Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

blijven zitten voor Frans??


Duolingo is in dit geval echt zonde van zijn tijd, hij moet gewoon voor zn toetsen leren! Van die 3 een 4 maken kan hij echt wel als hij vwo-niveau heeft. 

Goh, dat er weer zoveel mensen beginnen af te geven op scholen. DIt is gewoon  een wake up call om je kind aan het werk te krijgen. Was bij mijn gemakzuchtige puber destijds heel effectief.Hij leerde er ook meteen van dat niet alles hem aangewaaid komt, maar dat hij voor sommige vakken moeite moest doen om een magere voldoende te halen. 

linda48 schreef op 20-12-2023 om 12:33:

[..]

Maar volgens de lerares zou hij moeten blijven zitten, en dat begrijpen we niet, omdat er nog steeds trimester 2 en 3 zijn. We hebben gevraagd om een actieplan om zijn Frans te verbeteren. Gisteren hebben we Duolingo gekocht. Tijdens deze vakantie moet onze zoon opnieuw alles bestuderen wat hij in het eerste trimester aan Frans heeft geleerd. Wij zullen toezicht houden en helpen. Maar de lerares zegt dat het moeilijk is om een 3 te verbeteren! beter blijven zitten!

Ik zou nogmaals met die lerares om de tafel gaan (is het zijn mentor die dit zegt of zijn lerares Frans of beiden?). Ten eerste om te checken of je dit goed begrepen hebt. Je neemt nu aan dat ze hebben gezegd dat hij sowieso blijft zitten en dat ze niet willen inzetten op het verbeteren van die 3 omdat ze dat onbegonnen werk vinden. Dat lijkt me wel heel cru en voorbarig. Bedoelde ze het niet als een soort wake-up call, dat je zoon er heel hard aan moet gaan werken nu omdat als het zo blijft hij niet over zal gaan? Dat zou ik logischer vinden, zeker omdat de rest van de vakken wel heel goed gaan. Dan is blijven zitten of afstromen geen voor de hand liggende keuze ten opzichte van het zwakkere vak opvijzelen. Ten tweede om samen met de lerares Frans dat actieplan vorm te geven en te bespreken. Probeer er constructief in te staan, dat de lerares, de mentor, jullie als ouders en je kind er met z'n allen voor gaan om de resultaten te verbeteren.

Het schooljaar is nog niet half om, dat moet echt wel opgehaald kunnen worden met hard werken. Nu al definitief spreken over blijven zitten is onnodig en voorbarig. Het motiveert ook niet.
Regels over zittenblijven bepaalt een school zelf, maar op veel scholen mag je met een drie niet over. 

Een gestolen boek is inderdaad niet iets waar de docent Frans iets aan kan doen, maar als er stelselmatig boeken worden gejat in de klas, dan heeft de mentor daar wel een taak aan om te zorgen voor een veilig en respectvol leerklimaat.

Ik zou op school melden dat je zoon hard aan het werk gaat om het op te halen en dat jullie er vertrouwen in hebben dat dat gaat lukken.

Vraag ook hulp aan de school.  Als hij alleen achterblijft met Frans heeft hij voor dat vak misschien wat extra ondersteuning nodig.

Mijn oudste had dat met Engels.  Bleek dat de docent de geleerde zinnen letterlijk terug wilde zien op de toetsen. Iedere zin anders dan de geleerde/aangeboden zinnen werd fout gerekend ook al klopte de grammatica prima en was het een correct antwoord op de vraag. Alles wat afweek van het nakijkmodel was fout.

linda48 schreef op 20-12-2023 om 12:33:

[..]



"Ik spreek beter Nederlands dan ik schrijf. Mijn man is Nederlands, dus communicatie was geen probleem. We weten en zijn ons ervan bewust dat onze zoon het verschrikkelijk heeft gedaan met Frans!! Het is zijn fout!! Maar volgens de lerares zou hij moeten blijven zitten, en dat begrijpen we niet, omdat er nog steeds trimester 2 en 3 zijn. We hebben gevraagd om een actieplan om zijn Frans te verbeteren. Gisteren hebben we Duolingo gekocht. Tijdens deze vakantie moet onze zoon opnieuw alles bestuderen wat hij in het eerste trimester aan Frans heeft geleerd. Wij zullen toezicht houden en helpen. Maar de lerares zegt dat het moeilijk is om een 3 te verbeteren! beter blijven zitten!

Dat is gewoon shocktherapie voor het laatste half jaar. Hij moet aan de bak en kan niet denken Frans laat ik toch vallen. Want zo rekenen pubers vaak. Het moet een vier worden. Dus gewoon woordjes leren en wat een andere forumlid ook zegt. Luistertoets etc. Kan me niet voorstellen als ik de cijferlijst zie dat het een echte uitdaging gaat worden, maar hij moet wel wat gaan doen.

Bakblik schreef op 20-12-2023 om 14:00:

Vraag ook hulp aan de school. Als hij alleen achterblijft met Frans heeft hij voor dat vak misschien wat extra ondersteuning nodig.

Mijn oudste had dat met Engels. Bleek dat de docent de geleerde zinnen letterlijk terug wilde zien op de toetsen. Iedere zin anders dan de geleerde/aangeboden zinnen werd fout gerekend ook al klopte de grammatica prima en was het een correct antwoord op de vraag. Alles wat afweek van het nakijkmodel was fout.

Meestal is de reden die leerlingen doorgeven toch niet helemaal wat een docent zegt. De grammatica kan best kloppen, maar als een zin net iets anders betekent, betekent het net iets anders.

Waar woont hij? 

'Hij woont in een hutje' is gewoon iets anders dan 'hij woont in een huisje'. Grammatica klopt, beide zinnen zijn correct, beide zijn vast een correct antwoord op de vraag, maar de betekenis is echt iets anders.


Zo werkt het niet alleen bij leerlingen hoor trouwens, overal wordt een net een andere versie doorgefluisterd.

Mevrouw75 schreef op 20-12-2023 om 15:07:

[..]

Meestal is de reden die leerlingen doorgeven toch niet helemaal wat een docent zegt. De grammatica kan best kloppen, maar als een zin net iets anders betekent, betekent het net iets anders.

Waar woont hij?

'Hij woont in een hutje' is gewoon iets anders dan 'hij woont in een huisje'. Grammatica klopt, beide zinnen zijn correct, beide zijn vast een correct antwoord op de vraag, maar de betekenis is echt iets anders.


Zo werkt het niet alleen bij leerlingen hoor trouwens, overal wordt een net een andere versie doorgefluisterd.

Mijn dochter maakte mee dat in een leerboek een formulering stond, die in het Engels niet zo gebruikt wordt, maar ze moest die precies zo overnemen, anders werd het fout gerekend. 

1 onvoldoende voor een vak wat hij in 3 of 4 kan laten vallen en verder alleen maar voldoendes dat lijkt me geen reden tot zorgen blijven of zijn al die 6en krappe 5,5jes? We kunnen speculeren over de oorzaak van de 3 maar wat belangrijker is waarom zou een school een kind met 1 hele onvoldoende en verder alleen voldoendes laten doubleren? En waarom zou de school dit al in 3 maanden na start van het schooljaar communiceren? 

Decembermamma schreef op 20-12-2023 om 15:37:

1 onvoldoende voor een vak wat hij in 3 of 4 kan laten vallen en verder alleen maar voldoendes dat lijkt me geen reden tot zorgen blijven of zijn al die 6en krappe 5,5jes? We kunnen speculeren over de oorzaak van de 3 maar wat belangrijker is waarom zou een school een kind met 1 hele onvoldoende en verder alleen voldoendes laten doubleren? En waarom zou de school dit al in 3 maanden na start van het schooljaar communiceren?

Omdat die ene onvoldoende een 3 is (dat is anders dan een 5), omdat er nu een wake-up call is zodat het nog aangepakt kan worden, zodat kind alsnog over kan gaan.

Mevrouw75 schreef op 20-12-2023 om 15:07:

[..]

Meestal is de reden die leerlingen doorgeven toch niet helemaal wat een docent zegt. De grammatica kan best kloppen, maar als een zin net iets anders betekent, betekent het net iets anders.

Waar woont hij?

'Hij woont in een hutje' is gewoon iets anders dan 'hij woont in een huisje'. Grammatica klopt, beide zinnen zijn correct, beide zijn vast een correct antwoord op de vraag, maar de betekenis is echt iets anders.


Zo werkt het niet alleen bij leerlingen hoor trouwens, overal wordt een net een andere versie doorgefluisterd.

Wij hebben ook wel discussie met docenten gehad, en zelfs meegemaakt dat de docent toegaf dat het door kind gegeven antwoord ook goed was alleen dat stond niet in het boek en dus rekende ze het fout.

Andere docent gaf bij goede prestaties een 6  want anders was er niks te verbeteren. Dus kom mij ajb niet aan met dat alle docenten engeltjes zijn en het perfect doen, want dat is gewoon niet zo. Sommigen zijn echt onredelijk, het zijn gewoon mensen. En als je pech hebt treft je kind een docent waarmee het niet klikt. Dan zijn er docenten (mijn zoon had er zo een als mentor ooit) die gewoon toegeven dat ze niet met het kind door één deur kunnen maar toch hun best doen voor dat kind, en er zijn docenten die strak blijven volhouden dat het absoluut niet aan hen ligt aangezien zij altijd strikt eerlijk en onkreukbaar zijn. Doe mij de eerste categorie maar.

En ja, leerlingen kunnen ook heel vervelend zijn, en ouders ook, maar dat vind ik een hele slechte reden om docenten de ruimte te geven om oneerlijk te beoordelen.

