Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op

Zwanger worden na miskraam

Hallo dames,

Ik heb een vraagje? Begin juni heb ik een miskraam gehad van een prille zwangerschap (5 weken). Tot op heden ben ik nog steeds niet zwanger geraakt, terwijl het bij deze zwangerschap gelijk raak was. Het was mijn eerste zwangerschap en ik ben 24. Hoelang heeft het bij jullie geduurd na de miskraam??


Dees

Dees

02-11-2017 om 16:28

1,5 jaar

Zie titel van mijn reactie.

Merr

Merr

02-11-2017 om 16:31 Topicstarter

@Dees

Dees heb jij nog iets van een onderzoek bij de gynaecoloog gehad na je miskraam?

Schoonmoeder

Schoonmoeder

02-11-2017 om 16:37

Drie maanden

Onze schoondochter was na een miskraam met 13 weken na ongeveer 3 maanden weer zwanger.
Er is geen extra onderzoek gedaan.

Ongeveer 4 maanden

En geen verder gynaecologisch onderzoek na de miskraam. Als er verder geen klachten zijn doe je gewoon weer mee met de tombola van zwanger worden.

Snel zwanger

Bij de eerste was ik ook bijna direct zwanger, ondanks mijn oudere leeftijd. Bij de zwangerschap van de miskraam zelf was ik direct zwanger nadat ik gestopt was met borstvoeding van de eerste.

Dees

Dees

02-11-2017 om 19:23

Merr

Ja bij mij wel dat stelde alleen niet zoveel voor vruchtje is onderzocht. Dat kwam meer omdat het vruchtje half uit de baarmoeder bleef hangen en er niet uit zichzelf uit kwam en ik dus een spoed curretage had. Ik was ook wel wat verder 11,5 weken.

Merr

Merr

03-11-2017 om 09:41 Topicstarter

Is er niemand die in mijn situatie is

Of is geweest en weer zwanger is?

Kaaskopje

Kaaskopje

03-11-2017 om 10:02

Merr

Ik denk dat je er niet zoveel aan hebt om te weten hoeveel er tussen een miskraam en een nieuwe zwangerschap in zit bij andere vrouwen. Dat bedoel ik absoluut niet onaardig hoor. Maar ik proef uit je berichtje dat je onzeker bent of het normaal is dat het nu zo lang duurt en in dat opzicht is niets 'normaal'.

Als je na een half jaar nog niet zwanger bent, zou je er eens met de huisarts over kunnen gaan praten. Over een maand dus. Niet dat een half jaar dús betekent dat er iets fout zit, maar eigenlijk meer voor je eigen gemoedsrust. Stress vanwege het uitblijven van een nieuwe zwangerschap kan belemmerend werken. Gek dat het zo werkt misschien, maar het zal nog wel een restant van onze oergenen zijn die bij gevaar 'stop' roepen.

Er ís al gebleken dat je zwanger kunt worden, dat kan een geruststelling zijn. Probeer er iets rustiger mee om te gaan. Dat zeg ik ook uit ervaring. Probeer je dus te ontspannen, probeer jullie leven niet teveel in het teken van een nieuwe zwangerschap te zetten. Ik weet dat dat erg moeilijk kan zijn.

Merr

Merr

03-11-2017 om 10:09 Topicstarter

Kaaskopje

Bedankt voor je reactie! Ik ben de laatste tijd erg onzeker ja Die stress werkt ook erg tegen geloof ik..Maar je bericht heeft mij wat gerustgesteld! Erg bedankt, ik moet het meer op deze manier bekijken.

Stress

Stress maakt niet uit in de cijfers. Raar praatje maar de kans om zwanger te worden van verkrachting, dat is pas stress is 5 procent per keer.
Random sex varieert van 2,5 procent en als je actief gaat rekenen en rondom de ovulatie sex hebt kan het tot 8o procent stijgen.
Dus of je je nu druk maakt of niet kun je zwanger worden afhankelijk van erfelijkheid, kwaliteit van ei en zaad, gezondheid enzovoort.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-11-2017 om 11:05

AnneJ

Ik zei niet dat stress zwangerschap uitsluit. Het gebeurt niet zelden dat als een vrouw het een beetje loslaat ze opeens toch zwanger wordt.

