Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

thuiszitter

thuiszitter

01-05-2015 om 19:44

Begin nu te twijfelen of ik moet doorzetten

IK ben nu sinds begin nov 2014 weg bij mijn vrouw, en al een tijdje bezig met de scheiding, maar begin nu erg te twijfelen of ik dit moet doorzetten.

Vanwaar de twijfel zullen jullie je afvragen:

Mijn vrouw is ineens zo anders geworden, als we nu bij elkaar komen, of we lopen elkaar tegen het lijf, dan lijkt het net of we helemaal niet bezig zijn met een scheiding, ze doet zo lief/normaal tegen me.

Ik heb ook tegen haar gezegd dat ik nu begin te twijfelen of ik hier mee door moet gaan, het is zo onwerkelijk, alleen kreeg ik van haar geen enkele reactie terug.

Misschien wil zij wel helemaal niet terug bij elkaar, dat zou natuurlijk ook zomaar kunnen.

Komt dit jullie bekend voor, zijn er mensen die dit hetzelfde meegemaakt hebben?


Koentje Koets

Koentje Koets

01-05-2015 om 19:59

nu is...

De spanning er af, en kan ze misschien weer redelijk normaal doen. Gaan jullie elkaar weer positiever zien.
Maar feit dat zij niet reageert op jouw bijna/uitnodiging om het opnieuw te proberen of in ieder geval het proces in de koelkast te zetten, geeft aan dat zij daar niet klaar voor is. En misschien ook dat het nooit zo ver komt.
Misschien beangstigt het haar dat jij daarover begon en is ze bang het broze evenwicht wat jullie nu net een beetje gevonden hebben, te verstoren.
Je moet zelf bedenken hoe, maar het is zaak meer duidelijkheid te krijgen. Is ze open en direct dan zou ik het haar vragen hoe zij erin staat.
Is ze meer van het type, voorzichtig geen slapende honden wakker maken, dan zou ik uitgaan van rustig afwachten of zij ergens mee komt. Ondertussen misschien voorzichtig aftasten of zij het proces wil vertragen. Dat geeft haar denkruimte als ze die nodig heeft?

Maxi

Maxi

01-05-2015 om 20:00

Sinds

Sinds hier de druk van een huwelijk dat niet werkte en de scheiding erna van de ketel is is de relatie beter dan die ooit is geweest (neutraal en in het algemeen).
Maar daarmee weet ik nog steeds heel goed waarom die scheiding er is gekomen.

Jij kreeg een soort van vechtscheiding en als dan de boel in gang is gezet en de ergste ruzie misschien is uitgevochten, kan diezelfde druk weg zijn.

Of er zit nog genoeg liefde of er is meer rust, maar voor "lief en normaal doen" heb ik geen echtgenoot nodig, dat kun je bij iedereen halen. Het moet wel speciaal zijn.

Zo moeilijk inschatten

Als het voor jou al moeilijk is om je vrouw te 'lezen', dan is het voor ons helemaal moeilijk.
Het kan inderdaad zijn dat de druk van de ketel is en dat er geen noodzaak meer is om vechtend met elkaar door het leven te gaan. Mensen die met elkaar ergens over vechten zijn mensen die nog veel investeren in elkaar, omdat ze denken dat het anders/beter kan. Als de hoop op verandering voorbij is en de scheiding is definitief, dan is er ook geen grond meer om te vechten. en dan kun je weer normaal doen tegen elkaar, juist omdat elke hoop op een verbetering van de relatie is verdwenen. Dat zou kunnen.
- het kan ook zijn dat ze een nieuwe liefde heeft gevonden waar ze heel gelukkig mee is en dat geluk uitstraalt, zelfs naar jou; Ook dat kan.
- het kan ook zijn dat ze haar rekensommetjes klaar heeft en een weg gevonden heeft om zoveel mogelijk geld uit de scheiding te halen; ook dat kan, maar dat gaat ze je niet vertellen; ook dat kan.
- of dat ze een manier gevonden denkt te hebben om de kinderen helemaal naar zichzelf toe te trekken;
- het kan ook zijn dat ze ergens een manier gevonden heeft om jou een hak te zetten en dat ze zich daarop al verheugt; ook dat kan.