Een 1 geven omdat het boek niet mee is en dat heel zwaar mee laten tellen vind ik idioot. Dat heeft niks te maken met beheersing van het vak. Alle argumenten over “ ja maar het moet precies zo anders betekent de zin toch net even iets anders” vind ik ook bezijden het probleem, en bovendien niet waar. Dan kun je het begrip “synoniemen” ook wel schrappen.

Van mij mag een docent best zeggen “leer de zinnen exact uit je hoofd” en daar op corrigeren, maar ga het niet zitten beargumenteren. Net zo met woordenlijst, daar snap ik ook dat je juist deze woorden geleerd wil hebben en soms zit je dan als ouder met kromme tenen te overhoren maar als het moet dan moet het. Prima. Maar doe niet net alsof er bij elk Nederlands woord maar een Engels, Duits of Frans woord mogelijk is.

linda48

linda48

20-12-2023 om 16:10 Topicstarter

kerstbeer schreef op 20-12-2023 om 13:13:

[..]

Mooi, maar ga je wat doen met de tip van Mugs en met de leraar praten?

Of weet je ook wel dat hij bijna niks doet voor Frans en dat dit het resultaat is?

 wij hebben een afspraak met Frans docent voor januari gemaakt. Wij gaan niet naar mijn land voor kerstvakantie. Wij blijven lekkere in Nederlands  Frans aan het studeren !! Hij moet veel werken!! en 3 is gewoon niet normaal!!

AnnaPollewop schreef op 20-12-2023 om 16:06:

[..]

Wij hebben ook wel discussie met docenten gehad, en zelfs meegemaakt dat de docent toegaf dat het door kind gegeven antwoord ook goed was alleen dat stond niet in het boek en dus rekende ze het fout.

Andere docent gaf bij goede prestaties een 6 want anders was er niks te verbeteren. Dus kom mij ajb niet aan met dat alle docenten engeltjes zijn en het perfect doen, want dat is gewoon niet zo. Sommigen zijn echt onredelijk, het zijn gewoon mensen. En als je pech hebt treft je kind een docent waarmee het niet klikt. Dan zijn er docenten (mijn zoon had er zo een als mentor ooit) die gewoon toegeven dat ze niet met het kind door één deur kunnen maar toch hun best doen voor dat kind, en er zijn docenten die strak blijven volhouden dat het absoluut niet aan hen ligt aangezien zij altijd strikt eerlijk en onkreukbaar zijn. Doe mij de eerste categorie maar.

En ja, leerlingen kunnen ook heel vervelend zijn, en ouders ook, maar dat vind ik een hele slechte reden om docenten de ruimte te geven om oneerlijk te beoordelen.

Een 1 geven omdat het boek niet mee is en dat heel zwaar mee laten tellen vind ik idioot. Dat heeft niks te maken met beheersing van het vak. Alle argumenten over “ ja maar het moet precies zo anders betekent de zin toch net even iets anders” vind ik ook bezijden het probleem, en bovendien niet waar. Dan kun je het begrip “synoniemen” ook wel schrappen.

Van mij mag een docent best zeggen “leer de zinnen exact uit je hoofd” en daar op corrigeren, maar ga het niet zitten beargumenteren. Net zo met woordenlijst, daar snap ik ook dat je juist deze woorden geleerd wil hebben en soms zit je dan als ouder met kromme tenen te overhoren maar als het moet dan moet het. Prima. Maar doe niet net alsof er bij elk Nederlands woord maar een Engels, Duits of Frans woord mogelijk is.

Ik zeg helemaal niet dat alle docenten engeltjes zijn, dan lees je wat je wil lezen, maar niet wat ik schrijf. Ik ontken met mijn post ook helemaal niet dat de docenten bij jouw kind(eren) naar, vervelend en/of star kunnen zijn. Het is alleen net zo overbodig om je eigen ervaringen te extrapoleren en plakken op andere situaties. 

Mugske schreef op 20-12-2023 om 15:49:

[..]

Omdat die ene onvoldoende een 3 is (dat is anders dan een 5), omdat er nu een wake-up call is zodat het nog aangepakt kan worden, zodat kind alsnog over kan gaan.

Ik begrijp dat het een 3 is, maar wees reëel 14 andere vakken zijn gewoon voldoende en sommigen daarvan zelfs heel goed.

Dan krijg je dus dat hij straks van de 15 lessen er 14 zit te vervelen omdat hij bij aanvang van het lesjaar die vakken al beheerst.

Auwereel schreef op 20-12-2023 om 15:13:

[..]

Mijn dochter maakte mee dat in een leerboek een formulering stond, die in het Engels niet zo gebruikt wordt, maar ze moest die precies zo overnemen, anders werd het fout gerekend.

daarmee krijg je dan een 7.2 voor een toets ipv 7.5 of zo

We hebben het hier over iemand die een 3 heeft, dat komt niet door 1 zinnetje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.