Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

blik

blik

21-10-2015 om 10:55

afvallen, wie ook?

Ik wil gewicht verliezen, ben hier nu zo'n twee weken mee bezig.
Iemand die daar ook mee bezig is of daar plannen voor heeft, en het leuk vindt tips en tricks of gewoon ervaringen uit te wisselen?


Suze

Suze

12-11-2015 om 11:19

blik

Mooi dit draadje. Fijn dat we elkaar zo helpen en stimuleren om het vol te houden.

En dat jij weet dat je niet de enige bent die moeite heeft met calorieën tellen .

Soms is het wel handig hoor om calorieën te controleren en iets meer af te weten van wat wel of niet gezond is om te eten. Maar om aldoor calorieën te tellen. Ik heb er geen zin in, maar heb er ook helemaal geen tijd voor!

Wel ben ik altijd terughoudend met creme fraiche. Maakt al het eten lekkerder , maar is volgens mij dus minder gezond.

En ik eet bijv. tegenwoordig juist wel veel walnoten, omdat die gezond zijn. En ook af en toe een avocado. Wel veel calorieën maar gezond (en heerlijk met kipfilet of puur met beetje balsamicodressing).

En wat ik de laatste tijd ook doe als ik 's middags zin krijg in iets lekkers/zoets: EERST mijn 2 stuks fruit opeten (en als ik het bij me heb, ook nog de rauwkost) en dan zeg ik tegen mezelf dat als ik dan nog erg veel trek heb, dat ik dan wel 1 koekje mag (of zo). Maar de grap is: na al dat fruit (en rauwkost) is mijn maag weer gevuld en mijn behoefte verdwenen. Dus sla ik dat koekje weer over. Werkt dus erg goed zo!

Noet

Noet

12-11-2015 om 11:34

doe ik ook

ik weet wat de basis is, en dan kan ik zo ongeveer bij het avond eten eten wat ik wil. Alleen het opschrijven helpt om de snaai te laten staan. Ik gebruik nu die app, maar daar denk ik ook alleen 's avonds aan. Ik weeg ook helemaal niets dat doe ik gewoon op de gok.

Ik ben al eens eerder 15kg afgevallen en dat heb ik er jaren af gehouden, maar door allerlei omstandigheden is het sporten er bij ingeschoten en het eten wat vermeerderd, tel er nog wat jaren boven de 40 bij en zo zat er weer een kilo of 6 bij.

Er is al 2.4 af. nog 3.5 te gaan, met 0.5 per week zou dat nog net moeten lukken dit jaar. Geen uitbundige kerstdiners hier. Dat scheelt een stuk.

blik

blik

12-11-2015 om 11:41

calorieën

Oh, ik laat ook geen dingen staan met hoog calorie gehalte.
Ben hoogstens wat voorzichtiger ermee, zo eet ik dus minder vaak kaas. Maar noten eet ik veel meer juist nu, en ik eet ook gewoon bananen bijv.
Ik merk écht dat het me goed doet meer en vaker te eten.
Nu heb ik dus veel gerust de laatste tijd en dan is het niet zo moeilijk geregeld iets te eten. Maar het invoeren in de dagelijkse praktijk kost me wel moeite..Heb het gister en vandaag drukker en dan schiet eten er gewoon weer bij in. Moet daar dus echt een modus voor gaan vinden.
Want het is precies wat jij zegt denk ik, als je buik vol zit met gezonde dingen is het heel veel makkelijker de ongezonde dingen te laten. Ook iets met die suikerdip etc.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

12-11-2015 om 12:34

"Lol" blijven houden in het eten koken

Wat voor mij belangrijk is dat ik "lol" blijf houden in het eten koken en het in de keuken bezig zijn.

Ik ben zelf al niet zo van het snoepen en snaaien en als ik mezelf dan ook nog een X-aantal beperkingen op ga leggen mbt wat ik wel of niet mag eten, dan gaat het plezier van het in de keuken staan er al snel van af bij mij.

En dus bak ik vrolijk mijn appeltaarten voor een wedstrijd en duik ik ontspannen de keuken in voor cupcakes met botercreme omdat ik die graag mee wil nemen voor het wekelijkse bezoek aan mijn ouders.

Wat ik dus wel gedaan heb, ik heb een excel(numbers) werkblad gemaakt waarin ik snel kan zien hoeveel Kcal er in een "baksel" van mij zit. Aan de hand daarvan weet ik dus of ik "gewoon" moet koken, of dat er toch maar een fikse portie rauwkost voor mij bij moet als maagvulling ipv aardappelen.