Je hebt lieve vrouwen, voor-reden-vatbare vrouwen, bitches en echte krengen. Wij kunnen jouw vrouw niet lezen.
Misschien is het tijd om een tussenevaluatie in te lassen: hoe ver zijn jullie nu met het hele proces? En daarbij kan de vraag opkomen: willen jullie hiermee nog doorgaan en wat moet er dan nog gebeuren.

Tsjor

thuiszitter

thuiszitter

01-05-2015 om 22:08

we zijn op het punt,

Dat zij en haar advocaat 3 weken geleden het Oudersschapsplan had opgesteld waar ik bijna 4 maanden op heb moeten wachten, en mijn advocaat het convenant opstelt ( was inmiddels wat gewijzigd ), en ik ondanks dat we in beginsel over een omgangsregeling hadden gesproken ik nu toch co-ouderschap wil voorleggen, omdat ik zelf vind dat ik de kinderen te weinig zie, en meer kwali-tijd met ze wil door brengen, en de 2 jongste kinderen hebben aangegeven ook meer bij mij te willen zijn.

Iets wat niet meer vanzelfsprekend is als er een omgangsregeling is opgesteld en ondertekent.

Het is voor jullie inderdaad onmogelijk om mijn vrouw te lezen en een voorspelling te kunnen doen, voor mij is het al lastig, ik heb nu een hengeltje uitgegooid, en geeft haar weer wat stof tot nadenken, en dan wacht ik het even af, misschien wil ze inderdaad niet, misschien gaat het ook niet meer, misschien heeft ze inderdaad al een besluit genomen.

@ Tsjor: bedankt weer voor je antwoorden, het zou zomaar kunnen dat ze het vechten achter zich heeft gelaten omdat de druk van de ketel is, en vechten niet meer hoeft.

Het is gewoon dat de laatste weken mijn vrouw heel erg is veranderd, het is weer of we 15 jaar terug in de tijd zijn belandt.

Ik hou nog steeds van haar, de aanleiding van de aanzet scheiding kwam voort uit de opnieuw oplaaiende ruzie die ik kotsbeu was, en daar echt niet mee verder wilde.

Dat is dan ook steeds het grote ?

Is ze echt veranderd, of lijkt het alleen maar!!

Je kunt altijd weer gaan trouwen

zei mijn scheidingsadvocaat. En dat is ook zo. Soms moet je nu eenmaal beslissingen nemen in je leven en pas helemaal aan het einde weet je of het goede beslissingen waren. Tot die tijd moet je het doen met wat je denkt dat nu het beste is. Dat is al moeilijk genoeg.

Tsjor

Yeti

Yeti

02-05-2015 om 10:02

misschien

Is je ex-vrouw wel opgelucht dat jij weg bent? Of heeft ze iemand ontmoet, waardoor ze emotioneel los van je komt?

Of misschien

had ze zich rijk gerekend na de scheiding: geld van man, kinderen bij haar etc. En valt dat tegen.
Of ze aardig zal blijven in de toekomst als jullie weer gaan samenwonen, tsja, als iemand daar een voorspelling over kan doen zal die persoon goud kunnen verdienen. Een dame met een glazen bol weet er net zoveel van als wij.

Tsjor

Charlie vo

Charlie vo

04-05-2015 om 09:03

Of gewoon niet scheiden

Niets is definitief in het leven, behalve het einde.

Als je twijfelt om de scheiding te laten doorgaan, zou ik eens met je vrouw gaan praten. Het is belangrijk te weten of zij misschien ook twijfelt.

Weet wel, dat het tussen mijn ex en mij ook veel beter gaat sinds we de beslissing genomen hadden om te scheiden. Maar ik vergeet niet waarom we zijn gescheiden en weet dat de reden toch terugkomt.

Succes!

thuiszitter

thuiszitter

07-05-2015 om 22:38

Denk dat het eenrichtingsverkeer is

Aangezien ze heel uitgebreid zat te vertellen welke banken ze was afgestruind om te kijken waar ze het meeste kon lenen om als het huis verkocht zou worden elders een mooi huis te kunnen kopen, en zat ze op te scheppen hoe gemakkelijk ze het wel niet zou kunnen hebben.
Daarnaast vroeg ze of ik me uit wilde schrijven op dat adres om zodoende mee KGB te krijgen, maar hoe doe je dat in mijn positie??

