Home » Artikelen » Stikken in de lange oren van het konijn

Stikken in de lange oren van het konijn

Door:

Justine Pardoen

Van januari 1999 tot april 2001 verzorgde Ouders Online elke woensdag een halve pagina over 'opvoeding' in het dagblad Trouw, geïnspireerd op datgene wat er die week bij Ouders Online was voorgevallen. Het onderstaande artikel maakt deel uit van die serie.

Trouw

Moo waarschuwt andere ouders voor een klein wit poppetje met een wit hoofdje, dat aan de ene kant een lachend gezichtje heeft en aan de andere kant een verdrietig. In het hoofdje zit een klein rammelballetje. Daar schuilt het gevaar: het balletje toverde zichzelf plotseling tevoorschijn. Je kind zal maar stikken. Jantje lacht, Jantje huilt.

Moo: "Iedereen die ook zo'n poppetje heeft, raad ik aan het hoofd open te peuteren en het balletje te verwijderen. Dan maar niet rammelen." Caroline knipt van alle knuffels de soms wel heel lange labels af: "Laatst moest ik zo'n label bij mijn dochter uit haar keeltje halen. Gelukkig was ik er op tijd bij."

Voordat een kind stikt, geeft het wellicht eerst over -- 'spugen' heet dat in babyverzorgerstaal. Mieke kent het van "het kleine gele poppetje met de lange muts". Je weet wel. En ja hoor, ze weten het. Wia: "Mieke, bedoel jij het poppetje dat je op punten kon sparen bij Zwitsal?" Wia bedacht er al iets op: "Je moet dikke knopen maken aan de uiteinden, zodat het poppetje iets kleiner wordt." Mieke gaat het meteen doen.

Ook Nely bande het bewuste gele spookje: te gevaarlijk. Zij wil ook het gratis konijntje uit de felicitatiedoos het liefste kwijt, want dat heeft oren die veel te lang zijn. Maar haar zoon is te zeer gehecht aan het ding en daarom verzon ze er iets op: "Ik heb de oren vastgenaaid aan de onderzijde tegen de kop. Niet zo'n mooi gezicht, maar wel veiliger."

De Stichting Consument en Veiligheid (SCV) kent het verschijnsel: veel fabrikanten van zeep of zuigflessen delen 'premiums' uit: cadeautjes om klanten te paaien. Ze kopen grote partijen van iets wat ergens ver weg gemaakt is en waarop de controle wel eens te wensen overlaat. Als je goed bent in zeep, ben je dat nog niet in speelgoed.

De woordvoerder van SCV: "De fabrikanten hebben geen idee dat ze niet de goede gevers zijn die ze denken te zijn. Zodra we klachten krijgen, vertellen we ze dat, maar we kunnen geen maatregelen afdwingen. Het is dus belangrijk dat consumenten hun klachten melden bij de Keuringsdienst voor Waren, want alleen dan kan er echt iets aan gedaan worden."

Justine Pardoen

was hoofdredacteur van Ouders Online tot 1 september 2018.