Home » Columns » Ouders online gaat in zaken

Ouders Online gaat in zaken

Door:

Redactie Ouders Online

Gaan we Amerika veroveren met de verkoop van luizenkammen?

Van de redactie

Even leek het erop dat we de slag van ons leven zouden slaan. Een onbekende e-mailer uit Amerika had onze artikelen over hoofdluis gelezen, en meldde dat je in de VS nergens die ideale Nisska-kam (metalen luizenkam) kunt krijgen. En of wij hem 'please' konden voorzien van 'large quantities'.

Wow! Natuurlijk konden we dat, denkend aan de enorme markt die hier op ons lag te wachten. Al snel hadden we de Nederlandse importeur opgespoord, die ons een interessant aanbod deed. Zijn prijs bedroeg ongeveer de helft van wat wij bij de apotheek om de hoek moeten betalen, dus dat ging alvast de goede kant op. (De shock over de woeker-marge die die apotheek kennelijk hanteert, waren we al ras te boven. "Geen gezeik, iedereen rijk", is het devies, zodra je zelf binnen kunt lopen.)

Zakjapanner gepakt, tsjak-tsjak-tsjak, beetje provisie van de bank d'rbij, shipping costs niet vergeten, Memory-plus, Memory-recall, en voilá: mooi prijsje gemaakt. Wat een prachtig vak, dat handeldrijven. Waarom hebben we dat niet veel eerder gedaan?

Afijn. Om een lang verhaal kort te maken: we zijn niet in de wieg gelegd voor koopman. Maar dat wist u al, en wij eigenlijk ook. Mede door ons verzoek om meer informatie (Who are you anyway, and what do you mean bij 'large quantities'?) werd de e-mail wisseling met die Amerikaanse meneer allengs persoonlijker.

Hij blijkt David te heten, woont in New York, is doktersassistent bij een kinderarts, en zijn vrouw doet sociale projecten op het gebied van de luizenzorg. Ze leert kansarme ghetto-bewoners hoe je van die beestjes af moet komen en hoe je überhaupt voorkomt dat ze op de kop van je kinderen gaan zitten. Zulke goede zielen ga je toch niet het vel over de oren trekken? Wij althans niet. De kost gaat voor de baat uit, maar de ethiek nog meer. We hebben David het adres van onze importeur gegeven, zodat hij -- of zijn vrouw -- onze marge ten goede kan laten komen aan de zielige kindertjes van New York.

Web-winkel

Misschien dat u, het voorgaande gelezen hebbende, beter begrijpt wat wij van plan zijn met de Winkelstraat die we binnenkort gaan heropenen. De Web-winkel die we voor ogen hebben, en waar u de afgelopen maand zo massaal en hartverwarmend de enquête voor invulde, moet vooral gezien worden als een service.

Die service is weliswaar bedoeld om een deel van onze kosten te gaan dekken, daar zijn we heel eerlijk over, maar niet om er rijk van te worden. Nog afgezien van het feit dat dat helemaal niet kán (zelfs de bekende boekhandel Amazon.com maakt nog astronomische verliezen), is het ook niet onze opzet. Het enige wat we willen, is doorbouwen aan onze droom om hét Web-adres voor ouders te zijn en te blijven. De plek waar je gelijkgestemden ontmoet, waar je neutrale en gedegen informatie krijgt met een laag 'roze wolk gehalte', waar je ontdekt dat je niet de enige bent met allerlei sores, én waar je binnenkort ook terecht kunt voor je dagelijkse inkopen.

Over inkopen gesproken...

Over de dagelijkse inkopen gesproken... Sinterklaas nadert met rasse schreden. We helpen u deze maand op weg met maar liefst twee prijsvragen tegelijk (die zoals gebruikelijk vooral bedoeld zijn om nuttige informatie te genereren). De eerste is een poll die de leukste en populairste cadeautjes van dit jaar boven water moet krijgen -- hopelijk brengt hij u op goede ideeën -- en de tweede vormt een aanzet voor het opbouwen van een adressenlijst voor tweedehandswinkeltjes. Doe mee en doe er uw voordeel mee!

Redactie Ouders Online

Alle columns in de serie Van de redactie