Ik verblijf nu op een adres wat niet als woonadres wordt gezien, nu heb ik evt. een brief-postadres, maar gaat de gemeente dan niet vragen waar ik dan wel slaap, en als ze dat dan doen wat moet ik dan zeggen?
Kan daar niet roepen dat ik op dat..... adres woon/slaap, want dat wordt geheid afgekeurd.

Hoe pak ik dit aan?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-05-2015 om 23:53

Niet

Volgens de gemeente woon je op het adres waar je ingeschreven staat.

Sterker nog: je mag niet eens ingeschreven staan op een adres waar je niet woont. Of wonen op een adres waar je niet ingeschreven staat.

Is antikraakwonen niets voor jou?

Paddington

Paddington

08-05-2015 om 08:16

Officieel

aanvragen van een briefadres bij de gemeente zorgt ervoor dat je uitgeschreven kan worden op je oude adres, zonder dat je een nieuw adres hebt. Dit wordt altijd maar tijdelijk verleend. Er wordt wel gevraagd waar je dan gaat verblijven, maar als je een aantal adressen kunt opgeven, dan is dat voldoende voor de gemeente dat je niet op straat beland. Neem even contact op met de gemeente, zij kunnen vertellen hoe je het moet aanpakken.

Interpreteren

Thuiszitter, je interpreteert haar gedrag, maar blijkbaar heb je het moeilijke onderwerp zelf niet ter discussie gesteld.
Verder vraag ik me af waarom je een schijnconstructie zou opzetten, zodat zij meer KGB zou krijgen. Als jullie de afspraken rond hebben, als de scheiding rond is en als de verdeling van de kinderen en het huis afgerond zijn weet jij ook waar je naartoe kunt. Het is dan ook in het belang van haar om daar zo snel mogelijk naartoe te werken, als ze de scheiding inderdaad door wil zetten.
Stel dat je co-ouderschap gaat doen, dan wordt de KGB ook anders verdeeld, afhankelijk van de afspraken.
Ik zou zeggen: geen schijnconstructies opzetten, maar echte afspraken maken, daden stellen en knopen doorhakken.

Tsjor

thuiszitter

thuiszitter

08-05-2015 om 19:46

Als alles rond is

Dan nog weet ik niet waar ik naar toe kan.
Bij de meeste mensen ( dus ook bij mij ) draait het allemaal om het financiële plaatje, ik woon nu op een plek waar het betaalbaar is, en voor mij prima te doen, andere zeggen dat ik heel sober woon en vinden het tegenvallen. En laat op die plek waar ik nu verblijf geen woonbestemming zijn, dan is er volgens mij geen andere keuze dan een briefadres te hebben zodat ik toch daar kan blijven wonen.

Pas als het huis verkocht is, heb ik meer keuze vrijheid. Heb een uitkering, heb zelf ruim 900 euro vaste lasten en de rest gaat naar aanstaande ex en kinderen, er is zelfs geen geld om een keer iets leuks te doen met de kinderen tenzij ik mijn reserves aanspreek, maar dat is ook een keer op.
De kinderen komen bijna nooit bij mij omdat ze hun vrienden achterlaten, en daarop zei mijn ex: dan kom je toch in onze oude woonplaats ergens wonen, ik zeg en waar moet ik dat dan van betalen als je bedenkt dat alleen de huur al minimaal 600-700 per maand bedraagt aangezien ze nu al steeds het onderste uit de kan wil hebben.

Vera

Vera

09-05-2015 om 09:10

Sluitpost

Thuiszitter, je stelt,jezelf op als sluitpost.

Is dat wat je wil?

Zo nee, stop daar dan mee.

Hoezo moet alles naar je ex, waardoor jij niets extra's kunt doen en niet in jullie oude woonplaats gaan wonen (dicht bij je kinderen) kunt?

Het is al vaker geschreven: niet alles wat je ex/haar advocaat zegt en wil moet jij in meegaan.

Woonlasten

Je woonlasten gaan van je draagkracht af. Dus als je nu sober woont is je draagkracht groter en daarmee ook mogelijk je alimentatie. Als je duurder woont zou je minder alimentatie hoeven te betalen.

