Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

thuiszitter

thuiszitter

01-05-2015 om 19:44

Begin nu te twijfelen of ik moet doorzetten


Paddington

Paddington

02-06-2015 om 11:41

Het is al meerder malen gezegd

Ga huren!

Als jij de kosten niet kunt betalen van je huurwoning en de helft vaste lasten van de koopwoning, kijk dan of je er komt met het betalen van alleen de helft van de hypotheek (wat je dan weer mag aftrekken van de belasting). Het is zelfs zo dat jij een gebruiksvergoeding voor de woning mag eisen van je ex-vrouw.

Stop met het eromheen draaien. Ga naar de rechter, laat die beslissingen nemen. Natuurlijk is het mooier om er samen uit te komen. Helaas is het wel zo dat beide partijen daartoe bereid moeten zijn.

Ik heb ook zo'n ex die geen centimeter toegeeft. Ik ben nu al drie jaar verder. Mijn advocaat zegt ook iedere keer: probeer de overleggen! Het gevolg: 3 jaar later en mijn situatie wordt slechter en die van mijn ex wordt beter. Leer van mijn fout en ga zo snel mogelijk naar de rechter! Laat in iedere geval een voorlopige voorziening vastleggen, dan heb je iets om op terug te vallen. Zij heeft de macht over jou en dat voelt ze, daar maakt ze gebruik van. Ontneem haar in ieder geval een deel van die macht. Verlies jouw rechten niet uit het oog!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-06-2015 om 13:03

Geen antwoord

Is geen huurhuis?

Ja je kunt overal mee akkoord gaan. Dan ben je op de korte termijn misschien (maar zelfs dat waag ik te betwijfelen) goedkoper uit. Voor de lange termijn ben je echter bezig om jezelf een gigantisch oor aan te naaien.

En het lijkt erop dat je vrouw of haar advocaat beter aanstuurt of dat zij er een heeft die meer in haar belang denkt. En dat jouw advocaat ook meer aan haar belang denkt. Is het een idee om eens met een andere advocaat te gaan praten? Voor je eigen beeld.

Moederalleen

Moederalleen

03-06-2015 om 09:24

Je gaat toch niet akkoord met haar eis.
Je hebt net zoveel recht als zij om je kinderen op te voeden.
Dat hoort je advocaat toch ook te weten.
Je ex gooit alles in de strijd maar ga die strijd aan en laat alles niet van je afpakken kom op hoor!!!!

Pieter

Pieter

03-06-2015 om 09:30

Jouw advocaat is niet goed wijs en blijkbaar weet die andere dat ook omdat die met zulke vreemde eisen durft te komen en dan kan hij jou lekker aan het lijntje houden en jij maar betalen. Het lijkt wel of iedereen geld van jou wil en jij opent je portemonnee wel. Lozen die advocaat en naar de rechter.

Moederalleen

Moederalleen

03-06-2015 om 10:24

Geef Pieter gelijk!!
Weg bij die gast en naar de rechtbank je gelijke eisen halen

Suze

Suze

07-06-2015 om 11:16

Thuiszitter, heb je inmiddels een woning gehuurd?

En heb je op een rijtje wat je na het huren van de woning nog kunt/wilt bijdragen richting ex?

Of dat zij moet bijdragen in jouw kosten?

thuiszitter

thuiszitter

08-06-2015 om 22:07

Op zich zou ik wel

naar een andere advocaat willen, maar kan dat zomaar?
En zo ja, dan moet die nieuwe advocaat zich weer helemaal inlezen in wat er nu opgesteld is, en ben ik weer een hoop geld kwijt, en weet ik nog niet of ik daar wijzer van wordt.

Nee ik heb nog steeds huur ruimte.
Reden is dat het appartement welke in de mail bevestigd was om te bezichtigen ondanks afspraak toch vergeven was, ze hadden er nog wel enkele, maar die waren zo goor/vies dat ik dit niet wilde hebben. Vandaag een andere gezien, maar wederom net te laat, maar de aanhouder wint, toch!

Mijn advocaat beweert nog steeds dat onderling overleggen de goedkoopste oplossing is, en dat een gang naar de rechter volgens hem duurder is aangezien ex dan nog steeds niet akkoord hoeft te gaan, en daar kan procederen en het dan opnieuw veel geld kan kosten.

Ik weet het niet, iemand enig idee?

Verder is mijn ten gehore gekomen dat de kinderen alleen bij moeder wil blijven wonen ( uiteraard komt dit van haar en niet van de kinderen )
Hoe kom je erachter of de kinderen hier ook zo over denken, als je weet dat 1 kind pdd-nos heeft en zeer moeilijk een gesprek mee is aan te gaan?

