Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op

43 en zwanger willen worden

Goedemiddag allemaal....

Sinds 16 maanden heb ik een nieuwe relatie.
Het gaat super goed en we zijn heel erg gelukkig.
Ik heb al 3 kids uit een eerder huwelijk..
Hij heeft geen kinderen maar wel een wens.
Het eerste obstakel is ons leeftijdsverschil hij is 25.
Nu hoor ik veel van jullie denken, Serieus😱
(of misschien niet....)

Nu staan we dus op het punt om serieus te beginnen om zwanger te worden.
In mei wordt mijn spiraal eruit gehaald tijdens een uitstrijkje...

Mijn vraag aan jullie...
Hebben jullie ervaring om op deze leeftijd zwanger te worden/zijn?
Zijn de 40+ testen verplicht? en hoe gaan ze in hun werk? Hebben jullie ervaring daarmee?
En ik hoop natuurlijk dat er iemand is die in hetzelfde schuitje staat of stond..

Graag, heel graag lees Ik jullie...

Liefs,
Kavin ❤️


35+

https://www.zorgverzekering.org/zwanger/prenataal-onderzoek/

Prenataal onderzoek is nog steeds vrijwillig. In 'mijn' tijd kon je een medische indicatie krijgen als je ouder bent dan 35 jaar. Ik heb mijn kinderen met 38 en 40 jaar gekregen.

Ik was dus iets jonger. Je hebt wel iets meer risico op gezondheidsproblemen of vruchtbaarheidsproblemen maar het hoeft niet. Zelf was ik direct zwanger zonder grote problemen met zwangerschap en bevalling. Ik koos er voor om niet te testen.

Andere vraag

Hoe oud zijn je kinderen en hoe is hun relatie met je nieuwe vriend?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-01-2020 om 19:09

Waarom

Waarom wacht je tot mei als je al 43 bent? Ik denk dat dan elke maand telt. Zelf zou ik geen testen laten doen overigens, hooguit de echo’s.

Melanie

Melanie

26-01-2020 om 20:26

Risico’s

Weet je al of je een zwangerschap zou afbreken, mocht er iets niet goed blijken te zijn uit de testen? Ook ii.v.m. je kinderen? Kan erg heftig zijn als ze een gehandicapt broertje of zusje krijgen en die kans is op jouw leeftijd natuurlijk wel veel groter.

Sorry, wil niet te negatief doen, maar weet van een vriendin dat het heftig is voor de andere kinderen, en je hebt er al drie.

Wonen je vriend en jij al samen en hoe lang?
En hoe gaat het tussen jouw kinderen en je vriend?

Kaatje

Kaatje

26-01-2020 om 22:18

@anneJ

Beste AnneJ

Dank je wel voor je reactie.
Ik neem dit zeker mee in ons besluit..
😘

Kaatje

Kaatje

26-01-2020 om 22:20

@Jippox

@Jippox

Mijn kids zijn 10 - 13 en 15....
De relatie tussen hun is prima!
Gelukkig, je hoort ook al eens anders!

Kaatje

Kaatje

26-01-2020 om 22:24

@Phryne Fisher

Beste Phryne Fisher,

Daar heb je wel een punt 🤔

Bedankt voor je reactie ☺️

Kaatje

Kaatje

26-01-2020 om 22:29

@melanie

Beste Melanie,

We wonen all samen een dat gaat prima.
Het lijkt me idd heel heftig als het. Kindje niet goed zou zijn.
Ik realiseer me zeker dat er risico's aan vast zitten.
Gelukkig staan we er beide hetzelfde in..

Bedankt voor je reactie!

Bosbes

Bosbes

26-01-2020 om 23:13

je wel informeren

Je hebt iets meer dan 5% kans op een kind met Downsyndroom. En verder nog een aantal andere risico's.
Maar het gaat ook vaak goed.
Ik ken wel een vrouw die (wat onverwacht) zwanger werd, haar vierde kind kwam toen ze 44 was. Vrijwel helemaal gezond.

3 procent

Met 45 jaar is de kans 3 procent. Zie de link hierboven.

