Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op

De 'Franse 'baarbrief' en Wanneer kregen jullie je eerste kind?

Herfstappeltaart schreef op 19-07-2026 om 13:01:

[..]

Toch zijn veel jonge stellen daar niet van doordrongen. Dat zwangerschap lastig wordt is vaak toch een verrassing.

Mijn man had ook niet zo'n haast maar die geloofde ook gewoon oprecht niet dat er een mogelijkheid was dat er iets mis kon zijn.  Superfrustrerend als je daar op moet wachten als 30er die graag zwanger wil worden. Maar goed, 'gelukkig' had hij in ons geval achteraf toch gelijk en werd ik snel zwanger maar pffff... 

Die brief zou ik trouwens wel irritant gevonden hebben en ik denk ook niet dat het mijn man echt eerder over de streep gekregen had.  

En oke wij leerden elkaar pas bij begin 30 kennen dus rationeel was het zeker wel verstandig dat we het ook niet overhaast hebben. Maar wij zijn op school wel bij de 'oude' ouders en veel andere moeders hebben inmiddels nog een kleintje erbij gekregen, waar ik echt niet meer aan zou moeten denken.  

Maar ik ben gelukkig ook nog lang geen 55 als mijn jongste in groep 8 zal zitten  🤣🫣

Kampeerder schreef op 20-07-2026 om 08:27:

[..]

En wat is er mis mee? In sommige culturen is dit juist een prima manier om voor jezelf te zorgen. Zo verbind je drie mannen aan je gezin, dat is meer financiële zekerheid dan dat er maar één man betrokken is.

Wat voor cultuur is dat dan? Het zorgt naar mijn mening voor heel veel onstabiliteit. Daarnaast moet je nu rekening houden met 3 partners in plaats van 1.

Ik was 29 toen mijn eerste geboren werd, 31 bij de tweede. Vroeger, kreeg je je kinderen als je begin 20 was, en begin 40 werd je dan oma, begin 60 overgrootmoeder. Nu krijg je je kinderen begin 30 en wordt je oma als je begin 60 bent. Dan mis je dus een generatie! En mensen krijgen minder kinderen als vroeger. Heel goed tegen de overbevolking! Dus ik vind het prima dat mensen later en minder kinderen krijgen. Ik weet ook dat het onwijs slecht is voor de economie en de verzorgingsstaat, vandaar de Franse brief, want uiteindelijk draait het maar om 1 ding en dat is geld. Ik denk vooral aan dat de planeet er over een dikke 30-40 jaar veel baat bij heeft, en de mensen die dan leven. Dus tief op met je baarbrief, ik hoop toch niet dat ze in Nederland ook zo iets onzinnigs gaan sturen...

Due-scimmie schreef op 20-07-2026 om 00:00:

Ik was 26 bij de eerste en 28 bij de jongste. Volgens mijn 9-jarige zijn man en ik ongeveer de jongste ouders van de klas.

Wat grappig hier hetzelfde. Oudste is nu 8 en die zegt dat ook. Inmiddels ben ik 35 en laatst klaagde ik er over dat ik oud werd. Waarop mijn dochter zij.  'Mama hoe kom je daar nou bij de vader van m die is pas oud.  Die is al 51.(m is 7 jarig vriendinnetje).

Overigens was mijn vader 40 toen hij mij kreeg en 42 toen hij mijn broertje kreeg. Ik heb dat nooit als een probleem gezien hoor. Bij 1 sport waar ik opzat werd er wel eens gevraagd waarom mijn opa altijd mee ging.

Kampeerder schreef op 20-07-2026 om 10:12:

[..]

https://www.google.com/search?q=Kaapverdi%C3%AB+meerdere+kinderen+meerdere+vaders&oq=Kaapverdi%C3%AB+meerdere+kinderen+meerdere+vaders&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIKCAEQABiABBiiBDIHCAIQABjvBTIKCAMQABiABBiiBDIHCAQQABjvBTIHCAUQABjvBdIBCTE2NTIwajBqN6gCFLACAfEFP_6BfAzeX2zxBWNgYdG97CuX8QVjYGHRvewrl_EFY2Bh0b3sK5c&client=ms-unknown&sourceid=chrome-mobile&source=chrome.ob&ie=UTF-8#lfId=ChxjMeI

Interessant. Maar ik lees nou niet zozeer dat met een man gaan voor de vrouw meer financiële zekerheid geeft. Dat wordt daar meer door het eigen sociale netwerk opgevangen. Je kan het dus ook uitleggen dat mannen, hoewel ze voor hun eigen kind financieel bijdragen gewoon verder hun eigen gang gaan. Dat matrifocale waar het artikel het over heeft, kan zomaar uit noodzaak geboren zijn Wel een mooie term, voor moeders die inderdaad alles opknappen en vaders die hem peren

Lexus schreef op 20-07-2026 om 10:32:

[..]

Interessant. Maar ik lees nou niet zozeer dat met een man gaan voor de vrouw meer financiële zekerheid geeft. 

Nee, want als die eerste man nou zo aan het gezin verbonden was, hoefden ze  geen tweede of derde te zoeken.
Het klinkt meer alsof ze zich maar overgegeven hebben aan de realiteit: een hoop lapzwansen van kerels die vrouwen bezwangeren en dan vertrekken, en vrouwen die accepteren dat het gebeurt en daarom andere vrouwen er niet op aankijken.

