Meld je hier aan voor de gratis webinars tijdens De Week van de Opvoeding

21 december 2012

Onderzoek naar thuiszitters

Door de publiciteit rond de zeilbroers is de discussie rond kinderen die niet naar school gaan, weer actueel geworden. Hoe ZIT het eigenlijk met die thuiszitters?

Op 27 augustus opende de Kinderombudsman een meldpunt [inmiddels niet meer beschikbaar] voor kinderen die naar school moeten, maar dat om allerlei redenen niet doen. Hij wilde onderzoeken hoe het kan dat er kinderen zijn waarvoor geen plaats is op school, ondanks de leerplicht en het leerrecht.

"Het gaat vooral om kinderen die een handicap hebben, of een chronische ziekte of een stoornis. Er wordt veel te veel gecontroleerd op leerplicht en veel te weinig uitgegaan van recht op onderwijs," zei kinderombudsman Marc Dullaert tegen de NOS. Een recent voorbeeld is dat van de dyslectische zeilbroers Enrique en Hugo Claassen, die wegvoeren uit Nederland om zo alsnog onderwijs te kunnen volgen via de Wereldschool.

Om hoeveel kinderen het gaat, is eigenlijk niet bekend. Een paar jaar geleden wees een steekproef uit dat er minstens 8000 leerplichtige kinderen thuis zitten. De gemeentelijke leerplicht-dossiers zeggen niet zo veel, omdat daarin alleen absenties genoteerd worden die de schuld van de ouders of het kind zijn, dus niet als kinderen nergens terecht kunnen omdat er geen scholen zijn die ze accepteren.

Verhalenverzameling

Het meldpunt van de Kinderombudsman was maar drie weken open. Toch is er nog steeds een mogelijkheid om uw verhaal kwijt te kunnen. Er loopt namelijk nog een tweede onderzoek.

Twee ouders van kinderen met een rugzakje besloten een project te starten om zicht te krijgen op de verhalen achter het thuiszitten. Ze verzamelen verhalen van ouders, kinderen, leraren en andere betrokkenen. Ook positieve verhalen zijn welkom. Bijvoorbeeld: als het toch gelukt is om een school te vinden, en vooral hóe dat gelukt is.

Deze verhalen, die u nog steeds kunt inzenden, worden opgenomen in een doorzoekbare database. Mét de eventuele afloop. Zodat je ook kunt zien welke aanpak wel en niet werkte in een bepaalde situatie. Bijvoorbeeld: hoe de ene ingreep leidde tot afzakken van vwo naar havo of vmbo (tot en met angststoornissen en zelfmoordneigingen), terwijl een andere ingreep bij vergelijkbare problemen tot een redelijk vlekkeloze schoolcarrière leidde.

Hulp en ondersteuning

U kunt uw verhaal vertellen op: zoektocht naar verhalen van leerlingen, ouders en andere betrokkenen.

Anoniem inzenden is mogelijk, maar wie daar prijs op stelt (en zijn contactgegevens invult) kan doorverwezen worden voor hulp en ondersteuning.

Inmiddels is er al een eerste verslag beschikbaar. Zie: De dunne lijn tussen naar school en thuiszitten (pdf, 3 mei 2012).