Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op
Jojo2530

Jojo2530

01-08-2017 om 13:50

Wil zwanger worden maar moet paar kilo afvallen maar hoeveel kilo?

Beste allemaal,

Ik wil graag zwanger worden maar mijn vraag om hoeveel kilo moet ik af te vallen? Stel ben ik nu 75 kilo met 1.63 meter. Daarvoor moet ik afvallen omdat dik zijn tijdens zwangerschap verhoogd kans op miskraam, suikerziekte.

Mvg.

Jackie

Jackie

01-08-2017 om 23:36

Tja

Ik zou als ik jouw lengte had zeker een kilo of 10-15 willen afvallen. Alleen heb je niet zo veel aan mijn mening want ik baseer die op mijn eigen beeld van wat gezond is. Geen idee wat voor jou goed is.

Ik denk daarom dat je dit beter met een arts of dietist kunt bespreken. Niet alle vrouwen met extra gewicht krijgen zwangerschapsdiabetes en niet alle slanke vrouwen hebben een probleemloze zwamgerschap.

Als je

1.63 bent zou je volgens mij zo rond de 63 a 65 kilo moeten wegen.
Maar overgewicht veroorzaakt volgens mij geen miskraam, en is ook zeker geen garantie dat je zwangerschaps diabetes ontwikkeld.

En al ben je dan tussen de 70 en 80 kilo, word lekker zwanger zou ik zeggen en ga na je bevalling proberen af te vallen zou ik zeggen

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

10-08-2017 om 21:17

63 kg bij 1.63

Dan ben je nog steeds dik. Ik ben 1.75 en weeg 63,5 en ben niet mager. Ook niet dik natuurlijk, maar als ik 12 cm kleiner zou zijn wel.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

10-08-2017 om 21:26

Sfera

Ik weet niet waar jij dat op baseert dat 63 kg bij 1.63 m te dik zou zijn. Als ik de/een bmi-meter invul, krijg ik daar bij een volwassen vrouw een gezond gewicht uit: 23.71. Tussen 59.8 en 65.1 is voor iemand van die lengte allemaal het groene gebied.

Zie ik iets verkeerd?

Aagje

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-08-2017 om 21:28

Pardon Sfera

Vlieg jij even kekker uit de bocht.
TO is niet dik bij een gewicht van 63 kg en een lengte van 1,63 m. Dat geeft namelijke een nette bmi van 23,7.
In ben overigens 1,72 en heb bij een gewicht van 63 kg een perfect figuur (vind ik dan), een mooie maat 38. Hoe kun jij met een lengte van 1,75m bij dit gewicht niet 'mager' zijn? Persoonlijk zou ik het overigens liever slank noemen....

En TO: ik zou me niet zo druk maken om je gewicht. Ik kan er bij 2 van de 3 zwangerschappen sowieso slanker uit dan ik erin ging.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-08-2017 om 21:29

Kekker...

Lekker

Hoeveel afvallen.

Ik denk dat het het belangrijkste is dat je gezond eet, lekker veel bewegen en goed voor jezelf zorgen. Intussen gewoon proberen zwanger te raken.

wil40 precies!

Plus dat als je overgewicht heb wilt ook niet altijd zeggen dat je teveel vet heb. Als je veel krachttraining in de sportschool doet kom je ook aan, spiermassa is zwaarder dan vet namelijk.

En sfera je lult gigantisch uit je nek

Aagje Helderder

Aagje Helderder

11-08-2017 om 12:00

Overigens weet ik niet

Waar die 63 kilo precies vandaag komt. Ts heeft dat gewicht niet genoemd, die gaf een voorbeeld van 1.63 m en 75 kg. Dat is qua bmi natuurlijk wel te hoog maar niet zo dramatisch dat het een zwangerschap per se zou moeten compliceren.

Maar als jojo dezelfde is als Joella uit een aantal andere draadjes -en de schrijfstijl doet me dat vermoeden- heeft ze heel andere problemen dan haar gewicht.

Aagje

Ely

Ely

11-08-2017 om 16:47

Dat gedoe over gewicht ook altijd.

