Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op

Even wat kwijt...

Hi dames,
Ik ben een trotse moeder van 3 boys en 1 girl van nog geen jaar. Nu ben ik de laatste tijd veel misselijk, vermoeid en heb vaak stemmingswisselingen. Dus ik dacht, laat ik eens gewoon om het zeker te weten een zwangerschapstest doen. En ja hoor... Dit was niet de bedoeling, een 5e! Iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt?
Alvast bedankt 


Leene schreef op 24-03-2023 om 00:04:

[..]

In een andere topic heeft deze moeder geschreven dat ze echt geen abortus wil, weet even niet meer welke, ze heeft verschillende topics geopend volgens mij.
En natuurlijk is het goed om daar nog eens goed over na te denken ik zeg ook nergens dat ze dat niet moet doen. Ik geef ook het advies om het FIOM te raadplegen.
Waar ik wel tegen ageer is tegen de felheid waarmee wordt gezegd: "je heb goddorie ook een plicht tegen het kind dat je op de wereld zet, dit is slecht voor je andere kinderen" etc etc.

Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat ze beter niet zwanger had kunnen worden, dat ze eens goed moet nadenken over een meer definitieve vorm van anticonceptie. Maar om een abortus te presenteren als enige oplossing voor 'dit probleem' is te kort door de bocht. Er zijn ook andere vormen van hulp die deze moeder (en vader) kunnen inschakelen. Talloze voorbeelden gezien van in eerste instantie niet geplande zwangerschappen in lang niet altijd goede situaties waarbij met andere hulp dan een abortus toch een kind werd geboren. En die kinderen groeien in een flink deel ook nog gewoon gezond op. Er zijn ook echt voorbeelden te noemen van kinderen die uitermate gewenst waren maar die later ook in heel rotte omstandigheden terecht komen. Wat te denken van al die vechtscheidingen. En die komen ook voor bij goed opgeleide mensen waarvan iedereen altijd dacht ze alles zo goed georganiseerd hadden.
Het leven is niet zo zwart/wit> en waar ik me helemaal kapot aan erger zijn mensen die van een eind roepen: "nou duidelijk hé, abortus, wil je dat niet? nou ongelooflijk wie laat nu een kind in deze omstandigheden komen, dan moet je het zelf maar weten hoor" en vervolgens lopen ze door.. denken niet na over andere hulp die mogelijk is. En vinden zichzelf vervolgens vreselijk vrouwvriendelijk omdat ze voor het recht op abortus zijn ( en geloof mij ik ben ook echt niet tegen het recht op een veilige legale abortus) maar o wee als een vrouw dat dan niet kiest.. dan moeten ze het zelf maar weten die domme mutsen.
Ik weet het ik chargeer maar als een vrouw het recht heeft op een abortus heeft ze volgens jou dan ook recht om het kind te houden ook als dat betekent dat ze extra hulp nodig zal hebben om het gezin op de rit te houden?

Maar dat is toch niet wat er gebeurde? Er werd enkel en alleen geadviseerd om er nog eens heel erg goed over na te denken. Er werd niet geroepen dat het duidelijk is dat ze een abortus moet doen.


Elpisto schreef op 24-03-2023 om 10:17:

[..]

Maar dat is toch niet wat er gebeurde? Er werd enkel en alleen geadviseerd om er nog eens heel erg goed over na te denken. Er werd niet geroepen dat het duidelijk is dat ze een abortus moet doen.


Uitspraken als “dan gooi je een 5e kind nog even in dezelfde ellende.” en “heb je goddorie ook een bepaalde plicht“ zijn niet geformuleerd als advies. Integendeel: ze klinken erg dwingend want natuurlijk is het niet acceptabel om een kind in de ellende te gooien en je plicht jegens je kind te verzaken. 

Een advies zou voor mij heel anders klinken. Een advies mag er best op wijzen dat de situatie ernstig is maar zou mijns inziens niet moeten suggereren dat daar maar één oplossing voor denkbaar is. 

Mija schreef op 24-03-2023 om 12:17:

[..]

Uitspraken als “dan gooi je een 5e kind nog even in dezelfde ellende.” en “heb je goddorie ook een bepaalde plicht“ zijn niet geformuleerd als advies. Integendeel: ze klinken erg dwingend want natuurlijk is het niet acceptabel om een kind in de ellende te gooien en je plicht jegens je kind te verzaken.

Een advies zou voor mij heel anders klinken. Een advies mag er best op wijzen dat de situatie ernstig is maar zou mijns inziens niet moeten suggereren dat daar maar één oplossing voor denkbaar is.

Dat is ook geen advies, maar een uiterst vervelende constatering. Ik geef nergens advies, enkel dat ik me de reactie waar het over ging kan voorstellen.

Mija schreef op 24-03-2023 om 12:17:

[..]

Uitspraken als “dan gooi je een 5e kind nog even in dezelfde ellende.” en “heb je goddorie ook een bepaalde plicht“ zijn niet geformuleerd als advies. Integendeel: ze klinken erg dwingend want natuurlijk is het niet acceptabel om een kind in de ellende te gooien en je plicht jegens je kind te verzaken.

Een advies zou voor mij heel anders klinken. Een advies mag er best op wijzen dat de situatie ernstig is maar zou mijns inziens niet moeten suggereren dat daar maar één oplossing voor denkbaar is.

Het zal bij velen zeker hard klinken, maar tov de situatie begrijp ik de boodschap heel goed en ben ik het er ook mee eens. Je kunt alle woorden wel op een schaaltje afwegen om de boodschap minder hard te doen overkomen, maar ook dat wordt niet door iedereen als zodanig opgepikt.

Misschien niet, maar er zijn denk ik niet zoveel mensen die op botte verwijten van volslagen vreemden reageren met "Goh, nou je het zegt: zo had ik het nog niet bekeken, je hebt helemaal gelijk"

Temet schreef op 24-03-2023 om 16:19:

Misschien niet, maar er zijn denk ik niet zoveel mensen die op botte verwijten van volslagen vreemden reageren met "Goh, nou je het zegt: zo had ik het nog niet bekeken, je hebt helemaal gelijk"

Maar daar gaat het toch ook niet om? Een reactie wordt ook nergens verwacht, al zet het alleen al aan tot nadenken. En soms is het juist wel ‘vreemde ogen dwingen’, anders zouden er ook geen fora bestaan lijkt mij?! JIJ noemt het botte verwijten, IK vind het een realistisch feit, dus liever gewoon bij jezelf houden lijkt mij beter.

Ik vind het ook niet nodig dat de boodschapper van dit soort meningen dan wordt aangesproken zoals dat hier wordt gedaan, want er werd nergens door hem gescholden dus waarom terechtwijzen op zijn woordkeuze?

RoodVruchtje schreef op 24-03-2023 om 14:29:

[..]

Het zal bij velen zeker hard klinken, maar tov de situatie begrijp ik de boodschap heel goed en ben ik het er ook mee eens. Je kunt alle woorden wel op een schaaltje afwegen om de boodschap minder hard te doen overkomen, maar ook dat wordt niet door iedereen als zodanig opgepikt.

Het idee dat een ander mens, laat staan een individuele forumbezoeker, op basis van een paar honderd woorden, de enige juiste inschatting maakt en de oplossing voor een situatie kent en die desnoods door het aanpraten van schuldgevoelens moet doordrukken, vind ik erg zelfgenoegzaam. Er zijn nog heel veel andere mogelijkheden om de situatie in een gezin een positieve draai te geven behalve een abortus. Ze hoeft niet te doen wat jij goed vindt in de situatie zoals jij op basis van minimale info denkt dat die is. Ze moet doen wat zij denkt dat goed is, in haar eigen situatie en leven. En ik hoop dat ze daar met mensen over reflecteert die open staan voor heel veel verschillende oplossingen en daarover met haar kunnen meedenken en misschien ook een deel van de oplossing kunnen zijn. Dat helpt haar verder dan simpelweg mededelen: abortus natuurlijk want anders doe je je kinderen tekort. 


Nog een toevoeging: adviezen als ‘die auto moet je natuurlijk niet kopen’, ‘je bent gek als je die vriendin nog vertrouwt’ of ‘ik vind het asociaal als jij een hond neemt’ ook fors aangezet maar daar stoor ik me niet zo aan. Maar van abortus vind het ik heel belangrijk om goed voor ogen te houden dat het een recht is en nooit een plicht. Niemand moet onder druk worden gezet een leven te beëindigen. En dat bedoel ik absoluut niet als anti-abortuspropaganda want ik ben zonder enige voor de vrijheid van een vrouw om te kiezen

Mija schreef op 24-03-2023 om 17:09:

[..]

Het idee dat een ander mens, laat staan een individuele forumbezoeker, op basis van een paar honderd woorden, de enige juiste inschatting maakt en de oplossing voor een situatie kent en die desnoods door het aanpraten van schuldgevoelens moet doordrukken, vind ik erg zelfgenoegzaam. Er zijn nog heel veel andere mogelijkheden om de situatie in een gezin een positieve draai te geven behalve een abortus. Ze hoeft niet te doen wat jij goed vindt in de situatie zoals jij op basis van minimale info denkt dat die is. Ze moet doen wat zij denkt dat goed is, in haar eigen situatie en leven. En ik hoop dat ze daar met mensen over reflecteert die open staan voor heel veel verschillende oplossingen en daarover met haar kunnen meedenken en misschien ook een deel van de oplossing kunnen zijn. Dat helpt haar verder dan simpelweg mededelen: abortus natuurlijk want anders doe je je kinderen tekort.


Dit is echt mijn laatste offtopic reactie, maar het zou fijn zijn als mijn woorden niet zo uit z’n verband worden getrokken!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.