Ik weet trouwens niet uit welke bron jij hebt opgemaakt dat stress geen invloed heeft, want ik vind nu net met één seconde googelen een bericht over een studie van Oxford University en het Amerikaanse National Institutes of Health. Hun bevindingen "We hebben ontdekt dat vrouwen bij wie veel stresshormonen aangetroffen worden in hun bloed, minder snel zwanger werden".

https://www.nu.nl/wetenschap/2310733/stress-vermindert-vruchtbaarheid-.html

Deze Kaaskopje

http://ask.metafilter.com/14956/What-percentage-of-unprotected-intercourse-results-in-pregnancy

"RESULTS:
The national rape-related pregnancy rate is 5.0% per rape among victims of reproductive age (aged 12 to 45);"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8765248

"More specifically: If a randomly chosen male from the set of all sexually active males and a randomly chosen female from the set of all sexually active females have unprotected vaginal sex exactly once, what is the likelyhood of a resulting pregnancy?

It seems to be a bit Engrish, but Pregnancy Odds has a good overview of the problem. Short answer: roughly 2.5%.

If they're both completely fertile, and ovulation has taken place (generally 14 hours after the LH surge), and it's within a day of the ovulation (eggs only last 24-48 hours), and there are no other complicating factors, and she's not on any oral contraceptives, and she doesn't have any conditions that might affect her ability to get pregnant (past history of PID, etc), I've heard 80%."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25164026

Overigens kan het best waar zijn Kaaskopje, het onderzoek dat je gevonden hebt geeft het al aan.
Echter stress treed vaak op na eerder verlies van een zwangerschap en dan vraag je je toch af of er geen andere factoren in het spel zijn als problemen bij de ontwikkeling van de foetus. Bij een klein deel van de vrouwen.
Want een miskraam hoeft niet per se tot verhoogde onvruchtbaarheid of een verlengde tijd tot de volgende zwangerschap te leiden. Het is allemaal kansberekening.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-11-2017 om 12:00

Er kan van alles meespelen

Anne, ik ontken toch niet dat je na verkrachting zwanger kunt worden? Jij haalt er nu meer bij dan nodig is.

Want een miskraam hoeft niet per se tot verhoogde onvruchtbaarheid of een verlengde tijd tot de volgende zwangerschap te leiden.===

Nee, dat is inderdaad geen wetenschappelijk vastgesteld feit. Daar ging de vraag van Merr m.i. ook niet over. Het duurt lang, daar wordt ze onzeker van en ja dan kun je je gaan afvragen of er soms iets aan de hand is. Daarom kan het verstandig zijn om toch maar naar de huisarts te stappen. Ook al is het maar om je gerust te laten stellen of meer inzicht te krijgen. Maar als je niet binnen een half jaar zwanger raakt, is dat niet direct zorgelijk. Vandaar ook mijn advies om over een maand eens bij de huisarts langs te gaan, als ze dat wil.

Dat stress vaak optreedt na een miskraam of niet goed verlopen zwangerschap, lijkt mij bijna vanzelfsprekend, maar ook bij een kinderwens zonder voorgeschiedenis, kan het uitblijven van 'succes' tot onzekerheid, ongeduld en stress leiden. Van beide situaties heb ik in mijn directe omgeving ook voorbeelden gezien. Vrienden van ons gingen al de medische molen in en tot ieders verrassing en vreugde werd ze toen toch nog spontaan zwanger.

Natuurlijk Kaaskopje

Ik ken iemand die na 10 jaar proberen, zonder medische molen, nog spontaan zwanger werd. Nog iemand die eerst geadopteerd had, dat kind was al bijna volwassen.

http://pregnancy.lovetoknow.com/wiki/Average_Time_to_Conceive

"Factors That Affect Time to Conception
If your fertility is normal, whether you get pregnant in the first month of trying or take longer is first a matter of chance - a "throw of the dice"

"If you are not pregnant after one year of consistently trying, you still have about a 50 percent chance of conceiving during the following year.
Your chance is lower after 36 months and approaches zero after 48 months of no conception despite timed intercourse"

Je kunt van alles vinden op het internet.