Kinderalimentatie is een bijdrage voor de kinderen. Als je co-ouderschap doet en de kinderen o papier verdeeld (zoals veel ouders doen) hoef je geen kinderalimentatie te betalen en krijg je voor 1 kind een kindgebonden budget.

Partneralimentatie is een verrekening tussen de ouders van de verdiencapaciteit. Als zij meer verdient dan jij zou ze jou alimentatie moeten betalen. Partneralimentatie vervalt als de ex een nieuwe partner heeft die bij hem/haar woont.

Dus: ga onderhandelen met haar: goed, ik ga in de buurt van de kinderen wonen (duur), we doen co-ouderschap en we laten daarna (an pas) de alimentatie berekenen.

Ik ben het eens met Vera: het lijkt wel alsof je nu alles af laat pakken, alles maar om haar haar zin te geven, wellicht hoop je dat ze dat positief waardeert en de scheiding niet doorzet. Als je die hoop hebt moet je daar goed over nadenken, want het maakt je kwetsbaar en zet je in een ositie waarin je straks geen leven over hebt.

zoek een mooie (dure) woning, waar plaats is voor je kinderen,w aar e kinderen gemakkelijk naartoe kunnen, regel co-ouderschap en laat 1 kind op jouw adres inschrijven (ook gunstig voor de belastingen) en bepaal daarna pas de alimentatie.

Als zij in jullie huidige woning blijft wonen zal ze een probleem hebben, want de woonlasten zijn voor haar dan te zwaar. Ze zal dan moeten vertrekken en zorgen dat het huis echt snel verkocht wordt, vak helaas voor veel minder dan het waard is. Overwaarde op papier is mooi, maar je kunt er niet van eten.

Tsjor

thuiszitter

thuiszitter

13-05-2015 om 12:16

een dure woning huren

Ja dat zou ik kunnen doen, met de reserves die ik nog heb, zou ik het dan maximaal 1,5 jaar uithouden en dan ben ik blut, maar dan ook echt blut en dan????

Wordt ik als het huis na 1,5 jaar niet verkocht wordt op straat gezet met evt. 1 kind die dan ( als ex daarmee instemt ) bij mij inwoont.

Wilde aanvankelijk mezelf vandaag inschrijven bij mijn vader, maar begin nu opnieuw te twijfelen doordat ik nu weer gelezen heb dat er nu al gevallen bekend zijn van de Kostendelersnorm die dus financiële gevolgen heeft voor mensen zoals mijn vader de een AOW uitkering heeft.
Nu heeft het nog geen gevolgen wanneer ik als kind bij mijn vader inwoon, vanaf juli 2016 weer wel.

Heb al bij het SVB geïnformeerd, maar die weten het fijne er niet allemaal van, heb de belastingdienst al gebeld, maar die kunnen ook niet verder kijken dan eind 2015 want dan veranderd er weer veel, al met al zaken waar je mee moet dealen terwijl je nergens antwoorden op je vragen krijgt voor de iets langere termijn.

Ook heb ik begrepen dat ik mezelf niet meer terug kan inschrijven op mijn oude adres waar ik 22 jaar heb gewoond, tenzij ex dan weer toestemming voor verleend.

Sterker nog, ze zei dat ze mij zelfs nu op mijn adres kon laten uitschrijven!!

Kan dat echt??

@ Vera:

we hebben een eigen huis, waarvan de hypotheeklasten en WOZ in totaal 900 euro bedragen, dat betekent dat ik sowieso de helft daarvan moet blijven betalen, ook als ik dus niet meer in de woning verblijf.

Dat gaat dus al van mijn WIA uitkering af.
Dan moet ik ook nog ( voor zover dat toelaat ) een bedrag betalen aan voorlopige kinderalimentatie en dan blijft er voor mij nog 944 euro over. daar zit ik nu voor te huren, en dan heb ik alle andere kosten die een gemiddeld mens ook heeft, en dan kom ik uit op een negatief saldo in de maand.

Als ik nu duur zou huren in mijn eigen woonplaats, dan kom ik gegarandeerd uit op een negatief saldo van 500-700 euro in de maand, en je hoeft geen rekenknobbel te zijn om dan te concluderen dat dit niet lang goed gaat.

