12 mei 2014

Voedingsadviezen verliezen terrein

Overdaad schaadt. Niet alleen qua ongezonde voeding, maar ook de adviezen en campagnes daarover.

De jongerenkrant 7Days verstuurde een opmerkelijk persbericht:

Superfoods, voedselzandloper, suikervrij en glutenvrij eten. Als je alle artikelen en onderzoeken over voeding leest, zou je bijna niets meer durven eten. Uit een online poll van jongerenkrant 7Days en Scholieren.com, die werd ingevuld door 1152 jongeren, blijkt dat zij zich hierdoor niet gek laten maken.

De helft heeft zelfs de buik vol van al die hypes en eet gewoon wat hij of zij lekker vindt. 16% vindt voedingshypes onzin maar houdt zich wel aan de Schijf van Vijf. 25% van de tieners die de poll invulden, leest wel wat er in de media over voeding wordt geschreven en haalt eruit wat hij/zij denkt dat goed is. Slecht 9% gelooft er echt gezonder van te worden. "Dit illustreert mooi dat jongeren heus niet zomaar achter elke hype aanlopen," zegt 7Days-hoofdredacteur Lotte Stegeman. "Ze zijn kritisch genoeg om hun eigen afwegingen te maken."

Even los van het feit dat dit soort onderzoekjes altijd bedoeld is om free publicity te genereren (wij doen daar nu ook aan mee), én afgezien van het feit dat glutenvrij eten soms noodzakelijk is bij echte medische problemen (coeliakie), vonden we dit toch belangrijk genoeg om het te melden.

Het is namelijk wel degelijk belangrijk voor beleidsmakers én voor ouders om je te realiseren dat er kennelijk een overkill aan gezondheidsboodschappen aan het ontstaan is, waardoor de doelgroep zich begint af te sluiten. Op een gegeven moment gaan ze denken: "Bekijk het maar, met al jullie adviezen."

Aan de andere kant: ook irritante boodschappen kunnen effect hebben. Zo kun je als ouders best blijven herhalen dat roken en drinken ongezond is, ook al zijn je kinderen dat meer dan zat. ("Pfff... Nou weten we het wel hoor.") Onderzoek heeft uitgewezen dat zo'n boodschap tóch blijft hangen.

Kortom: aanvullend onderzoek gewenst!