20 oktober 2006 door Justine Pardoen

09. Tiener-seks sells

Veel ouders worstelen met het dilemma dat het verstand soms iets anders zegt dan het gevoel. Discipline is nuttig maar verzaken mag ook. De leerplicht is okee maar schoolziek moet kunnen. Alcohol tijdens de zwangerschap is schadelijk, maar een glas wijn ontspant.

In deze aflevering worstelt Justine met de verseksing van de jongeren-cultuur. Waarschuwing: dit artikel bevat schokkende beelden.

Weet u nog, die Republikeinse politicus Mark Foley, die vorige maand in het nieuws was? Behalve vurig pedo-jager bleek hij ook een vurig chatter te zijn die het aanlegde met minderjarige stagiaires. Toen zijn chat-logs in de openbaarheid kwamen, moest hij aftreden.

Het komt vaker voor: volwassenen die belangstelling hebben voor tieners. Zo nu en dan durf ik het te vragen in mijn omgeving: "Zeg, jij bent een gezonde hetero-man, getrouwd, kinderen... maar hoe zit het met je seksuele interesse? Vind jij tienermeisjes aantrekkelijk? Kun jij je iets voorstellen bij mannen die op internet flirten met 14-jarige pubers?"

Hoofd op hol

Sommigen waren zo eerlijk om toe te geven dat ze zelf ook wel eens in de war raken. Een 14-jarige puber ziet er – zeker op de manier waarop ze zichzelf presenteert op haar profiel op internet (op z'n mooist, een beetje gefotoshopt, als fotomodel zeg maar) – helemaal niet meer uit als een 14-jarige.

De gemiddelde jonge meid die haar 'marktwaarde' onderzoekt, slaagt dus in haar opzet: ze brengt mannen het hoofd op hol. Niet alleen jongens van haar eigen leeftijd, maar ook jongens van 30 jaar of ouder.

Die volwassen mannen moeten zich wel beheersen natuurlijk. Ze moeten hun verstand blijven gebruiken, ook als hun geslacht groeit. Voor sommigen onder hen is dat te veel gevraagd, met hitsige chat-sessies als gevolg.

Seks-objecten

Maar of het dan meteen ook pedo's zijn, is nog maar de vraag. Columnist Ben Stein van de American Spectator belichtte het geval Mark Foley vanuit dit perspectief. Volgens Stein zou Foley het slachtoffer zijn geworden van een breder maatschappelijk fenomeen.

Stein signaleert dat we in een wereld leven waarin we met z'n allen toestaan dat jonge meisjes en jonge jongens verkocht worden als seks-objecten. Als hoeren en pooiers. De mode-industrie, de muziek-industrie, de film- en tv-industrie, de tijdschriften-industrie... alles draait op de exploitatie van tieners als seksuele wezens.

Lee

Overdreven? Dacht ik niet. Kijk bijvoorbeeld eens naar de recente campagne van jeans-fabrikant Lee.

Kan het nóg explicieter? Kan het nóg explicieter?

Zo verkoop je een spijkerbroek Zo verkoopt men een spijkerbroek.

Lolita als role model Lolita als role model.

Confectie-industrie of porno-industrie? Confectie-industrie of porno-industrie?

Meer smulfoto's van deze campagne staan op de fotosite Flickr. En de column van Ben Stein leest u hier.

Ook volwassen vrouwen

Ik heb die vraag over de seksuele interesse voor jongeren trouwens ook gesteld aan een paar volwassen vrouwen. Met name de leerkrachten onder hen bevestigden dat ze niet bepaald een ijskast-gevoel kregen bij sommige leerlingen.

Dat soort gevoelens zijn er altijd al geweest natuurlijk, maar opvallend is dat deze vrouwen er tegenwoordig toch gemakkelijker over praten dan vroeger. Het is in ieder geval geen taboe-onderwerp meer in de docentenkamer.

Zijn deze dames nu meteen ook pedo's? Het lijkt me niet. Past het gemak waarmee ze erover praten in het beeld van jongeren dat geschapen wordt door de industrie? Ik denk het wel.