Ik tel per dag dan ook geen calorieen meer. ik weet van mezelf dat ik nogal obsessief kan worden en lijnen is iets waarbij ik niet obsessief mee bezig wil zijn.

Zoals ik al zei, het moet ook leuk blijven.

Noet

Noet

12-11-2015 om 12:56

doe ik ook niet idd

ik had gisteravond alles ingevuld en toen wilde die app niet opslaan omdat het te weinig was. Terwijl mijn buik gewoon vol zat met groentensoep, een beker chocomel en speculaasjes en ook nog een cupcake met chocochips. Dus ik heb maar aangevuld met een zakje chips. ☺

Een voordeel voor mij is dat ik de werkdagen een redelijk vast patroon heb. Ik stuur dochter naar school, ga naar mijn werk, haal thee en eet dan tijdens het opstarten van mijn laptop mijn yoghurt op. Om 10 uur drinken we koffie met de hele afdeling dus daarna eet ik fruit. Om 12 uur gaan we lunchen, en om een uur of 3 krijg ik trek en neem dus nog een stuk fruit. Dan is het daarna vaak rennen en vliegen, maar ik maak een weekmenu dus ook daar weet ik al vrij zeker wat er binnen komt. Dan zijn die tussendoortjes 's avonds geen probleem meer.

blik

blik

12-11-2015 om 16:52

en weer

3 ons eraf.
Ervaringsdeskundigen, is dat normaal? Hebben jullie dat ook weleens gehad, dat het zo snel ging?
(Eerste 3 weken ging er niets af, nu 2 kilo in een week)
Ik heb het gevoel dat ik een crash dieet aan het doen ben, maar dat is zeker niet mijn bedoeling! Ik heb ook écht niet het idee, dat ik nu zo weinig eet.
Of moet ik gewoon stoppen met wegen, denk het wel eigenlijk...

Noet

Noet

12-11-2015 om 16:57

blik

ja hoor dat kan, bij mij gaat het nu met 100g per dag, maar het kan best zijn dat ik er morgen weer 150 bij heb.
Je zult ook wel,weer even stil gaan staan,,om dan weer verder te gaan.
Als je geen honger gevoel hebt, maar wel verzadigd bent is het prima.

1x per week wegen is voldoende.

blik

blik

13-11-2015 om 09:41

weer

2 ons eraf. Zal best dat het gaat stoppen/langzamer gaan, maar vraag me toch niet af of ik niet beter zelf het proces kan gaan vertragen.
Iemand tips?
Punt is dat ik gewoon niet terug wil gaan vallen in slechte suikers. Het is makkelijk je calorie peil even bij te vullen met een reep
Maar voel me echt verzadigd met de gezonde dingen die ik eet.

Wil heus nog wel snoepen! Maar reserveer dat liever voor de momemten dat ik er echt heel veel zin in heb. Heel vreemd, maar dat heb ik totaal niet nu. (Voor mij heel vreemd)
Of voor sociale gelegenheden, wil niet helemaal ongezellig worden!
Zo heeft dochter een snoepfeestje georganiseerd voor het gezin
Ze heeft allemaal apart snoepgoed gekocht om te gaan proeven...krijg het niet over mijn hart niet mee te doen. Misschien komt het wel goed uit omdat het me tóch te snel gaat
(Dochter is wel vaker een probleem omdat het zo'n gezelligheidsdier is en graag snoept. Ze bakt ook veel te vaak. Van de andere kant let ze zelf ook wel een beetje op haar lijn, is ook nodig.

Katniss

Katniss

13-11-2015 om 09:47

Joh

Als je nog niet gaat richting ondergewicht hoef je je echt geen zorgen te maken. Een kennis van mij is de eerste twee maanden 25 kilo afgevallen (van de 100 die moesten). Als je maar zwaar genoeg bent, en je eetpatroon gaat van ernstig teveel naar normaal, kan dat gewoon. En het gaat heus veranderen dus wees hier maar blij mee.

blik

blik

13-11-2015 om 10:53

dank

Zo extreem is het hier ook weer niet gelukkig. Ik at niet ernstig teveel en er hoeven nog maar 7 kilo af tot 'groen gebied' (maar wil er zelf iig nog 10 af)
Maar het stelt wel beetje gerust.
En ja, volgende week ofzo baal ik natuurlijk als het stilstaat.

Juno

Juno

14-11-2015 om 11:03

Yes!

