6 november 2020

Basisschoolleerlingen minder gemotiveerd om thuis aan school te werken dan ouders denken

Kinderen zijn bij het maken van schoolwerk minder gemotiveerd dan de meeste ouders denken. 8 op de 10 ouders denkt dat hun kind thuis met plezier aan de slag gaat, terwijl de helft van de basisschoolleerlingen aangeeft daar weinig zin in te hebben. Tijdens de lockdown zag meer dan de helft van de ouders de motivatie van hun kind steeds verder inzakken. 62 procent van de kinderen beaamt dat. Hoe motiveer je kinderen om thuis te leren? Het is een vraag waar veel ouders, juist in een tijd waarin kinderen vaker thuisonderwijs volgen, mee te maken krijgen. Squla wil vaders, moeders en opvoeders inzicht geven in hoe zij kinderen het beste kunnen motiveren. Daarom deed Squla onderzoek onder ruim 700 basisschoolleerlingen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar en meer dan 1.000 ouders. 

Wat motiveert kinderen?

Vrijheid, zelfstandigheid en hun eigen interesses kunnen volgen: dat motiveert, geven kinderen aan in het onderzoek. Zo moet de stof gaan over een leuk onderwerp, vindt 66 procent. Wat ook stimuleert is een trotse ouder (40 procent) en – niet verrassend – een beloning (71 procent). Hoewel kinderen daar goed op gaan, zetten maar vier op de tien ouders dat af en toe in. Verder vinden kinderen het belangrijk als ze zelf mogen bepalen wanneer en op welke manier ze leren, zegt driekwart. En niet te vergeten: de stof moet op hun niveau zijn (80 procent). Ook digitaal leren vindt bijna driekwart motiverend. En last but not least: schoolwerk zou extra leuk worden als het in spelletjes wordt verpakt (90 procent) of in video’s (78 procent). Alle resultaten kun je lezen in de whitepaper "Wat motiveert kinderen om thuis te leren?"

Belonen om te leren

Als er een beloning op je wacht, werk je extra hard. Geen kind die dat zal tegenspreken. Een snoepje, even gamen, een cadeautje: het zijn allemaal prikkels waar kinderen goed op reageren. Geven de ouders uit het onderzoek daaraan toe? De helft is in elk geval geen fan van belonen, zo blijkt: 42 procent zet het nooit in om een kind aan het schoolwerk te krijgen. Vier op de tien vindt het ‘af en toe’ een oplossing en slechts zes procent strooit er vrijwel dagelijks mee. 

Is belonen, zoals de helft uit het onderzoek soms doet, iets dat werkt? Volgens experts kunnen we onze pijlen beter op andere dingen richten. Intrinsiek is hierbij het toverwoord. “Het effect van belonen is maar kort en dooft uit. Ook moet je steeds extremere beloningen geven om te blijven stimuleren”, zegt Kirstin Muetstege, orthopedagoog. “Of kinderen voelen zich ellendig als ze de beloning niet halen”, vult Tischa Neve, opvoedkundige, aan. “En valt de beloning weg, dan zakt de motivatie in. Liever wil je dat kinderen trots op zichzelf zijn en van binnenuit aan de slag gaan.”

Zo motiveer je jouw kind

Lees in de whitepaper 4 gouden lessen om de motivatie van je kind te boosten én 10 complimenten die je aan je kind kunt geven die effectiever zijn dan 'goed gedaan'.