Ik herinner me de verkrachtingscijfers omdat ik zelf in die periode, na mijn (tweede) miskraam nogal onzeker en gestresst was.

Bovendien

Je gaat er van alles achter zoeken waar je helemaal geen vinger achter kunt krijgen. Ook de dokter niet. Dus rustig proberen en doorgaan is toch de boodschap.

Bij de tweede zwangerschap werd ik op slag zeer vermoeid. Ik ging naar de huisarts om in elk geval wat bloedonderzoek te laten doen. De waarnemer dacht ook al dat ik moe was van de stress na miskraam, oudere leeftijd enzovoort.
Echter het was waarschijnlijk een soort hormonale moeheid. Zoals het kwam direct vanaf de conceptie was het ook ineens verdwenen 4 weken voor de bevalling. Kwam dat even goed uit.

Onvruchtbaarheid

Na mijn eerste miskraam heeft het een paar jaar geduurd voor ik weer zwanger was. Dat was sociale onvruchtbaarheid want de relatie liep stuk en eer je dan weer aan de man bent of door de wachtlijst van KI kan even duren.
Het voordeel was dat ik die aankomende baby wel al ingeschreven had bij de kinderopvang en die inschrijving bleek nog geldig bij de volgende, dus daar had ik wel even mazzel mee.
Elk nadeel...

Geruststelling

Geruststelling kreeg ik bij een consult in het kader van mijn KI traject dat een miskraam nogal normaal is en vaak niet eens opgemerkt wordt omdat het vruchtje in een pril stadium door natuurlijke oorzaken alweer afgebroken wordt vanwege toevallige constructieproblemen.
En erfelijkheid. Mijn beide ouders kwamen uit kinderrijke families die allemaal weer zelf kinderen hadden gekregen zonder fertiliteitsproblemen.
Gelukkig besefte ik nog niet dat een vroege overgang wel in de familie voorkwam, daar had ik nog knap zenuwachtig van kunnen worden.
Belangrijk is het denk ik om het toch gezellig te houden met je partner en er geen obsessie van te maken, dat valt al niet mee. Want het is toch makkelijker om met man dan zonder man zwanger te worden.

En inderdaad. Als je al een keer zwanger bent geweest dan weet je in elk geval dat je dat kunt. Wat voor kansen er daarna nog zijn op problemen heb je die belangrijke horde dan al genomen. Geruststelling.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-11-2017 om 13:17

AnneJ

Wat ik vooral probeer in dit draadje, is Merr niet onnodig te belasten met allerlei situaties die niet op haar van toepassing zijn, maar wel op jou en mij of een ander. Het kan inderdaad wel nuttig zijn om te beseffen dat het niet uniek is als je een miskraam krijgt en dat je het niet op een persoonlijk falen moet betrekken. Dat zorgt alleen maar voor onterechte negatieve gevoelens.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-11-2017 om 13:24

AnneJ nog een ding

Ik moet wel een beetje lachen om je term 'sociale onvruchtbaarheid'. Dat heeft niets met onvruchtbaarheid te maken, dus vind ik dat je het ook niet zo moet noemen.

Nou Kaaskopje

Je mag toch ook weleens wat uitvinden. En toevallig is het een best wel modern 'concept'. Vrouw wil en mannen laten het afweten omdat ze hun kinderwens langer kunnen uitstellen dan vrouwen of minder hormonaal bevlogen zijn voor kinderen (niet voor sex) of vrouwen te hoogopgeleid vinden.
Dat had je nog niet zozeer in de tijd van onze ouders.

http://godconversations.com/women/unseen-pain-social-infertility/

Overigens zijn er meer op dezelfde gedachte gekomen.
"But what exactly do we mean by ‘social infertility’? The term has been coined relatively recently by the IVF industry to attribute infertility to the lack of a male partner during the reproductive years"

Je kan van alles vinden op het internet.