Blijft me verbazen dat we er toch elke keer weer instinken met elkaar om iets algemeens te willen zeggen over gewicht. De één is nou eenmaal zwaarder dan de ander en het komt voor dat het gewicht niet hetzelfde beeld geeft als maat of omvang. Gewicht is mijns inziens alleen nuttig als benchmark voor jezelf, niet in vergelijk tot anderen. En zelfs voor jezelf kan het verneukeratief zijn want als je stevig gaat trainen word je zwaarder.

On topic: ik zou focussen op gezond en fit. Kun je makkelijk een stuk lopen/fietsen, hoe gaat traplopen? Loop je te beperkingen aan die door gezonder eten en meer bewegen opgelost kunnen worden, doe dat dan. Staar je niet blind op cijfertjes zoals gewicht en bmi's, luister naar je lijf en wees eerlijk tegenover jezelf.

En ja, slanker is in een aantal opzichten makkelijker en beter, het is bv makkelijker om sportief te zijn en je hebt minder snel bepaalde kwaaltjes, maar ik geloof echt dat iemand die gezond eet en veel beweegt maar wel 'steviger' is gezonder is dan iemand die dun is, niet sport en voornamelijk op snelle suikers leeft. (Ja ik ken ze)

Joella

Joella

13-08-2017 om 12:49

Hallo allemaal

Hai allemaal, sorry voor te late om lezen. Nog bedankt voor geweldig reactie. Nu kan ik mijn reactie laten verplaatsen.

Aangezien sommigen hebben verschillende mening. Sommigen vrouwen deed zo dikke tijdens zwangerschap maar komt vanzelf wel afvallen vanwege zwangerschapsmisselijkheid en veel overgeven. Sommigen vrouwen deed niet so goed voorbereiding vóór zwangerschap zoals beter eerst bloedprik voor bloedopname van suikerziekte. Als vrouwen vóór zwangerschap heeft WEL suikerziekte dan beter van niet om beginnen laten zwanger te worden. Als geen suikerziekte heeft dan kan wel voorbereiding om zwanger te worden. Maar wel heel moeilijk zwanger worden vanwege dikke. Gewoon proberen en succes te halen . Dus aangezien sommigen vrouwen met dikke dan toch niks problemen ermee met tijdens zwangerschap.

Mvg

sfera

Meen je dat serieus? Dat je met 1.63 en 63 kilo te dik bent. Zeg je dat ook tegen anderen? Ik begrijp nu waarom zoveel vrouwen bezig zijn met lijnen, eten en gewicht..
Als je dan als te dik wordt gekwalificeerd is het doorbijten.

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

14-08-2017 om 12:16

Alkes je leest niet goed

Ik schreef: "Dan ben je nog steeds dik." (1.63 en 63 kg)

Dat de BMI van iemand met deze maat en gewicht onder de 25 is, wil nog niet zeggen dat iemand dan slank is. Artsen hebben bepaald dat een BMI tot 24.9 hoort bij een gezond gewicht, maar mensen met een BMI van 24.9 zijn niet slank.

En nee, natuurlijk zeg ik dat niet zomaar tegen mensen. Ik reageerde op Samael die vond dat bij 1.63 een gewicht van 63 kg past. En die bewering trok ik in twijfel.

Ballon

Ballon

14-08-2017 om 12:23

Nee

Sfera: maar ook niet dik dus.

Geen prettige uitspraak al met al.

Groeten Ballon (bmi afgelopen half jaar van 30 naar 28 gegaan, maar jarenlang wel 'volslank' geweest, iets van 23 dus).

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-08-2017 om 12:44

Raar hoor Sfera

Je zei echt dat die 63 kg bij 1.63 dik is. Terwijl het gaat om gezond gewicht volgens de meest geaccepteerde meetmethode. Gezond en dik gaan niet samen. Je kunt het misschien niet mooi vinden, maar dat is wel heel subjectief.
En ja, ergens ligt de grens, maar toevallig lag die grens naar het ongezonde nog 2 kilo verderop. Dus je opmerking 'is dik' is volgend mij echt misplaatst.

Aagje

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

14-08-2017 om 16:43

waar heb ik gezegd?

ik heb het alleen maar gehad over wat - naar mijn maatstaven - dik is. Let op, want precies lezen gaat niet bij iedereen even goed in dit draadje, ik zeg dik, niet te dik. Dik als een tegenstelling van dun.

