Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op

Later zwanger worden

hoi! 
Zomaar een vraag, denk ik. Mijn partner en ik hebben een kinderwens. Zelf ben ik iets ouder maar nog lang geen 36 (want ik hoor overal dat dat de grens is?) 
Nu krijg ik vaak van mijn omgeving (van degene die weten dat we hier mee bezig zijn) het goedbedoelde advies dat ik mijn eicellen moet invriezen. Maar ik heb ruim 8 jaar tot die grens van 36 waar iedereen het over heeft. 
Ik krijg dan te horen dat je na je 36ste niet meer geholpen wordt, mocht het niet vanzelf gaan. Maar dat is toch helemaal niet zo? 
Ik merk dat ik enorme twijfels krijg. We zijn nog niet eens ‘serieus’ bezig, omdat we nu zo iets hebben als het gebeurt is het hartstikke welkom maar we zijn nog niet op de kalender aan het kijken naar de eisprong zeg maar. En dan heb ik het gevoel dat ik toch die eicellen moet invriezen want ‘wat als’. Het geeft mij onnodige druk, die ik eerst niet had. En dat vind ik erg jammer want die druk neemt alleen maar toe. 

wie heeft hier ervaring mee? En is het echt zo dat je na 36 gewoon los gelaten wordt en niet meer geholpen wordt? 


Druk ervaren is nooit goed. Wat naar dat je dat zo voelt en dat mensen je zo zitten te pushen. Is er reden om te denken dat jij of je partner verminderd vruchtbaar zijn? Ik weet niet exact hoe het nu gaat. Ik ben 45. Toen ik na een jaar proberen op mijn 28e bij de gynecaeloog kwam vond die dat ik het nog wel een paar jaar zelf kon proberen want ik was nog jong. Ik ben daar toen niet mee akkoord gegaan want wilde tenminste weten dat het boeltje functioneerde. 

Mayosate

Mayosate

16-05-2024 om 08:51 Topicstarter

Ninoea schreef op 16-05-2024 om 08:47:

Druk ervaren is nooit goed. Wat naar dat je dat zo voelt en dat mensen je zo zitten te pushen. Is er reden om te denken dat jij of je partner verminderd vruchtbaar zijn? Ik weet niet exact hoe het nu gaat. Ik ben 45. Toen ik na een jaar proberen op mijn 28e bij de gynecaeloog kwam vond die dat ik het nog wel een paar jaar zelf kon proberen want ik was nog jong. Ik ben daar toen niet mee akkoord gegaan want wilde tenminste weten dat het boeltje functioneerde.

Nee we hebben helemaal geen reden om nu al aan te nemen dat we verminderd vruchtbaar zijn. Zelf is mijn cyclus heel regelmatig, ik denk dat je daar niet alles mee kan zeggen maar het helpt al wel mee dat dat gewoon mee werkt denk ik dan maar. 

Ben jjj er toen achter gekomen wat er aan de hand was destijds? 

ik zou niet weten waarom jij je eicellen zou moeten invriezen als je 28 bent en een mannelijke partner hebt die ook een kinderwens heeft. In Nederland ligt de grens van ivf op 45. Ik zou me niet zo druk maken als ik jou was. Eicellen invriezen is naar mijn idee meer iets voor vrouwen van begin 30 die nog single zijn en waarvan de kwaliteit rap achteruit gaat en nog geen partner in zicht is. Jij en je partner hebben nog een heleboel jaren om zelfs kinderen te maken. 
Eieren invriezen kost trouwens ook al gauw zo minimaal 3000 euro. 

Mayosate

Mayosate

16-05-2024 om 09:01 Topicstarter

Moederkareltje schreef op 16-05-2024 om 08:51:

ik zou niet weten waarom jij je eicellen zou moeten invriezen als je 28 bent en een mannelijke partner hebt die ook een kinderwens heeft. In Nederland ligt de grens van ivf op 45. Ik zou me niet zo druk maken als ik jou was. Eicellen invriezen is naar mijn idee meer iets voor vrouwen van begin 30 die nog single zijn en waarvan de kwaliteit rap achteruit gaat en nog geen partner in zicht is. Jij en je partner hebben nog een heleboel jaren om zelfs kinderen te maken.
Eieren invriezen kost trouwens ook al gauw zo minimaal 3000 euro.

Dankje, zo denk/dacht ik er ook over tot die twijfel toe sloeg. 
en het is veel geld voor iets wat we misschien niet nodig zullen hebben… 

Het is nu ook een hele hype lijkt wel door dat te doen omdat je op Instagram veel influencers ziet die daar mee bezig zijn. 

Mayosate

Mayosate

16-05-2024 om 09:09 Topicstarter

ter aanvulling: mijn partner en ik leven ook erg gezond, drinken en roken niet meer, sporten veel en letten op ons eten. Ik ben van mening dat met deze levensstijl we zelf alles al doen binnen onze macht om zwanger te worden. Nou heb je ook wel te maken met factoren waar je geen invloed op hebt maar dat weten wij nu nog niet en is misschien niet eens aan de orde. 

Wie uit jouw omgeving zeggen het soort dingen als eicellen invriezen?

Mayosate

Mayosate

16-05-2024 om 09:26 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 16-05-2024 om 09:25:

Wie uit jouw omgeving zeggen het soort dingen als eicellen invriezen?

Precies de mensen die moederkareltje beschrijft. 30+ single, geen partner in zicht. 
eigenlijk stom van mezelf dat ik niet  dat onderscheid heb gemaakt dat mijn leven heel anders is dan dat van hen. 

Voor niks echt druk gemaakt dus. 