Ik heb de pech dat ik bruto een paar duizend te veel verdien en kom dus niet in aanmerking voor huurtoeslag.

Misschien dat mijn perspectieven iets beter worden wanneer ik een kind heb inwonen, en dan beide kinderbijslag en KGB kunnen aanvragen, maar dan dient aanstaande ex daar wel in mee te gaan, iets wat ik nog steeds niet weet.

filalu

filalu

13-05-2015 om 15:12

thuiszitter

Als je een duurder huis huurt dan ga je dus minder alimentatie betalen.
Je ex is niet degene die alles bepaald. Jij moet ook onderhandelen.

Je ex is er bij gebaat dat jij je uitschrijft op het adres waar jullie samen hebben gewoond. Dan kan ze toeslagen ontvangen. Dit is een aardig bedrag. Reken zelf maar eens na:
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

Als jij nu ergens wat duurder gaat huren. Dan woon je dichter bij de kinderen. Dan heeft dat misschien tot gevolg dat jij geen alimentatie kan betalen. Maar je ex kan wel toeslagen ontvangen. Als jullie nu bespreken dat 1 kind bij jou ingeschreven staat. Bijvoorbeeld de middelste. En jij voor dat kind kinderbijslag en toeslagen krijgt. Dan kan er waarschijnlijk ook wel weer wat alimentatie af. Bereken op de link maar eens wat die optie jou zou opleveren en je ex gaat kosten. Waarschijnlijk houden jullie samen dan meer geld over.

Dichter bij je ex wonen geeft ook besparingen. Zoals minder benzine kosten voor vervoer. Je kan dan zelfs overwegen om geen auto te hebben.

Natuurlijk moet je aanstaande ex wel mee gaan hiermee. Maar vergeet niet dat dat ook geldt voor alle wensen die je ex heeft. Daar moet jij wel in meegaan willen die uitkomen. Je lijkt te vergeten dat ook jij rechten hebt, maar dat je daar wel zelf achteraan moet.

thuiszitter

thuiszitter

13-05-2015 om 19:17

heb de berekeningen gedaan

Maar ik al vader wordt er niks wijzer op, en mijn ex krijgt slechts een gering bedrag minder.

Bij 2 kinderen zou ze aan kindgebonden budget 450 euro krijgen
zorgtoeslag 78 = totaal 528

Bij 3 kinderen kindgebonden budget 484 euro en zorgtoeslag hetzelfde = totaal 562 euro

Als ik als vader 1 kind onderhoud krijg ik doordat ex aanvrager kinderbijslag is € 0,0 kindgebonden budget en slechts 13 euro zorgtoeslag.

Tenzij je als co-ouders ieder apart kinderbijslag kunt aanvragen??

Iemand enig idee of dit mogelijk is??

Katniss

Katniss

13-05-2015 om 20:12

Mooi

Kindgebonden budget wordt tegenwoordig verrekend met de kinderalimentatie, dus die kan dan omlaag. Dat is wanneer je gebruik maakt van de 'nieuwe' methode (va. die volgens mij sinds 2013 geldt). Daarbij worden dan niet je woonlasten in aanmerking genomen, maar met jouw inkomen kom je al niet aan 500 euro kinderalimentatie.
Dus ik zou maar snel zorgen dat die voorlopige alimentatieberekening wordt aangepast. Dan kun jij ook verder.

filalu

filalu

13-05-2015 om 20:30

dit staat op site svb

uderschap/wizard_kgb.jsp#wizardfocus" target="_blank" rel="nofollow">www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag/kinderbijslag_voor_kind/kindgebonden_budget/kgb_cuderschap/wizard_kgb.jsp#wizardfocus

Kindgebonden Budget

De Belastingdienst kan het kindgebonden budget voor hetzelfde kind niet over beide ouders verdelen. Alleen de aanvrager van de kinderbijslag kan kindgebonden budget krijgen. Wilt u toch allebei kindgebonden budget krijgen, vraag dan allebei apart kinderbijslag aan. U vraagt aan voor het kind dat bij u op uw adres is ingeschreven. Wij geven aan de Belastingdienst door dat u beiden geregistreerd bent als aanvrager van de kinderbijslag. Zo kunt u allebei apart kinderbijslag en kindgebonden budget krijgen. De Belastingdienst bekijkt uw inkomen en beslist of u kindgebonden budget krijgt. Is dit het geval, dan krijgt u een beslissing van de Belastingdienst.