Ik snap verder ook niet wat mijn advocaat allemaal zegt: hij doet het voorkomen dat het convenant en ouderschapsplan wat we nu opgesteld hebben niet toereikend is om bij de rechter in te dienen!

thuiszitter

thuiszitter

08-06-2015 om 22:15

Wat wordt meegeteld voor bepaling

Hoogte kinderalimentatie ?
Is dat enkel de KGB?
Is KGB hetzelfde als alleenstaande ouderkop, of zit dat hier in verweven?
Wordt kinderbijslag niet meegenomen voor de bepaling hoogte kinder alimentatie?
Zomaar wat vragen naar aanleiding van de berekeningen die ik onlangs heb ontvangen.

Paddington

Paddington

09-06-2015 om 08:48

Kinderalimentatie

In de tabellen is rekening gehouden met de kinderbijslag, alszijnde dat de ouder van de hoofdverblijfplaats die krijgt.

Het KGB niet, dat is omdat het van hoogte kan verschillen. KGB is namelijk afhankelijk van je inkomen.
De alleenstaande ouderkop is onderdeel van het KGB. Op dit moment is er nog niet duidelijk of dit volledig meegenomen moet worden in de berekening. Er zijn verschillende uitspraken over te vinden.

Persoonlijk vind ik het onrechtvaardig als het meegenomen zou worden. Voor 2015 was de alleenstaande ouderkop een alleenstaande ouder belastingaftrek. Dat zou dus betekenen dat de alimentatiebetalende ouder nu profiteert van de aftrek en niet degene die er 'recht' op heeft.
De laatste uitspraak die ik heb gezien is dat de KGB volledig, dus met de alleenstaande ouderkop afgetrokken moet worden van de te betalen alimentatie.

Dat jouw advocaat aangeeft dat het duurder is om te procederen, dat klop tot een bepaalde hoogte. Het kost jou nu meer geld, maar als ik lees hoe weinig jouw ex jou gunt, dan is het uiteindelijk voordeliger om wel te procederen. Jouw advocaat lijkt jouw rechten te vergeten. Het is niet omdat jij weg bent gegaan dat jij overal voor moet opdraaien. Het zijn jullie gezamenlijke kinderen. Jullie hebben meer dan één kind, dus dat er één kind wordt ingeschreven bij jou is wel zo eerlijk. Jij heb dan namelijk ook meer rechten op het gebied van woonruimte en toeslagen.
Verder vind ik het nog steeds erg vreemd dat jij moet bijdragen aan de woonlasten van jouw ex. Dat je helft van de hypotheek moet betalen, ok, dat is nog te begrijpen, maar het meebetalen met kosten als GWL, dat is onzin. Daarbij heb jij natuurlijk ook recht op de halve teruggave over de betaalde hypotheekrente en op een vruchtgebruik vergoeding.

Als jouw ex geen ruimte geeft voor onderhandelingen en als ik jouw kant van het verhaal zo lees, doet ze dat niet. Dan kun je wel blijven proberen, maar daar schiet je nog minder mee op. Vandaar nog steeds mijn advies: ga naar de rechter. Vraag eerst een voorlopige voorziening aan. Daarna kunnen jullie verder onderhandelen, maar dan hebben jullie voorlopige afspraken op papier.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-06-2015 om 09:01

Mijn vraag aan de advocaat zou dan zijn....

Wat mist er nog in het convenant en ouderschapsplan?

En ja, je kunt wisselen en ja dan zal die nieuwe advocaat zich weer moeten inlezen. En ja dat kost jouw geld. Maar denk je niet dat dat het waard is al het er op uitdraait dat jij straks ook recht hebt op toeslagen en niet de rest van je leven hoeft krom te liggen om je meer verdienende ex financieel te ondersteunen?

Jojo

Jojo

09-06-2015 om 10:12

bel

Bel een andere advocaat en vraag die naar de kosten en mogelijkheden.

Ik denk gewoon dat het tijd is dat je het heft weer in handen neemt, want er wordt over je heengelopen.

Frans Laarmans,

Op OO is een artikel van Frans Laarmans; hard gevochten en toch verloren. Maar ook geleerd wat nu echt belangrijk was; het welzijn van de kinderen.
Ik denk dat je de co- ouderschap los moet koppelen van de financiele afhandeling va het huis. Door de moeder in beide aspecten het vuur aan de schenen te leggen, zal ze nog meer tegen vechten. Haar probleem waar ze met de kinderen kan wonen is al moeilijk genoeg. (De man die haar leven zo overhoop heeft gegooid, moet niet denken er ook nog even met een co-ouderschap mee weg te komen.). Co-ouderschap is praktisch wanneer beide ouders werken en bij vakantiedagen beiden wat dagen opnemen. Co-ouderschap is praktisch zodat werkende ouders hun baan kunnen blijven uitvoeren. In jullie geval is er geen winst te behalen. Het komt voor dat een moeder een vader een bezoekdag 'gunt' , maar meer als een gelegenheid om een dag voor haar zelf te hebben.

