Home » Columns » Vuurwerk campagne voortijdig ontploft

Vuurwerk-campagne voortijdig ontploft

Door:

Henk Boeke

De nieuwe vuurwerkcampagne was leuk, maar nu niet meer. Consument en Veiligheid is gezwicht voor humorloze krachten, die niets begrijpen van kinderen.

Van de redactie

Afgelopen week werd de nieuwe vuurwerk-campagne gestart, voorheen bekend van slogans als 'Je bent een rund als je met vuurwerk stunt'. Vooral de internet-filmpjes voor jongeren zijn erg leuk. De stichting Consument en Veiligheid prijst ze als volgt aan:

"Via o.a. YouTube zijn 4 filmpjes verspreid van de Liberation Army Against Freedom (L.A.A.F.). Een 'explosieve groepering' die vuurwerk test in de woestijn... Bekijk de filmpjes op www.laaf.info."

Waar is het vierde filmpje?

Met die filmpjes is iets bijzonders aan de hand. Wie naar de site van LAAF gaat, ziet maar drie filmpjes en geen vier. Waar is het vierde filmpje gebleven? Dat is voortijdig ontploft.

Het vierde filmpje bevatte een quasi zelfmoord-terrorist, met een ketting van rotjes om zijn hals. Daar kwam heibel over, omdat 'men' het smakeloos vond. Wie 'men' is, weten we niet precies, maar 'men' heeft in ieder geval weinig kaas gegeten van jongeren.

De humor van jongeren

Kijk. Als je jongeren wilt bereiken, en als je wilt dat een boodschap viraal door henzelf verspreid moet worden, dan moet je natuurlijk wel aansluiten op hun eigen humor. Ook al is dat niet jouw humor. Consument en Veiligheid – of althans hun reclamebureau – had dat heel goed gedaan. Want brave en dus saaie filmpjes worden natuurlijk niet verspreid. Jongeren hebben nu eenmaal een andere smaak dan volwassenen.

Jammer dat Consument en Veiligheid kennelijk gezwicht is voor de humorloze volwassenen die hun eigen smaak belangrijker vinden dan het overbrengen van een belangrijke boodschap.

Die boodschap luidt overigens als volgt:

  • steek vuurpijlen af uit een verzwaarde fles of een PVC buis;
  • zet siervuurwerk altijd stabiel en stevig neer, op een vlakke ondergrond;
  • gebruik altijd een aansteek-lont;
  • houd voldoende afstand (ook van andere mensen die vuurwerk afsteken).

Henk Boeke

was eindredacteur van Ouders Online tot 1 september 2018.

Naschrift: 

Consument en Veiligheid liet ons schaterend van de lach weten dat we er falikant naast zaten. Het is waar dat veel mensen die filmpjes smakeloos vinden (en dat jongeren ze zelf erg leuk vinden) maar het vierde filmpje is beslist niet teruggetrokken. Het is gewoon nog niet klaar. Op 18 december zal het zijn premiere beleven bij Jensen. De redactie van Ouders Online buigt deemoedig het hoofd vanwege deze vreselijke canard.

Alle columns in de serie Van de redactie