt. Ik vind het erg lekker, het is meer een soort vruchtensapje maar wel heel fris.
Van de week had ik hoge knaagnood en heb toen van een zoete aardappel in de oven chips gebakken. Eigenlijk best sneu, maar ik had zó'n zin in wat chips en zo'n aardappel mag ik hebben.

zebra

zebra

01-11-2015 om 17:54

ik doe ook mee

ik ben niet zo groot (ongeveer 1.65m, schijn al gekrompen te zijn) en schommel qua gewicht tussen 80 en 83 kg. Ik zou graag onder de 80 kg willen raken maar het kost veel moeite.

De afgelopen dagen heb ik niet gesnoept (uitgezonderd wel dessert tijdens de brunch vandaag). Sinds vorige week maak ik weer een weekmenu om toch wat meer gevarieerd te eten. Dat gaat allemaal prima verder. Ik probeer wel regelmatig iets te eten, dus tussen ontbijt en lunch alsmede tussen lunch en avondeten. Dit is meestal fruit of yoghurt. Ik ben op advies van de huisarts flink geminderd met het eten van kaas, niet alleen vanwege de vetten maar ook omdat kaas best veel zout bevat (heb ook neiging tot hoge bloeddruk). Dat was echt wennen want evenals Miraya ben ik dol op kaas. Nu eet ik vaker andere dingen op brood, soms sandwich spread met daarop wat rauwkost maar soms ook avocado. Dit bevat ook veel vet maar is wel gezond en vult enorm. Zeker als er ook nog wat rauwkost bij gegeten wordt. Ook ik kan makkelijk 3 tot 4 boterhammen, liefst volkoren, op tijdens de lunch.

Waar ik echter wel veel moeite mee heb is het drinken, sommige dagen drink ik genoeg water maar op andere dagen heb ik er totaal geen zin in. Ik lust wel thee maar ben er niet dol op. En frisdrank (ook de light versie) vermijd ik zoveel mogelijk omdat ik het erg zoet vind.

Nog een lastig punt is het vervangen van vlees, sommige vleesvervangers vind ik best lekker maar zeker niet allemaal. En bovendien zit er vaak veel zout in. Ben wel dol op eieren overigens. Maar die mag je ook niet onbeperkt eten, dacht ik.

zebra

zebra

01-11-2015 om 18:03

ter aanvulling

ik ben al langer bezig met (proberen) afvallen maar het snoepen en snaaien laat ik sinds vorige week achterwege. Ik had gehoopt dat dit zou helpen maar de weegschaal is niet liever voor me geworden.

Katniss

Katniss

01-11-2015 om 18:06

Weinig nodig

Ik heb wel eens berekend hoeveel calorieën ik (1.59 m. lang) nodig heb bij matige activiteit (als in kantoorbaan met af en toe een wandelingetje). Schrik niet, dat was slechts 1320! Om noemenswaardig af te vallen zou ik daar dus al minstens 10% onder moeten gaan zitten of veel meer bewegen.
Ik denk dat dit geldt voor alle 'korte' mensen, dus je kunt wel leuk je daglijstje gaan aanvullen met allerlei tussendoortjes, maar daar heb je qua calorieën helemaal geen ruimte voor. Met drie lichte maaltijden (250, 350 en 600) zit je al aan 1200, dus dan heb je hooguit nog ruimte voor een banaan.

zebra

zebra

01-11-2015 om 19:05

beweging

zelf heb ik een baan waarbij ik wel behoorlijk wat beweging heb maar ik zal ook eens opzoeken hoeveel calorieën ik per dag nodig zou hebben.

Noet

Noet

01-11-2015 om 20:28

zebra

eerder in het draadje staat een link naar een app, die rekent het keurig voor je uit.
Ik gebruik 'm nu ook een week en ben 0,7kg kwijt. De laatste paar jaar waren en zo maar 6kg bij gekomen.

Ooit ben ik ruim 10 afgevallen, die hoef ik er niet weer bij, dus ik wil ze er langzaam weer af hebben. Bij mij zit het vooral in snoep en snaai die laat ik nu zo veel mogelijk staan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.