Mijntje

Mijntje

28-01-2020 om 08:11

geen garantie

Weet dat het kan zijn dat het kindje in de buik of het eerste jaar of de eerste twee jaar gewoon gezond kan lijken toch een afwijking kan hebben. Dan geen down maar er zijn tig andere chromosoomafwijkingen.
Je krijgt dus nooit garantie op een gezond kind en op jouw leeftijd is de kans op genafwijkingen aanmerkelijk hoger dan toen je je eerste kind kreeg.

@Emma

@Emma

28-01-2020 om 08:17

Mijntje

Er is helemaal nooit een garantie op een gezond kind. Bij iedereen kunnen afwijkingen pas later komen bovendrijven. Op deze leeftijd is het risico wel groter.
Testen is nooit verplicht en ieders persoonlijke afweging.

Mijntje

Mijntje

28-01-2020 om 08:40

@Emma

Klopt. Maar ik weet dat hoe ouder de moeder is (dit geldt trouwens ook voor de vader) hoe meer kans op chromosoomafwijkingen. En die zijn niet altijd zichtbaar op een prenatale test. Die test vooral op down. Er zijn tienduizenden andere, vaak onbekende chromosoomafwijkingen veel en veel ernstiger dan down.
Ik zie in mijn omgeving (met kinderen met een genafwijking) nogal wat oude ouders Wat overigens niet betekent dat ook jonge ouders 'zo'n kind' kunnen krijgen.
Ik vind het persoonlijk nogal een risico met 43 en als je al drie gezonde kinderen hebt. Ik snap dat je je jongere partner wil plezieren. Maar wat doet het met jou als moeder als je besluit je ongeboren kindje te aborteren? Ik zie in mijn omgeving dat dit heel zwaar is.
Je kan ook denken aan bv pleegzorgouder worden, waar al zoveel tekort aan is.

Melanie

Melanie

28-01-2020 om 08:50

Andere kinderen

Mijntje: ‘ Ik vind het persoonlijk nogal een risico met 43 en als je al drie gezonde kinderen hebt. Ik snap dat je je jongere partner wil plezieren. Maar wat doet het met jou als moeder als je besluit je ongeboren kindje te aborteren? Ik zie in mijn omgeving dat dit heel zwaar is.’

Ja, precies. Het kan natuurlijk goed gaan. Maar wat als het niet goed gaat.
Als je het door testen weet: wat doet een abortus met jou?
En als het niet uit de testen komt: want doet het met jou om een kind met een afwijking te krijgen terwijl je nog drie andere kinderen te verzorgen hebt?
En wat doet het met die drie kinderen als ze een broertje of zusje met een afwijking krijgen?

Van een vriendin weet ik dat dat heel zwaar is en haar jeugd flink negatief heeft beïnvloed.

Ik zou er echt goed over nadenken. Onderschat het niet. Soms moet je je zegeningen tellen. En tevreden zijn met wat je hebt. En voor je vriend, waarvan ik de kinderwens begrijp: dat is de pech als je een veel oudere vrouw met al drie kinderen treft.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-01-2020 om 09:50

Grafiek

Sowieso zijn je kansen om zwanger te raken al enorm verminderd op jouw leeftijd, dus de kans is aanzienlijk dat het op natuurlijke wijze niet gaat lukken.

https://nl.clearblue.com/sites/default/files/npy001-nl-new.png

Maar uitgesloten is het ook niet. Je kunt het lot laten bepalen wat er gebeurt, met de wetenschap dat de kans klein is.

ik vraag me af

Ik vraag me echt af waarom het altijd de groep moeders to be van veertig plus zijn die onder vuur liggen.

Ja, boven je veertigste heb je minder snel de kans om zwanger te raken (algemeen gesproken) en meer kans op afwijkingen. Dat weten we allemaal en nee dat is niet leuk.