Vandaag vijf kilo er af! Ik ben lichter dan ik jaren geweest ben. Die vijf kilo is door het dieet, de kilo's die ik ervoor al kwijt was kwam doordat ik geen drop ed meer kan eten ivm mijn beugel.
Ik heb op runinfo gekeken wat ik zou moeten wegen maar dat komen weer hele andere dingen uit. Ik heb mn naar de hoeveelheid vet in je lijf gekeken. Ik ga door tot Sinterklaas, dan even een korte pauze, dan weer door tot Kerst. Ik verwacht in februari tien kilo te zijn afgevallen.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

15-11-2015 om 22:41

blik

Ja, Blik, dat kan. Maar je gewicht fluctueert gedurende de maand. Ik ben rond mijn eisprong en menstruatie altijd zwaarder en dat geldt voor de meeste vrouwen, gok ik zo. Daartussen val ik dan weer wat meer af. Ik val op dit moment nog zo'n kilo per maand af, maar soms lijkt het net of er niks afgaat, of dat ik ineens heel hard ga (terwijl dat over de maand gezien dus wel meevalt).

Sneeuwitje

blik

blik

16-11-2015 om 09:43

Juno!

Proficiat!
Wat fijn, al dat harde werken niet voor niets he, en lang leve je beugel!
Hier nog steeds geen beugel nodig, snap er echt niets van. Realiseer me nu pas goed hoeveel ik gesnaaid heb. Kost me geen enkele moeite het te laten, heel vreemd.
Ja, dat schommelen van gewicht. Ben al weer halve kilo zwaarder, dus komt wel goed.
Juno, domme vraag, maar hoe kijk je naar vet in je lijf?
Ben jij nu klaar?

Juno

Juno

16-11-2015 om 10:55

Blik

Op runinfo.nl kan je je BMI berekenen maar ook het vetpercentage. Je moet dan je middel en ik geloof ook je borstomtrek meten, lengte en gewicht invullen en hoppa, daar rolt dan je vetpercentage uit. Er is ook een tabel waarin staat wat het gewenste percentage is. Kan je invoeren wat het nu is, wat je zou willen en dan komt er uit hoeveel vet je nog moet kwijtraken.
Ik ben er nog lang niet hoor. Toevallig ben ik na de laatste zwangerschap bij de Weightwatchers geweesr dus dát gewicht weet ik nog. En voor mijn eerste zwangerschap zat ik bij een dietiste en dat gewicht weet ik ook. Ik denk dat ik met Sint op het gewicht zit van na de laatste zwangerschap, dat is twaalf jaar geleden. Dat is al erg mooi, maar ik wil verder tot het weer min of meer is zoals het was. Ik begin nu met de tweede ronde van hetzelfde dieet en we kijken in hoeverre we 's avonds hetzelfde kunnen eten want dat dubbel koken breekt ons wat op.
Een heel naar weekend met ass-kind gehad, ouderwets met driftbuien, schelden en vechtpartijen. Ik moet me echt bedwingen om niet naar snoep te grijpen. Duidelijk een emotie-eter . Gelukkig zei man dat ik het niet moest doen, zou zonde zijn. Nou heb ik ook niet zo veel in huis, maar toch. Wel weer een eye-opener voor me.

Noet

Noet

16-11-2015 om 11:01

Juno

die op runinfo.nl geloof ik niet helemaal. Mijn ideale gewicht zou daar 62 kg zijn! Ik ben 1.77.
Een accurate vetpercentage meting kan alleen door op meerdere specifiek aangewezen punten te meten en dan een berekening te doen.

Bij hun eerste methode kom ik op 11.3% vet, lijkt me wel heel erg weinig.

Methode 2 komt meer in de buurt met 19%, maar is nog wel aan de lage kant.

blik

blik

16-11-2015 om 11:16

Juno

Dat doe ik dan maar even niet, want ik weet al veel te goed dat ik teveel buikvet heb, daar zit echt bijna al mijn overgewicht

Juno, herkenbaar ja. Bij mij is het dubbelop, want door veel stress (momenteel helaas ook) krijg ik geen hap door mijn keel, en ik ben er wel steeds meer van overtuigd dat daar een groot probleem ligt bij mij. Op het moment dat ik dan zo'n beetje om aan het vallen ben van flauwe gevoel pak ik het eerste het beste dat eetbaar is.
Daarbij ga ik dan snoepen als ik heel moe ben en daardoor wat meer ontspannen, overduidelijk ook echt als troost.

