Home » Columns » 22 can catassus

22. Can Catassus

Door:

Marie Louise Wibier

Marie Louise Wibier neemt ons mee in de wereld van de basisschool. Leerzaam voor beginners, herkenbaar voor gevorderden.

In deze aflevering verbaast Marie Louise zich over de stof voor aardrijkskunde. De binnenlanden van Spanje staan ook op het programma...

Column - Aan de basis beginnen

Thuis neem ik het huiswerk door met mijn zoon. Dinsdag heeft hij een toets aardrijkskunde. Het gaat over dorpen en steden, voorzieningen en vergrijzing.

- "Noem een paar grote steden."
- "Amsterdam, Utrecht."
- "Noem een paar dorpen."
- "Can Catassus ..."
- "Wat zeg je?"
- "Can Catassus."
- "Wat is dat? Een oude Romeinse legervesting aan de Rijn of zo?"
- "Nee, het ligt in Spanje."
- "In Spanje?"
- "Ja, het heeft niks met de Romeinen te maken, dat was Nijmegen."
- "Vertel, wat is er zo belangrijk aan Can Catassus?"
- "Juist niks. Het heeft geen voorzieningen, en bijna geen inwoners."
- "En dat moeten jullie leren?"
- "Ja, dat moeten we leren. Maar bijna niemand kan die naam onthouden. Sommige kinderen noemen het Can Cactus, dat is wat makkelijker."

Zo, dat is nog eens een voorbereiding op het voortgezet onderwijs, nietszeggende dorpjes in Spanje onthouden. Zelfs onze atlas heeft hier niet van terug.

Volgend jaar komt er een nieuwe methode voor aardrijkskunde. Zelf had ik geen jaar gewacht als ik de school was, maar ik ben toch hoopvol gestemd. Dan heeft hij nog 2 jaar de tijd om zijn kennis bij te spijkeren.

Misschien gaat het dan over Madrid, Barcelona, Catalonië, voor mijn part de Costa’s. Als het maar een plek is die op de kaart staat...

Marie Louise Wibier

is getrouwd, en moeder van een zoon op de basisschool. Sinds de geboorte van haar kind is ze administrateur en huismoeder. Daarvoor was ze A-verpleegkundige en controller.

Reacties

Ik verbaas me al jaren over

Ik verbaas me al jaren over de methode op de basisschool en hoe dat gegeven wordt. Vier weken een uurtje of minder per week en dan, zonder dat ze de stof mee naar huis krijgen, huppekee een toets. Ik heb een toets gezien van geschiedenis in groep 6 waarbij ze iets van 12 jaartallen met een bijbehorend tekstje bij elkaar moesten zoeken. Die jaartallen verschilden amper 50 jaar van elkaar en ik vond het zo belachelijk. Nu krijgen ze een vage samenvatting mee naar huis maar overhoren lukt mij niet, ik mis de context en wat mijn kind een maand geleden heeft gehad weet hij echt niet meer. Dan de middelbare school: duidelijke teksten, duidelijk aangegeven wat je moet leren, niet eens per week les, en duidelijke vragen!

Lees verder

Alle columns in de serie Aan de basis beginnen