Maar wat denk je van al die andere groepen op de wereld:

- mensen in Afrika die zwanger raken terwijl ze op hun handen kunnen natellen dat hun kind grote kans heeft om te overlijden want geen water en geen goede ziekenhuizen
- mensen die in oorlogen zwanger raken of net erna. Neem de babyboom. Net na de oorlog lekker vrije sex hebben terwijl een land in puin hebben en zwanger raken van iemand die in een heel ander land woont
- mensen die zwanger raken in een asielzoekerscentrum: geen eigen huis hebben en geen enkele zekerheid om in dit land te mogen blijven
- mensen die zwanger raken van een donor en even voor het kind bepalen dat het kind dat wel prima vindt zo zonder vader opgroeien.
- mensen die zwanger zijn terwijl ze een psychise stoornis hebben en daar zelfs tijdens de zwangerschap medicijnen tegen slikken. Er is in elk zh zelfs een speciale poppoli!

etc

Van al bovenstaande groepen mag je NIKS zeggen. Deze mensen worden de hand boven het hoofd gehouden.

Maar de groep 40 plussers...die zijn toch zo risicovol bezig...

Ik snap dat niet hoor. Ja er is risico, maar als je 40 plus bent, je hebt liefde in je hart, je hebt een fijne relatie, je hebt een huis, een spaarcentje etc....wat is daar dan zoooooooooooooooo erg aan.

Geef of iedereen kritiek of niemand maar niet alleen de 40 plussers

En @ Kaatje hoe gaat het nu met je

Donormoeder

Donormoeder

29-04-2020 om 23:43

Donorkinderen

Er wordt genoeg gevonden hoor van moeders die een keuze maken voor een donor, don't worry.
Ik begrijp niet waarom je dat er allemaal bij moet halen, ook die Afrikaanse vrouwen enz.....
Het lijkt erop dat je er zelf problemen hebt met het feit dat jij na je 40e nog zwanger wil worden en dat je er iedereen bij haalt die het volgens jou nòg slechter doet.

Zo denk ik

Wat een aannames...

Het enige wat ik concludeer is dat de groepen die ik net noemde geen kritiek krijgen tenminste ik heb dat nog nooit meegemaakt.

Maar veertigplussers die nog een kind willen zijn toch zo enorm risicovol bezig. Op hun mag altijd kritiek gegeven worden kennelijk. Ik vind dat irritant.

Mijn tante was 30 toen ze haar oudste kreeg en 43 bij haar jongste. Een nakomertje. Vier dochters in totaal.

Toen ze afgelopen winter 80 werd stonden daar 4 volwassen dochters tussen de 37 en 50. Gewoon vier vrouwen die allang een eigen gezin hebben met kinderen al jaren werken etc. Ik kan me geen reden voorstellen waarom het kind van 50 wel daar kan staan qua leeftijd en die van 37 niet kan omdat haar moeder veeeel te oud zou zijn. De dochter van 37 heeft zelfs oudere kinderen dan die van 50 en haar leven beter op de rit als we dan toch gaan vergelijken. Voor mij alleen maar een bewijs dat het prima kan.

Pennestreek

Pennestreek

30-04-2020 om 22:03

Ik vind de leeftijd niet zozeer een probleem

Maar ik vind wel dat TS van stapel loopt, onder druk van haar leeftijd. Binnen 16 maanden al samenwonen en dan ook nog plannen hebben voor een kind, vind ik op elke leeftijd niet heel verstandig. Tel daarbij op dat er een flink leeftijdsverschil is wat ook vaak voor complicaties zorgt én dat er al drie pubers/bijna pubers in huis zijn en volgens mij heb je een perfect recept voor ellende.

Verder als reactie op Mamaveertigplus: ik zie in dit draadje totaal geen negatieve reacties of kritiek. Ik denk dat je zelf nogal overgevoelig bent op dat punt?

Neehee niet overgevoelig

Eh nee npgmaals ik ben niet overgevoelig. Ik zievnogmaals de misen en maren en kritiek die op 40 plussers wordt gegeven bij niemand anders.

Geef maarceens dergelijke kritiek op 2 lesbische ouders bijvoorbeeld. Dan discrimineer je gelijk.

Triva

Triva

01-05-2020 om 08:31

Mamaveertigplus

Je ziet gewoon wat je wil zien! Echt geloof me maar.

