14 maart 2019 door Elke van den Hout

M-jaar (6): Wat vinden zij er eigenlijk van?

Een nieuwe serie over grass-roots ontwikkelingen in het onderwijs. Hoe bedenk je een plan, en hoe zorg je dat dat gerealiseerd wordt? Elke van den Hout bedacht het M-jaar voor vmbo'ers. Aflevering 6: Wat vinden zij er eigenlijk van?

Zonder de mening van vmbo’ers geen goed M-jaar, vind ik. Dus ik ging langs bij vierdeklassers om hen te vragen wat zij eigenlijk van M-jaar vinden. En wat was het leuk om met de leerlingen over hun toekomstdromen en ambities te praten! Ik heb ruim 50 vmbo’ers gesproken van verschillende scholen. Ongeveer 30% wil graag naar de havo, als dat lukt. Een aantal leerlingen gaf aan dat zij met havo de keuze willen uitstellen.

Mikki zei het zo: ‘Ik ben een meisje dat nog op de middelbare school wil zitten.’

Ongeveer de helft gaf aan geen M-jaar te willen doen, omdat zij al weten welke opleiding ze willen (havo of mbo). Ruim 80% vindt M-jaar een goed idee. De leerlingen die M-jaar een optie vinden, willen het vooral gebruiken voor stages en kennismaken met beroepen en opleidingen. Leren ondernemen springt er als grote wens uit.

Asha (14) wil M-jaar gebruiken om te beginnen met schrijven: ‘Ik wil wennen aan schrijven, maar daar kan ik niet gelijk mijn brood mee verdienen. Tijdens M-jaar kan ik oefenen.’ Bijna alle leerlingen willen graag buitenlandervaring opdoen, het liefst relevante werkervaring. Behalve Kenneth en Jesse: zij willen in M-jaar op vakantie gaan en veel rust nemen. Andere ideeën van leerlingen zijn een rechtszaak bezoeken, studenten interviewen, meer leren over mythologie en hun netwerk uitbreiden.

Wie zijn de leerlingen en studenten van M-jaar?

M-jaar is niet alleen voor vmbo’ers met een diploma kader en tl. Ook leerlingen uit 4 of 5 havo, die willen overstappen naar het mbo, zijn welkom. M-jaar is ook voor studenten die in het eerste jaar mbo toch een andere opleiding willen doen en niet weten welke. En voor hen die nog een jaar breder willen leren en ontwikkelen en zich nog niet willen vastleggen. En natuurlijk voor jonge leerlingen en laat(later)bloeiers.

Op het mbo

De beste plek voor de leerlingen van M-jaar is wat mij betreft op het mbo: de leerlingen hebben een plek binnen de muren van het beroepsonderwijs. Tenslotte zijn ze ook nog gewoon leerplichtig. De leerlingen krijgen de kans om de definitieve keuze voor de beroepsopleiding uit te stellen. Ze kunnen nog een jaar groeien en ontwikkelen zonder keuzestress. Ze leren verder, en krijgen sowieso de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde/rekenen. In het jaar krijgen ze echt de kans om kennis te maken met beroepen en beroepsopleidingen, door stages, meet & greets met ondernemers, en te kijken bij en mee te doen met verschillende beroepsopleidingen.

Volgende aflevering: Komt M-jaar er nu? Tipje van de sluier: vier mbo-instellingen zijn serieus bezig M-jaar te realiseren.