Jeetje, toen ik begon te lezen, dacht ik dat je nu al 36 was ofzo. En volgens mij is eicellen invriezen ook niet zomaar iets. Dan moet je toch ook allemaal hormonen spuiten enzo? 


Mayosate schreef op 16-05-2024 om 09:26:

[..]

Precies de mensen die moederkareltje beschrijft. 30+ single, geen partner in zicht.
eigenlijk stom van mezelf dat ik niet dat onderscheid heb gemaakt dat mijn leven heel anders is dan dat van hen.

Voor niks echt druk gemaakt dus.

Zeggen die mensen dat jij dat moet doen? Of zijn zij daarmee bezig en denk jij daarom dat jij nu ook moet?

36 is niet de grens om zwanger te raken of geholpen te worden. Als je eicellen wil laten invriezen is dat wel beter voor je 36e omdat de kwaliteit van de eicellen dan beter is. En dan heb je die nog mocht je pas laat een partner ontmoeten waarmee je kinderen wil.

Dat is bij jou dus niet aan de orde. Je bent hartstikke jong én je hebt een partner. Als jullie serieus gaan proberen en het lukt dan niet om zwanger te raken is het vroeg genoeg om hulp te zoeken. Maar ook dan zal eicellen invriezen niet de logische stap zijn.

Mayosate schreef op 16-05-2024 om 09:26:

[..]

Precies de mensen die moederkareltje beschrijft. 30+ single, geen partner in zicht.
eigenlijk stom van mezelf dat ik niet dat onderscheid heb gemaakt dat mijn leven heel anders is dan dat van hen.

Voor niks echt druk gemaakt dus.

Laat waaien die mensen. Misschien denken die vrouwen dat je even naar het ziekenhuis kunt gaan om je eicellen te oogsten ofzo? 

Als jullie het tijd vinden dan ga je proberen zwanger te worden, als dat niet lukt dan kun je altijd nog een traject in. 

Mayosate

Mayosate

16-05-2024 om 09:34 Topicstarter

Happyapple schreef op 16-05-2024 om 09:27:

Jeetje, toen ik begon te lezen, dacht ik dat je nu al 36 was ofzo. En volgens mij is eicellen invriezen ook niet zomaar iets. Dan moet je toch ook allemaal hormonen spuiten enzo?

Ja klopt. Dat is het zelfde traject geloof ik dat je doorloopt wanneer je IVF doet alleen dan worden eicellen niet terug geplaatst natuurlijk. 
Best heftig vind ik. Daarom kreeg ik het er ook best benauwd van. 

Degene in mijn omgeving waren ook best pushy, en ik werd hier echt onzeker van. 

Mayosate

Mayosate

16-05-2024 om 09:36 Topicstarter

Meesje schreef op 16-05-2024 om 09:31:


[..]

Zeggen die mensen dat jij dat moet doen? Of zijn zij daarmee bezig en denk jij daarom dat jij nu ook moet?

36 is niet de grens om zwanger te raken of geholpen te worden. Als je eicellen wil laten invriezen is dat wel beter voor je 36e omdat de kwaliteit van de eicellen dan beter is. En dan heb je die nog mocht je pas laat een partner ontmoeten waarmee je kinderen wil.

Dat is bij jou dus niet aan de orde. Je bent hartstikke jong én je hebt een partner. Als jullie serieus gaan proberen en het lukt dan niet om zwanger te raken is het vroeg genoeg om hulp te zoeken. Maar ook dan zal eicellen invriezen niet de logische stap zijn.

Ze zeggen dat ik dit moet doen omdat ik 28 ben en dus ‘bijna’ 30 ben…. Terwijl ik een partner heb en wij op 1 lijn liggen qua kinderwens, dus er is geen reden om te denken dat ik pas na mijn 36ste keer ga starten. 

Mayosate

Mayosate

16-05-2024 om 09:41 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 16-05-2024 om 09:32:

[..]

Laat waaien die mensen. Misschien denken die vrouwen dat je even naar het ziekenhuis kunt gaan om je eicellen te oogsten ofzo?

Als jullie het tijd vinden dan ga je proberen zwanger te worden, als dat niet lukt dan kun je altijd nog een traject in.

Ja alsof dat zo even snel gedaan is. Terwijl het best een heftige stap is, vind ik. Ik snap ook niet dat er zo makkelijk over gedacht wordt. 

En er is idd voldoende tijd voor een traject mocht dat überhaupt nodig zijn 

Je bent dus 28? Dat is niet "al wat ouder". Dat is een leeftijd waarbij je nog tijd genoeg hebt zwanger te worden. En helemaal als je een vaste partner hebt, die je kinderwens deelt. Wat een belachelijke adviezen zeg (uit je omgeving bedoel ik)!

Mayosate

Mayosate

16-05-2024 om 10:01 Topicstarter

Rosehip schreef op 16-05-2024 om 09:49:

Je bent dus 28? Dat is niet "al wat ouder". Dat is een leeftijd waarbij je nog tijd genoeg hebt zwanger te worden. En helemaal als je een vaste partner hebt, die je kinderwens deelt. Wat een belachelijke adviezen zeg (uit je omgeving bedoel ik)!

Haha ja ik vind mezelf ook nog heel jong   

Maar ik hoorde van verschillende mensen dat ik dus blijkbaar niet meer jong zou zijn en daarna kwam dus uit verschillende hoeken dat advies. 
ben blij dat ik er voor gekozen heb om een topic hierover te maken want ik voel me een stuk beter en weer zekerder gelukkig. En vooral weer gewoon jong genoeg haha. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.