15 november 2009 door Henk Boeke

Waar naartoe met vaccinatie-vragen?

Het gaat niet goed met de voorlichting rond de Mexicaanse-griepvaccinatie (H1N1). Ouders lijken van het kastje naar de muur gestuurd te worden wanneer ze vragen hebben. Dat blijkt uit de berichten die wij daarover ontvangen. Lees hier om welke vragen het kan gaan, en hoe je voorkomt dat je van hot naar her moet bellen.

De basis-boodschap van de overheid luidt: heeft u vragen, stel ze aan uw huisarts (of aan uw gynaecoloog, etc.). Dat lijkt ons een zinvol advies, omdat artsen hun patiënten kennen, en precies weten wat in welke situatie goed is en wat niet. Maar in de praktijk blijkt dat toch niet goed te werken.

Voorbeeld 1 - Angela wil weten of de Mexicaanse-griepvaccinatie gecombineerd mag worden met de DKTP-prik, die een dezer dagen ook moet plaatsvinden. Haar dochter heeft tot nu toe nogal heftig gereageerd op haar inentingen, dus Angela maakt zich zorgen. Ze vraagt het aan haar huisarts, maar die verwijst haar door naar de GGD. Ze vraagt het aan de GGD maar die verwijst haar door naar het consultatiebureau.

Angela is het zat, en denkt: dan zoek ik het zelf wel uit. Ze gaat naar www.grieppandemie.nl (van het ministerie van Volksgezondheid) en leest daar dat alle vaccinaties van het Rijks Vaccinatie Programma (RVP) zijn uitgesteld, dus ook de DKTP-vaccinatie. Waarom wist de huisarts dat niet? En waarom zei de GGD daar niets over?

Voorbeeld 2. Jacky vraagt ons: wanneer behoort een kind nu wel of niet tot een risicogroep? Haar zoon van 5 heeft in het verleden regelmatig luchtweginfecties gehad en heeft last van voedselallergieën. Het gaat nu goed, maar hij gebruikt nog wel onderhouds-pufjes. De huisarts heeft hen opgeroepen voor de griepprik (vanwege de pufjes), maar de kinderarts zegt dat hij niet binnen de risicogroep valt omdat hij geen instabiele astma heeft.

Tja, op zo'n manier is het advies "Overleg het met uw arts" natuurlijk totaal zinloos. Wat moet je hier nu mee als ouders? Vanzelfsprekend kunnen onze eigen kinderartsen zich niet mengen in dit soort specifieke situaties. Maar wat dan? We vinden het onbegrijpelijk dat de beroepsgroep niet zélf naarbuiten treedt met een duidelijk vaccinatiebeleid. Zij hebben de Zwarte Piet toegespeeld gekregen van de overheid, dus zij zullen met één mond moeten spreken. Waarom horen we daar niets van?

Voorbeeld 3. Regina heeft een zoontje van 3 maanden en een dochter van 4 jaar. Regina, haar man en haar kleuter-dochter worden dus opgeroepen voor een vaccinatie, om te voorkomen dat de baby de Mexicaanse griep krijgt. Maar, vraagt Regina: "Hoe zit het dan met vriendinnetjes die mijn dochter mee naar huis neemt? Is dit inmiddels ook af te raden? Het heeft niet veel zin, denk ik, om het gezin in te enten als er andere kinderen komen die niet zijn ingeënt. En is een verjaardag bezoeken met onze baby dan ook een risicovolle onderneming? Moet ik hem eventueel weghouden van de crèche?"

Allemaal heel begrijpelijke vragen, die naar ons idee volkomen standaard zijn. We verwijzen Regina dus door naar het algemene informatienummer 0800-1100. Maar dat hadden we beter niet kunnen doen (en zullen we ook niet meer doen). Regina mailt terug dat haar huisarts haar óók al naar dat nummer had doorverwezen, maar dat ze daar geen antwoord op haar vragen had gekregen. Juist daarom had ze zich tot Ouders Online gewend.

Conclusie

Onze conclusie is dat het helemaal niet goed gaat met de voorlichting over de Mexicaanse griep. De bovenstaande voorbeelden zijn maar een kleine greep uit de berg vragen die ons hierover bereiken, en die we domweg niet kunnen maar ook niet willen beantwoorden. Het is écht onze taak niet.

Dus toch maar met al uw vragen en zorgen naar uw huisarts! Accepteer géén doorverwijzing naar de GGD, het consultatiebureau, of dat 0800-nummer, maar blijf aandringen dat u het beslist van uw eigen huisarts wilt horen. Lullig voor die huisartsen dat ze het zo druk hebben gekregen hiermee, maar dit hoort er gewoon bij. Net als nachtdiensten.

Lees ook: