wild-flower
19-07-2026 om 09:47
De 'Franse 'baarbrief' en Wanneer kregen jullie je eerste kind?

Alle Franse mannen en vrouwen van 29 jaar krijgen deze zomer een brief
waarin ze worden gewezen op hun ‘biologische klok’ en de impact daarvan
op hun vruchtbaarheid.
Daar vinden mensen wat van.
Dat er steeds minder kinderen worden geboren, speelt trouwens ook in Nederland.
Het gemiddelde kindertal daalde van ongeveer 1,8 kind per vrouw in 2010
naar ongeveer 1,4 nu. Die snelle daling hadden demografen niet zien
aankomen en kunnen ze ook niet echt verklaren.
Ik denk echter niet dat zo'n brief hier in Nederland veel zou veranderen.
Nederlanders vinden zoiets al gauw betutteling denk ik.
En voor sommige ontvangers van de brief kan dit ook pijnlijk zijn.
In de brief benadrukt de Franse overheid overigens wel dat er hulp beschikbaar is voor
wie moeilijk kinderen kan krijgen. Volgens de overheid treft dat een op
de acht koppels.
Wat vinden jullie van de zogenaamde 'baarbrief' ?
Wanneer kregen jullie je eerste kind?
https://www.rtl.nl/nieuws/rtl-nieuwspanel/artikel/5628996/franse-baarbrief-stuit-op-weerstand-nederland
BlairW
19-07-2026 om 09:58
Ik vind dat we sowieso overbevolkt zijn en het dus helemaal niet zo’n probleem is dat er minder kinderen worden geboren. Lekker laten gaan dus. Hier zelf een kind gekregen op mijn 28e en het bij 1 gehouden. Heerlijk!
Aviendha
19-07-2026 om 09:59
Aan de ene kant vind ik dat sommige mensen (die met een kinderwens) zich wel wat meer bewust mogen zijn van hun biologische klok, want ik hoor wel vaak dat ze eerst alles perfect willen hebben (koophuis, droomreis, carrière) en kinderen in dat rijtje op de laatste plaats komen. En dan is de vrouw 38 en gaat het niet meer zo makkelijk. Het leven is nou eenmaal niet maakbaar.
Aan de andere kant vind ik het niet de taak van de overheid om mensen daarop te wijzen. Het gaat de overheid niks aan of je wel of niet, of wanneer, kinderen gaat maken. Denk ook dat eerder averechts werkt.
Ik was zwanger van de eerste toen ik 28 was, 29 toen die geboren werd. En ik had geen vast contract, een huurhuis, en droomreis was niet doorgegaan vanwege corona. Aaaaargghhh!!! Nee is gelukkig allemaal goedgekomen, kind heeft er niks van gemerkt.
Vrijevlinder
19-07-2026 om 10:01
Ik zou zo'n brief erg vervelend vinden, ik ben het er totaal niet mee eens. Een kind 'moet' je krijgen alleen als je het zelf wil én er aan toe bent. Mensen weten zelf ook wel dat ze niet tot hun 50e kinderen kunnen krijgen.
En los daarvan: de wereld is overbevolkt en is gebaat bij minder kinderen in plaats van meer. De meeste mensen en politici zijn van het korte termijn denken.
Natuurlijk levert het problemen op als er minder mensen komen, dat is nu al, maar aan de andere kant levert het ook veel op.
En een bevolking kan nou eenmaal niet eenmaal oneindig groeien.
De Vpro heeft er een documentaire over gemaakt. https://www.vpro.nl/over-bevolking
Ted68
19-07-2026 om 10:10
Ik kreeg de eerste op mijn 30 ste, en eind net nog 33 de laatste van drie kinderen. Heb nog 2 pleegkinderen, die ik ook met 33 kreeg….
Ik vind zo`n brief belachelijk. De wereld is en te vol, en ook niet heel erg leuk om kinderen in te krijgen.
En ik vind het naast Mantel zorgen , werken, helpen op school ook voor vrouwen niet altijd makkelijk: mannen doen dat gewoon minder.
wild-flower
19-07-2026 om 10:14
Hier 25 bij eerste kind.
Ergens snap ik de gedachte erachter wel.
Frankrijk kampt, net als Nederland, met een dalend geboortecijfer en vergrijzing.
De overheid wil het tij keren om de verzorgingsstaat in de toekomst betaalbaar te houden.
Maar goed, de verzorgingsstaat is nu al sterk versoberd en onbetaalbaar geworden.
En of zo'n brief dan de oplossing is?
Kimdekim
19-07-2026 om 10:20
Ik had op mijn 29ste mijn gezin al compleet. Ik vind zo'n brief echt belachelijk. Het is voor jonge mensen bijna niet te doen om al hun zaakjes voor die tijd op orde te hebben. Als de overheid wil dat we baren moeten ze zorgen dat de voorwaarden daarvoor ook geschept worden.
MMcGonagall
19-07-2026 om 10:34
26 was ik. Mijn buurmeisje van 22 is momenteel zwanger. Ik vermoed ongepland omdat ze geen relatie heeft en bij haar ouders woont. Dat kind komt dus heel goed terecht en heeft straks een jonge moeder.
Ik denk dat veel mensen tegenwoordig alle hokjes willen afvinken voor ze aan kinderen beginnen, maar soms komt dat eigen huis of de betere baan nooit. En dan kun je er zomaar op je 36e achterkomen dat het niet zo makkelijk is om zwanger te raken. Het bewust maken vind ik niet zo’n raar idee, maar de brief is wel betuttelend.
Herfstappeltaart
19-07-2026 om 10:43
Ik vind het discutabel omdat je er mensen erg mee kan kwetsen. Daarnaast vind ik wel dat er (bijvoorbeeld op school bij de biologieles, ik noem maar een dwarsstraat)) op tijd aandacht aan moet worden geschonken dat de vruchtbaarheid na je dertigste snel afneemt. Bewustwording kan nooit kwaad denk ik. Vooral om teleurstelling te voorkomen later. Ik kreeg mijn eerste kind op mijn 24ste. Andere tijden...
Wieder
19-07-2026 om 10:52
Goh, dus de overheid gaat als een dominee langs de deuren. Ik was 27 toen mijn oudste geboren werd en op een haar na 30 toen de tweede kwam. Ze zijn nu 25 en 22 en of ze überhaupt kinderen willen, de jongste sowieso niet vermoed ik. Maar die keuze is volledig aan hen en ik kan me niet voorstellen dat een brief daar iets aan zou veranderen.
Herfstappeltaart
19-07-2026 om 11:00
Wieder schreef op 19-07-2026 om 10:52:
Goh, dus de overheid gaat als een dominee langs de deuren. Ik was 27 toen mijn oudste geboren werd en op een haar na 30 toen de tweede kwam. Ze zijn nu 25 en 22 en of ze überhaupt kinderen willen, de jongste sowieso niet vermoed ik. Maar die keuze is volledig aan hen en ik kan me niet voorstellen dat een brief daar iets aan zou veranderen.
Tuurlijk niet. Mijn oudste wist al op haar zestiende dat ze geen kinderen wilde en dat is nooit veranderd.
EmmaT
19-07-2026 om 11:15
'Een slimme meod is op haar toekomst voorbereid' werd ergens rond de jaren '90: 'Een slimme meid krijgt haar kind op tijd'. Ik ging dus braaf op zoek naar een man en een stabiele relatie, maar heb vaak van ze moeten horen dat 'die vrouwen op datingsites' toch alleen maar een kind wiillen.
Het is goedgekomen, zonder man, met kind, net op tijd, ik was 38
. Ik wilde het al op mijn 25e, maar het is me toen niet gelukt. Ik zou het zeer kwetsend hebben gevonden zo'n brief te krijgen, komop zeg! Inderdaad, alsof meneer pastoor weer langskomt. Het valt me trouwens wel mee dat mannen die brief ook krijgen.
Roepen dat je in deze overbevolkte wereld geen kinderen moet willen is ook heel bijzonder. Iedereen beslist dat zelf, en stel je een wereld voor zonder kinderen? Het hoeven er geen zes meer per persoon te zijn zoals vroeger, maar er is toch wel een middenweg?
Kimdekim
19-07-2026 om 11:20
Het lastige is is dat er een soort oordeel in zo'n brief zit. Vrouwen die ervoor kiezen kinderloos te blijven hebben vaak al te maken met oordelen van "de maatschappij". Want het wordt nog steeds"onnatuurlijk" gevonden als je als vrouw geen kind wil. Er is hard gewerkt om die beeldvorming een beetje te veranderen en zo"n brief werpt je dan weer een paar jaar terug.
Ted68
19-07-2026 om 11:24
Toen ik 25 was, had ik een andere vriend….. Ben blij dat ik daar geen Kind mee had; want dan waren we Gescheiden…
Mijn man; 30 jaar samen ,kwam ik op mijn 28 ste tegen….
Theofora
19-07-2026 om 11:30
Ik was 35 bij de eerste en 38 bij de tweede. Ik wist wel dat vruchtbaarheid al flink afgenomen kon zijn maar ik merkte in mijn omgeving dat dat bewustzijn er niet was. Ook bij mijn partner, die de jaren daaraan voorafgaand steeds bleef uitstellen. Ik vond dat wel moeilijk en had het makkelijker gevonden als meer mensen zich ervan bewust waren geweest dat je risico's loopt als je te lang wacht. Ik werd uiteindelijk heel makkelijk zwanger, bij beiden. Een vriendin van mij had minder geluk. Zij en haar vriend hadden heel lang volgehouden dat ze geen kinderen wilden maar op de valreep waren ze van gedachten veranderd. Zij kreeg de eerste met 38 en de tweede met 42 en daar bleek een heel intensief medisch traject aan vooraf te zijn gegaan, vertelden ze achteraf pas. Voor hen had het misschien wel uitgemaakt als 'de valreep' een paar jaar eerder zou zijn geweest?
Natuurlijk beslissen mensen zelf of ze kinderen willen. Het is een nogal bepalende factor in het leven en daarop moet geen druk komen te staan. Maar het is wel pijnlijk als mensen kinderen willen en ze krijgen ze niet of heel moeizaam omdat ze biologisch te laat zijn. Daarnaast is kinderen krijgen wel degelijk maatschappelijk relevant want als er te weinig mensen komen, valt de bodem onder allerlei dingen die wij waardevol vinden, zoals de verzorgingsstaat, uit. Als er te weinig jonge mensen zijn, wie is dan mijn arts, mijn thuishulp? Wie repareert mijn auto of mijn zonnepanelen? Wie bouwt mijn huis, onderhoudt mijn wegen of geeft mijn kinderen les? Het bewustzijn dat kinderen krijgen en opvoeden een collectief goed is, mag wel weer wat meer indalen, in plaats van dat het alleen een individueel ideaalbeeld is (of niet, ook goed). Dat staat los van of mensen zelf kinderen krijgen. Ook voor mensen die geen kinderen krijgen, is het van belang dat anderen ze wel krijgen, als ze niet zelfvoorzienend zijn.
Ik weet niet of een 'baarbrief' daaraan bijdraagt. Alleen al aan de bijnaam te zien, denk ik van niet, wordt het teveel opgevat als druk terwijl de overheid niet daadwerkelijk bijdraagt aan het scheppen van voorwaarden voor het stichten van een gezin voor degenen die dat willen.