Handel eerst het zakelijke af, blijf wel informeren bij de leerkracht. Uiteindelijk je maakt meer kans op kontakt met de kinderen als je niet eist en trekt maar vraagt of aanbiedt.
In een van de link, staat wel een geval waarin een civiele procedure succesvol werd. Maar zoals Maartje P in#101 ook aangaf, een rechter beschermt een kind.

Ik begrijp je navraag omtrend toeslagen zoals kgb, maar de kans is zeer aanwezig dat in de komende tijd die kgb je niet toe komt omdat de kinderen fulltime bij moeder zijn. Co-ouderschap is een woord met weinig vaste bodem.
Val niet in de valkuil zoals Frans Laarmans.

http://www.ouders.nl/artikelen/mijn-kind-wil-geen-vader-meer

http://www.ouders.nl/artikelen/als-je-je-kinderen-niet-meer-kunt-zien

thuiszitter

thuiszitter

24-06-2015 om 20:38

Per 1 juli

krijg ik de sleutel van mijn appartement te .... waar ook mijn kinderen wonen, heb me dus ook meteen uitgeschreven zodat ex aanspraak kan maken op het KGB.

Nee ondanks alles heb ik nog geen andere advocaat gebeld om te informeren, gewoon omdat ik een nare smaak in mijn mond krijg als ik nareken wat ik al aan de advocaat betaald heb ( ruim € 7500,00 )
en het verzoek schrift moet nog worden ingediend

@ pieten en moederalleen: jullie schrijven naar de rechter stappen, maar dan heb ik toch ook een advocaat nodig??

@ paddington: ik mag idd gebruisvergoeding eisen, ik heb dan weer meer inkomen zeggen ze en moet dus weer meer alimentatie betalen, dan moet ik dat weer allemaal laten uitrekenen, ben ik straks toch weer meer kwijt dan het me oplevert!
En voor de duidelijkheid, ik hoef geen GWE te betalen. ik zou ook niet weten waarvan, als ik straks huur kom ik al flink tekort elke maand.

@ Suze: als mijn inkomen per maand maar 1456 euro bedraagt, en ik 460 euro moet afdragen aan ex voor hypotheek en opstal en ik zelf straks alleen al aan huur incl servicekosten 675 euro kwijt ben en dan heb ik nog de andere vaste lasten dan kom ik maandelijks tussen de 500-600 euro te kort.

Jojo

Jojo

24-06-2015 om 21:43

krijg je

Krijg je geen huurtoeslag dan?

Als ik een berekening doe op jou alleen, 42 (??)jaar, met jouw inkomen en een spaarrekening onder de 21-duizend nog wat, dan heb je recht op 326 euro huurtoeslag. (heb ik uiteraard een deel van de gegevens op jouw informatie/geen informatie moeten invullen.
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/
Vul alle vragen even in (is anoniem) en maak een proefberekening, dan weet je of je wat meer adem hebt qua kosten

Flanagan

En wat als vader niet werkt (niet meer kan werken) en dus de hele dag thuis is, terwijl moeder werkt? Hoe ziet je betoog over co-ouderschap er dan uit?

Tsjor

Onderling

Thuiszitter, de advocaat heeft voor een deel wel gelijk: als je er onderling niet uit kunt komen, dan kan de ene rechtszaak na de ander volgen. Als één van de twee geen toegevoegde advocaat heeft, maar alles uit eigen zak moet betalen, terwijl de ander een toegevoegde advocaat heeft en dus maar een kleine bijdrage moet betalen, dan kan de ander de een financieel gezien kapot procederen. Maar mij lijkt dat jouw aanstaande ex ook uit eigen zak zal moeten betalen, dus dan kost het haar minstens evenveel.

Tsjor

Moederalleen

Moederalleen

25-06-2015 om 13:03

Wat ik te horen kreeg was dat je maar rond de 300 moet betalen en de rest je niet kan betalen word door de overheid of iets betaald.
Dus ik begrijp die rekeningen niet van 7500 euro als je nu al amper rond kan komen.