Beiden apart kinderbijslag en kindgebonden budget? Neemt contact met ons op voor een formulier om dit te regelen

thuiszitter

thuiszitter

13-05-2015 om 23:03

Maar hoe bij co-ouderschap

als we beide evenveel voor de kinderen zouden zorgen, ze staan dan bij mij ingeschreven en de helft bij haar

@Katniss het probleem is niet zozeer de kinderalimentatie straks,hier is inderdaad al rekening mee gehouden met het KGB het probleem is dat ik de helft van de hypotheek en woz moet blijven betalen van het huis wat op beider naam staat, en hierdoor onvoldoende financiële ruimte heb om in mijn eigen plaats een huis te huren zodat ik in ieder geval mijn kinderen vaker kan zien.

@filalu, oke het kan dus wel. we moeten dan beide kinderbijslag aanvragen.

Dit allemaal is vooruitlopend als het echt co-ouderschap gaat worden want ik weet zeker dat mijn ex niet zonder slag of stoot mee instemt.
Wat zijn mijn kansen op het verkrijgen van co-ouderschap als ex dit niet wil?
Is dan doorslaggevend wat de kinderen tegen de rechter vertellen wanneer zij worden gehoord, of hoe gaat dat in zijn werk?

Redelijk

Als je op redelijke wijze aannemelijk kunt maken dat je ook daadwerkelijk een deel van de tijd voor je kinderen zorgt is co-ouderschap is er een goede kans dat je co-ouderschap krijgt. Als je dat onderling kunt regelen is het natuurlijk aantrekkelijker.

Je betaalt nu de helft van de waarde van je huis, maar dat is in feite al alimentatie. Voor de bank blijf je aansprakelijk voor de totale schuld (niet de helft), maar dat is theoretisch zolang er geen betalingsproblemen komen. Naar je ex toe moet je een keer de knoop doorhakken: zij blijft daar wonen, dan zal zij ook de lasten moeten dragen; en jij draagt dan de alimentatie bij die gebaseerd is op jouw inkomen en niet op de kosten van het huis. Als dat voor haar niet voldoende is en als ze geen hypotheek van de bank kan krijgen om het huis over te nemen moet het worden verkocht, maar zorg ervoor dat haar belang om het te verkopen minstens even groot is als jouw belang.
Als jij braaf de helft van de woning blijft betalen,dan is er voor haar weinig reden om ook maar een verhuizing te overwegen. Ook al staat je huis te koop. er is een groot verschil tussen je huis te koop zetten en er ook echt van af willen.

Tsjor

thuiszitter

thuiszitter

14-05-2015 om 10:12

Nu kan ik niet

aannemelijk maken dat ik voor de kinderen zorg, dit heeft alles te maken met het feit dat ik nu niet in dezelfde woonplaats verblijf.
Anders zou het zijn als ik daar wel verbleef, maar dan zit ik weer met het probleem dat ik het financieel niet kan opbrengen om dat allemaal te betalen.

Ben erg benieuwd hoe andere onvermogende vaders dit allemaal realiseren, want ik kom er zo niet uit.

Het is niet dat ik braaf de helft van de woning wil betalen, ik MOET dat namelijk. Ik ben verplicht volgens de advocaat om de helft te blijven betalen, en om die reden kan ik ook niet voldoende bijdrage in de kinderalimentatie, en om diezelfde reden kan ik ook niks huren in mijn woonplaats omdat mijn inkomen/uitkering daar voor onvoldoende is.

Mijn vrouw wil dat ik mezelf uitschrijf, maar nu wordt er sinds kort gemeld dat er nu al in bepaalde gevallen de Kostendelersnorm van toepassing is, welke direct gevolgen heeft voor mijn vader als ik me daar inschrijf, en dus indirect ook voor mij weer gevolgen heeft.

