wild-flower
19-07-2026 om 09:47
De 'Franse 'baarbrief' en Wanneer kregen jullie je eerste kind?

Alle Franse mannen en vrouwen van 29 jaar krijgen deze zomer een brief
waarin ze worden gewezen op hun ‘biologische klok’ en de impact daarvan
op hun vruchtbaarheid.
Daar vinden mensen wat van.
Dat er steeds minder kinderen worden geboren, speelt trouwens ook in Nederland.
Het gemiddelde kindertal daalde van ongeveer 1,8 kind per vrouw in 2010
naar ongeveer 1,4 nu. Die snelle daling hadden demografen niet zien
aankomen en kunnen ze ook niet echt verklaren.
Ik denk echter niet dat zo'n brief hier in Nederland veel zou veranderen.
Nederlanders vinden zoiets al gauw betutteling denk ik.
En voor sommige ontvangers van de brief kan dit ook pijnlijk zijn.
In de brief benadrukt de Franse overheid overigens wel dat er hulp beschikbaar is voor
wie moeilijk kinderen kan krijgen. Volgens de overheid treft dat een op
de acht koppels.
Wat vinden jullie van de zogenaamde 'baarbrief' ?
Wanneer kregen jullie je eerste kind?
https://www.rtl.nl/nieuws/rtl-nieuwspanel/artikel/5628996/franse-baarbrief-stuit-op-weerstand-nederland
Poezenmeisje
19-07-2026 om 20:12
Soms moet school het misschien wel opknappen?
Mijn moslima collega zat erg in haar maag met het voorlichting geven aan haar dochter van 11.
Ik had wel een Zweeds jaren '80 boekje voor haar, maar dat vond collega toch te heftig.
Tsja meid, dan moet je wat anders zoeken. Misschien kan mijn collega wel een voorlichtingsboekje voor kleuters aan, maar dat heb ik niet in huis.
Schommelstoel
19-07-2026 om 20:20
Poezenmeisje schreef op 19-07-2026 om 20:09:
[..]
Of van de ouders?
Voor een deel ook, inderdaad.
Mevrouw75
19-07-2026 om 20:29
Op een week na 38. Ik weet nog dat ik vond dat ik 'gelukkig' nog maar 38 en niet 39 was, haha.
Enige nadeel is eigenlijk dat ik te oud was voor een door kind gewenst broertje of zusje.
Annelies58
19-07-2026 om 20:58
Op die leeftijd (29) was ik nog niet de juiste partner tegengekomen... Trouwde toen ik 35 was. Had in die tijd wel gezegd dat ik vóór dat ik 38 werd of zwanger wilde zijn of een kind wilde hebben. Daarna zou het toch riskanter worden ... En een maand voordat ik 38 werd werd onze dochter geboren en 22 maanden later onze zoon. Zo'n brief was dus zeer waarschijnlijk direct de vuilnisbak ingegaan.
Tjilp
19-07-2026 om 22:18
of zo’n brief zin heeft - weet het niet. Maar met een laag geboortecijfer en sterke vergrijzing (en liever minder instroom van elders, zoals veel wordt geuit) is bezinning op z’n plaats.
Net als anderen van m’n generatie kreeg ik eerste kind als bijna 24-jarige.
Onze kinderen waren ouder toen ze een gezin kregen.
Neweve
19-07-2026 om 22:22
op 2 weken na 30, de tweede met 33.
Een brief zou ik te betuttelend en potentieel kwetsend vinden. Ik zie de rol van de overheid meer (als we inderdaad meer babies willen) om de barrières weg te nemen. Denk aan:
- oplossen huizen crisis
- meer kinderbijslag voor je 2e (en 3e kind)
- gegarandeerd toegang tot kraamzorg (wat nu met de tekorten ook niet lukt).
- langer verlof voor vader en moeder - en creatief denkend, als je het dan toch over een "participatie maatschappij hebt" en jongere ouders wil, verlof voor opa/oma (scheelt ook weer druk op de kinderopvang en er is bewezen dat omgaan met kinderen ouderen jong houdt).
- babydoos zoals in Finland.
Auwereel
19-07-2026 om 22:26
Ik kreeg mijn eerste op 30,5 jaar, nummer 2 op een paar weken na 2 jaar later, toen had ik mijn ouders vervangen en vond ik het wel voldoende. Ik ben nu 60, maar ik was niet veel ouder dan de ouders van klasgenoten van mijn kinderen, dus jong baren was toen ook al niet erg in de mode
Overigens vind ik dat we zuinig moeten zijn op vluchtelingen uit niet-veilige panden die hier maar al te graag hun handen uit de mouwen willen steken, in plaats van te zitten wachten in vluchtelingenopvang. Die kunnen direct aan de slag, de kinderen die door zi'n brief geboren zouden kunnen worden moeten eerst opgroeien voordat ze aan de slag kunnen
Due-scimmie
20-07-2026 om 00:00
Ik was 26 bij de eerste en 28 bij de jongste. Volgens mijn 9-jarige zijn man en ik ongeveer de jongste ouders van de klas.
PinkFlower
20-07-2026 om 00:09
Due-scimmie schreef op 20-07-2026 om 00:00:
Ik was 26 bij de eerste en 28 bij de jongste. Volgens mijn 9-jarige zijn man en ik ongeveer de jongste ouders van de klas.
Is jouw 9 jarige jullie eerste? De mijne is nu 10 en ik was 5 jaar ouder dan jou toen zij geboren werd. Man en ik zitten wat leeftijd betreft gemiddeld in de klas. Er zijn ouders die iets jonger zijn dat wij en waarbij klasgenoot dan vaak het eerste kind is en ouders die best een stuk ouder zijn, 1 ouder stel is 12 jaar ouder weet ik toevallig maar daarvan is de 10 jarige kind nummer 4.
Ons kind is ons enige kind.
Due-scimmie
20-07-2026 om 00:18
PinkFlower schreef op 20-07-2026 om 00:09:
[..]
Is jouw 9 jarige jullie eerste? De mijne is nu 10 en ik was 5 jaar ouder dan jou toen zij geboren werd. Man en ik zitten wat leeftijd betreft gemiddeld in de klas. Er zijn ouders die iets jonger zijn dat wij en waarbij klasgenoot dan vaak het eerste kind is en ouders die best een stuk ouder zijn, 1 ouder stel is 12 jaar ouder weet ik toevallig maar daarvan is de 10 jarige kind nummer 4.
Ons kind is ons enige kind.
De 9-jarige is mijn eerste. Man was er helemaal vroeg bij. Die kreeg zijn oudste toen hij 22 was.
Zoon heeft ook 1 kind in de klas waar het kind de 4e is, dus die ouders horen vast bij de oudere aangezien daar 6 jaar ofzo tussen 1 en 4 zit. Jongste is 7 maar ook daar horen we denk ik bij de jongere ouders.
FruitMoeder
20-07-2026 om 07:30
Ik krijg altijd een nare nasmaak bij dit soort ''baarbrieven''. Het lijkt net of de overheid een bepaald soort baby wil (blanke babies). Dit soort retoriek is ook erg in de VS aan het opkomen. Genoeg Latin en zwarte mensen die kinderen krijgen, maar te weinig blanken dus vandaar dat het zo gepushed wordt. Want in Nederland zijn er genoeg vluchtelingen met grote gezinnen. De overheid moet zich meer richten op intergratie. Zodat de reden dat de bevolking groeit (de vluchtelingenstroom) onderdeel wordt van de Nederlandse maatschappij om zo onze sociale zekerheid te kunnen betalen.
Eerste en enige kind trouwens toen ik 32 was. Je moet natuurlijk wel de juiste man vinden om kinderen mee te krijgen (kwaliteit over kwantiteit). Ik ken ook een vrouw met 3 kinderen van drie verschillende vaders. Dat lijkt mij ook niet de bedoeling.
Kimdekim
20-07-2026 om 08:19
Due-scimmie schreef op 20-07-2026 om 00:00:
Ik was precies net zo oud. Mijn zoon was een erge jonge leerling. Toen hij in groep 8 zat was ik net 37. We waren bezig met het decor van de eindmusical en toen vertelde een moeder van een klasgenoot ( die dus een late leerling was) dat ze 55 was. Mijn moeder was toen 58. Ik vond dat echt een bizar idee. Mijn zoon is nu 20 en voor mijn gevoel zit er een heel leven tussen groep 8 en nu en ik ben nog steeds niet zo oud als zij toen was.
Kampeerder
20-07-2026 om 08:27
FruitMoeder schreef op 20-07-2026 om 07:30:
Ik krijg altijd een nare nasmaak bij dit soort ''baarbrieven''. Het lijkt net of de overheid een bepaald soort baby wil (blanke babies). Dit soort retoriek is ook erg in de VS aan het opkomen. Genoeg Latin en zwarte mensen die kinderen krijgen, maar te weinig blanken dus vandaar dat het zo gepushed wordt. Want in Nederland zijn er genoeg vluchtelingen met grote gezinnen. De overheid moet zich meer richten op intergratie. Zodat de reden dat de bevolking groeit (de vluchtelingenstroom) onderdeel wordt van de Nederlandse maatschappij om zo onze sociale zekerheid te kunnen betalen.
Eerste en enige kind trouwens toen ik 32 was. Je moet natuurlijk wel de juiste man vinden om kinderen mee te krijgen (kwaliteit over kwantiteit). Ik ken ook een vrouw met 3 kinderen van drie verschillende vaders. Dat lijkt mij ook niet de bedoeling.
En wat is er mis mee? In sommige culturen is dit juist een prima manier om voor jezelf te zorgen. Zo verbind je drie mannen aan je gezin, dat is meer financiële zekerheid dan dat er maar één man betrokken is.
Kampeerder
20-07-2026 om 08:34
Ik kreeg mijn eerste rond mijn 31e verjaardag. Een kindje was al meer dan vijf jaar meer dan welkom.
Ik zou zo'n brief op de mat echt vreselijk hebben gevonden op dat moment. Ik was namelijk niet te laat met proberen zwanger te worden. We hadden alleen maar meer dan 65 pogingen en wat medische hulp nodig.
Een 'reclame'campagne zou ik nog wel goed vinden om aanstaande ouders te laten weten dat vruchtbaarheid eindig is. Persoonlijke brieven, ongepast!
Herfstappeltaart
20-07-2026 om 08:37
Poezenmeisje schreef op 19-07-2026 om 20:09:
[..]
Of van de ouders?
Ook, maar dan wel vroeg want anders voelen dochters misschien druk van ouders op het willen krijgen van kleinkinderen....Kan ook erg gevoelig liggen in sommige families.