Suze

Suze

25-06-2015 om 13:13

Moederalleen

Ik vermoed dat Thuiszitter dar van zijn spaargeld betaalt.

thuiszitter

thuiszitter

25-06-2015 om 23:19

Dat klopt

IK betaal dit van het spaargeld, terwijl het geld bedoeld is om de te hoge huurlasten tijdelijk van te betalen, maar nu gaat heel veel op aan de advocaat.

IK kan amper rondkomen omdat ik dubbele woonlasten heb nu!

@jojo, ik kom niet in aanmerking voor huurtoeslag omdat ik meer dan 21300 bruto heb, wel als ik 1 kind op mijn adres in zou kunnen schrijven, dan had ik 168 euro huurtoeslag gekregen

Het is een rotstreek

Maar in een ander bericht vertelde iemand, dat je zomaar, zonder toestemming van de andere ouder, een kind bij de gemeente kunt laten overzetten naar jouw adres.

Let wel: je eigen huur betekent dat de draagkracht voor eventuele alimentatie veel lager wordt. Dus het is een goed moment om dit nu te laten berekenen.

Tsjor

Paddington

Paddington

26-06-2015 om 08:24

Dat is wat er ook door veel mensen is gezegd

Laat de situatie berekenen, zeker nu met je eigen huurwoning. Het zou mij namelijk niet verbazen als er blijkt dat jij nagenoeg geen draagkracht hebt, waardoor jij niet meer zoveel hoeft bij te dragen.

Mocht jouw advocaat daar toch anders over denken, dan kun je nog beginnen over gebruiksvergoeding van jou ex aan jou. Niet dat jij dan werkelijk geld krijgt van je ex, maar dat jij daardoor minder per maand aan jullie woning hoeft te betalen. Onthoud wel dat je ex rustig blijft zitten als er geen druk achter zit.

Tsjor #136

Als de vader niet werkt en de moeder wel, maar de moeder de zorg voor de kinderen niet wenst te delen is er geen ruimte voor co-ouderschap. Als ze om die reden ( werk) de zorg van de rechter moet delen, gaat ze minder dagen werken. Een moeder die dan het huis moet verkopen zal de kinderen opstoken en roepen dat het allemaal de schuld is van hun vader.
Zo kende ik een vrouw die op de bezoekdagen ( opgesteld door rechter) niet thuis was. Het dreigement van arrestatie haalde niets uit; ze wist toch dat de vader het niet zover liet komen. Dan worden de kinderen helemaal boos op hun vader. Kinderen zijn heel loyaal aan degene die voor hen zorg in een voor hen vertrouwde omgeving.
Als de moeder goed oppas kan regelen, maakt het in de praktijk niet zo veel uit dat vader niet werkt.
Ik geef alleen aan dat co-ouderschap alleen werkt als beide partijen hier open voor staan.

Noet

Noet

26-06-2015 om 10:47

LBIO

het aanvragen van een berekening bij het LBIO kost € 50, beduidend goedkoper dan je advocaat per uur. Alleen moet je ex, dan ook wel haar gegevens aanleveren.

als je advocaat het niet doet, kun je het natuurlijk ook zelf regelen. Je laat echt nog te veel je oren naar je advocaat hangen zonder zelf de teugels te nemen. Hij/zij werkt voor jou, niet anders om.

Katniss

Katniss

26-06-2015 om 13:13

Co-ouderschap

Wat mij betreft staat co-ouderschap los van hoeveel de ouders al dan niet werken. Ik werk fulltime, mijn ex niet of soms, maar het zou toch een beetje vreemd zijn als mijn kind daardoor het recht om bij beide ouders evenveel te zijn zou verliezen. Ik zou het wel fijn vinden om alimentatie te krijgen, of in ieder geval dat we de kosten wat meer zouden verdelen, maar dat zit er helaas (even) niet in. Dat is misschien wel het meest eerlijke, maar ik begrijp wel dat de ex van thuiszitter ook graag een bijdrage in de kosten zou krijgen.
We hebben in ieder geval allemaal goede adviezen aan thuiszitter gegeven. Het zou fijn zijn als hij die zou opvolgen en stopt met klagen. Al die vervelende emoties en verwijten helpen je niet verder.

thuiszitter

thuiszitter

26-06-2015 om 17:49

Als jij dit vervelende

emoties vindt Katniss, zou je ook kunnen overwegen om dit topic over te slaan en naar een ander topic je mening te geven!
Zomaar een idee hoor!

Ik doe mijn best om adviezen op te volgen, echter is het allemaal niet zo eenvoudig als de tegenpartij niet mee werkt.

Het is heel gemakkelijk om te zeggen van doe dit, doe dat, doe zus doe zo, maar ik ben wel diegene die het voor elkaar moet zien te krijgen.

Goed !

Goed gezegd thuiszitter !!!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.