Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken

30 december 2020

Review Osmo: interactief én spelenderwijs leren

We ontvingen de Osmo Genius Starterkit om te reviewen. Lees hier onze bevindingen!

Nu de scholen opnieuw gesloten zijn, moet je jezelf na de kerstvakantie weer omtoveren tot leerkracht. Niet altijd even makkelijk weten we inmiddels. Vooral als je meerdere kinderen hebt en je bijvoorbeeld beide kinderen thuisonderwijs moet geven op verschillende niveaus, of ook nog een baby of peuter onder je hoede hebt. De televisie staat vaker aan en de hoeveelheid schermtijd is even wat minder belangrijk. Logisch en helemaal prima natuurlijk. Maar als je dan toch op zoek bent naar uitdagend en leerzaam speelgoed waarbij ook nog eens de altijd zo populaire iPad gebruikt kan worden, zou Osmo wel eens de uitvinding kunnen zijn.

Wat doet Osmo?

Osmo laat kinderen digitaal leren door middel van interactieve spellen op de iPad. Wat Osmo onderscheidt, is dat kinderen alsnog met fysieke spelelementen aan de slag gaan. Zo zijn er verschillende pakketten op diverse niveaus. In de Genius Kit leren kinderen zelf wetenschap, wiskunde, kunst en meer ontdekken, door middel van vijf games: Numbers, Tangram, Words, Newton, en Masterpiece.

Osmo review

De spellen

Maak het tangram van de afbeelding op de iPad door middel van de verschillende bijgeleverde stenen. Spel het woord met de bijgeleverde letters en maak rekensommen door de cijfers te gebruiken. Osmo registreert alles dat je doet door het spiegeltje dat je boven op de iPad bevestigt. De app is interactief door tips te geven als het nog niet zo goed lukt. Voor het spel Newton heb je alleen een pen en papier nodig. Wat een geweldig spel! Leuk voor kinderen, maar stiekem ook voor ouders. Vooral in de hogere levels waarbij de opdrachten steeds lastiger worden. Beeld zegt in dit geval meer dan woorden dus bekijk zeker deze video’s:

Minpunt

Er zijn weinig nadelen te ontdekken aan het spel zelf, het is super uitdagend, speels en leerzaam. Ideaal ten tijde van een lockdown maar ook zeker nog voor erna. Het is wel jammer dat de app alleen geschikt is voor iPads, er zijn natuurlijk tal van andere tablet merken waar deze app dus niet op gebruikt kan worden. Daarnaast is het ook een behoorlijk dure aanschaf, vooral als je wil meegroeien met de verschillende kits.

Budgettip van ons

Vind je het te duur? Vraag eens om je heen bij andere ouders van klasgenootjes van je kind of het hen ook leuk lijkt. Als je met meerdere ouders allemaal een andere Osmo Kit koopt, kunnen jullie nog eens van kit ruilen. Zo houd je de variatie erin en schaf je per gezin maar één kit aan maar kun je toch gebruik maken van meerdere spellen.