Wat vervelend weekend voor jullie, maar ik begrijp dat je er qua eten toch maar mooi doorheen bent gekomen, mooi toch! Je hebt het niet nodig! (Zei ze ook tegen zichzelf) ik hoop dat het weer wat rustiger is bij jullie.

Katniss

Katniss

16-11-2015 om 11:26

Noet

Als je rond de 30 zit is dat prima en normaal voor je leeftijd. 19 is echt heel laag.

Noet

Noet

16-11-2015 om 11:51

Katniss

ik zit rond de 24-26 als ik op mijn gewenste gewicht zit en wat meer sport. Hoef ik niet eens heel veel voor te doen.

Is 18 niet ongeveer het percentage waarbij je stopt met menstrueren?
Even googlen verder kom je heel verschillende percentages tegen, van < 8% tot 15-20%

Blijft dat 11 gewoon veel te laag is incombinatie met mijn gegevens.

Juno

Juno

16-11-2015 om 11:59

Noet

Heb je het wel goed ingevuld? Ik zou met mijn leeftijd op geloof ik 30% vet uit moeten komen. Klinkt niet heel gek.

Noet

Noet

16-11-2015 om 12:07

Juno

ja, ik heb het goed ingevuld, maar ik heb een extreem smalle taille (mt 34 zit ruim) (heupen 42) dus die berekening gaat daar fout.

blik

blik

16-11-2015 om 12:12

iemand nog tips

Voor lekker ontbijt, lunch of tussendoortje?
Ik eet wel redelijk afwisselend nu, maar zou soms graag wat meer keuze hebben, misschien zie ik gezonde dingen over het hoofd.
Wat eten jullie zoal?

Katniss

Katniss

16-11-2015 om 12:28

Runinfo

Ik krijg daar 26% uit, en dat zou ik best willen maar is wel een heel geflatteerde schatting

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-11-2015 om 12:35

vetpercentage

Het zelf berekenen van je vetpercentage is erg onbetrouwbaar, daar kun je echt niets mee.

Je hebt ook personen-weegschalen die vetpercentages meten. Dat gaat met een soort elektrostroompjes via je voeten. Dat is al een stuk nauwkeuriger, maar ook die staan niet als betrouwbaar genoeg bekend. Wat ik ervan heb begrepen is dat die weegschalen alleen naar je onderlichaam 'kijken'. De consumentenbond heeft er een onderzoek naar gedaan en dat was weinig positief.

Bij sommige sportscholen of bij artsen zijn professionele weegschalen. Dan gaan de elektrostroompjes niet alleen via je voeten, maar ook via je handen, waardoor een betrouwbaarder beeld kan worden gegeven.

blik

Ik ontbijt wel eens met magere (vruchten)yoghurt met muesliachtige dingen (Allbran fruit in mijn geval). Niet heel verantwoord als je naar de hoeveelheid suikers kijkt, maar wel veel vezels en dus voor de afwisseling best bruikbaar. Tussendoor trakteer ik mezelf wel eens op een plak ontbijtkoek, volkoren en met minder suiker. Rijstwafels (met kaassmaak), eventueel plakje komkommer of tomaat erop, dan vult het nog wat meer (want het is natuurlijk eigenlijk gewoon een hap lucht...). Verder en ik ook niet zo creatief eigenlijk.

moppie

moppie

17-11-2015 om 12:39

ik doe ook mee

Door alle positieve verhalen mezelf maar eens streng toegesproken en besloten dat die 15 kg van de afgelopen 4 (!) jaar en nu echt af moeten, het liefst nog meer, maar laat ik me eerst maar eens focussen op die 15 kg. Maar ik red het niet alleen, daarom heb ik de hulp van de diëtist ingeroepen. Ik ga elke twee weken naar haar toe, ik houd de eetmeter bij, heb alle snoep, koek, chips, en zo uit m'n eetpatroon gebannen en wil weer controle houden over mijn eetgedrag. Ik kan zo snaaien.... en later denk ik dan: waarom dóe ik dat nou, wat levert het het me op? Nou ja, 15 kg. dus en een hoop nieuwe kleren want ik paste nergens meer in.
Op zich eet ik wel gezond, maar alles wat ik erbij snaai, dàt is het probleem! Ik eet gewoon veel te veel en vaak veel te vet.
Met mijn man heb ik afgesproken dat hij voorlopig de boodschappen gaat doen; kan ik ook niets meer kopen en dus opeten

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

17-11-2015 om 13:45

Moppie

Succes met je voornemen en het uitvoeren daarvan!