Inschrijven op een briefadres kan schijnbaar niet binnen de gemeente waar ik verblijf tenzij je verslaafd bent en opgenomen bent, of in de gevangenis zit

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-05-2015 om 10:32

Jij laat je ringeloren

Als ik jou was zou ik terug naar huis gaan. Op de manier waarop het nu gaat heeft je ex je teveel in de tang. En zit jij dadelijk zonder huis, zonder kinderen en met een torenhoge alimentatie.

Heb je eigenlijk al een eigen advocaat? En zo ja, ben je daar een beetje tevreden over?

Katniss

Katniss

14-05-2015 om 10:54

Voorlopige voorziening?

Betaal je nu zoveel omdat het van de rechter moet of omdat de advocaat (van je ex?) dat zegt? Als het dat laatste is zou ik heel rap zelf juridische hulp zoeken, want ze kunnen je alles wijs maken.

mieke

mieke

14-05-2015 om 11:11

riante situatie ex

Staat de wonng inmiddels in de actieve verkoop tegen een uiterst scherpe verkoopprijs? Zo niet dan is je ex echt niet van plan.om snel te verhuizen. Waarom zou ze ook?

Je geeft nooit antwoord op de vraag of je zelf wel een advocaat hebt? Waarom zou jij de helft van de hypotheek moeten betalen? Zit er trouwens NHG op de lening? Als jij stopt met betalen en nou eerst eens voor jezelf gaat zorgen misschien gaat het dan ook allemaal wat beter.

Je ex werkt zelf ook. Zij kan misschien zelf ook meer uren gaan werken. En hoe zit dat met de alimentatie? Ben je er wel zeker van dat jij alimentatie moet betalen en niet andersom? Of misschien kan jij helemaal geenparteralimentatie betalen.

Hoe zit dat met je WIA uitkering. In welke fase zit je? Loonaanvulling? Loon gerelateerd? Of IVA?

Als je niet duurzaam afgekeurd bent voor meer dan 80% dan zit de kans erindat als je niet werkt je inkomen straks terug valt naar een.percentage van het minimumloon. Als je geen wia hiaatverzekering hebt. Een huurwoning zou dan wel eens heel belangrijk kunnen zijn.

En tot slot. De advocaat van je ex is er voor je ex. Ze houdt geeft rekening met jou. Haar informatie hoef je niet voor waarheid aan te nemen kan zelfs voor jou negatief zijn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-05-2015 om 11:15

Geen antwoord

Is ook een antwoord, Mieke.

Fout

'Ik ben verplicht volgens de advocaat om de helft te blijven betalen, en om die reden kan ik ook niet voldoende bijdrage in de kinderalimentatie, en om diezelfde reden kan ik ook niks huren in mijn woonplaats omdat mijn inkomen/uitkering daar voor onvoldoende is.

De advocaat had het helemaal verkeerd. Je bent verantwoordelijk voor de totale schuld, maar als je gescheiden bent is degene die in de woning blijft verantwoordelijk voor de totale aflossing etc. van dat moment. Alleen als die persoon in gebreke blijft en het huis staat nog op je naam, dan komt de bank achter je aan.

Tsjor

Huren

Je kunt het nog anderhalf jaar uitzingen met een duur huurhuis. Ik zou dat riskeren: een duur huurhuis betekent dat je kinderen daar kunnen wonen (half), dat je dus gronden hebt om co-ouderschap aan te vragen, dat je minder alimentatie kunt betalen en dat je je vader niet in de problemen brengt. Dan moet de echtscheiding echt snel geregeld worden en kun je ook een of twee kinderen op jouw adres laten inschrijven, waardoor je KB en KGB krijgt. Voor de belastingdienst ben je dan ook alleenstaande ouder, wat ook weer voordelen heeft. Je weet dat ook wat je aan alimentatie moet betalen of ontvangt (als haar inkomen hoger is dan jouw inkomen). Dan kun je het plaatje opnieuw maken. Zo doen andere mensen dat.
Zorg dat je het huurkontrakt niet voor een al te lange termijn tekent, met een redelijk korte opzegtermijn, dat je je ondertussen inschrijft bij de woningbouw en dat je een advocaat krijgt met hersens.

Tsjor

Suze

Suze

14-05-2015 om 17:06

Tsjor

"en dat je een advocaat krijgt met hersens."

Amen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.