Merr

Merr

03-11-2017 om 14:16 Topicstarter

Ik heb een afspraak bij de huisarts staan

Dames bedankt, ik heb een afspraak gemaakt bij de huisarts wil het toch heel graag bespreken!

Fien

Fien

03-11-2017 om 15:03

Verschillend

Hoe lang het bij een ander duurt zegt inderdaad niet veel over jou. Word je wel gewoon ongesteld?

Ik heb 5 vroege miskramen gehad (allemaal zo rond 5-6 weken). Na de eerste was ik gelijk weer zwanger, waar ons eerste kind uit werd geboren.
Daarna ben ik opeenvolgend 4x zwanger geweest (toen we voor een tweede wilden), de vierde keer leek het goed te gaan, maar bij een echo bleek het embryo er al niet meer te zijn. Ik heb toen een curretage ondergaan, waarna ik heel lang niet zwanger werd. Ik had ook geen goede cyclus, verloor af en toe bloed, wist niet of ik ongesteld was. Een half jaar na de curretage wilde ik weten hoe het zat, toen ben ik gaan temperaturen of ik een eisprong had (en wanneer dan wel). En die keer werd ik ook zwanger. Dat werd kind 2.
Daarna ben ik nog een keer (gezond) zwanger geworden.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-11-2017 om 15:40

Merr

Doe je goed, succes

Kaaskopje

Kaaskopje

03-11-2017 om 15:51

AnneJ o.t.

Oké, ik mag natuurlijk ook niet bepalen hoe jij het noemt, maar ik vind het vreemd om een periode waarin je gewoon niet in de situatie zat, dat je zwanger kon worden, bij gebrek aan man, onvruchtbaarheid te noemen. Dan is standaard iedere vrouw tot ze een man tegenkomt sociaal onvruchtbaar, dus vanaf haar eerste menstruatie tot ze iemand tegenkomt waarmee ze het bed wil delen.

Hoe zou jij dat noemen Kaaskopje?

Je hebt een kinderwens, bent biologisch niet onvruchtbaar, maar het lukt je niet om zwanger te worden.

Pech?

Kinderwens

Iets meer sociaal. Het lukt je tijdelijk niet om onder veilige voorwaarden (AIDStijdperk) een man over te halen je zwanger te maken.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-11-2017 om 16:29

AnneJ

Jij gebruikte sociale onvruchtbaarheid toch voor een periode waarin je net gescheiden was en nog geen potentiële nieuwe partner tegen het lijf gelopen was? Zo ja, ja inderdaad pech, het zit je dan niet mee. Als je onvruchtbaar bent, ben je dat ook mét partner.

De reden Kaaskopje

Mijn eerste partner bleef maar uitstellen en afstellen. Ondanks therapie werd dit niet opgelost. Mijn tweede partner wist dat ik kinderen wilde. Nadat ik zwanger werd en een miskraam kreeg ging bij hem het slot er op omdat hij inmiddels begreep dat het leven hier best duur is en hij zichzelf eerst wilde opbouwen. Daarna heb ik mij aangemeld voor KI. Uiteindelijk tijdens die wachtperiode op de wachtlijst de vader van de kinderen tegengekomen en na een jaar zijn we samen gaan wonen.
Alsof je je kinderwens even uit kunt zetten of zo? Het is een sociale kwestie dat die kerels dan afhaken.

Faseprobleem

Beide voormalige partners hebben inmiddels wel kinderen gekregen. Het was dus ook een faseprobleem. In beide gevallen was de wens van de een niet op hetzelfde moment als de wens van de ander en als vrouw heb je een kortere window of opportunity. Ook een sociaal geval.
Het verschil is dat er niet alleen lichamelijke redenen zijn voor onvruchtbaarheid en kinderloosheid maar ook sociale redenen. Lijkt me minstens zo legitiem.

Met partner

Ik was dus duidelijk ook sociaal onvruchtbaar MET partner.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.