30 januari 2010 door Henk Boeke

Wat moet je ermee, met die mobieltjes?

Hoe vind je een passend abonnement voor de eerste telefoon van je kind, hoe blokkeer je ongewenste sms-diensten, en welke regels moet je stellen?

Dat kinderen dol zijn op hun mobiele telefoon, of er graag een willen hebben, kunnen de meeste ouders zich wel voorstellen. Veel ouders zijn zelf veelgebruikers en zien de voordelen maar al te goed. Ze vinden het bovendien maar wat handig dat hun kind altijd bereikbaar is.

Inmiddels is de telefoon echter meer geworden dan een apparaat om mee te bellen. Je kunt er muziek mee beluisteren en spelletjes op spelen. Met sommige telefoons kun je zelfs het internet op.

Daarnaast is de mobiele telefoon een portemonnee geworden. Op internet en televisie worden kinderen intensief benaderd met advertenties voor gadgets voor hun mobiele telefoons. Met hun telefoon kunnen ze virtuele meubeltjes in Habbo Hotel en digitale merkkleding op Stardoll.nl afrekenen. Hoe houd je dat als ouder goed in de gaten?

Telefoons met camera's en toegang tot internet brengen gemak met zich mee, maar werken ook pestgedrag in de hand. Kinderen maken filmpjes van zichzelf en van anderen en sturen die door, soms met kwade bedoelingen. Ouders maken zich daar zorgen over. Hoe leiden ze dat in goede banen? Ze kunnen moeilijk elke avond, als de kinderen naar bed gaan, al hun sms-berichten nalezen...

Twee praktische brochures

De stichting Mijn Kind Online – een samenwerkingsverband van Ouders Online en KPN – deed onderzoek naar het gebruik van mobiele telefoons bij kinderen en tieners, en maakte naar aanleiding daarvan twee brochures. Een over kinderen van 6 tot 12 jaar, en een over pubers van 12 jaar en ouder. Met vragen en antwoorden, financiële valkuilen en praktische tips. Die mag u niet missen!

De brochures zijn gratis te downloaden: