wild-flower
19-07-2026 om 09:47
De 'Franse 'baarbrief' en Wanneer kregen jullie je eerste kind?

Alle Franse mannen en vrouwen van 29 jaar krijgen deze zomer een brief
waarin ze worden gewezen op hun ‘biologische klok’ en de impact daarvan
op hun vruchtbaarheid.
Daar vinden mensen wat van.
Dat er steeds minder kinderen worden geboren, speelt trouwens ook in Nederland.
Het gemiddelde kindertal daalde van ongeveer 1,8 kind per vrouw in 2010
naar ongeveer 1,4 nu. Die snelle daling hadden demografen niet zien
aankomen en kunnen ze ook niet echt verklaren.
Ik denk echter niet dat zo'n brief hier in Nederland veel zou veranderen.
Nederlanders vinden zoiets al gauw betutteling denk ik.
En voor sommige ontvangers van de brief kan dit ook pijnlijk zijn.
In de brief benadrukt de Franse overheid overigens wel dat er hulp beschikbaar is voor
wie moeilijk kinderen kan krijgen. Volgens de overheid treft dat een op
de acht koppels.
Wat vinden jullie van de zogenaamde 'baarbrief' ?
Wanneer kregen jullie je eerste kind?
https://www.rtl.nl/nieuws/rtl-nieuwspanel/artikel/5628996/franse-baarbrief-stuit-op-weerstand-nederland
Koettie
19-07-2026 om 11:36
Ik zou het opvatten als informatie. Van hee, vruchtbaarheid neemt eerder af dan mensen denken, dat je het even weet. En dan hop, bij het oud papier en verder met mn leven. Geen kinderen en staan ook bewust niet op de planning.
Theofora
19-07-2026 om 11:41
Kimdekim schreef op 19-07-2026 om 11:20:
Het lastige is is dat er een soort oordeel in zo'n brief zit. Vrouwen die ervoor kiezen kinderloos te blijven hebben vaak al te maken met oordelen van "de maatschappij". Want het wordt nog steeds"onnatuurlijk" gevonden als je als vrouw geen kind wil. Er is hard gewerkt om die beeldvorming een beetje te veranderen en zo"n brief werpt je dan weer een paar jaar terug.
Je kunt ook simpelweg denken: Ik ben niet de doelgroep van deze brief. De doelgroep zijn duidelijk degenen die graag ooit kinderen willen maar nu nog niet. Ik krijg zoveel dingen door de brievenbus of via de telefoon binnen waar ik de doelgroep niet van ben. Dat gaat direct bij het oud papier of wordt weggeklikt.
Ik weet niet hoe het is om kinderloos te zijn en ik heb er ook geen oordeel over als een individuele vrouw/man/stel geen kinderen wil. Dat is helemaal haar/zijn/hun eigen beslissing. Ik vind het belachelijk als mensen daar kritiek op gaan uitoefenen. Dat een dalend kindertal maatschappelijk iets betekent, is geen kritiek op individuele mensen (in ieder geval niet van mij). Ik vat deze Franse brief dan ook niet op als een poging om mensen die geen kinderen willen alsnog over de streep te trekken maar om eraan bij te dragen dat mensen die ze wél willen, ze uiteindelijk ook krijgen. Zo opgevat, is er dan nog iets mis mee?
EmmaT
19-07-2026 om 11:50
Theofora schreef op 19-07-2026 om 11:41:
[..]
Je kunt ook simpelweg denken: Ik ben niet de doelgroep van deze brief. De doelgroep zijn duidelijk degenen die graag ooit kinderen willen maar nu nog niet.
Je hebt helemaal gelijk hoor, bij de meeste van die dingen van de 'overheid' denk ik ook van Hup, door de plee ermee of het boeit me niet. Maar dat zijn dingen die mij niet persoonlijk raken, en deze zou dat toevallig wel zijn geweest.
Poezenmeisje
19-07-2026 om 11:55
Eerst een koophuis??
In deze tijd mag je al blij zijn met een appartementje van 37 m2.
En alle fantastische IKEA-showroomopstellingen ten spijt is dat erg klein met één of twee kinderen.
Valeria
19-07-2026 om 11:57
Ik was 31 bij de eerste. Mijn partner had er niet zo'n haast mee, dus ik heb wel moeten zeggen dat ik niet eeuwig de tijd had. Overigens was ik met 29 afgestudeerd van mijn tweede studie en had ik nog geen echte baan, dus de overweging was ook: eerst kinderen en niet nog een jaar lang werk zoeken, eerst een jaarcontract uitzitten en dán pas beginnen.
Lexus
19-07-2026 om 12:14
Tja ik zou ook willen kijken vanuit welke politieke richting zo'n brief geëntameerd wordt. Aan de ene kant vluchtelingen tegen willen houden en aan de andere kant vrouwen (want ja mannen kunnen blijven verwekken) aansporen tot baren, doet me net iets te veel aan de dertiger jaren vorige eeuw denken. Het eigen volk moet groeien dat werk. Bovendien: de verdeling zorg voor de kinderen/ huishoudelijke taken is al zo ongelijk over de genders verdeeld en vrouwen moeten al kinderen opvoeden alsof ze geen werk hebben en werken alsof ze geen kinderen hebben. Dan zitten ze misschien niet te wachten op nog meer kinderen, of eerder kinderen. Daar zou je ook iets aan kunnen doen als overheid.
Evaluna
19-07-2026 om 12:20
Frankrijk is altijd al pro kinderen geweest, bij het eerste kind krijg je €1000 bonus.
Ik was 30 toen ik, in Frankrijk, mijn oudste kreeg.
yasmijn27
19-07-2026 om 12:25
zo'n brief vind ik gek. Maar jonge vrouwen wijzen op de houdbaarheid van hun vruchtbaarheid niet. Maar dat kan ook door educatie op school bijv. Wat duidelijker bij de biologieles melden dat de eitjes opgaan.
Met de huidige woningnood is het voor jonge mensen heel moeilijk om een gezin te starten. Daarbij zijn er ook gewoon veel meer levenswensen. Er moet gestudeerd, er moet worden gereisd. Gewoon gelukkig zijn met een eenvoudig gezinsleven is er niet meer bij.
Daglichtlamp
19-07-2026 om 12:32
Vrijevlinder schreef op 19-07-2026 om 10:01:
Ik zou zo'n brief erg vervelend vinden, ik ben het er totaal niet mee eens. Een kind 'moet' je krijgen alleen als je het zelf wil én er aan toe bent. Mensen weten zelf ook wel dat ze niet tot hun 50e kinderen kunnen krijgen.
Maar weten mensen ook dat de vruchtbaarheid al afneemt vanaf de 30ste verjaardag van de vrouw?
0lijfje
19-07-2026 om 12:33
De overheid zou beter eerst hand in eigen boezem moeten steken. Er zijn geen woningen, je woont tot je 30ste bij je moeder op zolder, maar je moet wel op tijd (meer) kinderen krijgen. Als ik nu jong was zou ik daar ook geen zin in hebben, denk ik. Ga eerst de randvoorwaarden verbeteren overheid.
Vrijevlinder
19-07-2026 om 12:53
Daglichtlamp schreef op 19-07-2026 om 12:32:
[..]
Maar weten mensen ook dat de vruchtbaarheid al afneemt vanaf de 30ste verjaardag van de vrouw?
Dat lijkt mij wel. Het is niet iets nieuws ofzo.
Herfstappeltaart
19-07-2026 om 13:01
Vrijevlinder schreef op 19-07-2026 om 12:53:
[..]
Dat lijkt mij wel. Het is niet iets nieuws ofzo.
Toch zijn veel jonge stellen daar niet van doordrongen. Dat zwangerschap lastig wordt is vaak toch een verrassing.
Valeria
19-07-2026 om 13:08
Daglichtlamp schreef op 19-07-2026 om 12:32:
[..]
Ik denk dat er veel denken dat het dan uiteindelijk wel lukt, maar niet zo snel. Tenslotte lukt het bij iedereen om je heen ook... Toen ik zwanger was met 30/31, waren er veel in mijn leeftijdsgroep bij het sporten ook zwanger. Nu beginnen ze pas met 33/34 of nog later, maar bij bijna iedereen lukt het uiteindelijk wel. Ik ken er maar heel weinig zonder kinderen. Wellicht dat er nu minder zijn met 3 en meer met 1.
Sterling
19-07-2026 om 13:27
Die brief zou ik zo weggooien. Vind het ook betutteling. Alsof je alleen goed genoeg bent als je kinderen hebt.
Wij hebben er 1. Bevallen op m’n 40e.