Het snaaien en snoepen mbt snoep en chips valt hier wel mee. Wel houd ik erg van hartig en vet.... En de bamisoepjes

wat ik dus doe voor die snoep en snaai behoefte, dat is zorgen dat ik iets heb wat ik kan eten. Dat kan een stukje gerookte kipfilet zijn, een stukje beenham, een gekookt ei, of iets met veel eiwitten en weinig vet.

qua gewoon eten eet ik minstens de helft minder aan aardappelen/rijst/pasta, maar wel veel meer groenten. Regelmatig maak ik ook een bak rauwkost, waarvan ik in mijn achterhoofd al weet dat ik daar 's avonds een schaaltje (of 2) van eet. Dan voel ik me vol (en dus rustig) en ga ik ook niet meer op zoek naar ander zout/vet snaaispul.

Succes!

Goed op weg...

Goed op weg...

17-11-2015 om 13:48

Maar heb nu een vraag

Ik ben inmiddels ook leuk op weg om mijn streefgewicht te halen, en ben erg blij met mijn maatje minder. Op 1 ding na... mijn borsten worden een soort theezakjes . Iemand een idee of dat nog goed komt, en/of hoe ik daar wat aan kan doen? Want dit was niet de bedoeling natuurlijk!

Noet

Noet

17-11-2015 om 13:56

goed op weg

er zijn wel een paar dingen die je kunt doen:
- aankomen, borsten bestaan uit vet, maar waar je aan komt is lastig te managen.
- een borstvergroting / lift laten uitvoeren, is prijzig want geen vergoeding van de verzekering.

of te wel, nee, dat komt niet vanzelf goed helaas.

Nickje

Nickje

17-11-2015 om 15:03

Goed op weg

Het komt niet meer helemaal goed (borsten zijn grotendeels vetweefsel), maar als je snel bent afgevallen, zullen je borsten nog wel een beetje bijtrekken. Verder een goed passende bh dragen, eventueel met wat vulling, om dat wat je nog hebt mooi in de bloemetjes te zetten.

blik

blik

19-11-2015 om 10:29

confronterend

Ik vind dit hele proces ook best confronterend hoor.
Merk dat het zóóveel te maken ook heeft met tijd, aandacht etc voor jezelf..
Iets simpels als een ontbijtje voor mezelf maken. Ik vind dat ik er veel werk aan heb, terwijl het maar een paar minuutjes is en relatief heel simpel. (Anderen besteden wellicht veel meer werk aan hun eten) Maar realiseer me nu dat ik dat nooit deed..
En heel maf, want het voelt zo dubbel. Ik geniet van zo'n ontbijt, maar voel er ook weerstand tegen..weet niet of dat puur gewenning is of toch iets dieper gaat.

En ook hoe partner erin staat..ik gaf voor de eerste keer sinds ik bezig ben aan zo'n zin in chocolade te hebben. (pms) Ik zag hem gelijk al kijken en ik was gelijk om, ook wel wat boos (ik wist dat hij gelijk naar winkel zou rennen en nu dat in mjn hoofd zat kon ik er geen weerstand aan bieden)
Voelde toch dubbel. Heel lief dat hij meteen naar winkel is gegaan. Ook geen enkel probleem dat ik chocolade heb gehad, voor mijn doen nog weinig. Maar toch...ik klaag één keer, en hij rent gelijk..ik weet niet of ik niet veel liever steun de andere kant op had gehad. Mijn achterdochtige ik vraagt zich dan ook af of hij niet gelijk gebruik maakte van mijn zwakheid om de situatie weer naar het oude te krijgen..
Daarbij kocht hij (tegen mijn vraag in) gelijk véél. Heb het meeste aan chocolademinnende dochter gegeven met de boodschap te doseren.

Ik wil geen verantwoordelijkheid bij hem leggen, maar ergens ben ik wel wat teleurgesteld. (Hij kookt ook vaker en helpt niet echt mee zoeken naar geschiktere menu's)
Ik wil dit alleen doen maar wel jammer dat ik niet eens kan klagen, want dat laat ik nu verder wel uit mijn hoofd.

Ik begin in ieder geval wel het idee te krijgen dat eten meer is dan alleen maar eten, en vrij ingewikkeld in elkaar kan steken. Het verbaast me inmiddels niet meer dat ik jaren geleden succesvol lijnde, ik zat toen in een nogal egotrippende fase, ook de enige fase n mijn leven waarin ik alleen heb gewoond. Blijkbaar voor mij lastig vast te houden als ik samenwoon.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.