Netherfield schreef op 20-07-2026 om 09:47:

Ik was 29 toen mijn eerste geboren werd, 31 bij de tweede. Vroeger, kreeg je je kinderen als je begin 20 was, en begin 40 werd je dan oma, begin 60 overgrootmoeder. Nu krijg je je kinderen begin 30 en wordt je oma als je begin 60 bent. Dan mis je dus een generatie! En mensen krijgen minder kinderen als vroeger. Heel goed tegen de overbevolking! Dus ik vind het prima dat mensen later en minder kinderen krijgen. Ik weet ook dat het onwijs slecht is voor de economie en de verzorgingsstaat, vandaar de Franse brief, want uiteindelijk draait het maar om 1 ding en dat is geld. Ik denk vooral aan dat de planeet er over een dikke 30-40 jaar veel baat bij heeft, en de mensen die dan leven. Dus tief op met je baarbrief, ik hoop toch niet dat ze in Nederland ook zo iets onzinnigs gaan sturen...

Maar vroeger stond je rond de 60 al met 1 been in het graf. Dat je 80+ werd was een zeldzaamheid. Het is niet dat wij een generatie missen maar dat de generaties langer duren.

Ik kreeg kind toen ik 32 was. Leerde mijn man kennen toen ik 27 was en hij studeerde toen nog en je gaat ook niet na drie dates proberen een kind te maken. 
Ik ben mij zeker bewust van de eindigheid van vruchtbaarheid. Maar voor mij was een stabiele relatie belangrijker dan mijn leeftijd. Zo'n brief had voor mij niks toegevoegd.
Mijn man en ik hebben er ook nog eens twee jaar over gedaan voordat het lukt om zwanger te raken. Meer kindjes is ons niet gegeven, want ik mag niet meer zwanger worden. 
In de klas van dochter zijn we redelijk gemiddeld qua leeftijd van ouders. Ligt ook wel aan de positie van kind in het gezin en een eventuele tweede leg. 

Ik snap op zich wel dat je eerst een bepaalde stabiliteit wil hebben als een inkomen en een huis, maar dat hoeft niet per se een koophuis met tuin en voor elk toekomstig kind een eigen slaapkamer. Maar in een studiootje van 30m2 leven met een gezin van vier of vijf is weer het andere uiterste en ik snap dat mensen daar niet voor kiezen. 

Overigens waren er vroeger ook mensen die laat kinderen kregen. Mijn opa en oma hebben er zeven jaar over gedaan voordat het lukte. Die waren 35 en 38 bij de eerste.

Ik kan me wel voorstellen dat het pijnlijk kan zijn om zo'n brief te ontvangen als je al lang probeert om zwanger te worden maar het lukt niet, als je ongewild geen relatie hebt, als je niet zwanger mag worden of onvruchtbaar bent. 

MamaE schreef op 20-07-2026 om 11:04:

Ik kan me wel voorstellen dat het pijnlijk kan zijn om zo'n brief te ontvangen als je al lang probeert om zwanger te worden maar het lukt niet, als je ongewild geen relatie hebt, als je niet zwanger mag worden of onvruchtbaar bent.

Daarom vraag ik mij af voor wie de brief bedoeld is. Of zijn er vrouwen die denken; oh ja, goed dat ze het zeggen, was vergeten zwanger te worden.

Ik was 36 bij de 1e en 39 bij de 2e. Ben nu dus een oudere moeder op het schoolplein. Ik heb eerst geprobeerd een man te vinden. Op een gegeven moment geprobeerd een man te vinden en tegelijk gerouwd om wat waarschijnlijk nooit zou zijn en uiteindelijk heb ik mijn kinderen met een donor gekregen. Had ik bijtijds een man gehad had ik ze graag eerder gehad, dichter op elkaar en meer dan 2. Maar het leven liep anders. Een brief op mijn 29e had me nog eens met de neus op de feiten gedrukt; je zou kinderen moeten krijgen, maar je hebt geeneens een man, mislukkeling. Alhoewel, daar had ik die brief niet voor nodig.

Tegelijk heb ik een vriendin die haar man leerde kennen met 28 en die 10 jaar hebben getwijfeld of ze kinderen wilden of toch maar niet. En toen ze ze dan toch wilden ging het niet vanzelf. Ze heeft aan de arts gevraagd wat de oorzaak was, ze had zelf diverse mogelijkheden opgezocht. De arts zei dat het waarschijnlijk kwam door hun leeftijd. Was ze verbaasd over. Dus misschien dat die brief haar enigszins bewust had gemaakt dat de tijd doortikt. 

FruitMoeder schreef op 20-07-2026 om 11:06:

[..]

Daarom vraag ik mij af voor wie de brief bedoeld is. Of zijn er vrouwen die denken; oh ja, goed dat ze het zeggen, was vergeten zwanger te worden.

Haha inderdaad. 

Tegelijk heb ik een vriendin die haar man leerde kennen met 28 en die 10 jaar hebben getwijfeld of ze kinderen wilden of toch maar niet. En toen ze ze dan toch wilden ging het niet vanzelf. Ze heeft aan de arts gevraagd wat de oorzaak was, ze had zelf diverse mogelijkheden opgezocht. De arts zei dat het waarschijnlijk kwam door hun leeftijd. Was ze verbaasd over. Dus misschien dat die brief haar enigszins bewust had gemaakt dat de tijd doortikt.

En bij die diverse mogelijkheden kwam niet haar leeftijd naar voren?

Dat je het tegenwoordig niet wéét vind ik al moeilijk te begrijpen, maar dat je heet na opzoeken van de mogelijkhedenook niet hebt gevonden, al helemaal niet. Dan wil je het bewust niet weten. Zou een brief dan helpen?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.