Ik heb niet geschreven dat ik vind dat deze BMI ook hoort bij een ongezond gewicht. Volgens de medische maatstaven is een BMI van 24,9 gezond. Oke, ga ik in mee omdat ik geen arts ben en niet kan bepalen of iemand gezond is. Maar ik kan wel vinden dat iemand met een BMI van 24,9 dik is. Een objectieve observatie in die zin dat ik niet zeg "te dik", maar gewoon dik als in niet slank. Maar zoals Alkes al schreef ligt gewicht bij vrouwen vaak gevoelig. Dat blijkt maar weer.

Van de week was atletiek op tv. De loopsters zijn slank tot mager, de kogelslingeraarsters en discuswerpsters zijn dik. Een objectieve constatering mijnerzijds. Waarschijnlijk zijn die laatste twee groepen een stuk gezonder dan ik. Waarschijnlijk? Wel zeker! Ze sporten meer, hebben meer spieren.

vlinder72

vlinder72

14-08-2017 om 16:49

Sfera

Tja. Jij vindt het blijkbaar heel normaal om mensen die niet heel slank zijn dik te noemen. Ik vind dat niet normaal.

Ik zou een atleet die mee doet aan het WK atletiek in ieder geval nooit als dik betitelen. Ik denk dat als jij op een kogelstootster afloopt en tegen haar zegt dat ze dik is, ze je zo met kogel en al het stadion doorgooit.

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

14-08-2017 om 19:41

Mijn god!

Alsof ik naar iemand toeloop en tegen iemand zeg "je bent dik". Ik ben niet achterlijk!
Als je iemand ziet met rood haar, zie je dat ie rood haar heeft. Als je iemand ziet met een spijkerbroek aan, zie je dat hij een spijkerbroek aan heeft. Als je iemand ziet van 1.95 m, denk je "dat is een lange man". Als je iemand ziet die dik is, zie je dat ie dik is. Gewoon een constatering. Jullie zien er een oordeel in. Maar dat heb ik niet.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-08-2017 om 19:55

Dik op de manier waar jij het over hebt is wel een oordeel

Sfera! Je bestempelt gezond gewicht als dik. Dik is daarmee een hoogst individuele mening. Terwijl jij zegt 'dat is nog steeds dik'. Dat presenteer jij als feit. Net als het feit dat je zegt dat jij niet slank bent. Met jouw lengte/gewicht ben je slank.

Aagje

Angela67

Angela67

14-08-2017 om 19:59

wiki

"Slank / https://nl.wikipedia.org/wiki/Slank
Slank is de aanduiding voor iemand die of iets dat zodanige afmetingen heeft dat de proporties als esthetisch en aantrekkelijk worden ervaren. Over het algemeen wordt er "smal en goed geproportioneerd" mee bedoeld. Het begrip is subjectief. De perceptie van wie en wat al dan niet slank is, is persoonsgebonden, cultureel bepaald en gebonden aan de tijdgeest. Wat vroeger als esthetisch en mooi werd ervaren, vinden sommigen nu dik en onaantrekkelijk.
Slank is geen synoniem van mager. Mager heeft een veeleer negatieve connotatie, slank een positieve."

https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/samenleving/vraag/232079/woord-dik-beledigend-gezien
"waarom word het woord 'dik' vaak als beledigend gezien?
als je dik bent ben je dik, als je dun bent ben je dun.
het is gewoon zo, waarom moeten er benamingen als breder, met een maatje meer, voller en andere gebruikt worden?"

Angela67

Angela67

14-08-2017 om 20:01

@sfera

uit de laatste link die ik doorgaf (en ik kan me vinden in de omschrijving):

"et feit dat iemand een omvang heeft ligt gevoelig en daarom gebruiken we liever een eufemisme voor. Mensen willen niet het echte woord gebruiken, omdat dat als negatief wordt gezien.
We gaan ervanuit dat iedereen dat weet, en als je je niet aan die ongeschreven wet houdt, neemt de ander aan dat je onaardig wil zijn.."

gr Angela

BMI 23,7

http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-gewicht/heb-ik-een-gezond-gewicht/bmi-meter.aspx
De BMI van 163 en 63 kilo is 23,7. Dat is een gezond gewicht.

Overgewicht bij een BMI van 25-30
Obesitas (ernstig overgewicht) bij een BMI van meer dan 30

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.