Op twee lesbische ouders is ook volop kritiek (maar de meesten zullen dat niet hardop zeggen): waarom adopteer je er niet eentje? Ja jij kiest ervoor om lesbisch te worden, nou dan ook geen kind! Weet je wel hoe erg het is voor een kind om twee moeders te hebben?

Zo ook de mensen in financiële problemen die er weer een kind 'bijnemen' (en dat vind ik serieus ook heel erg, wat is er mis met 2 kinderen?).

Het verhaal van je tante slaat nergens op. Het gaat er niet om hoe oud je bent en hoe je leven op de rit is. Het gaat er om dat je een kind liefdevol kan opvoeden. Verder is het anders of je je vierde kind na je 40ste krijgt of je eerste maar dan nog: het is jouw keus.

Geen idee wat die mensen allemaal tegen jou zeggen maar volgens mij heb je de verkeerde vrienden/kennissen/familie!

Donormoeder

Donormoeder

01-05-2020 om 09:31

Mamaveertigplus

"Het enige wat ik concludeer is dat de groepen die ik net noemde geen kritiek krijgen tenminste ik heb dat nog nooit meegemaakt."

Oh nee? Heb jij dat nog nooit meegemaakt? Ik wel hoor! Onder andere hier op het forum door iemand die denkt dat het net zo abnormaal is om na je 40e een kind te krijgen.
Dat kinderen in liefde opgroeien gaat boven alles. Het wijzen naar anderen omdat jij je slachtoffer voelt helpt hierbij niet.

Huh

Waarom word je zo fel.

Ik zie het zo om mij heen.

Heb jij kritiek gekregen dan?

Donormoeder

Donormoeder

01-05-2020 om 11:07

Kritiek

Ik heb niet zoveel kritiek gekregen, ook niet uit mijn omgeving. Ik weet wel dat het er is. En mensen zeggen wel dingen achter mijn rug om. Je moet je er niet zoveel van aantrekken. Je directe omgeving is het belangrijkste. Is jouw familie, vrienden, huisarts enz erop tegen dan? Wat zeggen ze erover?
Waar ik fel van word is dat je jezelf vergelijkt met andere groepen. Dat vind ik nergens voor nodig.

...

Ik vergelijk mezelf niet

Ik zeg dat ik het opvallend vind dat de 40 plussers vaak kritiek krijgen en ik zie dat bij andere groepen niet.

Ik vind zelf een donor helemaal niks maar als een ander dat wil doen prima moeten ze zelf weten. Ik ga alleen niet meepraten dat ik het een mooi iets vind. Simpelweg omdat ik dat niet zo voel anders zou ik ook wel die weg inslaan.

Kavin

Waar is to leest ze nog mee

Donormoeder

Donormoeder

01-05-2020 om 12:00

Mamavanveertigplus

"Ik vind zelf een donor helemaal niks maar als een ander dat wil doen prima moeten ze zelf weten."

Precies dat. Ik zeg toch ook niet dat ik een 40+ moeder helemaal niks vind. Wat boeit dat jou.

Kritiek

Inderdaad, alleen veertigplussers met een kinderwens krijgen kritiek. Tienerzwangerschappen worden maatschappijbreed aangemoedigd, ouderschap van koppels van gelijk geslacht door de hele bevolking toegejuigd en het vijfde kind van een alleenstaande moeder in de schuldsanering omdat ze baby'tjes nou eenmaal zo schattig vindt met vertedering bekeken. Tenminste, zolang ze maar onder de veertig is.

skik

...

T is wat ik om me heen zie he.

En inderdaad mag iedereen t zelf weten. Mijn kinderen verdienen een lieve goede vader dat gun ik ze. Als die er niet is dan maar geen kind. Heel verdrietig maar dan is het niet anders. Mijn eigen keus.

Donormoeder

Donormoeder

01-05-2020 om 12:21

gunnen

Ik "gun" mijn dochter een lieve jonge moeder. Fijn dat ik niet zo'n oud wijf ben, pffff 🙄
Snap je nou werkelijk niet hoe je bezig bent?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.